29ers
@kaj1500,
Gezellig nog meer Amersfoorters hier
Ik doelde met mijn opmerking wat betreft het weer vooral op de resultaten van het slechte weer van afgelopen dagen, overal is het nogal drassig etc.
Morgen heb ik afgesproken en ga ik een leuke tocht maken met mijn 29er.
Fietsmaatjes van mij hebben wel versnellingen en rijden 26" , dus ik hoop dat ik ze een beetje kan bijhouden.
Grtz.
Rubenio
Gezellig nog meer Amersfoorters hier
Ik doelde met mijn opmerking wat betreft het weer vooral op de resultaten van het slechte weer van afgelopen dagen, overal is het nogal drassig etc.
Morgen heb ik afgesproken en ga ik een leuke tocht maken met mijn 29er.
Fietsmaatjes van mij hebben wel versnellingen en rijden 26" , dus ik hoop dat ik ze een beetje kan bijhouden.
Grtz.
Rubenio
rubenio schreef:Het heeft even geduurd maar de Kona Unit 29er staat eindelijk bij me in de schuur.
Sta te popelen om er een rondje door het bos mee te maken en een fotoverslagje te maken
Ik ben iig benieuwd hoe het je bevalt!
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...
Zo ik heb vanmiddag een tocht van ongeveer 25 km off-road voltooid met mijn 29er.
Helaas nog geen foto-impessie kunnen maken maar toch echt even goed de fiets aan de tand kunnen voelen.
Nog even wat korte specs wat betreft de opbouw:
- Kona Unit 29er frame
- Vaste voorvork van surly
- Singlespeed verzet : 32x18
- Avid BB7 Mechanische Schijfremmen
- Salsa wielset met Hope Pro II naven
Mijn bevindingen:
Ik had vanmiddag afgesproken met een oud klasgenoot van mij die nog wel eens de bossen induikt op een oude zware 26" Gary Fisher met 27 versnellingen en voorvering.
Nadat hij mijn fiets even bewonderd had begon de tocht vanuit Amersfoort-Zuid.
Ik merkte direct dat ik op het asfalt met mijn fiets dat ik lichte moeite had om mijn maatje bij te blijven, ik denk dat dit voornamelijk aan het verzet lag , en mogelijk stond het zadel nog iets te laag. Bij het eerste viaduct wat de toegangsweg naar het bos vormt merkte ik dat ik omhoog iets sneller was. Eenmaal bij de bospaadjes aangekomen ging de snelheid iets omlaag en bleef op lange horizontale stukken zo rond de 25 km/uur. Dat is offroad de beste snelheid voor een 29er, ontspannen en toch effectief. Het gebrek aan vering werd door de grote wielen en niet al te hard opgepompte banden gecompenseerd maar toch miste ik het wel bij erg grote boomwortels. In de route zaten ook een paar lange stukken door mul zand, dat ging de 29er in verhouding ook wat beter af, tenzij je de macht over het stuur verloor want dan viel je vrijwel direct stil omdat het voorwiel zich dan een eigen leven naar rechts/links begon. Afdalingen gaan vooral erg soepel , je hoeft niet echt te kijken of er grote obstakels in de weg liggen want je rolt gewoon vrij smooth naar beneden. In sommige singletrack gedeeltes van de route stond aardig wat water/moddig en ik merkte hier wel dat ik soms echt grip miste, zou ook aan de banden kunnen liggen ( bontrager 29er banden met niet echt veel profiel) maar dat is puur iets wat mij opviel.
Conclusie :
Pluspunten Singlespeed 29er:
- Je hebt ff wat anders dan de rest (dat is het voornamelijk)
- Vooral voor langere afstanden offroad comfortabeler
- Klimmend sneller/gemakkelijker , vlak tikje langzamer , dalen langzamer maar voordeel van grote wielen.
- Goedkoop , zowel in aanschaf als in onderhoud
- Weinig schoonmaakwerk , maarja dat geld eigenlijk voor alle SS-bikes
- Het maakt saaie parcours in NL toch weer interessant omdat je maar 1 gear hebt en dat maakt het dus wat lastiger.
Minpunten Singlespeed 29er:
- Gemiddelde snelheid ligt niet echt erg hoog , tenzij je een ander blad monteert maar dan kom je niet meer boven. Of je neemt gewoon een geared 29er natuurlijk.
- Langzamer naar beneden en op asfalt substantieel langzamer dan 26" (wederom belangrijk wel verzet erop zit)
- Even wennen in het begin en valpartijen schijnen ook 29x zo spectaculair te zijn.
