Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Bergverzet, hoe groot kan ik achter?

evilhomer
Forum-lid

evilhomer 28 apr 2009 15:22

@Amclassic-fan: bedoel je korte kooi of medium kooi? Een compact heeft toch een medium kooi?

Ik heb dit even uit een ander topic 'gestolen':

[img=http://img156.imageshack.us/img156/222/ ... mpaam6.jpg]

Dan moet 34-50 toch gewoon te combineren zijn met 13-29?
t.a.f.k.a.e.h.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 apr 2009 15:35

Jaw als je een medium kooi hebt wel, maar meestal worden de groepen gewoon met een korte-derailleur geleverd.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

evilhomer
Forum-lid

evilhomer 28 apr 2009 15:49

Hmmmmm. Maar als ik deze twee naast elkaar zie, moet ik me toch wel heel erg vergissen als ik niet de medium cage heb. Ik zal voor de zekerheid vanavond eens gaan meten.

[img=http://www.reikercycles.co.nz/i/db/cat/752_small.jpg] [img=http://www.cyclesetsports.com/images/1_ ... 061905.jpg]
t.a.f.k.a.e.h.

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 30 sep 2009 01:49

Rodion schreef:Als je met 39x27 niet boven komt, moet je gewon stoppen met fietsen.

Jij hoort tot de verziekte geesten! versnellingen zijn een doel voor jou. Voor mij en de meeste anderen is klimmen - fietsen een doel en met plezier. In politieke termen: je bent knettergek!

theodorocampagnolo
Forum-lid

theodorocampagnolo 03 okt 2009 00:37

Klimmen is een kwestie van verzet, dalen van op tijd remmen....

Op vacantie steek ik altijd 33 - 26 als lichtste met een korteslag derailleur. Voor heb ik 48 - 33.

Ècht stoere manne gaan omhoog met 43 - 24, nou, ze doen maar.... Ik kom overal omhoog ondanks mijn versleten rechterknie en hoef nergens aan 't zuurstof.
Fietsen is een meditatieve bezigheid, laat 't nooit een marteling worden.

De korteslag derailleur is wel een zorgenkindje, je moet er wel je hoofd bij houden wil je 'm niet naar de klote helpen maar ach, stel dat 't gebeurd, wat dan nog?

Laat je niet gek maken: Geniet!

Afbeelding

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 03 okt 2009 12:24

Als ik 65 kg zou wegen, zou ik ook de indruk kunnen krijgen dat je met 39 - 27 overal boven moet kunnen komen. Al die gasten zouden eens een zadeltasje met 15 kg inhoud moeten krijgen; en dan kijken of ze nog steeds vooruitkomen.

rooie_kater
Forum-lid

rooie_kater 03 okt 2009 14:48

freddy_angelique schreef:Ik heb al even gezocht maar kon het niet echt duidelijk vinden.

Ondanks het vele trainen, had ik moeite de stelvio op te komen. Met name de lengte van de klim in combinatie met het aantal keer aanzetten na de bocht deden mij de das om. Ik heb een aantal keer een voet aan de grond moeten zetten, lopen is geen optie, dus na een korte pauze ging ik weer verder.

Nu wil ik komende zomer weer die kant op en nu zonder pauzes omhoog fietsen.
Ik heb een shimano 105 groep met een 3 x 10 verzet. Met mijn 90 kilo is mijn
postuur en dus gewicht een probleem op zo'n klim.

Nu zag ik iemand ( vergelijkbaar postuur)met een mountainbike verzet op en hybridefiets wel omhoog gaan zonder pauze. Ik wil op de moeilijke stukken dus eigenlijk ook wat lichter kunnen met mijn racefiets, dus een lichtere tred kunnen fietsen op de lastige stukken.

Ik wil dus weten wat de grootste 3 kransjes zijn die ik kan monteren.
Ik geloof dat ik qua vertanding achter nu op 25 als grootste zit.

Dus wat voor mogelijkheden heb ik nog?

