Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veiligheid coureur telt niet

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 apr 2015 12:40

2 jaar geleden was er een hoop gedoe over Langeveld die over een fietspad reed en daar een toeschouwer tegen kwam. Dit jaar zie ik hetzelfde in iedere Vlaamse koers gebeuren en er wordt totaal niet tegen opgetreden...

Wat mij betreft mag er veel strenger opgetreden worden door jury's, met name tijdens sprints. Praktisch alles wordt geaccepteerd de laatste jaren, alleen met vuisten slaan en kopstoten uitdelen betekend dat je uit koers bent.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6640
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 13 apr 2015 13:07

joeptimmermans schreef:Lees dat koersdirectie heeft besloten om niemand te straffen. Vind ik een slecht signaal.
+1

Maar de Franse Spoorwegen denken er anders over. En de Franse Kampioen is wel heel erg goed te herkennen! Ben benieuwd.

Overigens is er ook altijd nog een mogelijkheid dat de UCI optreed tegen de ASO. Hoewel die laatste machtiger zal zijn zou het wel een goed punt van de UCI zijn.

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 13 apr 2015 13:15

Achterlijke actie... alles en iedereen zou zich nu tegen het peleton moeten keren: Rennersbond, Nationale bonden, UCI. Sancties... dit zijn gewoon geen grappen.

En ja, ook als ploegleider zou ik furieus zijn, dit gedrag is idioot gevaarlijk en straalt ook nog eens slecht af op je ploeg.

Stelletje mongolen... daar gaan alle credits betreffende de klacht van organisatoren die gevaaarlijke parcoursen aanleggen.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1702
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 13 apr 2015 20:28

Ik ben geen expert op het gebied van wielerreglementen, maar het valt me op dat velen hier gissen naar de gevolgen van deze actie. Blijkbaar ontbreekt het dus ook aan goede regels. En dat terwijl het zo eenvoudig hoeft te zijn. De wedstrijd wordt geneutraliseerd vanaf het moment dat de spoorbomen dicht gaan en op doorrijden volgt diskwalificatie en een schorsing. Dat lijkt me toch niet al te moeilijk te regelen. Maar ik maak eruit op dat hier geen eenduidige regels voor bestaan.

Ik meen me trouwens te herinneren dat vorig jaar of het jaar ervoor ook al iemand voor de overweg moest wachten bij P-R. Een naamloze eenling die toch kansloos was.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

senior
Forum-lid
Berichten: 2330
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 13 apr 2015 22:02

Lcsmet schreef:
EmPeHa schreef:Net weer een strakke actie bij P-R door tussen de slagbomen van de spoorwegovergang door te fietsen. Man, zit met verhoogde hartslag te kijken.
Je kan wel merken dat de meeste coureurs niet echt het hoogste IQ hebben.

De lichten gingen al aan en de slagbomen gingen naar beneden.
In het reglement staat dat je, als prof in koers, moet stoppen voor gesloten/sluitende slagbomen.

Neem dan eens het ganse peleton, behalve de laatste die wel gewacht hebben, gewoon uit koers.
Als ze dat niet doen dan zullen er cowboys blijven bestaan die denken dat reglementen er niet voor hen zijn.
Sterker nog, dat staat gewoon in het WVR. Toch presteren veel toerfietser precies hetzelfde als ze aan zo'n massale toertocht meedoen. Het zijn net schapen: als de eerste gaat volgt de rest gewoon blind.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5863
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 13 apr 2015 22:58

Kunnen ze niet gewoon aan iedere overweg een paar mensen zetten die de renners bij sluitende slagbomen verwittigen en tegen houden?
Doorrijden betekent een paar weken schorsing.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
Melda
Forum-lid
Berichten: 439
Lid geworden op: 03 nov 2014 09:32
Locatie: Maldegem

Gebruikersavatar Melda 14 apr 2015 10:07

Zonet op volgende schokkende beelden gebotst van de Ronde Van Vlaanderen U-23 afgelopen zaterdag.

