Wielrenner mishandelt automobilist
-
- Forum-lid
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48
rob74 schreef:Maar het komt ook wel eens voor dat ik met 40 kmh over een fietspad heen scheur en een voetganger ga voorbij rijden. Net als ik 5 m achter hem zit slaat ie spontaan linksaf zonder te kijken.
Tsja heb ik met negatieve gevolgen zelf ook meegemaakt. Ik had net in 3 weken de 100 Cols toch gereden. Eerste dag in NL rustig uitfietsen. Toen kwam ik zo'n voetganger tegen op het fietspad.
Ik viel op mijn kop en schouder. Kon helaas niet meer opstaan. De voetganger zou hulp halen. Ik heb hem nooit meer gezien of gehoord. Iemand anders heeft de ambulance gewaarschuwd. Gelukkig had mijn helm mijn hoofd voldoende beschermd. Wel een gebroken sleutelbeen. Drie jaar moeilijk kunnen lopen. Bleek mijn schaambeen ook nog scheef te staan (arts had mij niet serieus genomen).
Ook nog flinke materieel schade. Kon ik ook zelf vergoeden.
Toch probeer ik kalm te blijven als er weer iets geks in het verkeer gebeurd.
-
- Forum-lid
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48
Ik reed nog geen 20!
Ik reageerde op rob74Stillekracht schreef:Ik reed nog geen 20!
Zelfs met 20 (of veel minder) kun je je goed bezeren, maar heb je wel betere kansen te ontwijken/remmen en is de kans op ernstig letsel kleiner, in jouw geval mocht het niet baten kennelijk.
Stillekracht schreef:Ik reed nog geen 20!
Dat is precies mijn punt. Ik kan niet met elke rare actie van elke willekeurige verkeersdeelnemer rekening gaan houden. Ik mag er toch een beetje vanuit gaan dat anderen OOK opletten. Bij spelende kinderen, pas ik mijn snelheid aan maar op rustige wegen, rij ik lekker door. En als iedereen gewoon een beetje uitkijkt, is er niets aan de hand. Een voetganger moet ook gewoon uitkijken. Hij is net zo goed kwetsbaar als ik.
Live fast; die young. mijn blog
Met het weer zoals vandaag zie je veel wandelaars op fietspaden.
Vaak beseffen ze zich niet dat er zomaar achter hun een fietser kan opduiken.
Vandaag reed ik ook iemand bijna aan, die stapte zonder te kijken zomaar het fietspad op.
Vaak beseffen ze zich niet dat er zomaar achter hun een fietser kan opduiken.
Vandaag reed ik ook iemand bijna aan, die stapte zonder te kijken zomaar het fietspad op.
@rob74: Allereerst maakt iedereen z'n eigen keuzes, wat acceptabel is qua risico en wat niet.
Maar als je de D2/D3 trainingen ver van de bebouwde kom doet op rustige, brede(re) landweggetjes zal de situatie zich zelden voor doen, dan ga je nl. gewoon even op de andere helft van de weg fietsen (bij geen tegenligger uiteraad ).
Op een smal fietspad met 40km/u vlak langs een voetganger gaan is wmb vragen om problemen: 't Is een kansproces en dus op een gegeven moment ben je een keer de sjaak.
Ook als je de remmen even in knijpt, afremt naar 25 en weer optrekt naar 40 wordt de training ook niet kwalitatief minder (en anders doe je gewoon een blokje extra ).
Voor een deel ben je afhankelijk van het gedrag van medeweggebruikers, maar je bepaalt zelf ook voor een groot deel waar je allemaal in verzand raakt!
Maar als je de D2/D3 trainingen ver van de bebouwde kom doet op rustige, brede(re) landweggetjes zal de situatie zich zelden voor doen, dan ga je nl. gewoon even op de andere helft van de weg fietsen (bij geen tegenligger uiteraad ).
Op een smal fietspad met 40km/u vlak langs een voetganger gaan is wmb vragen om problemen: 't Is een kansproces en dus op een gegeven moment ben je een keer de sjaak.
Ook als je de remmen even in knijpt, afremt naar 25 en weer optrekt naar 40 wordt de training ook niet kwalitatief minder (en anders doe je gewoon een blokje extra ).
Voor een deel ben je afhankelijk van het gedrag van medeweggebruikers, maar je bepaalt zelf ook voor een groot deel waar je allemaal in verzand raakt!
@Foosho,
Op zich heb je wel gelijk en ik kijk ook goed uit als ik een snelle training doe. Ik probeer niet express voetgangers van hun sokken te rijden en doe de D3 trainingen op rustige wegen waar dit soort incidenten gelukkig zelden plaats vinden.
