Pagina 7 van 8

Geplaatst: 10 aug 2007 16:18
door spietpiet
Auke schreef:
spietpiet schreef:@ Auke

Op veel triple's past ook een kleiner blad dan 30. Een 28/26is vaak ook mogelijk.
Op een Dura Ace is dit echter niet mogelijk.
Met een 26 voor en een 27 achter moet je bijna overal met een redelijke cadans boven komen.



Laat ik nu net een dura-ace triple besteld hebben..... past hier geen kleiner blad op dan de 30? En hoe zit het met de 10-speed cassette; is er echt geen mogelijkheid om een atb-cassette te monteren, of een lichter tandwiel. In Bourg d'Oisans had de fietsenmaker allemaal Miche tandwielen liggen..... Waar kan ik die in NL kopen?

Wat betreft compact.. Ik gebruik nooit het binnenblad in Nederland. Infietsen op de 50/19 en voor de rest altijd zwaarder. Wat zeg ik, gister even getraind op mijn 52/15 singlespeed; ik trapte me helemaal te pleures om die marathonschaatsers bij te houden..... Op souplesse fietsen in de bergen is ook een illusie; je zult toch kracht moeten zetten om de zwaartekracht te overwinnen en dan is 110 omwentelingen per minuut mij veel te veel. Ik denk inderdaad dat 80/90 tpm je in de bergen al het gevoel geeft dat je superlicht en met gemak fietst. Maar goed ik ben dan ook niet een echte wielrenner.



Op de Dura Ace triple past geen kleiner blad, 30 is minimaal.
Dura Ace is 130/94
Ultegra is 130/74 en daardoor kan er een 28 of een 26 op.
Of je voorderr dit aankan weet ik niet, misschien moet je de 52 vervangen voor een 50.
Voor afwijkende maten kettingbladen:
http://www.radplan-delta.de/antriebe/antriebe.html

Je kan een 11-32 of een 11-34 MTB casette icm met een MTB achterder. monteren. In geval van 10 -speed shifter heb je dan nog een passende shiftmate nodig, model 2
http://jtekengineering.com/shiftmate.htm

Een andere mogelijkheid is om achter een 10 speed 12-27 een 9 speed 30 of 32 krans te monteren en er een kransje tussen uit te halen. Verschil tussen een 9 en 10 speed krans is maar 0.18 mm, dat moet met een beetje creatief afregelen wel lukken. Een 32 kransje kan je los bestellen bij Rose Versand als kransje uit een LX cassette of je kan zelf het gewenste kransje uit een LX cassette halen.
Bij groter als 27 wel een MTB derr. gebruiken.

Zelf heb ik voor een kennis het volgende toegepast:

Ultegra triple groep 9 -speed met achter een 11-32 XT cassette met een XT achterderr. Dit functioneerde goed.

Geplaatst: 10 aug 2007 16:22
door havana
80 rpm in de bergen is al een behoorlijke hoge frequentie hoor. Dan heb je best een soepele tred te pakken. Er zijn er altijd die hoger willen zoals amclassic-fan, maar dat heeft alleen zin als je veel vermogen kunt wegtrappen én als je gewend bent aan zulke hoge frequenties.

Ik denk persoonlijk dat voor een wat zwaardere tijdrijder als Auke en te hoge trapfrequentie in de bergen juist averechts werkt, omdat je daar helemaal niet opgetraind bent. Dan kun je beter op kracht naar boven rijden. Forumlid blaffy (met 85 kg bij 1.90 ongeveer hetzelfde postuur als Auke) rijdt met 39x28 als lichtste ook in alle cyclo's uitstekende tijden.

Geplaatst: 10 aug 2007 16:53
door amclassic-fan
Ik denk dat Auke een beetje door schiet qua verzet. Aan het einde van de Marmotte is iedereen kapot en vind bijna iedereen z'n verzet te groot. Had je een kleiner verzet gehad dan was je waarschijnlijk gewoon nog wat minder snel gaan rijden. 30x27 of 30x29 is gewoon licht genoeg voor ieder die aardig getraind heeft en niet extreem zwaar is. Bij de fiets van m'n moeder hebben we er wel een 26-38-48 (iig 26) crankstel opgezet met mtb cassete, maar die fietst in de zomer nauwlijks vaker dan 1 keer 2 uurtjes. Dat gaat in Nederland al met een kruissnelheid van 25 of iets minder, tja in de bergen is 30-25 dan gewoon te groot. Voor die gevallen is het mooi dat je met mtb cassetes en crankstellen het nog fietsbaar kunt maken, maar voor de rest is het niet echt nodig.
Wat ik van de vakantie in de Alpen merkte was dat ik best op of zelfs onder de 60 omwentelingen kan klimmen zonder dat het me tegen staat mits de intensiteit maar laag blijft. Op het moment dat ik onder de 70 omwentelingen zak omdat 't motortje niet harder wil dan is het een ander verhaal, want dan fietst 't voor geen meter meer.

Geplaatst: 10 aug 2007 17:03
door 53x11
Amclassic-fan schreef:Ik denk dat Auke een beetje door schiet qua verzet. Aan het einde van de Marmotte is iedereen kapot en vind bijna iedereen z'n verzet te groot. Had je een kleiner verzet gehad dan was je waarschijnlijk gewoon nog wat minder snel gaan rijden. 30x27 of 30x29 is gewoon licht genoeg voor ieder die aardig getraind heeft en niet extreem zwaar is. Bij de fiets van m'n moeder hebben we er wel een 26-38-48 (iig 26) crankstel opgezet met mtb cassete, maar die fietst in de zomer nauwlijks vaker dan 1 keer 2 uurtjes. Dat gaat in Nederland al met een kruissnelheid van 25 of iets minder, tja in de bergen is 30-25 dan gewoon te groot. Voor die gevallen is het mooi dat je met mtb cassetes en crankstellen het nog fietsbaar kunt maken, maar voor de rest is het niet echt nodig.
Wat ik van de vakantie in de Alpen merkte was dat ik best op of zelfs onder de 60 omwentelingen kan klimmen zonder dat het me tegen staat mits de intensiteit maar laag blijft. Op het moment dat ik onder de 70 omwentelingen zak omdat 't motortje niet harder wil dan is het een ander verhaal, want dan fietst 't voor geen meter meer.


