Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Olympische Spelen

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 18 aug 2008 23:26

@zorro: Is goed hoor. Ik heb een beetje een kort lontje wat (ongefundeerde) doping-beschuldigingen betreft. Ik wil best wel toegeven dat ik daarbij af en toe struisvogel-neigingen vertoon. Zolang ik maar mooie sport kan zien.

@Gerardo: ik hoop juist heel erg dat de OS naar Nederland gaat komen. Zou een enorme boost geven aan de Nederlandse sport.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 18 aug 2008 23:29

@ Zorro ivm de marathon: deelnemen is belangrijker dan winnen... En je moet moed hebben om aan de marathon deel te nemen ;)

Zijn voor mij olympische sporten:
Archery
Athletics
Boxing
Canoe/Kayak Flatwater
Canoe/Kayak Slalom
Cycling Mountain Bike
Cycling Road
Cycling Track
Diving
Fencing
Gymnastics Artistic
Gymnastics Rhythmic
Judo
Modern Pentathlon
Rowing
Sailing
Trampoline
Swimming
Synchronized Swimming
Taekwondo
Triathlon
Weightlifting
Wrestling

Enige uitleg: bij elk van deze sporten is ofwel een record mogelijk, dat wordt bevochten tegen de elementen en de fysica, en dat zo min mogelijk invloed heeft van de technologische ontwikkeling (100 meter blijft 100 meter, en het paard bij het turnen blijft het paard (hier mag het, een dier op de spelen ;)). OF deze sporten zijn een combinatie van fysieke en tactische elementen, waarbij de tegenstander in een rechtstreeks duel moet worden uitgeschakeld, en waarbij stress, fysieke aanwezigheid van de tegenstander een grote invloed heeft op het wedstrijdverloop.

Mag er uit voor mijn part:

Cycling BMX

Zijn geen sporten, maar spelletjes. Voornamelijk met een balletje. Mogen er dus allemaal uit :

Badminton
Baseball
Basketball
Beach Volleyball
Handball
Hockey
Football
Softball
Table Tennis
Tennis
Volleyball
Water Polo

Een combinatie van dier-mens is in mijn ogen geen olympische sport. Het paard heeft namelijk de grootste verdienste (en een paard heeft bij mijn weten geen besef van nationaliteit). Maar het zal wel onuitroeibaar blijven op de kalender. Mag er dus ook uit (dan moeten die beestjes geen slopende verplaatsingen meer maken):

Equestrian

Verderfelijk. Wapens. Speel dan op een computer een schietspelletje! (niets dan lof voor biathlon anderzijds, dat m.i. een perfecte combinatie van uithouding en beheersing is).

Shooting
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

tarzander
Forum-lid

tarzander 19 aug 2008 02:11

simic schreef:Waarom zou jij ze willen afschaffen? Omdat jij het niet leuk vindt om te kijken?

Ik vind het trouwens wel leuk om al die zwemmers te zien zwemmen, om hun te zien zwemmen vindt ik gewoon leuk. En het hoort gewoon bij de olympische spelen, vind ik.

En wat voor een tijd zwem jij op een 50 meter?

Wie is jij in de laatste zin? Ik zwom vroeger, toen ik 13 was, een hoge 29er op de 50m vrij!

Overigens vind ik dat zwemmen en atletiek de echte Olympische sporten zijn, dit is puur op gevoel gebaseerd.
"Ink the future" | Freelance Ontwerper

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 19 aug 2008 02:38

@de zwarten.

Zou je niet zeggen dat Turnen in het algemeen zeker een Olympische sport is?
Ik denk van wel. Dat is kracht, lenigheid, evenwicht, snelheid en uithoudingsvermogen.
Ik kan er niks van en zal het ook nooit kunnen maar heb wel zeer grote bewondering voor die atleten.

Atletiek, in al haar facetten. is nog zo'n klassiek voorbeeld.
Lag me veel beter.

Turnen en Atletiek zijn imho DE Olympische spelen.

Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

dario
Forum-lid

dario 19 aug 2008 12:36

Voetbal geen Olympische sport? Mij lijkt dat 's werelds populairste sport wel degelijk thuishoort op 's werelds grootste sportevenement!
Tenzij je je natuurlijk beperkt tot de klassieke Olympische sporten, maar dan blijven alleen atletiek, paardenkoers, boksen en Grieks-Romeins worstelen over...
Uit het bovenstaande blijkt wel duidelijk dat iedereen zijn eigen favoriete olympische sporten heeft, en voor elke pro en contra zijn wel argumenten te vinden.
Alleen, als je alle spelletjes met een balletje eruitgooit dan verliezen de Spelen gewoon een pak aantrekkinsgkracht, want wie wil er nu naar 101 verschillende turn- en zwemnummers zitten kijken (sporten waar buiten de Olympiade geen hond van wakker ligt)?
Dus wat mij betreft graag een zo groot mogelijke diversiteit! Al zijn er natuurlijk grenzen: softbal (waar spelen ze dat eigenlijk?), badminton (meer iets voor op naturistencampings), BMX (kleine jongens die motocrossje spelen) en synchroonzwemmen (anders kunnen ze ook stijldansen toelaten) mogen er voor mij gerust uit, en schieten is in mijn ogen maar een sport als het met een boog gebeurt. En liever wat minder zwemnummers, gewoon voor het evenwicht. Maar ook dat zijn natuurlijk louter persoonlijke argumenten...
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 19 aug 2008 12:37

Leuke discussie: "wat is een pure olympische sport?"

Turnen, atletiek, zwemmen, judo en roeien zijn voor mij de meest pure Olympische sporten.