Alvast bedankt voor de info

Hier begon het volgens mij om ;)
Diegene vraagt niet op welk verzet iemand anders omhoog trapt.
Maar wat de grootste 3 kransjes zijn die hij op z'n 105 groep kan zetten.

Wat ik nog wel wil zeggen Klimmen doe je op je eigen tempo
Ik heb genoeg mensen gezien die leeg raken omdat ze een ander proberen te volgen.
De 1 probeerd op kracht naar boven te gaan en een ander op souplesse.
Denk maar aan Hinault en Joop Zoetenmelk (volgens mij heeft Hinault aleen z'n knieen er mee aan gort geholpen)
Ik zelf hield er van om er wat spanning op te houden (maar dat is al weer 20 jaar terug) Ik ben nu 51 en denk dat ik nu zuurstof mee moet ;)
Een heleboel ligt ook aan conditie en gewicht (je moet het toch maar meezuilen)
En het verschil tussen een wielrenner die het hele jaar wedsrijden rijd ed of een recreant die 1 keer per jaar ff een berg wil beklimmen.
Ik stop want ik dwaal ook af en dat was de vraag niet van TS.
Maar laten we wel aardig blijven tegen elkaar :)

hillmaster-mark
Forum-lid

hillmaster-mark 16 okt 2009 19:10

ik rijd zelf ook meer op kracht naar boven althans op korte klims. ik kon ook niet veel anders op mijn eerste fiets met 42 voor en 27 achter. nu ee tripple aangeschaft iets meer keuze haha
Trek 1.9 met Ultegra 2009

geerald
Forum-lid

geerald 27 jan 2010 23:11

zijn er mensen die mij wat informatie kunnen doorsturen ivm de gran fondo Marco Pantani ik ben 52 jaar weeg 86 kg voor 186 cm en ben niet vertrouwd met het hooggebergte ga met een triple en Miche cassette rijden ga de 175 km rijden is een gem van 20 km/u te hoog gegrepen hoe is het parcours tussen de Gavia en de Mortirolo , waar moet er gegeten worden voor de klim na de klim ?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 jan 2010 23:40

Ten eerste eten, dat moet je constant doen als 't kan. Niet 2,5 uur wachten voordat je gaat eten, maar na pak 'm beet 3 kwartier al 't 1e naar binnen schuiven en daarna gewoon constant door gaan met eten. Gezien 't feit dat je geen ervaring in het hooggebergte hebt is 't niet realistisch om te denken dat je in afdalingen kunt gaan zitten eten. In de beklimming van Mortirolo hoef je ook niet te proberen te eten, want dat lukt toch niet. Als je echt uit je suikers gelopen bent daar, dan is de enige optie vloeibaar voedsel (maar dan heb je eerder dus veel te weinig gegeten).

Met je 86 kg zal de Mortirolo een hele kluif zijn. Iedere kg die je lichter zou kunnen zijn scheelt aanzienlijk. Cassette zou ik op z'n minst 12-27 nemen.
Afbeelding

aartb
Forum-lid

aartb 27 jan 2010 23:49

Ik wil toch nog even terugkomen op het voorstel van Amclassic-fan om het kleinste voorblad wat normaal een 30 is te vervangen door een 28 of een 26. Zelf heb ik dat ook gedaan en mij is dat heel goed bevallen. Vorig jaar mei was ik met onze fietsclub in Bormio en heb ik alle beklimmingen gedaan met 30 x 27 (Stelvio, Gavia, Mortirolo, Umbrail, enz enz.) Het ging op zich wel, maar liever had ik toch regelmatig nog een tandje lichter getrapt.
In september was ik een lang weekend naar Alpe d'Huez en de Galibier en had ik 26 x 27 tot mijn beschikking. Dat fietste toch wel heel erg lekker, met een hoger beentempo.
Klimmen is zwaar!!!

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 jan 2010 01:01

En hoe los je dat dan op op de stukken dat de 26 te klein is en 39 te groot is? Als je met een 26 wil rijden is de enige reële optie een crankstel waar een 36 midden blad op kan.
Afbeelding

Plaats reactie