Dat is het zo wel ongeveer denk ik. Mocht iemand nog vragen stellen, PM me dan gerust, ik ben van plan komende tijd veel te gaan mtb'en dus misschien dat ik er dan nog meer ervaringen over kan uitwisselen. Mocht je er nog niet helemaal uit zijn of 29" wat voor je is, dan is het ook mogelijk mocht je eens in de buurt van Amersfoort zijn de fiets even te lenen om het 29" gevoel zelf te ondervinden. Want ik denk dat je het zo het beste kan testen, gewoon zelf even een rondje rijden. Daarnaast is er ook de mogelijkheid om even contact op te nemen met www.singlespeed.nl om een testritje te maken.
Grtz.
Ruben
Helaas nog geen foto-impessie kunnen maken maar toch echt even goed de fiets aan de tand kunnen voelen.
Nog even wat korte specs wat betreft de opbouw:
- Kona Unit 29er frame
- Vaste voorvork van surly
- Singlespeed verzet : 32x18
- Avid BB7 Mechanische Schijfremmen
- Salsa wielset met Hope Pro II naven
Mijn bevindingen:
Ik had vanmiddag afgesproken met een oud klasgenoot van mij die nog wel eens de bossen induikt op een oude zware 26" Gary Fisher met 27 versnellingen en voorvering.
Nadat hij mijn fiets even bewonderd had begon de tocht vanuit Amersfoort-Zuid.
Ik merkte direct dat ik op het asfalt met mijn fiets dat ik lichte moeite had om mijn maatje bij te blijven, ik denk dat dit voornamelijk aan het verzet lag , en mogelijk stond het zadel nog iets te laag. Bij het eerste viaduct wat de toegangsweg naar het bos vormt merkte ik dat ik omhoog iets sneller was. Eenmaal bij de bospaadjes aangekomen ging de snelheid iets omlaag en bleef op lange horizontale stukken zo rond de 25 km/uur. Dat is offroad de beste snelheid voor een 29er, ontspannen en toch effectief. Het gebrek aan vering werd door de grote wielen en niet al te hard opgepompte banden gecompenseerd maar toch miste ik het wel bij erg grote boomwortels. In de route zaten ook een paar lange stukken door mul zand, dat ging de 29er in verhouding ook wat beter af, tenzij je de macht over het stuur verloor want dan viel je vrijwel direct stil omdat het voorwiel zich dan een eigen leven naar rechts/links begon. Afdalingen gaan vooral erg soepel , je hoeft niet echt te kijken of er grote obstakels in de weg liggen want je rolt gewoon vrij smooth naar beneden. In sommige singletrack gedeeltes van de route stond aardig wat water/moddig en ik merkte hier wel dat ik soms echt grip miste, zou ook aan de banden kunnen liggen ( bontrager 29er banden met niet echt veel profiel) maar dat is puur iets wat mij opviel.
Conclusie :
Pluspunten Singlespeed 29er:
- Je hebt ff wat anders dan de rest (dat is het voornamelijk)
- Vooral voor langere afstanden offroad comfortabeler
- Klimmend sneller/gemakkelijker , vlak tikje langzamer , dalen langzamer maar voordeel van grote wielen.
- Goedkoop , zowel in aanschaf als in onderhoud
- Weinig schoonmaakwerk , maarja dat geld eigenlijk voor alle SS-bikes
- Het maakt saaie parcours in NL toch weer interessant omdat je maar 1 gear hebt en dat maakt het dus wat lastiger.
Minpunten Singlespeed 29er:
- Gemiddelde snelheid ligt niet echt erg hoog , tenzij je een ander blad monteert maar dan kom je niet meer boven. Of je neemt gewoon een geared 29er natuurlijk.
- Langzamer naar beneden en op asfalt substantieel langzamer dan 26" (wederom belangrijk wel verzet erop zit)
- Even wennen in het begin en valpartijen schijnen ook 29x zo spectaculair te zijn.
Dat is het zo wel ongeveer denk ik. Mocht iemand nog vragen stellen, PM me dan gerust, ik ben van plan komende tijd veel te gaan mtb'en dus misschien dat ik er dan nog meer ervaringen over kan uitwisselen. Mocht je er nog niet helemaal uit zijn of 29" wat voor je is, dan is het ook mogelijk mocht je eens in de buurt van Amersfoort zijn de fiets even te lenen om het 29" gevoel zelf te ondervinden. Want ik denk dat je het zo het beste kan testen, gewoon zelf even een rondje rijden. Daarnaast is er ook de mogelijkheid om even contact op te nemen met www.singlespeed.nl om een testritje te maken.
Grtz.
