Ok, je hebt gelijk, ik was ze helemaal vergeten. Blijkbaar was de markt er toen nog niet klaar voor.
Gisteren op bikemotion nog even staan praten met iemand van Shimano, ging toen ook over elektrisch schakelen; ik vroeg me hardop af of Shimano ook al bezig was met het ontwikkelen van draadloos schakelen, maar dat was volgens de man op de stand onzin. Dat gaat storen, dat werkt niet (totale onzon natuurlijk). Enige beetje valide punt is dat e-tube ook gebruikt wordt op mountainbikes en stadsfietsen etc, maar goed, ook dat is een onzinnig argument. Je zal wel niet toe kunnen geven dat SRAM (en FSA?) Voorlopen op Shimano qua nieuwe variant van elektronisch schakelen.
DI2 Tuning
Eerder achterlopen. eTap schakelt namelijk veel minder snel dan Di2 en EPS, door het draadloze gebeuren.
Zouden ze daarom geen fiets op een trainer hebben staan zodat je de eTap kon proberen en dus alleen een simpele standaard met shifters en deraileurs?
Misschien zit de vertraging wel in het feit dat ze moeten uitlezen of de 2 shifters binnen een bepaalde periode tegelijk worden ingedrukt (om de voorderailleur te schakelen). Kan me niet voorstellen dat het protocol zoveel lag veroorzaakt, en de receivers kunnen toch ook wel snel genoeg wakker worden neem ik aan. Blijft in ieder geval leuk om iets anders te zien.
Misschien zit de vertraging wel in het feit dat ze moeten uitlezen of de 2 shifters binnen een bepaalde periode tegelijk worden ingedrukt (om de voorderailleur te schakelen). Kan me niet voorstellen dat het protocol zoveel lag veroorzaakt, en de receivers kunnen toch ook wel snel genoeg wakker worden neem ik aan. Blijft in ieder geval leuk om iets anders te zien.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
De schakelmethode met de voor-derailleur zorgt sowieso voor vertraging. Je kan niet binnen de miliseconde beide knoppen indrukken. Ik schat dat ze al snel een window van een paar 100 ms aan zullen houden.
Probleem met de 't draadloze systeem is dat er praktisch een lineair verband is tussen de reactie tijd van het systeem en het energie verbruik. Feit dat er in de eerste reviews al direct opgemerkt werd dat er een vertraging in het systeem zit doet niet veel goeds vermoeden op dit vlak, van de Dura Ace 7970 groep heb ik dit soort zaken namelijk nooit in reviews terug gelezen.
Probleem met de 't draadloze systeem is dat er praktisch een lineair verband is tussen de reactie tijd van het systeem en het energie verbruik. Feit dat er in de eerste reviews al direct opgemerkt werd dat er een vertraging in het systeem zit doet niet veel goeds vermoeden op dit vlak, van de Dura Ace 7970 groep heb ik dit soort zaken namelijk nooit in reviews terug gelezen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1604
- Lid geworden op: 10 dec 2004 08:17
De al in het museum liggende mavic mektronic was ook draadloos en als ik het me goed voor de geest haal was die niet langzamer dan de Di2, klik en het schakelde. Twee hendels tegelijk indrukken vind ik persoonlijk ook een mindere optie al zou je dat in de praktijk moeten kunnen testen. Ik zie het ook wel zitten met draadloos, sneller installeren en monteren dan Di2. Shimano zal vast ook wel druk bezig zijn met draadloos schakelen.
Fly like an Eagle!
Old Warriors Never Die
Old Warriors Never Die
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Testen zullen ze wellicht doen maar bedraad heeft zoveel voordelen dat ik (behalve voor installatiesnelheid) geen enkel voordeel in draadloos zie.
Ik heb zowel de mektronic als Di2 en de laatste is echt veel sneller/preciezer als metronic waarbij de eerste extreem gevoelig is voor externe storingsbronnen.
Ik heb zowel de mektronic als Di2 en de laatste is echt veel sneller/preciezer als metronic waarbij de eerste extreem gevoelig is voor externe storingsbronnen.
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
Etap zal volgens mij wel een Game changer blijken te zijn over 10 jaar en we kijken terug. Eerste generatie even afwachten, maar ik denk dat het in de praktijk ook al een fijne groepset zal zijn. Binnen een kwartier een groep installeren is wel fijn en de box onder je stuurpen hoeft ook niet meer.
Ik las al dat de Etap met een Force cassette sneller schakelt dan met de Red cassette. Kortom; ik ben wel positief gestemd over Etap. De Campa V3 EPS is ook een sprong voorwaarts ten opzichte van V2, die natuurlijk met dat gefriemel voor een aansluiting voor de batterij niet echt handig was.
Ik las al dat de Etap met een Force cassette sneller schakelt dan met de Red cassette. Kortom; ik ben wel positief gestemd over Etap. De Campa V3 EPS is ook een sprong voorwaarts ten opzichte van V2, die natuurlijk met dat gefriemel voor een aansluiting voor de batterij niet echt handig was.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Wat wel een nadeel is van de Etap is dat het brein van het systeem in de achter derailleur zit, waardoor het dus aardig prijzig is als je valt etc. Voor derailleur is geen optie door hun 1x road groepset...
Scott Foil 20 2013
Sram Red/Force 22
Zipp SL Stem
Ritchey Neo Classic
Fizik Antares R3
Sram Red/Force 22
Zipp SL Stem
Ritchey Neo Classic
Fizik Antares R3
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Brein? We hebben het over een microcontroller van minder dan een Euro die in alle componenten aanwezig is. De prijs van de achter-derailleur heeft niets met de kostprijs van de onderdelen en de productie te maken, maar enkel wat de consument er voor wilt geven.
Dat bij Shimano het 'brein' in de voor-derailleur zou zitten is een fabeltje. Alle DI2 groepen werken namelijk zonder voor-derailleur net zo goed als met.
Dat bij Shimano het 'brein' in de voor-derailleur zou zitten is een fabeltje. Alle DI2 groepen werken namelijk zonder voor-derailleur net zo goed als met.