Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Specialized Toupe Saddle

rezne
Forum-lid

rezne 20 mei 2008 18:24

De 130mm is inmiddels vervangen door een 143mm en het zit weer als gegoten. Als op een zetel heb ik gister 130 km weggemaald en geen centje pijn. Na wat uitstapjes met andere zadels ga ik nooit meer vreemd. Wat een topzadel.

Never change a winning team.
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

bull
Forum-lid

Gebruikersavatar bull 16 jan 2009 22:15

Net een uur op de tacx gezeten. Vind het zadel toch wel erg hard, voel nu voor het eerst echt mijn zitbotjes....Zal het nog een paar keer proberen. Ik twijfel of ik voor de gel uitvoering moet gaan of de 140 mm versie.....
'Sometimes the wrong turn brings you to the right place'

lonned
Forum-lid

lonned 30 jan 2009 13:58

Wat is normaal gesproken de "wentijd" aan de Toupé? Ik heb er één op mijn Pina (een gel) en die zit na ±200 K al een stuk beter. Verder heb ik er één gekocht voor mijn Tarmac SL2 die ik aan het opbouwen ben (vond ik er toch wel goed bijpassen in rood-wit). Dit is een niet-gel versie. Hij staat nu even op mijn Tacx en ik moet zeggen dat hij echt knetterhard is. Moet het zadel worden ingereden of is het een kwestie van eelt kweken?

lange63
Forum-lid

lange63 30 jan 2009 14:09

Mijn ervaring is dat de niet-gel versie na verloop van tijd naar je kont gaat staan. Nog nooit zo'n lekker zadel gehad! In het begin inderdaad niet comfortabel, maar na eenmaal ingereden een zadel wat na een 150 km nog steeds lekker zit!

Er is wel een maar: voor mijn gewicht (91 kg) te slap: heb er vorig seizoen 2 versleten, dek ging na verloop van tijd scheuren.
staal.....what else.....??

binkie4
Forum-lid

binkie4 30 jan 2009 16:06

Ik dacht in eerste instantie aan de 130 mm, maar het is tocht de 143mm geworden. Ik denk dat de 130m alleen voor mensen met heeeele smalle bekkens geschikt is.

Inmiddels zo'n 8000 km mee gereden en nooit een centje pijn. Ook niet tijdens ritten van 10 uur. Zat vanaf de eerste rit lekker. Het zadel is echt hard en mijn fietsvrienden vragen zich af hoe ik het daar op uit houd. Juist die hardheid zorgt er voor dat de drukverdeling goed is. Net als wat Havana zegt, het zadel gaat op den duur een beetje doorzakken maar dat gaat bij mij nog niet ten koste van het comfort. Als deze 'op' is, neem ik er weer eentje.
De afstelling is wel belangrijk. Ik heb 'm volledig waterpas staan. Verkeerde zadelterugstand of zadelhoogte kan niet alleen tot knieproblemen zorgen, maar ook tot zitvlak- of heuppijntjes.

Binkie4

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 30 jan 2009 17:09

lonned schreef:Wat is normaal gesproken de "wentijd" aan de Toupé? Ik heb er één op mijn Pina (een gel) en die zit na ±200 K al een stuk beter. Verder heb ik er één gekocht voor mijn Tarmac SL2 die ik aan het opbouwen ben (vond ik er toch wel goed bijpassen in rood-wit). Dit is een niet-gel versie. Hij staat nu even op mijn Tacx en ik moet zeggen dat hij echt knetterhard is. Moet het zadel worden ingereden of is het een kwestie van eelt kweken?

De wentijd heb ik steeds als vrij lang ervaren. Ik heb er inmiddels drie ingereden ,schat dat ik er toch steeds weer een km of 400 voor nodig had om er echt lekker op te zitten. Op de Tacx voelen de meeste zadels oncomfortabeler aan dan op de weg.

dijkjes
Forum-lid

dijkjes 25 mei 2009 17:04

Ik heb er een zonder gel dus een hard zadel maar dit heeft mijn fietsleven verreikt voor mij nooit geen andere zadel meer ( 3-4 weken in bezit ). van het weekend nog 2x 260 km tocht gereden in 3 dagen en niks geen pijn of ellende meer. Rond uit fantastische zadel !. ik rij wel op de 143mm
Wielrennen, Veldrijden, Mountainbiken, you got to love it..

soloist
Forum-lid

Gebruikersavatar soloist 26 mei 2009 17:27

Ik heb ook zo'n twee jaar gereden op een Toupe (143 mm zonder gel). Nu brak de schaal van dit zadel onlangs spontaan terwijl ik toch wel een lichtgewicht rijder genoemd kan worden (63 kg.). Is dit normaal na 2 jaar gebruik?!?
Afbeelding

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 26 mei 2009 18:33

Ja dit is normaal, Toupes zijn niet erg duurzaam..

deslok
Forum-lid

deslok 28 okt 2009 22:34

Zijn deze zadels ook te gebruiken bij tijdritten, hoe zit het met het comfort op de neus voor als je eventjes echt wilt knallen?

scott_marmotte
Forum-lid

scott_marmotte 28 okt 2009 22:44

Ik heb zelf de Toupe 143 mm op mijn Tarmac SL2 en ik moet zeggen na SLR, Aspide en Aliante moet ik zeggen dat ik een fan van de Toupe ben. Vanaf de 1e km nooit meer een centje pijn gehad !

Het mooie is dat je geen vaste positie hoeft aan te nemen (zoals bij de Aliante duidelijk wel). In TT houding gaat het dan ook prima hoewel het natuurlijk iets oncomfortabeler is dan wanneer je het gewicht goed verdeeld over het hele zadel....

Ik ga denk ik een voorraadje aanleggen mocht specialized besluiten het zadel niet meer te maken........

rufio
Forum-lid

Gebruikersavatar rufio 30 dec 2009 11:36

Probleem

Ik rij al bijna 4 jaar met een Specialized Toupé, maar het laatste jaar krijg ik eigenlijk vrij gemakkelijk bultjes, vooral op me linker lies.
Ze gaan meestal vrij snel weg m.b.v. zink zalf en 1 á 2 dagen niet fietsen, maar het is natuurlijk vrij onhandig en irritant dat dit steeds gebeurt als ik 2 of meer dagen achter elkaar fiets.

Laatste jaar had ik ook het probleem dat ik een klein beetje schreef* op de fiets zit, zou het hier mee te maken kunnen hebben?
Of moet ik eens een ander zadel proberen?
Misschien nog handig om te vermelden, dat ik altijd een schone broek aan doe en dat Assos/Sudo creme het probleem niet oplossen

* // // i.p.v. || || dus een beetje naar rechts gekanteld.

Plaats reactie