Al geruime tijd speel ik met het idee om een reis te maken met de fiets. Telkens als ik fietsreizigers tegen kom bekruipt me een lichte vorm van jaloezie. Een hybride, mijn huidige forens fiets, die in no time reisklaar gemaakt kan worden heb ik al een jaar of 7 in de vorm van een Gazelle Medeo. Oersterke en betrouwbare fiets, maar je haalt er geen snelheid mee. De dikke banden en het toch niet geringe gewicht van om en bij de 18 kg zullen daar wel voor iets tussen zitten.
Nee, het moest iets lichter worden, genre audax fiets, waar ik s winters ook perfekt mee uit de voeten kan en die ook kan ingeschakeld worden als dagdagelijkse (slechts 9 km heen en terug) woon/werkfiets.
Maar een audaxfiets, die zie je zo vaak niet meer, lees, je komt ze slechts sporadisch tegen. In de catalogi van de tegenwoordig populaire fabrikanten worden ze zelfs niet eens aangeboden. In de USA en de UK zijn deze soort fietsen meer in trek en vind je hier en daar toch aanbieders van dergelijke fietsen. Helaas worden deze meestal niet geïmporteerd in België, of is de afmontage niet naar wens.
Gecharmeerd door enkele projektjes op deze sitel waar oude stalen racers terug opgebouwd werden ben ik mijn zoektocht begonnen, naar een oude stalen fiets. Aan de hand van tweedehands of goedkope nieuwe onderdelen was het de bedoeling om zo zelf een fiets samen te stellen die voldeed aan mijn wensen.
De fiets moest namelijk aan enkele voorwaarden voldoen. Voor het comfort, en prijs het moest toch een beetje een low budget fiets worden - was staal bijna een must. Een alu en carbon racefiets had ik al, dus ging ik voor staal. Voorts moesten er ook spatbordoogjes aanwezig zijn om de montage van spatborden en bagagerek een stuk makkelijker te maken. Kleur en merk speelden minder belang, zolang de vervanging van onderdelen mogelijk was kon het door de beugel. Oude Franse fietsen hebben vaak afwijkende brackets (Franse en Zwitserse draad, niet meer in de handel). Mijn voorkeur ging uit naar Gazelle, Koga Miyata, Peugeot, en een resem Italianen, hoewel deze laatsten nooit met bagage oogjes komen en vaak een te beperkte speling hebben tussen achterband en staande buis (wat spatbord montage bemoeilijkt). Bij voorkeur Reynolds 531 buizen of gelijkaardige Columbus buizenset.
Na heel wat zoekwerk op de Belgische tweedehandssites viel me één ding op. Er zijn nog wel genoeg oude fietsen te vinden, de vraagprijs daarentegen is meestal veel te hoog voor hetgeen aangeboden wordt.
Dus ging ik zoeken op de marktplaats.nl. Nederlands populairste tweedhandssite. Op 1 november ging ik toch naar de Bikemotionbeurs in Utrecht. Als ik een fiets vond ik de omgeving van Utrecht, of op de terugweg, dan wou ik nog wel een ommetje maken.
Het aanbod bleek er een pak groter dan bij ons. Wij Vlamingen verwijten de Nederlanders al spottend soms van gierigheid, maar hun prijzen zijn alvast veel lager dan bij ons. Dus bleef ik marktplaats dagelijks bezoeken.
En plots vond ik hem. Een in prima staat verkerende Gazelle Trim Trophy, in mijn maat en met Reynolds 531 buizen. Deze staan gekend als oerdegelijk en werden door veel gerenommeerde framebouwers gebruikt . Na wat heen en weer gemail met de eigenaar kwamen we tot een overeenkomst en kon ik de fiets ophalen voor 120 .
De verkoper bleek een vriendelijke man die de fiets van zn vader wou verkopen omdat die de laatste 20 jaar toch enkel op zolder had gestaan.
Mooi, die had ik toch al. Nu kon de zoektocht beginnen naar geschikte onderdelen. De eerste grote kost die ik me kon besparen waren de groep en de wielen. Met het oog op dit projektje had ik enkele weken tevoren een spotgoedkope een Tiagra triple groep (die slechts één jaar dienst had gedaan), op de kop weten te tikken. Maar de originele Shimano 600 (latere Ultegra) groep beviel me zo erg dat ik besloot deze te behouden. De groep bevindt zich trouwens nog in nieuwstaat, en dit na 20 jaar! Ik vond buiscommandeurs sowieso al charmant staan op een stalen frame. De moderne shifters zouden eerder afbraak doen aan het klassiek uiterlijk van de fiets. Bovendien bleek het crankstel uitgerust te zijn met ovale biopace kettingbladen (52/42). Rotor rings avant la lettre.
Ook die wielen bleken echt spic en span en in nieuwstaat te verkeren. Zelfs van enige remslijtage is geen sprake. Komt erbij dat de naven ook Shimano 600 zijn en er 36 spaken per wiel zijn. Kon niet beter.
Stuur en stuurpen bleken te smal en te kort. Het is de bedoeling dat ik comfortabel kan fietsen en reizen. Hoge snelheden halen zijn geen prioriteit op deze fiets. Vervangen dus. Makkelijker gezegd dan gedaan. Daar het om ouderwetse types gaat en deze bijna in geen enkele winkel meer in de rekken liggen ging ik op zoek op het net. Ebay bleek een geschikt medium te zijn. Ware het niet dat de prijzen toch wel aan de hoge kant waren. NOS (New Old Skool) is blijkbaar in. Vooral in Duitsland, Japan en Noord Amerika De oplossing bleek vlak bij de deur te liggen, met name bij mijn plaatselijke fietsenboer, Plum Oostende. Een graai in de onderdelenbak bij hem deed me op een prachtig weliswaar gebruikte, doch in heel goeie staat verkerende Cinelli stuurpen vallen. In ruil voor enkele glazen bier in het café om de hoek kreeg ik ze cadeau. Leuk. Op Ebay kost dezelfde pen 55 , excl verzendingskosten. Mooi cadeautje.
Volgende obstakel was het stuur. Ik wou absoluut een 44 cm c/c stuur in alu kleur (geen zwart). Zelfs op Ebay waren die niet te vinden. Blijkbaar was 42 cm vroeger de standaard. Ik vond er eentje, maar de prijs van meer dan 60 vond ik overdreven, dus haakte ik af.
Op een trainingstochtje eens binnengewipt bij fietsen Ampe in Torhout, en daar bleek er een stuur te voldoen aan mijn eisen. Het enige nadeel (als je t zo mag noemen) was dat het stuur geen ronde bocht had maar een anatomische. Gelukkig was het geen zon krul als in de Ritchey sturen, dus dat kon er wel door. Het doet alvast geen afbreuk aan het klassiek uiterlijk van de fiets. Tot mijn verbazing blijken er vroeger nog meer verschillende maten te bestaan als heden (25.8, 26.0 en 26.4 mm). Mijn stuur diameter is 0.2 mm smaller dan de klemdiameter van mn stuurpen. Een koper plaatje blijkt de oplossing, en enige tijd later is het stuur gemonteerd.
De zadelpen bleek muurvast te zitten. Ik zette me neer op het achterwiel en begon te wringen als een gek. Uiteindelijk kwam ze los, maar door het gewring was de pen zwaar beschadigd. Zo erg dat ik er bijna snijwonden aan overhield toen ik er met mn vingertoppen over streelde. Een verklaring hiervoor heb ik niet. Was het geen origineel exemplaar, maar een vervang exemplaar die enkele tienden van een millimeter breder was? Lijkt me aannemelijk, want de zadelpen was voorzien van vet. Speelt geen rol, ze is retro en zo wou ik het. Na wat machinaal opschuren en polieren glimt ze terug als nieuw.
Next
Spatborden. SKS chromoplastics 35 mm,lekker slank en staat prima met een 700x23 bandje. Ik had nog een verjaardagsbon liggen die ik van een vriend kreeg, zodoende diende ik slechts 0.95 op te leggen, en de spatbordjes waren van mij.
Aangezien het de bedoeling is deze fiets ook te gebruiken als reis, annex forensfiets had ik behoefte aan een bagagedrager. Tubus is marktleider in lichte, stevige en superbetrouwbare (10 jaar garantie, ter plaatse!) bagagedragers. Goedkoop zijn ze niet, maar ze zien er heel slank en stevig uit. Dus bestel ik er maar eentje bij Futurumshop. Het bagagerekje kost bijna evenveel als de fiets, maar ik heb het er voor over. Is de fiets nu goedkoop of het rekje duur betaald? Hmm
de fiets was echte een koopje hoor, en een kwaliteitsrekje kost wat.