Ruben
De minpunten die je noemt lijken vooral voort te komen uit het feit dat je hem singlespeed gebruikt. Misschien toch geared opbouwen? Merkte je verschil met grote wortels en dergelijke in het gemak waarmee je er overheen reed t.o.v. een 26er ? En dat je voorwiel een eigen willetje heeft in het mulle zand lijkt me ook niet specifiek voor een 29er? Maar een leuk verslagje en ik ben benieuwd naar je verdere ervaringen. Zeker omdat ik zelf vandaag een 29er frame op de kop heb weten te tikken. Ik ga hem het weekend denk ik ophalen en zal dan een paar plaatjes posten. Ik ben iig al in mijn nopjes!
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...
Seger schreef:De minpunten die je noemt lijken vooral voort te komen uit het feit dat je hem singlespeed gebruikt. Misschien toch geared opbouwen? Merkte je verschil met grote wortels en dergelijke in het gemak waarmee je er overheen reed t.o.v. een 26er ? En dat je voorwiel een eigen willetje heeft in het mulle zand lijkt me ook niet specifiek voor een 29er? Maar een leuk verslagje en ik ben benieuwd naar je verdere ervaringen. Zeker omdat ik zelf vandaag een 29er frame op de kop heb weten te tikken. Ik ga hem het weekend denk ik ophalen en zal dan een paar plaatjes posten. Ik ben iig al in mijn nopjes!
Nee nee, hij blijft singlespeed , lekker die-hard en goedkoop.
Het verschil tussen 26" en 29" wat betreft grote wortels is echt groot , bij sommige wortels was ik anders bijna van mijn fiets gestuitert als ik 26" zou rijden. En het voorwiel in het mulle zand is bij 26" ook aan de orde , maar met 29" toch nog tikje lastiger, vooral omdat je toch een groter gevaarte in beweging moet brengen.
Grtz.
Rubenio
ps. het frame wat je gekocht hebt , is dat die Gary Fisher van marktplaats??
rubenio schreef:ps. het frame wat je gekocht hebt , is dat die Gary Fisher van marktplaats??
Bedoelde je deze?
http://link.marktplaats.nl/210832638
Die is het iig niet. Die is trouwens ook te klein voor mij. Ik heb een maat 23"nodig. Ik heb hem niet via marktplaats, maar wel voor ongeveer dezelfde prijs. Maar wel vele malen fraaier. Zoals Perik al zei is ie van staal en handmade. De fotootjes komen zaterdag. Vrijdagavond kan ik hem ophalen. Top! Nu maar zorgen dat nog meer mensen hier op het forum enthousiast raken over 29ers.
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...
@ Seger,
Nee ik dacht dat je deze bedoelde :
http://link.marktplaats.nl/210299213
Maar als ie niet van marktplaats is ben ik wel beniewd , vele maler fraaier en handgemaakt, dat klinkt wel goed 23" is trouwens wel reusachtig, ben je groter dan 2.10 M ?
Ben beniewd naar de foto's!
Trouwens als je de fiets hebt opgebouwd heb ik wel zin in een 29er meeting in arnhem
Grtz.
Rubenio
Nee ik dacht dat je deze bedoelde :
http://link.marktplaats.nl/210299213
Maar als ie niet van marktplaats is ben ik wel beniewd , vele maler fraaier en handgemaakt, dat klinkt wel goed 23" is trouwens wel reusachtig, ben je groter dan 2.10 M ?
Ben beniewd naar de foto's!
Trouwens als je de fiets hebt opgebouwd heb ik wel zin in een 29er meeting in arnhem
Grtz.
Rubenio
Haha, 23" is idd reusachtig en ik ben ook lang. 2.10m is een beetje overdreven maar wel 2.01m. Een 23" is dus wel op z'n plaats.
Een 29er meeting in Arnhem lijkt me een strak plan, al zal het nog even duren voor ie is opgebouwd. Het lag nog niet in de planning een frame aan te schaffen, maar hij was te mooi om voorbij te laten gaan. In de loop van de winter en het voorjaar zal ik een en ander aanschaffen en opbouwen. Daarna moeten we dan maar eens iets afspreken .
Een 29er meeting in Arnhem lijkt me een strak plan, al zal het nog even duren voor ie is opgebouwd. Het lag nog niet in de planning een frame aan te schaffen, maar hij was te mooi om voorbij te laten gaan. In de loop van de winter en het voorjaar zal ik een en ander aanschaffen en opbouwen. Daarna moeten we dan maar eens iets afspreken .
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...
Eindelijk heb ik mijn 29er frame in huis. Heb hem vanavond opgehaald en ben er echt helemaal blij mee. Nu alleen nog een keer een wielset en een andere voorvork en dan kan ik hem opbouwen. Dit gaat echter wel even duren, want ik moet eerst weer even mijn budget laten aansterken . Tot die tijd moet ik het bij er verlekkerd naar kijken houden. Alvast wat fotootjes:
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...