Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wk Cyclocross...

dummy
Forum-lid

dummy 28 jan 2008 01:04

-Robin- schreef:
dummy schreef:Wat een ijzersterk optreden van Lars Boom, zeg. Continu voorin gezien, en reed daar ook zeer alert. De commentatoren hoorde ik er niet over, maar het zou me niet verbazen als zijn eerste ronde volkomen gepland was: als enige met hard-opgepompte banden, en dan zo snel mogelijk voorop rijden om uit alle gedrang te blijven, en eventuele valpartijen achter zich te houden. Vervolgens meteen bij de eerste passage van de materiaalpost overstappen op een nieuwe fiets met banden, voorzien van de 'normale' spanning. Kan ook geen andere reden bedenken, waarom hij zo snel overstapte. Het was tevens zijn laatste fietswissel.
Tijdens de uitzending op Sporza zijn ze het gaan vragen aan vader Boom en het zou juist omgekeerd zijn. Hij wou harder opgepompte banden en is daarvoor gaan wisselen.
Dat zou dan wel weer knullig (en een beetje vreemd) zijn... Na een uitgebreide warming-up op en rond het parcours, de keuze maken om met te zachte banden te gaan starten. En vervolgens vanaf de startlijn snoeihard wegrijden, direct de koppositie innemen, en ondertussen bedenken dat de benen en/of de banden toch wel wat slapjes aanvoelen. Dus maar direct overstappen op een andere fiets die kennelijk al de juiste (hardere) bandenspanning heeft. Da's vreemd toch.

Dat vader Boom het trucje niet wilde verklappen, lijkt meer voor de hand te liggen. Dan kan Lars het altijd nog eens gebruiken. :rolleye:

Maar ik kan het mis hebben, hoor. Zou Havana zeggen. :D

-robin-
Forum-lid

-robin- 28 jan 2008 01:28

Tja, Bart Wellens zou ook ineens naar een 27 achteraan ipv een 25 gevraagd hebben in het midden van de race. Hier kan je hetzelfde argument aanhalen (dat hij dat maar in de opwarming had moeten beslissen), maar blijkbaar gebeurt het toch.

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 28 jan 2008 09:46

Het was een opdrogend parcours dacht ik. Boom ondervond dat het er allemaal nog sneller bij lag dan tijdens de verkenning. Bovendien had hij al gezegd dat hij niet met 'snelle' banden ging rijden ('daar ben ik niet goed genoeg voor...').

riherm1
Forum-lid

riherm1 28 jan 2008 11:11

dikke klasse ook van groenendaal, die aan het begin van de laatste ronde demarreert!, ik denk dat de belgen daar geen rekening mee hadden gehouden, en dat daardoor de organisatie (als die er al was) even weg was, waardoor lars weg kon springen: prachtig!

paulusr3
Forum-lid

paulusr3 28 jan 2008 11:57

De Belgische kranten spreken van een "Sint Michielsgestel nasmaakje" en daarmee doelen ze uiteraard op het feit dat Nijs in de laatste ronde niet mee reed achter Boom en Vervecken het werk liet opknappen. Hebben de Belgen nu echt nog de illusie dat ploegbelang aan de kant wordt geschoven voor nationaal belang?? Ze zien Nijs aankomen bij Rabo; eerst het gat dichtrijden op Boom om daarna Vervecken en Stybar te zien wegrijden met goud en zilver :rolleye:

Neen dan begrijpt Vervecken het beter. Ik heb hem geen verwijten richting Nijs horen maken gisteren. Een echte prof dus.....
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;

delirium
Forum-lid

delirium 28 jan 2008 16:47

Wat zou het , Nijs kon volgens mij echt niet meer naar Boom toerijden. Met de rotvaart waarmee die ervandoor ging....!!! Die StMichielsgestelnasmaak is langs geen kanten te bekennen hoor, dat is gewoon klap van de kranten die niet beter te schrijven hebben. Ze kunnen het niet verkroppen dat er geen belg gewonnen is, maar volgens mij(belg dus) was het een heel eerlijke editie en is de beste gewonnen. Dat zal geen enkele belg die er iets van weet ontkennen.
Nijs is er ook niet meer de renner naar om met wie dan ook rekening te houden, landgenoot of ploeggenoot. Als hij kan dan rijdt hij er naartoe en wint hij. Gisteren niet, dus kon hij niet.

