Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Museeuw racefiets

bazz
Forum-lid

bazz 11 mei 2007 10:43

Museeuw-bikes eist 450.000 euro schadeloosstelling Johan Museeuw, zaakvoerder van Museeuw-bikes bvba, heeft samen met constructeur IPA-Composites en Bonaventure, invoerder van fietsframes, bij de onderzoeksrechter in Gent een klacht ingediend tegen fietsenhandelaar Martin Pinte wegens 'laster en eerroof' en 'het opzettelijk vernielen van eigendom'. Omdat de naam van Museeuw-bikes misbruikt wordt, eisen ze eveneens een schadeloosstelling. Die bedraagt momenteel zowat 450.000 euro, zo hebben ze donderdag in een persbericht laten weten. Ex-wielerkampioen Johan Museeuw lanceerde vorig jaar samen met een aantal partners een eigen reeks exclusieve koersfietsen. De frames zijn gemaakt uit vlas- en carbonvezel. 'De fietsen zijn van een onberispelijke kwaliteit', aldus Museeuw-bikes uit Lokeren, dat verwijst naar 'uitstekende testresultaten' in gerenommeerde fietsmagazines als Cycling News en Top-Velo, waar de fietsen een 10 en een 9,5 op 10 scoorden. Bij een levering van 23 fietsen aan fietsenhandelaar Martin Pinte uit Bredene liep het mis. Pinte beweert dat na amper enkele honderden kilometers 18 fietsen stuk waren. Pinte, ook sponsor van het Noordzee-wielerteam in Oostende, kondigde een rechtsprocedure aan. De stap van Museeuw-bikes is daar een antwoord op. 'Op een levering van 23 frames hadden wij inderdaad vier breuken op dezelfde plaats, als gevolg van een constructiefout binnen dezelfde productieserie', aldus Museeuw-bikes.'Die frames werden onmiddellijk door onze firma hersteld en binnen de week aan de betrokken renners terugbezorgd, evenals de acht opzettelijk vernielde frames', luidt het. Die frames werden moedwillig door Pinte vernield, stelt Museeuw-bikes dat zich beroept op e-mails die het van de betrokken renners zou ontvangen hebben. De vernieling van kaders heeft fietsenhandelaar Pinte in de media al krachtig ontkend.

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 11 mei 2007 12:47

wat er ook van zij, deze hard-tegen-hard situatie kan ieder fietsenmerk best missen... De fietsenmaker had waarschijnlijk het recht niet in eigen handen (letterlijk) mogen nemen door de zwakheden in de frames zelf aan te tonen door de frames door te buigen tot ze braken. Dit doet me denken aan mijn eigen fietsenmaker, die een kromgebogen alu racestuur (ik was nog een klein mannetje, en had nog nooit een echt 'koersstuur' in handen gehad) voor mijn ogen doorbuigde tot het brak. Ik vroeg me af waarom dat moest, die extra neiging tot destructief gedrag.
Aan de andere kant, schiet niet op de pianist! Museeuw heeft hier door mond-aan-mond reclame hele slechte publiciteit gekregen. Ze willen dat blijkbaar niet ombuigen, want diegene die de gebreken aan de kaak stelt doen ze een proces aan van 450.000 euro. Ik vraag me af hoeveel goodwill en eerherstel ze hiermee trachten te bereiken...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

kikkie
Forum-lid

kikkie 11 mei 2007 14:07

ik denk dat in deze situatie de veiligheid van de renners voorop gaat. als je brug breekt daardat je met een 40-50 km/h door een kuil gaat is deze fietsenfrabrikant nog ffies iets verder van huis. als de fietsenmaker kan aantonen dat hij met gegronde redenen (namelijk aanwijzingen dat de fietsen aldaar een zwak punt hadden) zijn klanten wilde behoeden van een slecht/gevaarlijk product heeft de fabrikant geen poot om op te staan.
ik snap de stap van de fabrikant dan ook niet helemaal. dit is het soort offencief dat weinig goeds voor ze kan betekenen. zolang de fietsen maker bij zijn woord blijft zal de publieke opinie in het voordeel van de FM blijven en de fabrikant de grote slechterik zijn. zo gaan dat soort dingen. persoonlijk had ik als fabrikant ja en amen gezegt en excuses gemaakt voor een slechte serie frames. een offencief in de richting van een FM lijkt mij in deze niet echt een vruchtbare oplossing

just my 2 cents
More likely than not, this was edited for typos. If it wasn\'t, it probably should have been.