Precies! Daarom fiets ik al jaren met 39x27 als lichtste in het hooggebergte. Zware klimmen rij ik dan ook het liefst met 70 rpm op. 30x29 lijkt me echt wel licht genoeg voor iemand die een beetje getraind is. Nergens voor nodig om altijd maar de koffiemolen te willen spelen, toch?

(Toegegeven, toen ik met slechte benen tijdens het steilste stuk van de Fedaia onder de 40 rpm zakte wenste ik ook een lichter verzet, maar dat half uurtje afzien overleef je toch ook wel)

Geplaatst: 10 aug 2007 17:09
door auke
havana schreef:80 rpm in de bergen is al een behoorlijke hoge frequentie hoor. Dan heb je best een soepele tred te pakken. Er zijn er altijd die hoger willen zoals amclassic-fan, maar dat heeft alleen zin als je veel vermogen kunt wegtrappen én als je gewend bent aan zulke hoge frequenties.

Ik denk persoonlijk dat voor een wat zwaardere tijdrijder als Auke en te hoge trapfrequentie in de bergen juist averechts werkt, omdat je daar helemaal niet opgetraind bent. Dan kun je beter op kracht naar boven rijden. Forumlid blaffy (met 85 kg bij 1.90 ongeveer hetzelfde postuur als Auke) rijdt met 39x28 als lichtste ook in alle cyclo's uitstekende tijden.


Met een triple 52-39-30 en 12-25 cassette (2,52m per omwenteling) heb ik zelfs een iets lichter verzet te pakken dan met een compact 50-34 en 12-27 cassette (2,64 per omwenteling). Oftewel 2,64-2,52=0,12/2,64*100=4,5% "lichter", oftewel met een triple en 12-27 cassette (2,33m per omwenteling) 2,64-2,33=0,31/2,64*100=11,7% "lichter".

Al met al denk ik dat je met een lichter verzet iets efficienter rijdt, maar zeker niet 11,7% gemakkelijker natuurlijk. Je zult nog steeds een bepaald vermogen moeten rijden en of je dat nou doet met een 34/27 of een 30/27 maakt natuurlijk niet 11,7% verschil. You get nothing for free. Ik denk dan ook dat de meeste compactrijders die de alp d'huez op moesten lopen, dat ook met een triple hadden moeten doen.... Het belangrijkste is gewoon goed trainen, afvallen en goed eten onderweg.... en ervoor zorgen dat je die Alp op het laatst nog met "gemak" kunt aanvallen.

Geplaatst: 10 aug 2007 17:15
door havana
@ 53x11:

Vond mijn 34x27 op de Giau toch wel heerlijk, hoefde nergens onder de 65 tpm te komen. Misschien dat ik daar mijn winst op jou heb gepakt 53x11 ;) Reed de rest van de Maratona op 34x25 en stukken op 34x23.

@ Auke

De winst op de Alpe pak je inderdaad in grote lijnen met lange duurtraining en niet met verzetten.....

Geplaatst: 10 aug 2007 17:30
door 53x11
havana schreef:@ 53x11:

Vond mijn 34x27 op de Giau toch wel heerlijk, hoefde nergens onder de 65 tpm te komen. Misschien dat ik daar mijn winst op jou heb gepakt 53x11 ;) Reed de rest van de Maratona op 34x25 en stukken op 34x23.


Dat weet ik wel wel zeker, ik stond echt stil op dat kreng! Wat scheelde het ook alweer? Ik denk dat ik met elk verzet geparkeerd had gestaan. Typisch gevalletje inzinking. Het rare is dat ik de Falzarego/Valperola omhoog vloog. Moet je voor de gein onze tussentijden maar eens met elkaar vergelijken op de Giau en Falzarego (heb ik ook gedaan :-) )

ON TOPIC: Zou ik nu een nieuwe groep kopen, dan nam ik een compact (50/36) met 11-23 voor in Nederland en de Ardennen en 50/36 (evt 34) met 11-25 voor het hooggebergte. Lijkt me het ideale verzet (voor mij althans). Een handig Excel bestandje helpt trouwens wel bij het maken van een keuze en is makkelijk te maken!

Geplaatst: 10 aug 2007 17:54
door amclassic-fan
Snelheid bij verschillende verzetten bij 60 omwentelingen (lager wil je niet moeten gaan, behalve aan 't einde van een zware cyclo als je kapot zit):
Afbeelding

Geplaatst: 10 aug 2007 18:05
door auke
Kun je ook nog snel een tabelletje eruit spuwen bij 70, 80 en 90 omwentelingen per minuut...

Geplaatst: 10 aug 2007 18:17
door amclassic-fan
Ja hoor zo gedaan.

Geplaatst: 10 aug 2007 18:20
door scepticus
http://rapidshare.com/files/48134302/Sl ... l.xls.html

Hier nog een knutselje wat ik ooit in Excel gemaakt heb. Vul in de gele vakjes de gewenste parameters in (kettingbladen, cassettes, wielomtrek, gewenste cadans) en hij heeft welke snelheden je in welk verzet rijdt.

Geplaatst: 10 aug 2007 18:21
door auke
Ik denk ook bijna dat je in de bergen meer aan een cadansmeter hebt dan een snelheidsmeter...