Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Momentsleutel

wilcoelskamp
Forum-lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 apr 2010 21:17
Locatie: Noord-West Veluwe

wilcoelskamp 24 aug 2010 20:36

Verlengstukjes zijn gewoon verkrijgbaar bij de betere automaterialenzaak.
Cannondale Six (costum rebuild) SRAM RED + Kuiper FCC50 & SRAM S27AL
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 25 aug 2010 14:21

wilcoelskamp schreef:Verlengstukjes zijn gewoon verkrijgbaar bij de betere automaterialenzaak.

Kan er bovenop zo'n verlengstuk dan weer een BBB bitje worden geplaatst ?
Dat zit n.l. vastgeklikt op het 1/4"vierkant van de sleutel en kan er pas worden afgehaald als je een knopje indrukt waardoor de sper met kogeltjes wordt opgeheven. M.a.w. bestaan er zulke passende verlengstukken die vastklikken op de momentsleutel en aan de andere zijde een BBB bitje kunnen vasthouden met een klikmechanisme ? Ik betwijfel dat.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

joeptimmermans
Forum-lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 16 feb 2009 14:12
Locatie: Nijmegen

joeptimmermans 25 aug 2010 15:09

Het bitje zit dan vaak een beetje losser in het verlengstuk. In dat verlengstuk zit een verend ringetje wat het bitje vasthoudt, ipv het klikmechanisme van de momentsleutel. Werkt prima.

beejeej
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 jun 2010 11:03

beejeej 25 aug 2010 18:35

God schreef:
Oyah schreef:Snow schreef eerder o.a. : "Altijd met zorg aandraaien ook al gebruik je een momentsleutel".

De kracht (moment) op de verschillende kritische onderdelen wordt steeds opgegeven in Nm. Een Newton is ongeveer 100 gram. Als er opgegeven wordt dat er met max. 15 Nm mag worden aangedraait, mag er in theorie met een sleutel van een meter lengte een kracht van 1,5 kg uitgeoefend worden.
De (moment)sleutels die gebruikt worden voor de fiets en voor deze krachten, zijn veel korter, zeg 20 cm.
De maximale kracht die dan op de sleutel mag worden gezet is dan in verhouding 5 x zo groot. Dan is de maximaal uit te oefenen kracht : 5 x 1,5kg = 7,5kg
Zeveneneenhalve kilo...da's niet zoveel voor een volwassen vent...
Bij 5 Nm blijft er dus maar 2,5 kg over, de boel is zo kaduuk...
Hou dit maar eens in je achterhoofd als je onderdelen vastschroefd.


Sorry maar dit verhaal klopt niet.
Kracht, massa en moment zijn 3 verschillende dingen.
Kracht wordt uitgedrukt in Newton (N), massa in kilogram (Kg) en moment in Newtonmeter (Nm). Indien je met een massa van 1,5 kg op een sleutel van 1 meter gaat hangen dan breng je een moment over op de bout van 15Nm. Dat klopt. De kracht wordt namelijk gevonden door de formule F=MxA waarin A de versnelling van de zwaartekracht is nl 9,8 m/s dus ongeveer 10m/s, en M de massa waarmee je aan de sleutel gaat hangen in Kg. Het moment wordt weer bepaald door de kracht (N) te vermenigvuldigen met het aantal meters (m), de lengte van je sleutel of andere constructie.
Het maakt geen ene mallemoer uit hoe lang je momentsleutel is want het handige is nou juist dat die momentsleutel zo slim is dat hij onafhankelijk van zijn lengte altijd hetzelfde (gevraagde) moment kan instellen. Hadden we in bovengenoemd bijvoorbeeld een sleutel van 2 meter gehad i.p.v 20 cm dan hadden we dus met een massa (geen kracht) van 250 gram aan de momentsleutel gehangen voor een moment van 5 Nm.
En dan lijkt die 250 gram dus weer heel erg weinig.
Het is dus zaak deze grootheden niet met elkaar te verwarren.

