Zo ik heb vanmiddag een tocht van ongeveer 25 km off-road voltooid met mijn 29er.
Helaas nog geen foto-impessie kunnen maken maar toch echt even goed de fiets aan de tand kunnen voelen.
Nog even wat korte specs wat betreft de opbouw:
- Kona Unit 29er frame
- Vaste voorvork van surly
- Singlespeed verzet : 32x18
- Avid BB7 Mechanische Schijfremmen
- Salsa wielset met Hope Pro II naven
Mijn bevindingen:
Ik had vanmiddag afgesproken met een oud klasgenoot van mij die nog wel eens de bossen induikt op een oude zware 26" Gary Fisher met 27 versnellingen en voorvering.
Nadat hij mijn fiets even bewonderd had begon de tocht vanuit Amersfoort-Zuid.
Ik merkte direct dat ik op het asfalt met mijn fiets dat ik lichte moeite had om mijn maatje bij te blijven, ik denk dat dit voornamelijk aan het verzet lag , en mogelijk stond het zadel nog iets te laag. Bij het eerste viaduct wat de toegangsweg naar het bos vormt merkte ik dat ik omhoog iets sneller was. Eenmaal bij de bospaadjes aangekomen ging de snelheid iets omlaag en bleef op lange horizontale stukken zo rond de 25 km/uur. Dat is offroad de beste snelheid voor een 29er, ontspannen en toch effectief. Het gebrek aan vering werd door de grote wielen en niet al te hard opgepompte banden gecompenseerd maar toch miste ik het wel bij erg grote boomwortels. In de route zaten ook een paar lange stukken door mul zand, dat ging de 29er in verhouding ook wat beter af, tenzij je de macht over het stuur verloor want dan viel je vrijwel direct stil omdat het voorwiel zich dan een eigen leven naar rechts/links begon. Afdalingen gaan vooral erg soepel , je hoeft niet echt te kijken of er grote obstakels in de weg liggen want je rolt gewoon vrij smooth naar beneden. In sommige singletrack gedeeltes van de route stond aardig wat water/moddig en ik merkte hier wel dat ik soms echt grip miste, zou ook aan de banden kunnen liggen ( bontrager 29er banden met niet echt veel profiel) maar dat is puur iets wat mij opviel.
Conclusie :
Pluspunten Singlespeed 29er:
- Je hebt ff wat anders dan de rest (dat is het voornamelijk)
- Vooral voor langere afstanden offroad comfortabeler
- Klimmend sneller/gemakkelijker , vlak tikje langzamer , dalen langzamer maar voordeel van grote wielen.
- Goedkoop , zowel in aanschaf als in onderhoud
- Weinig schoonmaakwerk , maarja dat geld eigenlijk voor alle SS-bikes
- Het maakt saaie parcours in NL toch weer interessant omdat je maar 1 gear hebt en dat maakt het dus wat lastiger.
Minpunten Singlespeed 29er:
- Gemiddelde snelheid ligt niet echt erg hoog , tenzij je een ander blad monteert maar dan kom je niet meer boven. Of je neemt gewoon een geared 29er natuurlijk.
- Langzamer naar beneden en op asfalt substantieel langzamer dan 26" (wederom belangrijk wel verzet erop zit)
- Even wennen in het begin en valpartijen schijnen ook 29x zo spectaculair te zijn.
Dat is het zo wel ongeveer denk ik. Mocht iemand nog vragen stellen, PM me dan gerust, ik ben van plan komende tijd veel te gaan mtb'en dus misschien dat ik er dan nog meer ervaringen over kan uitwisselen. Mocht je er nog niet helemaal uit zijn of 29" wat voor je is, dan is het ook mogelijk mocht je eens in de buurt van Amersfoort zijn de fiets even te lenen om het 29" gevoel zelf te ondervinden. Want ik denk dat je het zo het beste kan testen, gewoon zelf even een rondje rijden. Daarnaast is er ook de mogelijkheid om even contact op te nemen met
www.singlespeed.nl om een testritje te maken.
Grtz.
Ruben