Echt levensgevaarlijk, en dus een kwestie van luttele seconden tussen leven en dood...

http://www.nieuwsblad.be/sportwereld/cn ... 3_01628706#

Laatste renner kruist sporen op seconde 23, trein raast voorbij op seconde 25-26. Echt degoutant dit...
Canyon Roadlite F6 - indoor fiets
Wilier 10NDR SRAM Force Etap AXS - ZIPP 303s tubeless

embee64
Forum-lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 01 apr 2007 20:25

embee64 29 mei 2016 11:14

Nieuw triest voorval, nu bij de Baloise Belgium Tour.
Etappe van gisteren, peloton in een afdaling, snelheid boven de 75 km/uur en 2 motoren willen inhalen via een fietspad.
Eerste motor gaat onderuit, tweede valt over de eerste en wordt het peloton in gelanceerd.
Negentien renners tegen de grond, elf naar het ziekenhuis, een renner ter plaatse gereannimeerd, Stig Broeckx
(werd al in Kuurne door een motor omver gereden) met vermoedelijk een schedelbreuk naar het Klinikum in Aken
en ligt daar in coma. peloton staakte en etappe is niet meer verder gereden.

i-mac

i-mac 29 mei 2016 11:32

Toch even een kanttekening. Motoren zijn noodzakelijk in de koers. Je hebt nu eenmaal een mobiel team nodig die op gevaarlijke punten gaat staan om de renners te verwittigen. En als de koers gepasseerd is, moeten diezelfde motoren pijlsnel terug naar het volgende punt. Misschien moet men overgaan op een vast team die dan ook het parkoers vooraf goed verkennen.

Ofwel nog meer motoren om dat te doen, maar dan via alternatieve wegen naar voor rijden. Dit laatste lijkt me niet altijd ideaal.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16475
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 29 mei 2016 14:28

Telkens er een accident gebeurt hebben de organisatoren de mond vol over veiligheid. Het hoeft echt allemaal zo moeilijk niet te zijn maar je moet veiligheid serieus nemen en niet enkel doen alsof. Het is nochtans niet zo moeilijk, hoe meer volk in de koers hoe meer risico's. Om d e risico's te verminderen moet je dus alle niet noodzakelijke voertuigen uit de koers bannen.
Je kan alvast beginnen met het volgende:.
- Motoren die niet echt nodig zijn voor de koers hebben er ook geen plaats. Nog enkel Televisie (met de huidige techniek is het kinderspel om uit de televisiebeelden fotomateriaal te halen, Dokters, mobiele seingevers. Hieruit voortvloeiend hebben krantenjournalisten, fotografen, vips geen plaats in de koers en moeten achteraan blijven.
- Elke motard is bijgevolg een prioritair voertuig en moet je als renner doorgang verlenen. Doe je dat niet wordt je uit koers genomen.
- Een fietspad is tijdens de koers een no-go zone, zowel voor renners als motards, auto's.. Kom je toch op het fietspad, dan wordt je uit koers genomen.
-
Veiligheid is meer dan zo maar wat praten in een praatgroep. Je moet er ook echt werk van willen maken.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 29 mei 2016 15:21

Lcsmet schreef: - Elke motard is bijgevolg een prioritair voertuig en moet je als renner doorgang verlenen. Doe je dat niet wordt je uit koers genomen.
Mij nooit gerealiseerd dat een wielerkoers feitelijk een motorrace is.
Motoren die de weg vrijmaken horen gewoon voor de wielrijders te blijven en wat in de staart rijd ook, dan hoef je niet door het peloton met je brommer doorheen op momenten dat het niet kan.

Ander punt, volgens mij rijden er heel veel motorrijders mee die het leuk vinden om op hun brommer interessant te kunnen doen met een hesje dat hen een privileges geeft die ze anders niet hebben. Veelal zijn het oudere mannen die vaak sowieso al minder vaardig zijn met hun motor.

Het valt mij aan de beelden vaak op dat veel motorrijders hun motorvoertuig niet beheersen.
In het gewone verkeer kom je daar wel mee weg maar in een wielerkoers dus niet.

Verder zou het ook schelen als motorrijders die meerijden
- Zelf de nodige wiellerveraring hebben en bij voorkeur koerservaring
- Ze een goede curus in voertuigbeheersing hebben gedaan speciaal voor begeleiders van sportevenementen.

Motoragenten krijgen ook wel een rijopleiding maar die strookt niet met de verwachtingen die men heeft van een motornegeleider bij een koers.

Zo klapte ik bij de Giro bijna op een motoragent die ineens midden op het fietspad stilstond om een bord om te draaien. Dan denk, geen situational awarness, je hebt geen idee wat er om je heen allemaal gebeurt. En dat heb je zeker tijdens sportevenementen nodig.

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 29 mei 2016 15:29

NicoNB schreef:... Veelal zijn het oudere mannen die vaak sowieso al minder vaardig zijn met hun motor...
Gelukkig zijn het geen vrouwen......

Maar even serieus: op basis van welke feiten doe je deze uitspraak?

Plaats reactie