Pagina 7 van 7
Geplaatst: 26 jul 2009 22:44
door tomkolkman
Het gaat om de gebruikelijke ratel die je hoort als je je benen stil houdt. Dus niets nadeligs.
Boek je sowiezo wel wat winst qua gewicht; en aerodynamica van dit wiel valt ook nog wel best mee als je naar testjes kijkt. Om welk 50 mm wiel gaat het die je anders overweegt?
Edit:
Ik zag je andere topic dat het een soul wiel betreft. Geen ervaring met dit wiel maar ik denk dat voor all-round gebruik een wiel met een iets lagere velg wat beter is. Zoals genoemd in het andere topic zou een 30-35 mm ook wat kunnen zijn want dan zit je er mooi tussenin. Zelf ook ervaring met de easton ea90 aero met een 28mm voorwiel en 32 mm achterwiel, wat wel meer aero is dan de 24 mm velg.
Hier in frankrijk ook al een een aantal kuiltjes en gaten in de weg tegen gekomen dat ik echt dacht dat er een slag in zou zitten maar ze zijn nog gewoon kaarsrecht. Tot nu toe bevalt de wielset dus uitermate goed.
Geplaatst: 27 jul 2009 10:53
door peter1973
Zit te twijfelen tussen dit setje wielen en de FCC 50 van Kuiper trading. Heb nu een setje Ksyrium SSC SL. Ben benieuwd hoeveel lichter de shimano's zijn ten opzichte van de ksyriums. Iemand die daar antwoord op kan geven?
Geplaatst: 27 jul 2009 15:20
door ruben88
tomkolkman schreef:
...
Boek je sowiezo wel wat winst qua gewicht; en aerodynamica van dit wiel valt ook nog wel best mee als je naar testjes kijkt. Om welk 50 mm wiel gaat het die je anders overweegt?
Edit:
Ik zag je andere topic dat het een soul wiel betreft. Geen ervaring met dit wiel maar ik denk dat voor all-round gebruik een wiel met een iets lagere velg wat beter is. Zoals genoemd in het andere topic zou een 30-35 mm ook wat kunnen zijn want dan zit je er mooi tussenin. Zelf ook ervaring met de easton ea90 aero met een 28mm voorwiel en 32 mm achterwiel, wat wel meer aero is dan de 24 mm velg.
Hier in frankrijk ook al een een aantal kuiltjes en gaten in de weg tegen gekomen dat ik echt dacht dat er een slag in zou zitten maar ze zijn nog gewoon kaarsrecht. Tot nu toe bevalt de wielset dus uitermate goed.
@ Tom
ik weet niet hoeveel de progressie er is te boeken met de overstap van een Ksyrium Equipe naar dit setje wielen, maar ik verwacht dat dit bijvoorbeeld wel stukken beter zal lopen, stukken makkelijker zal accelereren en beter klimt.
Het gaat inderdaad om het setje Soul S4.0 zoals in het
andere topic beschreven
De Easton EA 90 aero heb ik voorheen ook als optie gehouden, maar is inmiddels zo goed als afgevallen.
Wat ik niet helemaal begrijp is dat je eerst verteld dat er nauwelijks winst te boeken is, maar vervolgens wel aangeeft dat de wielen uitstekend bevallen.
Voor een gelijkwaardig setje ga ik natuurlijk geen 600 euro uitgeven
Geplaatst: 27 jul 2009 18:12
door tomkolkman
@ Ruben;
Volgens mij heb ik niet gesuggerreerd dat je geen winst boekt. Qua gewicht boek je winst, dat staat sowiezo vast 1700 t.o.v. 1400 dus dat is gewoon duidelijk. Als je dan kijkt naar aerodynamica en stijfheid dan zul je testwaarden moeter vergelijken met elkaar om dan tot een conclusie te komen. Ik weet niet in hoeverre de 'looks' mee tellen maar dan vind ik deze wielset mooier dan een ksyrium. Het carbon laagje op de velg is heel mooi afgewerkt, in combinatie met rode nippels en witte belettering ziet het er heel gelikt uit. Wat ik al eerder aangaf ze lopen goed, voor mijn doen stijf genoeg en ben er gewoon tevreden mee.
Je kunt op dit forum alleen maar afgaan op meningen van gebruikers en niet iedereen stelt dezelfde eisen aan een wielset. De ene is een tourrijder en ander wedstrijdrijder. Je moet alles eerst zelf ondervinden(nu is 600 euro wel veel); daarna kom je er pas achter hoe je zelf de wielset vind. Ik kan er wel heel tevreden mee zijn maar jij vind het misschien 10 X niks. Meningen zijn altijd goed om mee te nemen in je overwegingen maar niet ieder mens is hetzelfde.
Geplaatst: 27 jul 2009 21:43
door ruben88
tomkolkman schreef:@ Ruben;
Volgens mij heb ik niet gesuggerreerd dat je geen winst boekt. Qua gewicht boek je winst, dat staat sowiezo vast 1700 t.o.v. 1400 dus dat is gewoon duidelijk.
Als je dan kijkt naar aerodynamica en stijfheid dan zul je testwaarden moeter vergelijken met elkaar om dan tot een conclusie te komen.
Ik weet niet in hoeverre de 'looks' mee tellen maar dan vind ik deze wielset mooier dan een ksyrium. Het carbon laagje op de velg is heel mooi afgewerkt, in combinatie met rode nippels en witte belettering ziet het er heel gelikt uit.
Wat ik al eerder aangaf ze lopen goed, voor mijn doen stijf genoeg en ben er gewoon tevreden mee.
Je kunt op dit forum alleen maar afgaan op meningen van gebruikers en niet iedereen stelt dezelfde eisen aan een wielset. De ene is een tourrijder en ander wedstrijdrijder. Je moet alles eerst zelf ondervinden(nu is 600 euro wel veel); daarna kom je er pas achter hoe je zelf de wielset vind. Ik kan er wel heel tevreden mee zijn maar jij vind het misschien 10 X niks. Meningen zijn altijd goed om mee te nemen in je overwegingen maar niet ieder mens is hetzelfde.
de looks spelen zeker wel mee, maar moeten niet duidelijk ten koste van de kwaliteit gaan (gewicht bijv.)
De aerodynamica en stijdheid is moeilijk te meten, vandaar dat ik me afvroeg of mensen ervaring hebben met beiden soorten
de rode nippels en witte belettering, heb je 't dan over de Soul's? of welke wielen..
vooralsnog klinken de ervaringen positief
ondervind je veel hinder van de hoge velgen bij wind(met name op dijk e.d.)?
Geplaatst: 30 jul 2009 17:29
door tomkolkman
@ruben
Met de rode nippels en witte belettering heb ik het over de dura ace wielen. Ik heb een test gezien waar dit wiel op stijfheid werd getest en uitkwam op om en nabij de 45 nm. (uit mijn hoofd) Ik heb geen ervaring met de ksyriums dus kan je helaas geen verhouding geven tussen de dura ace en de ksyriums.
Als er redelijk wat wind staat, en dan vooral van opzij, dan ondervind je wel hinder van een hoge velg. Het lijkt of hij wat word weggeblazen omdat je een 'dichter' wiel hebt, meer oppervlakte. Dit is vooral aan de voorkant lastig. Het voordeel van de hoge velg is weer aerodynamica. Het zijn gewoon afwegingen die je moet maken, zodat je straks hopelijk voor jou een goede wielset hebt die dan aan de eisen voldoet.
Geplaatst: 30 jul 2009 20:46
door ruben88
tomkolkman schreef:@ruben
[...] Ik heb een test gezien waar dit wiel op stijfheid werd getest en uitkwam op om en nabij de 45 nm. (uit mijn hoofd) [...]
De rode nippels heb ik gister ook in het echt gezien, maar vond ik net als de letters niet bijzonder te noemen.
Wel heb ik me weer aangenaamd verbaasd over de winst die deze persoon (clubgenoot) ermee boekt, dit was dus weer een pluspunt.
Ik denk dat ik ze een keer een dagje ga proberen en mijn ervaringen hier dan vermeld
nog één vraag; kun je aangeven wat 45 nm betekent, desnoods dus met andere wielen? of gewoon of dit slecht/redelijk/voldoende/goed/uitstekend is?
Geplaatst: 30 jul 2009 21:28
door rene
Hier een test van verschillende wielen , en voor wat betreft de stijfheid --> die wordt uitgedrukt in N/mm dus de hoeveelheid kracht die er voor nodig is om een wiel 1mm opzij te duwen dus de laterale stijfheid.
De Shimano wielen komen er goed uit , zeker in verhouding tot andere wielen in die prijsklasse , net als de Campagnolo Eurus , stijf en toch licht.
Deze testen zijn gedaan door of in opdracht van
http://www.rouesartisanales.com/ welke ook de bron was van het plaatje welke hier gepost. Ook hier staan nog meer tests van de wielen zoals aerodynamica en inertia test. Heel veel interessant leesvoer voor de liefhebbers.
P.s. nog 12 berichten
Geplaatst: 30 jul 2009 21:33
door rhalff
Rene schreef:Hier een test van verschillende wielen , en voor wat betreft de stijfheid --> die wordt uitgedrukt in N/mm dus de hoeveelheid kracht die er voor nodig is om een wiel 1mm opzij te duwen dus de laterale stijfheid.
Begrijp ik niet helemaal dus de Fulcrum racing 7 is stijver dan een zero ?
Geplaatst: 30 jul 2009 21:48
door scepticus
rhalff schreef:
dus de Fulcrum racing 7 is stijver dan een zero ?
Idd.