Wat ook zaak is om altijd je momentsleutel terug te draaien naar '0' na het gebruik ervan. Indien je dit niet doet zal de momentsleutel verlopen en klopt er op den duur niets meer van de ingestelde momenten. Verder is Hazet natuurlijk een topmerk maar ook deze momentsleutels moeten op den duur gekalibreerd worden, zeker bij zulke fijne momentinstellingen als 3 of 4 Nm.
Je zou eventueel zelf kunnen kalibreren door bij een bevriende fietshandelaar (waar je je fiets hebt gekocht) jaarlijks de boel te chekken. Test dan natuurlijk of jouw sleutel teveel of te weinig kracht levert, of precies goed is.
Hierbij ervan uitgaande dat de rijwielhandelaar alleen werkt met gekalibreerde gereedschappen, zoals het hoort.


Kern van je verhaal is verder prima, kan me alleen ff niet neerleggen bij de mechanica foutjes....
In de formule F=Mxa, staat de a voor elke versnelling. Dit is alleen gelijk aan de gravitatieconstante (de versnelling van de zwaartekracht) als we het ook over de zwaartekracht hebben. Anders is dat gewoon een andere versnelling die van toepassing is. Daarnaast is de eenheid van versnelling niet meter per seconde, maar meter per seconde kwadrat. We hebben het over hoeveel meter per seconde, per seconde iets sneller gaat.
Doet overigens verder helemaal niet ter zake. Kon het alleen niet laten :)

edit: zie nu pas de datum van het vorige bericht...wordt dit nog overbodiger mee...

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 25 aug 2010 20:11

joeptimmermans schreef:Het bitje zit dan vaak een beetje losser in het verlengstuk. In dat verlengstuk zit een verend ringetje wat het bitje vasthoudt, ipv het klikmechanisme van de momentsleutel. Werkt prima.


Ik zal eens gaan rondneuzen of ik zoiets kan vinden.
Vreemd dat BBB zelf niet zoiets verkoopt.
Bedankt voor de info.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 11 nov 2010 23:32

Voortgaand op het Topic

Nee, we bedoelen dus NIET hetzelfde.

Hier een foto van mijn BBB Momentsleutel calibratie. Dan zou ik dus volgens andere redenaties mijn sleutel instellen op 5 Nm maar toch met 30Nm aandraaien....doei. Niet dus. Mochten we hierover verder willen doorgaan dan stel ik voor om dat ]HIER te doen aangaande dit Topic niet verder te vervuilen.

[img=http://img221.imageshack.us/img221/1664 ... alibra.jpg]
Madhill schreef:Ik weet niet wat je nu precies wilt bewijzen maar ik ben erg duidelijk geweest dacht ik zo.


Ik probeer niets te 'bewijzen'. Ik geef alleen maar aan dat je theorie niet klopt aangezien jij voorheen zei dat:
Madhill schreef:Oké,

Een digitale weegschaal kan een nauwkeurigheid hebben van b.v. 20 gram. Je meet dan 0, 20, 40, 60, ....620, 640 gram op het display. Stel de display staat op 640 gram dan kan de weegschaal een afwijking hebben (fout) van b.v. 100 gram. Er staat dan 640 gram op het display terwijl het geijkte gewicht 540 gram is. (of de andere kant op, 740 gram).

Met een nauwkeurigheid van 10 gram ( dus 10,20,30,....630,640..gram op het display) kan de weegschaal ook op 640 gram staan en b.v. een afwijking hebben van 150 gram t.o.v. een geijkte waarde.

De nauwkeurigheid in het laatste geval is dus hoger maar de afwijking is ook groter. Nauwkeurigheid zegt dus niet altijd iets al lijkt dat wel zo.

(De waarden zijn enigzinds overdreven maar wel duidelijk als voorbeeld hoop ik)

Madhill schreef:Nog eenvoudiger:

Je horloge (analoog of digitaal) heeft een nauwkeurigheid van 1 seconde. (op de wijzerplaat) maar kan een half uur achter lopen (afwijking). Dus wat heb je aan een hoge nauwkeurigheid als de afwijking groot is.
Simpeler kan ik het niet vertellen.


Nee. Jij verward nauwkeurigheid met schaalverdeling. Die 1 seconde is het minimale verschil dat die klok kan onderscheiden (dus geen tiende van een seconde b.v.) Zelfde met grammen.

