Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

ORBEA of NIET?? Vosfietsen of NIET?

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 19 sep 2007 12:42

Het is voor mij ook een kwestie van stijl (pas op! ik geef nooit 'lekker veel geld uit', koop heel veel tweedehands), ik ga me niet verlagen door een fiets met smaak te kopen bij een lompe winkel als Vos. De website staat vol schrijffouten, en al zit er geen addertje onder het gras, het oogt niet professioneel, integer, beschaafd, wat je maar wil.

Als je daarmee omkan en goedkoop een topfiets wil, dan mag je jezelf altijd verloochenen en met oogkleppen op bij vos binnenlopen, je frame/fiets aanwijzen, betalen en wegwezen.

Maar zo doe ik het niet. Als ik de relatie klant/verkoper dan toch tot een minimum wil beperken, koop ik via internet. Als ik het niet vind via het internet, is de verkoper/het aankopen/het uitvragen/ het contact en de nazorg/uitproberen van de fiets/kortom de hele aankoop die gerust een paar uur mag duren, mij zeer veel waard!

Dat is dan ook mijn persoonlijke mening. Alle respect voor meningen zoals mspoon, maar overtuig me ajb niet dat Vos een aangename fietsenwinkel is. Dat maakt ieder voor zichzelf uit.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

speric
Forum-lid HC

speric 19 sep 2007 12:42

Garantie heb je met veel merken, met de producent. Niet met de dealer. Alleen duurt het vaak heel lang eer je met de producent je garantie geregeld hebt en vaak, zo niet altijd, geldt het uitsluitend voor de 1ste eigenaar.

Ik ben het ook wel met mspoon eens en Iban dat je goed moet afwegen hoeveel klachten je hoort tov de claims.
Mensen die tevreden zijn, gaan niet een forum opzoeken om te vertellen dat het zo goed is gegaan. Dat hoort zo te zijn..

Gaat het daar-in-tegen eens mis....dan weten ze snel een forum te vinden. En dat is ook hun goed recht natuurlijk.

sharkman
Forum-lid

sharkman 19 sep 2007 13:01

zitten er hier nog juristen? volgens mij ga je bij koop een overeenkomst aan met de verkoper en die moet je de (wettelijk vastgelegde) garantie aanbieden (e.v.t. uitgebreid d.m.v. een dealernetwerk). Veel producenten verwijzen direct door naar een dealer en hebben niet eens een officieel contactadres (zie ook Cannondale waarbij het eigenlijk voor een importframe onmogelijk is om garantie te krijgen.
Zogenaamde Coulance wordt inderdaad door de leverancier gegeven.

Overigens zijn er een aantal producenten die onooglijk gebruik (rollenbank en wedstrijden) van garantie uitsluiten.

speric
Forum-lid HC

speric 19 sep 2007 13:12

Van Cervélo weet ik het bijv zeker en ik meen dat Scott ook die aansprakelijkheid neemt.
Pinarello ook. Wereldwijde garantie op fabrikagefouten voor de 1ste eingenaar, voor onbepaalde, of bepaalde tijd.
Je moet dan ook als eerste eigenaar het frame registreren om hier verzekerd van te zijn.
Het gaat dan ook om productie fouten natuurlijk, niet om montagefouten

Om zeker te zijn voor je koop, kun je altijd op de website van elke merk lezen waar ze voor staan.

sharkman
Forum-lid

sharkman 19 sep 2007 13:29

Voor een Scott kun je volgens mij met een Europese fiets niet in de USA terecht. Reden zal wel zijn dat Scott in de USA levenslange/10 jaar garantie op frames biedt (en dat tegen een lagere prijs) tov. van de twee jaar hier in Europa.
Waar je wel vaak tegenaan loopt is dat bepaalde uitvoeringen die enkel in bepaalde werelddelen worden aangeboden en die ook enkel daar kunnen worden geserviced (trek is hier een voorbeeld van, shimano trouwens ook)

speric
Forum-lid HC

speric 19 sep 2007 14:02

Met dat soort verschillende modellen kan ik me er iets bij voorstellen.
Trek heeft natuurlijk een hoofdkantoor hier in A'foort waarbij de garantie ook snel wordt vrholpen, evt direct.

rabbit
Forum-lid

rabbit 19 sep 2007 21:34

Nadat ik diverse reacties heb gelezen over Grijze of parallelimport van bv Orbea fietsen kreeg ik toch angstzweet of ik wel of geen garantie zou hebben op mijn bij Vos gekochte Orbea Orca .Mijn vrouw die gelukkig Spaans spreekt heeft gisteren Orbea gebeld in Spanje en er werd haar verteld dat waar de fiets ook is gekocht en of deze via de importeur in Nederland aan een dealer is geleverd of via parallelimport is aangeschaft ik de volledige garantie krijg die Orbea aan alle klanten geeft.

Wat betreft kennis en aandacht voor de klant is Vos een K...e zaak maar ik ben super blij met mijn Orca die minimaal 500 euro goedkoper is als bij een z.g vakman en voor service ga ik naar een zeer betrouwbare fm wie er absoluut geen probleem mee heeft dat de fiets bij Vos is gekocht en ik mijn fiets bij hem alleen in onderhoud geef.

