Geometrie tabellen lezen
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Wat wil je gaan doen met de fiets? Toeren, wedstrijden rijden of iets er tussen in? Je hebt naar verhouding vrij lange benen, als je niet diep wilt zitten dan past de RS vaak beter.
En je hebt vast nu al wel een fiets met bepaalde maten, daar tevreden over? Leg dan die maten eens naast die van Cervelo
En je hebt vast nu al wel een fiets met bepaalde maten, daar tevreden over? Leg dan die maten eens naast die van Cervelo
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Foosho schreef:Zo'n duur frame en dan kan er niet een profi meting vanaf?
Ach ik heb vandaag weer het resultaat van een "professionele" meting gezien. De meting moest slechts 150 kosten en voor dat geld werd bij een wedstrijdrijdster het hoogte verschil tussen zadel gereduceerd tot enkele cm's (hoogte verschil werd 6 cm kleiner gemaakt!) terwijl ze geen klachten had.
Er zijn een paar uitzonderingen, maar de meeste van die professionele metingen zijn gewoon geld klopperij.
Amclassic-fan schreef:Wat wil je gaan doen met de fiets? Toeren, wedstrijden rijden of iets er tussen in? Je hebt naar verhouding vrij lange benen, als je niet diep wilt zitten dan past de RS vaak beter.
En je hebt vast nu al wel een fiets met bepaalde maten, daar tevreden over? Leg dan die maten eens naast die van Cervelo
Heb momenteel een Koga Granlux uit 1999 maat 60, alleen doordat de stuurpen is geïntegreerd in de voorvork kan ik de hoogte van het balhoofd en de noodzaak van evt. spacers niet goed vergelijken. De officiële maten van de koga zijn een balhoofdlengte van 18,5 en een effectieve bovenbuislengte van 58,9 met een stuurpen van 12cm. Ik heb hierbij ook een zadelpen met setback, maar heb mijn zadel verder naar voren geschoven omdat dit voor mijn gevoel beter zat. de geometrie van de koga is te zien op onderstaand document p. 26.
Koga 1999
Overigens bedankt voor de snelle reactie
mvg.
Amclassic-fan schreef:[...]
Er zijn een paar uitzonderingen, maar de meeste van die professionele metingen zijn gewoon geld klopperij.
Je moet wel de goede zien te vinden idd , mag ook een kundige FM zijn, maar dan kan er imo geen meetsysteem tegen op.
Jezelf opmeten is ook best lastig, dingen als armen bijv, als je dat net wat anders doet zit je er zo cm's naast.
Foosho schreef:Amclassic-fan schreef:[...]
Er zijn een paar uitzonderingen, maar de meeste van die professionele metingen zijn gewoon geld klopperij.
Je moet wel de goede zien te vinden idd , mag ook een kundige FM zijn, maar dan kan er imo geen meetsysteem tegen op.
Jezelf opmeten is ook best lastig, dingen als armen bijv, als je dat net wat anders doet zit je er zo cm's naast.
Gelukkig heb ik hulp gehad met het meten, en heb het dus niet zelf gedaan
Ik bedoel, door iemand die niet precies weet vanaf welk botje onder welke armhouding het gemeten moet worden eigenlijk . Zelf jezelf meten is zeker een recept voor misery
Maar goed, laten we aannemen dat het goed verlopen is. Dan heb je idd vrij lange benen.
Met wat voor drop rijd je momenteel? (hoogteverschil bovenkant zadel - bovenkant stuur)
Maar goed, laten we aannemen dat het goed verlopen is. Dan heb je idd vrij lange benen.
Met wat voor drop rijd je momenteel? (hoogteverschil bovenkant zadel - bovenkant stuur)
Foosho schreef:Ik bedoel, door iemand die niet precies weet vanaf welk botje onder welke armhouding het gemeten moet worden eigenlijk . Zelf jezelf meten is zeker een recept voor misery
Maar goed, laten we aannemen dat het goed verlopen is. Dan heb je idd vrij lange benen.
Met wat voor drop rijd je momenteel? (hoogteverschil bovenkant zadel - bovenkant stuur)
Heb voor comp. cyclist goed gekeken naar de filmpjes om te kijken wat precies gemeten moet worden en ook vanaf welk botje, en heb dus wel vertrouwen dat het goed is gedaan
Drop is momenteel 12cm, maar zou waarschijnlijk nog 0,5 of 1cm kunnen dalen.
Als je een 56 R3SL zou nemen om de bovenbuis te matchen gaat de drop helemaal fout , ik zou zelfs gokken op 16cm incl spacers. Kun je je stuurpen omdraaien, maar da's imo niet de bedoeling. Bij een 58 R3SL wordt de drop dan 14cm.
Kom je imo idealiter bij een RS uit..
Kom je imo idealiter bij een RS uit..
Amclassic-fan schreef: Er zijn een paar uitzonderingen, maar de meeste van die professionele metingen zijn gewoon geld klopperij.
Wie zijn die uitzonderingen?
Wil me nog een keer goed laten zetten op m'n TT fiets en zat te denken aan Chris Brands.
Binnen de club (http://www.tri-apeldoorn.nl) goede ervaringen over gehoord.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
@Bravoman, ik twijfel voor jouw beetje tussen 58 en 61. Denk dat je op beide in principe wel goed weg kan komen, de vraag is alleen welke 't meest ideaal is.
@Wezep, Chris is 1 van die uitzonderingen waar ik wel vertrouwen in heb. Hij kijkt tenminst gewoon naar hoe je op de fiets zit ipv alles en nog wat te meten, een hoop te rekenen en dan de boel maar volledig te verbouwen omdat de computer het zegt.
@Wezep, Chris is 1 van die uitzonderingen waar ik wel vertrouwen in heb. Hij kijkt tenminst gewoon naar hoe je op de fiets zit ipv alles en nog wat te meten, een hoop te rekenen en dan de boel maar volledig te verbouwen omdat de computer het zegt.
Een 61 lijkt me wel heel erg groot worden?Amclassic-fan schreef:@Bravoman, ik twijfel voor jouw beetje tussen 58 en 61. Denk dat je op beide in principe wel goed weg kan komen, de vraag is alleen welke 't meest ideaal is.
comp.cyclist geeft ~56.5-56.9cm effectieve bovenbuis aan, terwijl de 61 die 59.2cm heeft.