De schaalverdeling (kleinste VERSCHIL wat de weegschaal kan detecteren) staat compleet los van de nauwkeurigheid. Nauwkeurigheid (woord zegt het al) geeft aan welke afwijking je mag verwachten van de daadwerkelijke waarde.

Dat een klok met een nauwkeurigheid (jouw definitie) van 1 seconde wel een uur kan achterlopen kan als je maar lang genioeg wacht (moet je ook de drift weten).
Die klok wordt tussentijds niet geupdate en kan dus niet 'weten' wat het daadwerkelijke verschil is met de 'echte' klok. Enige wat die klok kan doen is langzaamaan driften wat dus kan resulteren in een uur achterstand b.v. Nauwkeurigheid blijft 1 seconde.

Het laatste gaat natuurlijk niet op voor een weegschaal want daar heeft wachten geen effect :D

Anyway. Nauwkeurigheid moet je definieren als de verwachte afwijking (plus of min) van het daadwerkelijke gewicht in deze.
Of die weegschaal dat daadwerkelijke gewicht goed weergeeft hangt af van de ijking. Ijking beinvloedt de nauwkeurigheid niet. Ijking stelt puur het actuale gewicht gelijk met het gemeten gewicht.

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
arnoudrace
Forum-lid
Berichten: 875
Lid geworden op: 30 mei 2009 01:11
Locatie: Delft

Gebruikersavatar arnoudrace 11 nov 2010 23:46

Hi Zorro, je hebt gelijk hoor. gelukkig is er de DIN3122 standaard voor fabrikanten om de afwijking van onze momentsleutels te maximaliseren.
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF

madhill
Forum-lid
Berichten: 1330
Lid geworden op: 23 mar 2006 19:55

madhill 11 nov 2010 23:51

ArnoudRace schreef:Hi Zorro, je hebt gelijk hoor. gelukkig is er de DIN3122 standaard voor fabrikanten om de afwijking van onze momentsleutels te maximaliseren.


Tja als je vindt dat een afwijking gemaximaliseerd moet worden...
Al die moeilijke woorden he
Pinarello FP6, Campa SR titanium, Shamal Ultra

madhill
Forum-lid
Berichten: 1330
Lid geworden op: 23 mar 2006 19:55

madhill 11 nov 2010 23:57

ZorroI schreef:Dat een klok met een nauwkeurigheid (jouw definitie) van 1 seconde wel een uur kan achterlopen kan als je maar lang genioeg wacht (moet je ook de drift weten).
Die klok wordt tussentijds niet geupdate en kan dus niet 'weten' wat het daadwerkelijke verschil is met de 'echte' klok. Enige wat die klok kan doen is langzaamaan driften wat dus kan resulteren in een uur achterstand b.v. Nauwkeurigheid blijft 1 seconde.


Dat zeg ik toch! de afwijking kan een uur achterstand zijn en de nauwkeurigheid blijft 1 seconde. Net als een weegschaal. Afwijking van bv een ons en de nauwkeurigheid blijft 10 gram.
Pinarello FP6, Campa SR titanium, Shamal Ultra

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 nov 2010 13:26

Je zit er echt naast Madhill. Een klok is geen makkelijk voorbeeld, je kunt beter naar iets als een thermometer kijken. Mits de boel goed geijkt is, dan is er een accuracy (gewoon nauwkeurigheid in het Nederlands). Die wordt meestal opgegeven als +- alpha% In het geval van een analoge sensor kan je er best een 20 bits ADC aanvast hangen. Dan kan je op een display een eindeloze reeks getalletjes neer zetten. Die getallen hebben echter geen enkele waarde als alpha niet heel klein was. Dus de resolutie waarmee je iets af kunt lezen zegt helemaal niets over de nauwkeurigheid.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

madhill
Forum-lid
Berichten: 1330
Lid geworden op: 23 mar 2006 19:55

madhill 12 nov 2010 21:22

Ik zat er naast idd, please forgive me :)
Pinarello FP6, Campa SR titanium, Shamal Ultra

Plaats reactie