Auke schreef:spietpiet schreef:@ Auke
Op veel triple's past ook een kleiner blad dan 30. Een 28/26is vaak ook mogelijk.
Op een Dura Ace is dit echter niet mogelijk.
Met een 26 voor en een 27 achter moet je bijna overal met een redelijke cadans boven komen.
Laat ik nu net een dura-ace triple besteld hebben..... past hier geen kleiner blad op dan de 30? En hoe zit het met de 10-speed cassette; is er echt geen mogelijkheid om een atb-cassette te monteren, of een lichter tandwiel. In Bourg d'Oisans had de fietsenmaker allemaal Miche tandwielen liggen..... Waar kan ik die in NL kopen?
Wat betreft compact.. Ik gebruik nooit het binnenblad in Nederland. Infietsen op de 50/19 en voor de rest altijd zwaarder. Wat zeg ik, gister even getraind op mijn 52/15 singlespeed; ik trapte me helemaal te pleures om die marathonschaatsers bij te houden..... Op souplesse fietsen in de bergen is ook een illusie; je zult toch kracht moeten zetten om de zwaartekracht te overwinnen en dan is 110 omwentelingen per minuut mij veel te veel. Ik denk inderdaad dat 80/90 tpm je in de bergen al het gevoel geeft dat je superlicht en met gemak fietst. Maar goed ik ben dan ook niet een echte wielrenner.
Op de Dura Ace triple past geen kleiner blad, 30 is minimaal.
Dura Ace is 130/94
Ultegra is 130/74 en daardoor kan er een 28 of een 26 op.
Of je voorderr dit aankan weet ik niet, misschien moet je de 52 vervangen voor een 50.
Voor afwijkende maten kettingbladen:
http://www.radplan-delta.de/antriebe/antriebe.html
Je kan een 11-32 of een 11-34 MTB casette icm met een MTB achterder. monteren. In geval van 10 -speed shifter heb je dan nog een passende shiftmate nodig, model 2
http://jtekengineering.com/shiftmate.htm
Een andere mogelijkheid is om achter een 10 speed 12-27 een 9 speed 30 of 32 krans te monteren en er een kransje tussen uit te halen. Verschil tussen een 9 en 10 speed krans is maar 0.18 mm, dat moet met een beetje creatief afregelen wel lukken. Een 32 kransje kan je los bestellen bij Rose Versand als kransje uit een LX cassette of je kan zelf het gewenste kransje uit een LX cassette halen.
Bij groter als 27 wel een MTB derr. gebruiken.
Zelf heb ik voor een kennis het volgende toegepast:
Ultegra triple groep 9 -speed met achter een 11-32 XT cassette met een XT achterderr. Dit functioneerde goed.