Wat ik met verhaal duidelijk wilde maken is dat hoe zeer ik ook mijn best doe een ambassadeur van mijn sport te zijn het in sommige gevallen toch mis gaat. Als iemand mij in gevaar brengt door een domme manoeuvre en mijn adrenaline peil shy high is, dan wil ik wel eens wat onvriendelijks zeggen. En je krijgt meestal niet de kans om het even uit te leggen, want voor je het weet is de voetganger al weer uit het zicht en ik wil ook gewoon verder met trainen.
Op zich heb je wel gelijk en ik kijk ook goed uit als ik een snelle training doe. Ik probeer niet express voetgangers van hun sokken te rijden en doe de D3 trainingen op rustige wegen waar dit soort incidenten gelukkig zelden plaats vinden.
Wat ik met verhaal duidelijk wilde maken is dat hoe zeer ik ook mijn best doe een ambassadeur van mijn sport te zijn het in sommige gevallen toch mis gaat. Als iemand mij in gevaar brengt door een domme manoeuvre en mijn adrenaline peil shy high is, dan wil ik wel eens wat onvriendelijks zeggen. En je krijgt meestal niet de kans om het even uit te leggen, want voor je het weet is de voetganger al weer uit het zicht en ik wil ook gewoon verder met trainen.
Live fast; die young. mijn blog
Voor mij gaat "ambassadeur van de sport" (wat een woord ) dus nog wat verder.
Het houdt wmb ook in dat als je als wandelaar in gedachten verzonken een zijdelingse maneuvre maakt je niet de kans loopt overhoop gereden te worden door een wielrenner.
Naar mijn mening is dit zonder al te veel gedoe haalbaar door slim te rijden (route + vooruit kijken + goed anticiperen).
Als het er echt toe doet, tijdens wedstrijden/cyclo's dus, heb je toch geen last van overstekend volk.
Het houdt wmb ook in dat als je als wandelaar in gedachten verzonken een zijdelingse maneuvre maakt je niet de kans loopt overhoop gereden te worden door een wielrenner.
Naar mijn mening is dit zonder al te veel gedoe haalbaar door slim te rijden (route + vooruit kijken + goed anticiperen).
Als het er echt toe doet, tijdens wedstrijden/cyclo's dus, heb je toch geen last van overstekend volk.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13693
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat reacties baren mij ook de meeste zorgen. Wat er gebeurt is niet goed te praten duidelijk, maar het is wachten totdat er een keer een auto tijdens een grote cyclo bewust op een groep inrijd. AMG dit jaar bv??? Ik heb daar vorig jaar ook taferelen meegemaakt.......pffff zowel wielrenners die denken dat het daar een wedstrijd is alswel automobielisten die denken dat ze voor elke centimeter dichter bij je stuur een bonus ontvangen.Het meest beschamend aan dit bericht vind ik overigens de rancuneuze reacties die eronder staan. Dat zegt wat mij betreft meer over hoe sommige mensen met elkaar omgaan, dan het beschreven incident.
Ik zo'n maatschappij leven we nu..........leuk!
Sommige mensen zijn in het verkeer gewoon onverdraagzaam. Dat zijn wielrenners maar ook zeker automobilisten.
Probleem van wielrenners is, dat ze denken meer rechten te hebben dan gewone fietsers en de irritante gewoonte hebben om auto's aan te raken i.p.v. een afkeurende vinger of fietsen tegen andermans auto aan te zetten.
Het is zeer dom om dit soort dingen te doen. Voor veel mensen is een auto belangrijker dan hun huis en soms zijn automobilisten sowieso al agressief en soms hebben ze daarbij ook nogal een vooringenomen hekel aan wielrenners.
Tref je een automobilist die al deze drie kenmerken heeft dan moet je niet raar opkijken als je dus echt een keer geschept gaat worden wat natuurlijk wel een misdrijf is.
Probleem van wielrenners is, dat ze denken meer rechten te hebben dan gewone fietsers en de irritante gewoonte hebben om auto's aan te raken i.p.v. een afkeurende vinger of fietsen tegen andermans auto aan te zetten.
Het is zeer dom om dit soort dingen te doen. Voor veel mensen is een auto belangrijker dan hun huis en soms zijn automobilisten sowieso al agressief en soms hebben ze daarbij ook nogal een vooringenomen hekel aan wielrenners.
Tref je een automobilist die al deze drie kenmerken heeft dan moet je niet raar opkijken als je dus echt een keer geschept gaat worden wat natuurlijk wel een misdrijf is.