w0uter
Forum-lid

w0uter 28 jan 2008 18:27

dat was waarschijnlijk stukken beter dan het commentaar op de NOS. Vooral bij de vrouwen lulde de commentator gewoon rustig door, terwijl Vos demarreerde. Dat merkte hij pas na een halve ronde op! Ik heb me op zitten vreten!

janw.f.
Forum-lid

janw.f. 28 jan 2008 19:25

Ontzettend mooi voor hem, al op zo 'n jonge leeftijd, tussen al die groten, een groot kampioen.
riherm1 schreef:dikke klasse ook van groenendaal, die aan het begin van de laatste ronde demarreert!, ik denk dat de belgen daar geen rekening mee hadden gehouden, en dat daardoor de organisatie (als die er al was) even weg was, waardoor lars weg kon springen: prachtig!

Nou, dat denk ik ook wel, dat Groenendaal een belangrijke rol bij Boom's zege heeft vervuld. Beetje teamwork op zijn tijd, op zijn (de juiste) plaats. Of dat het echt tot chaos heeft geleid, kan ik niet zo beoordelen. Boom was gedecideerd en vooral sterk. Voortdurend flink in de aanval. De anderen wellicht wat te afwachtend... Zou misschien een combinatie kunnen zijn.
Mooie van Lars vind ik wel zijn bescheidenheid, m.n. vooraf. Je niet te rijk rekenen ondanks je favorietenrol; niet te hoog van de toren blazen (waar zich naar mijn bescheiden mening veel Ned. sporters schuldig aan maken)

Tja, en verdraagzaamheid tussen Belgie en Nederland, of je het nou op sport-niveau bekijkt of in zijn algemeenheid: het zal er wel nooit komen.
Loop je in Antwerpen op de Vogeltjesmarkt, zie je een marktkoopman staan die even duidelijk probeert te maken wat het verschil wel niet tussen Nederlandse en Belgische (plastic) zakken is. Dat was nou echt lachen. :)
En dan te bedenken dat het historisch gezien anders had kunnen lopen...

gerardo
Forum-lid
Contact

gerardo 28 jan 2008 19:44

Ik heb ook met verbazing de Belgische media gelezen en ook de Belgische teletekst. Jammer dat een deel van de Belgische media en supporterers (zeker niet allemaal!) Sven Nijs afvallen! Nijs die al 2 weken niet vooruit kwam heeft gegeven wat hij had in de wedstrijd. Hij was zelfs gedemareerd. Maar hij heeft liever een ploeggenoot als winnaar 9als hij zelf niet kan winnen) dan een landgenoot! Logisch! De rest van de Belgen rijden ook gezamenlijk in één ploeg. Zij reden ook niet achter Stybar aan die bij hun in de ploeg zit!

Al jaren zie 8 Belgen voorop, rijen en een verdwaalde Nederlander. Nu zagen we eindelijk een mondiale sport met veel nationaliteiten. En ik heb genoten. En ik zou ook genoten hebben als Sven Nijs had gewonnen! Gewoon een klasse renner.
Gerardo

simen
Forum-lid

simen 28 jan 2008 21:56

W0uter schreef:dat was waarschijnlijk stukken beter dan het commentaar op de NOS. Vooral bij de vrouwen lulde de commentator gewoon rustig door, terwijl Vos demarreerde. Dat merkte hij pas na een halve ronde op! Ik heb me op zitten vreten!

Ik weet niet wie zich het meeste aan de NOS heeft geergerd tijdens het dames kampioenschap.
De tennis kijkers of de wielerliefhebbers.
Dat heen en weer gezap slaat natuurlijk helemaal nergens op.
Zij is ook tegen

timper
Forum-lid

timper 28 jan 2008 22:13

GastheerG schreef:
paulusR3 schreef:De Belgische kranten spreken van een "Sint Michielsgestel nasmaakje"

troost je met de gedachten dat we in Holland OOK een aantal kranten hebben die wat minder betrouwbaar zijn.

Ik vond overigens de Sporza uitzending van gistermiddag een prachtig voorbeeld van sportief gedrag en verdraagzaamheid naar buurlanden. Grote klasse!

Boom geniet bij ons, en terecht enorm veel respect. Triestig dat de media Nys weer willen zwart maken. We kunnen toch niet altijd winnen en met Boom en Stybar wordt de cross weer internationaler.
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie