Pagina 7 van 14

Geplaatst: 14 apr 2009 01:45
door foosho
Volgens mij is het het beste om de voorband naar de achterband te doen als die versleten is en dan een nieuwe voorband te monteren zodat je altijd met een vrij nieuwe voorband rijdt, maar daar is 't nu wat laat voor en ik wil graag met Schwarze buitenbanden fietsen :), iets voor het volgende setje dus :)

Geplaatst: 14 apr 2009 02:02
door henry
Foosho schreef:Volgens mij is het het beste om de voorband naar de achterband te doen als die versleten is en dan een nieuwe voorband te monteren zodat je altijd met een vrij nieuwe voorband rijdt


Lijkt me niet. Dan leg je een enigszins versleten band op het wiel waar de slijtage heftiger is en op het wiel waar minder slijtage plaatsvind leg je een nieuwe. Leg dan een nieuwe op het achterwiel en dan zal voor en achter ongeveer gelijktijdig versleten zijn. Met dit verschil dat voor het dubbele aantal kilometers gedraaid heeft van achter.

Geplaatst: 14 apr 2009 02:11
door foosho
Henry schreef:Lijkt me niet. Dan leg je een enigszins versleten band op het wiel waar de slijtage heftiger is en op het wiel waar minder slijtage plaatsvind leg je een nieuwe.
Klopt, maar da's geen probleem. Uiteindelijk gaan alle banden op aan de achterkant, dus qua kosten oid maakt het niks uit.
Leg dan een nieuwe op het achterwiel en dan zal voor en achter ongeveer gelijktijdig versleten zijn. Met dit verschil dat voor het dubbele aantal kilometers gedraaid heeft van achter.
't Nadeel daarvan is dat je met een versleten voorwiel komt te rijden, terwijl je die volgens mij het beste wilt houden.

Geplaatst: 14 apr 2009 02:18
door henry
Foosho schreef:
Henry schreef:Lijkt me niet. Dan leg je een enigszins versleten band op het wiel waar de slijtage heftiger is en op het wiel waar minder slijtage plaatsvind leg je een nieuwe.
Klopt, maar da's geen probleem. Uiteindelijk gaan alle banden op aan de achterkant, dus qua kosten oid maakt het niks uit.


Volgens mij wel. Je moet namelijk weer een 4e band gaan leggen.

Als een nieuwe achterband eerder versleten is dan nieuwe voorband, is een enigszins versleten achterband zeker eerder versleten dan een nieuwe voorband. Dus moet je al weer een 4e band voor gaan leggen en de voorband naar achteren. Terwijl je anders 3 banden ongeveer gelijktijdig versleten hebt.

Geplaatst: 14 apr 2009 03:30
door foosho
Nee, dat klopt niet :):

Hoe je het ook wendt of keert, je rijdt met 2 banden op de fiets, hoe die precies zitten maakt niet uit voor het aantal km's en dus voor de onkosten / slijtage.

In je bovenstaande redenatie moet je goed opletten welke banden hoeveel gereden hebben als ze er op gaan en op het eind op letten welke echt op zijn, 't maakt niks uit :)



Voorbeeld:

Totaal aantal km: 10687.5 (even handig gekozen, boeit verder niet)
Voorband: slijt in 6k
Achterband: slijt in 3k.

Jouw geval:
1.78125x voorband
3.5625x achterband
Totaal: 5.34375 banden versleten


Mijn geval, ik geef de slijtages aan in %.

Voor (%) - Achter (%) - km stand - aantal banden versleten
0 - 0 - 0k - 0
50 - 100 - 3k - 1
0 - 50 - 3k - 1 (omgewisseld)
25 - 100 - 4.5k - 2
0 - 25 - 4.5k - 2 (omgewisseld)
37.5 - 100 - 6.75k - 3
0 - 37.5 - 6.75k - 3 (omgewisseld)
31.25 - 100 - 8.625k - 4
0 - 31.25 - 8.625k - 4 (omgewisseld)
34.375 - 100 - 10.6875k - 5
0 - 34.375 - 10.687.5k - 5 (omgewisseld)

Je zou zeggen, he Foosho doet het beter, maar dat is niet zo, omdat ik er dan al een deels versleten band onder heb zitten, dus mijn score is 5 + 0.34375 = 5.34375 banden versleten, precies hetzelfde.. :)

Geplaatst: 14 apr 2009 05:28
door -divo-
Ik heb ook een setje GP4000S een tijdje geleden gekocht en vandaag er om gelegd. Ik zag echter in het loopvlak 2 ronde gaatjes zitten, in beide banden overigens. Zijn het soms slijtagesindicatoren?

Geplaatst: 14 apr 2009 09:18
door perik
yep :)

Geplaatst: 15 apr 2009 00:10
door _pino_
Niemand dezelfde ervaring wat betreft de gem. 7 steentjes die ik na iedere rit uit zowel voor als achterband kan pulken en de 'mini gatenkaas' die het loopvlak van mijn band op deze manier aan het verworden is?

Geplaatst: 15 apr 2009 00:13
door de zwarten
Ik heb de 4000, en nu ze een hele winter hebben stilgezeten, zijn er er precies op verbeterd. Waarschijnlijk zijn ze een beetje harder geworden door uitdroging. Ik vermoed dus (maar dit is dan ook maar een gevoel), dat verse bandjes gewoon sneller lek gaan, vettiger zijn en sneller slijten. De grip zou dan wel beter moeten zijn. Te oude bandjes beginnen dan weer te barsten.

Geplaatst: 15 apr 2009 17:02
door vincentvis
Heb vanaf januari bijna 5.000 km gereden op de GP4000S, ook met slecht weer, en nog geen één lekke band. Ben dus meer dan dik tevreden!! Nou maar hopen dat ik zaterdag tijdens de AGR (250km) niet lek rij.

Geplaatst: 15 apr 2009 17:46
door rogi
@ Pino: die ervaring had ik zelf met de GP3000. Met de GP4000S nog geen enkele, en heb de laatste tochten nogal wat gruis onder mijn wielen gehad, maar ik heb er ook pas 600km mee gereden.

Geplaatst: 15 apr 2009 21:19
door tom1
ik heb de GP4000, maar die is ook gemaakt met de black chilli compound