Over de wielersport en zijn beoefenaars.

onder de indruk van lance

janom
Forum-lid

janom 13 jul 2009 12:16

Friese renner schreef:Merckx kun je nimmer en te nooit qua leeftijd/prestatie verhouding vergelijken met Armstrong of wie dan ook. Merckx reed namelijk een seizoen lang om te winnen terwijl Armstrong zich voornamelijk toelegde op bepaalde wedstrijden.
Merckx won 7x Milaan-San Remo, 2x de ronde van Vlaanderen, 3x Parijs-Roubaix, 5x LBL en ga zo maar door. Welke (meervoudige) tourwinnaar kan dat zeggen?
Merckx presteerde een seizoen lang en daarom is het niet vreemd dat hij eerder "versleten" was dan Armstrong, tenminste zo zou je het kunnen noemen.
Merckx heeft een erelijst waar zelfs LA alleen maar van kan dromen!!!

Het gaat er ook niet om de renners met elkaar te vergelijken maar om het voorbeeld dat drie jaar wel degelijk een groot verschil kunnen uitmaken...

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 13 jul 2009 12:36

Armstrong is de grootste TdF renner ooit, absoluut niet de beste wielrenner ooit.
Less is bore

Mr_T
Forum-lid

Mr_T 13 jul 2009 12:39

Daniel1975 schreef:Armstrong is de grootste TdF renner ooit, absoluut niet de beste wielrenner ooit.

Ja, dat is een onderscheid waar ik me wel in kan vinden.
Doet recht aan zijn mooie prestaties, maar plaatst een en ander in perspectief.

bontempi56
Forum-lid

bontempi56 13 jul 2009 12:40

Friese renner schreef:Merckx kun je nimmer en te nooit qua leeftijd/prestatie verhouding vergelijken met Armstrong of wie dan ook. Merckx reed namelijk een seizoen lang om te winnen terwijl Armstrong zich voornamelijk toelegde op bepaalde wedstrijden.
Merckx won 7x Milaan-San Remo, 2x de ronde van Vlaanderen, 3x Parijs-Roubaix, 5x LBL en ga zo maar door. Welke (meervoudige) tourwinnaar kan dat zeggen?
Merckx presteerde een seizoen lang en daarom is het niet vreemd dat hij eerder "versleten" was dan Armstrong, tenminste zo zou je het kunnen noemen.

Merkx mag dan een groot coureur zijn geweest (wat ie ook was natuurlijk).Maar m.i. terugkomen na een vreselijke tijd (kanker) zoals Lance dan mag je toch zeker ook wel spreken over een Groot Coureur en 7 keer de tour winnen dat zie ik zo 1 2 3 ook niemand meer doen en wie weet is nr 8 in de maak,petje af voor Lance hoor of ie nu de tour wint of niet.
Wie nimmer dwaalt word nooit verstandig.

janom
Forum-lid

janom 13 jul 2009 12:51

Merckx is uiteraard de grootste aller tijden, al is het bijna ondoenbaar tijden te vergelijken.
Eddy zou dat nu ook niet meer kunnen doen...

Hinault begon al wat meer te pieken en die trent heeft zich alleen maar doorgezet...

En in zijn algemeenheid: Lance doet iets zeer uitzonderlijks op dit moment...

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 13 jul 2009 18:57

Helemaal waar maar het ging mij om de leeftijd waarop renners nog met de beste mee kunnen. Zoetemelk was er ook zo één! Dat zijn de uitzonderingen die een lichaam hebben dat lang mee kan gaan in de topsport. Anderen zijn bij hun 30ste al opgebrand. Dat LA en Zoetemelk nog op een leeftijd van tegen de 40 nog een topprestatie kunnen neerzetten is uitzonderlijk en vereist behalve zo'n lijf ook een enorme wilskracht om hard te trainen want het komt niet aangewaaid.
Als Merckx wat zuiniger had omgegaan met zijn lichaam dan had hij het wellicht ook veel langer kunnen uithouden.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

frieserenner
Forum-lid

frieserenner 13 jul 2009 19:20

Ik probeer zeker ook niet LA's prestaties te nivelleren. Ik probeer alleen te zeggen dat je Merckx en Armstrong niet met elkaar kunt vergelijken omdat het "andere" tijden waren en ze presteerden tegen een verschillende achtergrond. Dat Armstrong zijn ziekte overwon en daarna zulke prestaties neerzette is natuurlijk uitzonderlijk maar daarin is hij niet uniek.

Daarnaast lijkt het mij niet waarschijnlijk dat Merckx niet langer lichamelijk door kon maar dat hij simpelweg verzadigd was. Hij heeft zowat alles gewonnen wat er te winnen viel en dan ook nog eens in meervoud. Maar goed dat weet ik niet zeker, ik zal het hem eens vragen :-)

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 15 jul 2009 00:49

Friese renner schreef:Ik probeer zeker ook niet LA's prestaties te nivelleren. Ik probeer alleen te zeggen dat je Merckx en Armstrong niet met elkaar kunt vergelijken omdat het "andere" tijden waren en ze presteerden tegen een verschillende achtergrond. Dat Armstrong zijn ziekte overwon en daarna zulke prestaties neerzette is natuurlijk uitzonderlijk maar daarin is hij niet uniek.

Daarnaast lijkt het mij niet waarschijnlijk dat Merckx niet langer lichamelijk door kon maar dat hij simpelweg verzadigd was. Hij heeft zowat alles gewonnen wat er te winnen viel en dan ook nog eens in meervoud. Maar goed dat weet ik niet zeker, ik zal het hem eens vragen :-)

Als ik mij goed herinner luidde het bericht destijds dat Merckx moest stoppen op dokters advies. Doorgaan zou grote lichamelijke problemen hebben kunnen veroorzaken omdat zijn lichaam "op"was.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

dario
Forum-lid

dario 15 jul 2009 11:53

Als ik niet oppas ga ik hem straks nog sympathiek vinden...

http://www.sporza.be/cm/sporza/videozon ... 4/1.562486
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 15 jul 2009 12:01

Merckx had last van zijn rug. Ik ook, maar daar houdt de vergelijking ook mee op ;)
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

simen
Forum-lid

simen 20 jul 2009 09:06

Welke opties heeft Lance nog om zijn imago te redden na Verbier?
Ik denk zijn ego opzij zetten en Contador steunen de rest van de week.

Dan maakt hij nog waar wat hij vanaf het begin dit jaar gezegd heeft .
Zij is ook tegen

Plaats reactie