Ik kan het bagagerekje bevestigen via de spatbordoogjes, enkel bovenaan heb ik geen bevestigingsmogelijkheden. Klemmetjes wil ik niet, dus laat ik gaatjes boren en draadbussen plaatsen bij een framebouwer in de buurt. Ik laat er meteen ook gaatjes boren voor een tweede drinkbushouder. Oude frames hadden vroeger altijd maar één drinkbushouder. Blijkbaar dronk men vroeger minder, of stopte men vaker aan een terras.
Nieuwe binnen- en buitenkabels waren een must. Na montage schakelt de fiets werkelijk perfekt (geïndexeerd, of niet, naar keuze).
Verder wordt de fiets afgewerkt met een verlichtingssetje met leds, wat voldoende is voor het dagelijkse woon/werkverkeer aangezien de straatverlichting voldoende klaarheid schept. Fietsen in het donker in een streek die me niet bekend is zal ik op reis toch niet doen. Het wordt trouwens door geen enkele fietsreiziger aangeraden.
Ik kocht ook nog een BBB bagagetas. Kan van pas komen op een vroege, lange voorjaarstocht. Zo kan ik ook eens echte, lekkere voeding meenemen ipv al die te dure, plakkerige repen. Krijg ik na verloop van tijd en kilometers te warm, dan kan ik een trui of jasje in die tas stoppen. Ben ik eindelijk verlost van te moeten vertrekken in een te licht gekleed tenue.
Tijdens de solden bij Van Eyck nog een stel goedkope Schwalbe Lugano buitenbandenbanden gekocht, alsmede een fietsbel en een fietspomp. De bandjes die er op lagen bleken verweerd door stilstand.
Het zadel was een San Marco Concor dat nog in goede staat was, enkel het daim dekje was wat vaal en vertoonde vlekken. Ook de lichtblauwe kleur vond ik niet zo geslaagd,Een Fi:zik Aliante zadel had ik nog liggen. Maar toen een vriend me zn Selle San Marco Regal Racing Replica verkocht kon ik de verleiding niet weerstaan. Dit zadel past perfekt bij de fiets.
Het huidige verzet zal op reis wat te zwaar uitvallen. Dat zal dan gewijzigd worden in een triple crankstel 50/39/30 FSA Gossamer die ik nog heb liggen en waarschijnlijk een aangepaste cassette. Reizen zal gebeuren middels 2 Ortlieb tassen aan de zijkanten, en een tas op de bagagedrager. Vooraan enkel een stuurtas. Maximaal 15 kg wil ik meenemen, meer niet. Buitenbanden worden hoogstwaarschijnlijk vervangen door 700x25 of 28 voor meer comfort en hogere velgbescherming. Overnachten gebeurt in een tentje.
Tot besluit nog graag een woordje van dank aan Marcel en Kurt van Cicli Plum Oostende voor het advies en de cadeau. Alsook aan Frederik voor helpende handen.
Met een bagagetas
Specificaties fiets:
Gazelle Trim Trophy mt 58 c/c, Reynolds531 staal
Groep: Shimano 600, 52/42 biopace 13/23, 7 speed
Wielen: Wolber Profil, 36 spaaks met Shimano 600 naven
Pedalen: momenteel Shimano 600 met voethaken. Zullen vervangen worden door dubbeldienst pedalen.
Stuur: ITM racing line 44 cm c/c (nieuw)
Stuurpen: Cinelli XE 12 cm
Zadel: Selle San Marco Regal Racing Replica
Buitenbanden: Schwalbe Lugano 700x23 (nieuw)
Bagagerek: Tubus Logo (nieuw)
Spatborden: SKS chromoplastics 35 mm (nieuw)
Drinkbushouders: BBB (nieuw)
Voorlicht: Cateye Opticube (nieuw)
Voorlichthouder: Koga Miyata (nieuw)
Achterlicht: Basta Zoom (nieuw)
Bagagetas: BBB (nieuw)
Pomp: BBB alloyroad (nieuw)
Fietsbel: BBB (nieuw)
Stuurlint: Pro (nieuw)
Gewicht (zonder tas): 12.3 kg