Sluit ik me bij aanfdegrove schreef:Nu, mocht iemand een verdeler/shop vinden die de velgen kan te pakken krijgen dan hoor ik het graag.
hoge alu velgen
500gram valt me nog alles mee! DT's RR1.2 weegt 585 gram.. en die zijn maar 30.7mm hoog.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Zo nu en dan zie je wel eens een nieuwe velg los op Ebay gaan, maar goedkoop zijn die niet (leveren zo 100 euro stuk op). Sharkie zei mij op de Bikemotion dat 1 van de importeurs nog nieuwe velgen had liggen. Maar waarschijnlijk is de goedkoopste optie gewoon op Ebay een setje in goede staat scoren en dan uitspaken. Eens kijken of ik meer gewichten van die velgen kan vinden, want als ze 500 gram wegen zijn daar wel interessant wielsetjes mee te maken. Is een wielset van minder dan 1500 gram heel goed mogelijk.
Mijn set is overigens voor draadbanden en 16 spaaks zowel voor als achter.
Mijn set is overigens voor draadbanden en 16 spaaks zowel voor als achter.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5619
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
bij mathes-bikes kunnen ze de 716 tecno pro wielen bestellen, en de velgen kunnen ze ook krijgen. Vanwege de 2090 grammetjes van het setje zou ik zeggen: 'ik koop de velgen en maa er een licht setje van.' gaat dit, weet er iemand wat het gewicht is van de velgen? het zijn de 40 mm velgen die ook op de twins zitten. vraag is dus of de naven die erin zitten zwaar zijn, en of er 200 gram kan bespaard worden op de naven en de spaken alleen. Liefst wel niet de duur...
PS als het gewicht onder de 1800 gram van mn huidige vista's zit, mag je ze al licht noemen en is mn doel geslaagd
PS als het gewicht onder de 1800 gram van mn huidige vista's zit, mag je ze al licht noemen en is mn doel geslaagd
Als het inderdaad dezelfde velgen zijn als in de oude Shamals, wegen ze ongeveer 500gr, zie de vorige pagina van deze discussie. Weet je toevallig ook wat de velgen los kosten?jona91 schreef:bij mathes-bikes kunnen ze de 716 tecno pro wielen bestellen, en de velgen kunnen ze ook krijgen. Vanwege de 2090 grammetjes van het setje zou ik zeggen: 'ik koop de velgen en maa er een licht setje van.' gaat dit, weet er iemand wat het gewicht is van de velgen? het zijn de 40 mm velgen die ook op de twins zitten. vraag is dus of de naven die erin zitten zwaar zijn, en of er 200 gram kan bespaard worden op de naven en de spaken alleen. Liefst wel niet de duur...
PS als het gewicht onder de 1800 gram van mn huidige vista's zit, mag je ze al licht noemen en is mn doel geslaagd
Hoi,
Alle naven en spaken van Gipiemme wielen die ik ooit al heb gezien zijn "zwaar" te noemen.
200g zal er dus wel af kunnen.
Met de velgen van de Twin kan je niet veel aanvangen omdat de bevestigingsgaten in de naaf vrij dicht bij elkaar zitten en je daardoor een stevige naafflens nodig hebt.
De 716 velg met de klassieke, over de volle omtrek gespreide, velggaten is al een stuk makkelijker.
Let wel, het is niet voor niks dat er in de 16 gaats uitvoeringen bomen van spaken zaten. Bij zulke lage aantallen aan spaken moet je de stijfheid ergens vandaan halen uiteraard.
Ben je niet te zwaar (+/- 65kg) en rij je eerder recreatief dan kan het met een cx-ray nog haalbaar zijn.
Zoniet moet je op zoek naar de lastig te krijgen Sapim CX die dan wel ongeveer het tweevoud weegt.
Of, je lapt het gewicht aan je laars en bouwt een stel Shamals na, die spaken zijn alvast nog wel te krijgen. De naven zal E-bay of iets dergelijks worden, vrees ik....
Hoedanook, Mathes was ik glad vergeten. Hopelijk kunnen ze nog enkele tubevelgen te pakken krijgen, die lijken me nog het interessants voor zelfbouw.
O, voor ik het vergeet: of de Gipiemmes ook zijn behandeld weet ik niet maar de remranden van de Shamals waren voorzien van een of andere coating.
Die remmen daardoor als gek. Voorzichtig.
Ciao,
Alle naven en spaken van Gipiemme wielen die ik ooit al heb gezien zijn "zwaar" te noemen.
200g zal er dus wel af kunnen.
Met de velgen van de Twin kan je niet veel aanvangen omdat de bevestigingsgaten in de naaf vrij dicht bij elkaar zitten en je daardoor een stevige naafflens nodig hebt.
De 716 velg met de klassieke, over de volle omtrek gespreide, velggaten is al een stuk makkelijker.
Let wel, het is niet voor niks dat er in de 16 gaats uitvoeringen bomen van spaken zaten. Bij zulke lage aantallen aan spaken moet je de stijfheid ergens vandaan halen uiteraard.
Ben je niet te zwaar (+/- 65kg) en rij je eerder recreatief dan kan het met een cx-ray nog haalbaar zijn.
Zoniet moet je op zoek naar de lastig te krijgen Sapim CX die dan wel ongeveer het tweevoud weegt.
Of, je lapt het gewicht aan je laars en bouwt een stel Shamals na, die spaken zijn alvast nog wel te krijgen. De naven zal E-bay of iets dergelijks worden, vrees ik....
Hoedanook, Mathes was ik glad vergeten. Hopelijk kunnen ze nog enkele tubevelgen te pakken krijgen, die lijken me nog het interessants voor zelfbouw.
O, voor ik het vergeet: of de Gipiemmes ook zijn behandeld weet ik niet maar de remranden van de Shamals waren voorzien van een of andere coating.
Die remmen daardoor als gek. Voorzichtig.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
ik zal zodadelijk eens een mailtje sturen naar mathes bikes voor het gewicht van de velgen.
Voor de stijfheid: Ik kan dus enkel een lichter wiel maken als ik toegevingen doe op de stijfheid. Ik weeg 67 en ben niet al te explosief, maar ik heb al begrepen dat je voor afdelingen enzo ook een stijf wiel nodig hebt? De velgen voor bandjes zijn te krijgen voor 16, 28 of 32 spaken. De tubeversie is er ook met 20 gaten. Dat lijkt mij wel ideaal, maar helaas kan ik niet met tubes overweg, of heb ik het nog nooit geprobeerd
Voor de stijfheid: Ik kan dus enkel een lichter wiel maken als ik toegevingen doe op de stijfheid. Ik weeg 67 en ben niet al te explosief, maar ik heb al begrepen dat je voor afdelingen enzo ook een stijf wiel nodig hebt? De velgen voor bandjes zijn te krijgen voor 16, 28 of 32 spaken. De tubeversie is er ook met 20 gaten. Dat lijkt mij wel ideaal, maar helaas kan ik niet met tubes overweg, of heb ik het nog nooit geprobeerd
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende