Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Gebruik jij een helm?

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 05 feb 2007 14:24

deze nacht nog ! => wat laat thuis gekomen en voor alle veiligheid maar de helm opgezet.
(je weet nooit dat je vrouw achter de deur met haar kookpan staat te wachten).
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

daveke
Forum-lid

daveke 05 feb 2007 17:54

Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 03 Februari 2007
Ja, maar die kon het natuurlijk meteen doorsturen naar z'n verzekering. Hij zal het nu wel afgeleerd hebben, hij heeft een week met krukken gelopen omdat z'n knie zo'n opdonder heeft gehad.Voordeel voor mij is dat ik nu een zwarte E2 minder heb en een Atmos in Fassa Bortolo kleuren erbij. Gelukkig heb ik zelf er niets aan over gehouden op een paar dagen stijve spieren na.

Daar heb je dan een mooie deal aan overgehouden :)
Mooie kleur he? Ik heb m ook. Deze maand mn zilveren ruilen voor een witte!
Science of Performance!

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 feb 2007 23:46

Voor diegene die nog denken dat je best zonder helm kunt trainen tijdens duurtraining. Dan moet je eens aan Snoeijink gaan vragen wat er met je gebeurt als je zonder helm geschept wordt door een auto die met 80 van achteren op je in rijdt. Hij vertelde het ons vanmiddag, het was niet echt voor tijdens het eten geschikt. 30 meter meegesleurt worden, dan pas van de auto afvallen, dan 3 kwartier wachten op een ambulance terwijl je op het punt staat om het leven te laten. Hij had namelijk een schedelbasisfractuur en het bloed stroomde uit z'n oren. Dit is (als een wonder) gelukkig allemaal weer helemaal goed gekomen.
Dus denk er nog even aan als je de volgende keer zonder helm op pad gaat.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

dual
Forum-lid

dual 08 feb 2007 17:19

Lees mijn post nog maar eens op pag 2........
Het ongeluk/de dood zat in een klein deurtje...Ik weet niet of hij er met een helm beter vanaf was komen (gescheurde nieren/milt) maar hij was ieder geval minder beschadigd.

nulla tenaci invia est via

corniel
Forum-lid HC

corniel 26 jun 2007 16:32

Natuurlijk draag ik een helm. Wellicht omdat ik mn hersenen graag bescherm. (Vooral voor die andere sport die bedrijf - schaken - zeer nuttig).

En daarnaast: velen hier zullen net als ik harder gaan dan dat het een snorfietser wettelijk is toegestaan, regelmatig zo hard gaan als een brommer wettelijk is toegestaan en soms daar zelfs boven. Bromfietsers zijn verplicht een helm te dragen. Ook daar is een reden voor.

De reden dat het voor wielrenners niet verplicht is, heeft volgens mij te maken dat men niet alle fietsers wil verplichten een helm te dragen. En wat leg je dan als criterium vast in de wet? Snelheid lijkt een aangewezen kriterium, maar welke snelheid kies je, hoe handhaaf je de wet?

Mensen die geen helm dragen nemen volgens mij moedwillig grote risico's. Zolang de wet dit niet verbiedt noem ik het onverstandig. Daarna hoop ik dat ze gepakt worden, een flinke boete betalen en tot inkeer komen. Da's allemaal beter dan twee agenten aan de deur bij de nabestaanden van zo'n stoere bink met slecht nieuws...

Just my 2cts.

ilgrasso
Forum-lid

ilgrasso 26 jun 2007 16:45

Bij ons in de club draagt iedereen altijd een helm tijdens clubritten. De laatste tijd sluiten er bij trainingsrondjes wel eens wat andere renners aan. Een aantal daarvan zijn actieve of oud wedstrijd rijders. Het valt mij op dat deze jongens vaak geen helm dragen. Waarom niet is mij nog steeds niet duidelijk...
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 26 jun 2007 16:54

Ik denk dat wedstrijdrenners gewoon een andere beleving van risico's hebben.

Als je gewend bent te koersen op idiote criteriumrondjes of met 85 langs ravijnen te rijden dan ervaar je trainingsritjes niet meer als gevaarlijk.... (terwijl er nog altijd een pannekoek vlak voor je neus onderuit kan gaan)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

nelis
Forum-lid

nelis 27 jun 2007 11:24

Ik voel me zefs niet prettig als ik zonder helm ga fietsen, dan mis ik hem gewoon. Zelfde gevoel als je je portemonee vergeet mee tenemen.
STEVENS SCF 2 ULTEGRA

oyah
Forum-lid

oyah 27 jun 2007 12:00

Scepticus schreef:Als je gewend bent te koersen op idiote criteriumrondjes of met 85 langs ravijnen te rijden dan ervaar je trainingsritjes niet meer als gevaarlijk.... (terwijl er nog altijd een pannekoek vlak voor je neus onderuit kan gaan)

... bijvoorbeeld een pannenkoek op een fixie met alleen een voorrem? ;)
Fiets... ook eens 11 speed!

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 27 jun 2007 12:18

Oyah schreef: ... bijvoorbeeld een pannenkoek op een fixie met alleen een voorrem? ;)

Alleen een voorrem.... met mn benen kan ik ook via het achterwiel remmen hoor, dus eigenlijk heb ik gewoon 2 remmen :p

Maar voor een clubtraining met mensen op 'gewone' racefietsen zou ik sowieso niet direct mn fixie pakken. Niet netjes om mensen die daar niet op berekend zijn de stuipen op het lijf te jagen met mijn rare fixed hobby.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

seger
Forum-lid

seger 27 jun 2007 14:43

Ik draag altijd een helm tijdens fietsen. Als je een goede helm hebt, merk je niet eens dat je hem op hebt. Het is dan dus een kleine moeite om hem op te zetten. Ik ben al regelmatig gevallen met mountainbiken waarbij ik blij was dat ik hem ophad. Met de racefiets heb ik hem gelukkig nog niet nodig gehad, maar uit voorzorg zet ik hem altijd op. Bij de wielervereniging waarbij ik train, is het gebruik van een helm zelfs verplicht. Goede regel!
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

craze
Forum-lid

craze 27 jun 2007 17:15

ja, altijd de helm op! (al is het maar voor het idee).
fietsen een verslaving? laat mij dan maar een verslaafde zijn!

Plaats reactie