Rabbit

colnagofreak
Forum-lid HC

colnagofreak 19 sep 2007 21:41

Rabbit schreef:Nadat ik diverse reacties heb gelezen over Grijze of parallelimport van bv Orbea fietsen kreeg ik toch angstzweet of ik wel of geen garantie zou hebben op mijn bij Vos gekochte Orbea Orca .Mijn vrouw die gelukkig Spaans spreekt heeft gisteren Orbea gebeld in Spanje en er werd haar verteld dat waar de fiets ook is gekocht en of deze via de importeur in Nederland aan een dealer is geleverd of via parallelimport is aangeschaft ik de volledige garantie krijg die Orbea aan alle klanten geeft.

Wat betreft kennis en aandacht voor de klant is Vos een K...e zaak maar ik ben super blij met mijn Orca die minimaal 500 euro goedkoper is als bij een z.g vakman en voor service ga ik naar een zeer betrouwbare fm wie er absoluut geen probleem mee heeft dat de fiets bij Vos is gekocht en ik mijn fiets bij hem alleen in onderhoud geef.

Rabbit

Je hebt geluk met zo'n fidele FM, de meeste gaan hier toch iets anders mee om!
Op deze manier is bij Vos kopen natuurlijk geen probleem, en heb je groot gelijk!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

whs
Forum-lid

whs 20 sep 2007 09:50

colnagofreak:

> Je hebt geluk met zo'n fidele FM, de meeste gaan hier toch iets anders mee om!

Waarom dan? Je betaalt je fietsenmaker toch voor onderhoud? Waarom zou die dat niet doen? Betekent dat ook dat fietsenmakers fietsen geen onderhouds beurt willen geven als je verhuist? Dat zou toch al te dwaas zijn! En zeg nou niet dat je moet gaan uitleggen 'Sorry mijnheer, ik heb de fiets hier niet gekocht maar ben hier recent komen wonen' (als ze je nog niet kennen).

Als ik dit alles lees over Vos fietsen, maar ook over b.v. fietsgigant vriezenveen waar ik dezelfde soort klachten over heb gezien (b.v. 'fiets hebben we mijnheer', wordt gezegd, kom je er langs, is ie er niet), dan zou de fietswereld wel een shopreview kunnen gebruiken zoals bij computers en onderdelen:

http://tweakers.net/shopreview/

Ik ben dit jaar aan het kijken voor een nieuwe fiets. Mogelijk ga ik er een samen stellen uit onderdelen met een Ti-frame, en me viel op dat het bij de fietsenbranche eigenlijk zoals de computerbranche tot het midden jaren 90 was: Bijna alles is veel duurder dan in Duitsland. Verder is er veel minder keuze bij webwinkels (ik probeerde wat onderdelen te zoeken bij een aantal bekende webwinkels zoals ook in dit forum genoemd zijn, ze hadden allemaal niet wat ik zocht!).

Het is eigenlijk belachelijk hoe veel winkels zich precies aan de adviesprijs houden met fietsen. Het lijkt me dan ook logisch dat Vos veel verkoopt.

Wat betreft zo'n shopreview: Reacties met 'De medewerkers zaten met blote borst en dat beviel me niet' zoals ik ergens las, vind ik niet interessant. 'Ik kwam er en het beloofde was er niet' wel.

Het belangrijkste is echter hoe er met garantie gevallen omgegaan wordt. En daar heb ik nog geen negatieve reactie over gezien m.b.t. de Vos. Of was dat het probleem bij Maurice? Ik zocht even op, hij had voorheen juist een positieve reactie over bij de Vos gekochte onderdelen (Wielen IIRC) geplaatst. Was daar toch iets mis mee?

Wouter

sharkman
Forum-lid

sharkman 20 sep 2007 10:33

Tja ik zie het zo: Webshops en prijsdumpers parasiteren voor een flink deel op het bestaan van reguliere fietsenmakers. De superlage prijzen kan worden gehaald door bulkinkoop en incalculeren dat aftersevice toch nooit meer aan de orde is.

Onderhoud zal dan door de koper moeten gebeuren of door de fietsenmaker om de hoek (die nooit met deze prijspolitiek meekan).
Er is een lange tijd een tendens geweest dat meer en meer goede maar "dure" wielerzaken met een ruim assortiment de deuren dichtdeden omdat er met racemateriaal simpelweg geen droog brood meer te verdienen was.
Inmiddels is de situatie een beetje gestabiliseerd waarin een beperkt aantal zaken toch blijven bestaan (maar zeer weinig op voorraad hebben omdat ze toch steevast te duur zijn). Deze zaken leven van onderhoud waarvoor ze (terecht) voor vreemd materiaal een gepeperde rekening kunnen en mogen presenteren (arbeid is gewoon duur).
Zal mij benieuwen wat de volgende stap is, webwinkels hebben eigenlijk geen bestaansrecht als de reguliere handel is verdwenen (onderhoud wil/kan niet iedereen zelf doen). Duur/goedkoop wordt dan een relatief begrip omdat de prijzen tussen de webshops onderling niet heel veel van elkaar verschillen en een goed produkt zonder juiste montage net zo slecht is als een slecht produkt.

IBAN
Forum-lid

IBAN 20 sep 2007 10:45

ik denk dat mensen best bereid zijn IETS meer te betalen bij een goede lokale FM. Zeker als je als FM een beetje interesse toont en wat inlevingsvermogen kunt opbrengen. Maar de prijsverschillen tussen FM's en webwinkels zijn gewoon te groot omdat de lokale FM al dan niet gedwongen teveel vasthoudt aan advies verkoopprijzen. Hier in H'sum zit er zelfs eentje die op een setje simpele Look pedalen nog een tientje bovenop de adviesprijs gooit. Kijk dan maak je het jezelf wel erg moeilijk.

Plaats reactie