Een belangrijk criterium voor een "pure olympische sport" is voor mij dat de OS het zonder enige twijfel het hoogst haalbare in die bepaalde sport moet zijn. Op basis hiervan vallen heel veel andere sporten (waaronder herenvoetbal, wielrennen, tennis, basketbal) voor mij af.

Afbeelding

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 19 aug 2008 12:48

@ Dario:
Voetbal is geen sport maar een spel, 11 tegen 11 en een bal. Er zijn geen records te behalen, en het is pas uitgevonden ergens in de duistere middeleeuwen (of nog later). Het is geen zaak van wie de populairste sport is. De spelen hoeven niet af te glijden tot dat soort keuzes. De spelen zijn zoals de Tour: zij bepalen wat op dat moment belangrijk is.
Als ik streng moet zijn, moet ook triathlon en wielrennen eruit.

Als de spelen dan een pak saaier zijn, dan zij het maar zo. Turnen is een briljante sport om naar te kijken, als mensen dat niet willen inzien en iedere week (tegenwoordig iedere dag!) naar een spelletje van 11 tegen 11 en een bal willen kijken, doe maar. Maar dan niet op de spelen aub, een vrijhaven voor sporten die anders veel te weinig aan bod komen in de reguliere zendtijd op TV!
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

spook
Forum-lid

spook 19 aug 2008 13:04

Haha...! Voetbal, de meest overschatte sport ter wereld....! Heerlijk, die emotie, ik kan echt boos worden als ik met mijn schoonbroer in discussie ga. Hij is een fervent voetballer en heeft niets met de enige sport ter wereld, het wielrennen.

Ik vind inderdaad dat voetbal niet thuishoort op de O.S. Van de voetbafans ken ik ook er ook maar weinig die de Olympische Wedstrijd echt serieus nemen. Deit in tegenstelling tot de wielerfans die de wegwedstrijd wel serieus nemen.

Al deel ik ook wel de mening van havana dat een 'echte' Olympische sport moet voldoen aan het criterium dat het Olympisch Goud het hoogst haalbare is.
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

groenespicht
Forum-lid

groenespicht 19 aug 2008 13:23

Voetbal er sowieso uit....bleeuuuuhhhh.... Waarom? DAAROM!!!
*** Pinarello Prince Tribute to the Green***
*** Focus Black Raider Limited Edition ***
Niet het talent, de snelheid, de kracht bepaald of je overwint.
Alfa hulp? JA...de 24 in een krat uit Schinnen...

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 19 aug 2008 13:29

Stellen dat wielrennen de enige sport ter wereld is, is net zo bekrompen als het afkraken van voetbal.....
Ik vind het prima dat er gevoetbald wordt, en kan mij goed voorstellen dat iemand het leuk vind, maar die hele commerciele hype er omheen...bleeeegh.
Less is bore

groenespicht
Forum-lid

groenespicht 19 aug 2008 13:31

Daniel1975 schreef: Ik vind het prima dat er gevoetbald wordt, en kan mij goed voorstellen dat iemand het leuk vind, maar die hele commerciele hype er omheen...bleeeegh.

JUIST!!...onder andere DAAROM.
*** Pinarello Prince Tribute to the Green***
*** Focus Black Raider Limited Edition ***
Niet het talent, de snelheid, de kracht bepaald of je overwint.
Alfa hulp? JA...de 24 in een krat uit Schinnen...

dario
Forum-lid

dario 19 aug 2008 13:55

de zwarten schreef:@ Dario:
Voetbal is geen sport maar een spel, 11 tegen 11 en een bal. Er zijn geen records te behalen, en het is pas uitgevonden ergens in de duistere middeleeuwen (of nog later).

Erg arbitrair en artificieel onderscheid (een sport kan tegelijk ook spel zijn en vice versa), maar soit; het zwemmen als sport bestaat nog veel minder lang, en in het turnen zijn toch ook geen records te halen?
de zwarten schreef:Het is geen zaak van wie de populairste sport is. De spelen hoeven niet af te glijden tot dat soort keuzes.
De spelen zijn zoals de Tour: zij bepalen wat op dat moment belangrijk is.

En op basis waarvan dan wel? Onzin natuurlijk: de spelen moeten een representatieve staalkaart vormen van de wereldwijde sport, en de beste atleten bijeenbrengen uit de meest diverse disciplines (OK, daaraan mangelt het inderdaad wel bij het Ol. voetbal).
de zwarten schreef:Maar dan niet op de spelen aub, een vrijhaven voor sporten die anders veel te weinig aan bod komen in de reguliere zendtijd op TV!

Dat laatste argument deugt niet als criterium: dan hadden ze nooit het touwtrekken als olympische discipline moeten afvoeren, en kunnen ze naast de 'normale' vijfkamp en tienkamp maar best ineens ook Highland games en pétanque op het programma zetten (en dan pleit je overigens wel voor het behoud van volleybal, dat anders ook - te - weinig op TV komt, net als het weliswaar iets minder aantrekelijke handbal). Al klopt het zeker dat er al te veel voetbalwedstrijden op TV zijn om ook nog eens voldoende animo voor een Olympisch tornooi te kunnen genereren - maar dan zou ik meer heil zien in een drastische inperking van de Europacup, waar de commercie inderdaad storend is (juist daarom is het op de O.S. een verademing)

Dat een Olympische medaille het hoogst haalbare moet zijn is dan weer wèl een argument waar iets voor te zeggen valt, dit ten nadele van het voetbal èn het wielrennen. Maar dan komt uiteindelijk elke sport - en de meest exotische eerst - waarin verder geen belangrijke internationale prijzen te halen zijn (gewoon omdat ze daarbuiten eigenlijk niemand interesseren) in aanmerking - en dan kun je in de Winterspelen ook het alpijns skiën afschaffen.

Maar ach, eigenlijk is het natuurlijk een non-discussie...
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Plaats reactie