"Pijn is tijdelijk, opgeven is voor altijd"

meeuh
Forum-lid

meeuh 11 mei 2007 14:47

@maus 1990Coureukjen en Pinarelloke zijn niet bepaald omstaanders. Museeuw sponsert niet alleen avia maar ook nog een 2de ploeg: won.  Beiden zijn lid van die club, ene is coereur en de andere is ploegleider. Ikzelf ben geen lid meer van die ploeg sinds vorig jaar, ga er wel nog mee gaan trainen. Ik ken dus wel die gasten die op de frames reden. Soit, ik ben omstaander ik moet m'n mond houden. Lees dan alleen de posts van coureukje en pinarelloke.Wat ik je wil duidelijk maken is dat avia niet de enigste maatstaf is voor de kwaliteit van het product? Of wel? Want zij zijn toch wel de beste junioren ploeg van het land ^^ Avia lijkt meer dan tevreden te zijn over de fietsen van museeuw, wordt ook bevestigd door een renner van avia die ik ken. Ik stel me dan ook de vraag: Hoe komt het dat bij de ene ploeg de kader wel van goeie kwaliteit is en bij de andere ploeg niet. Het antwoord staat volgens mij al in pinarelloke z'n post.
Volgens mij heeft fietsenmaker Pinte een hele mooie geste gedaan tgo de renners die het slachtoffer zijn van framebreuken. De museeuw kaders gingen trouwens vermaakt worden... We spreken hier wel over carbon in combo met vlasvezel. Ik denk dat de mensen met de meest technische kennis hier je eens dom zullen aankijken als je vraagt of dit mogelijk is.Of fietsenmaker Pinte doelbewust frames van museeuw vernield... Jah, hij heeft financieel er voor mee gezorgd dat won op musseeuw kaders kon rijden. Wrm zou hij z'n eigen investering vernielen?

t.odb
Forum-lid

t.odb 25 mei 2007 01:32

hey,
ikzelf rijd ook op een museeuw(mf1).om eerlijk te zijn heb ik er al HEEL wat problemen mee gehad en ben niet de enige!ben nu aan men 3de en ondertussen verbeterde en verstevigde frame toe en moet eerlijk zijn deze is echt wel goed ! rijd lekker over kassei is redelijk stijf en licht ! de verbeterde fiets is echt wel goed !
grtz
http://www.thomasopdebeeck.be" onclick="window.open(this.href);return false;

t.odb
Forum-lid

t.odb 25 mei 2007 14:39

De nieuwe museeuw fiets is echt wel supper !!!!!!!!

alpdhuez53:15
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 25 mei 2007 17:19

jaja, zet het er maar 10 keer op!

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 mei 2007 17:23

Heeft zeker geld toe gekregen van Museeuw . Hoe dom kan wil je je gedragen om nu een frame te verhemelen als je net hebt gezien dat je vorige 2 frames binnen een paar maanden kapot waren, misschien dan maar eens tot het einde van het seizoen gaan wachten voordat je gaat juichen?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

t.odb
Forum-lid

t.odb 25 mei 2007 18:24

tja jongens das jullie mening dan ! het feit dat ik al aan men 3 frame toe ben was dat er wat problemen waren met kinder foutjes en het nieuwe frame is verlost van al die foutjes !
grtz

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 25 mei 2007 18:31

Quote: Origineel geplaatst door T.ODB op 25 Mei 2007
tja jongens das jullie mening dan ! het feit dat ik al aan men 3 frame toe ben was dat er wat problemen waren met kinder foutjes en het nieuwe frame is verlost van al die foutjes !grtz

een frame is pas super als het stijf/licht/comfortabel/duurzaam is. Als ik al 10 ! jaar met mijn zelfde frame rijdt, dan kan ik zeggen dat ik het super vind. Als je in enkele maanden tijd 2 frames verslijt en net op je derde zit, dan kan je nog niets over duurzaamheid zeggen. Wacht daar dan ook mee tot je je derde frame breekt. Dus om het met Museeuw's woorden te zeggen: 'zwijg man'.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

t.odb
Forum-lid

t.odb 25 mei 2007 19:17

er is geen 1 van die 2 voorige frames gebroken ! maar waren het KINDERFOUTJES waardoor ik nu aan men 3de frame toe ben ! bv: de liggende achtertrein die iets te vroeg iets te ver naar buiten kwam zodat je met je voet ertegen kwam en dat is nu helemaal opgelost !

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 mei 2007 02:25

Dat noem jij kinder foutjes??? Dat noem ik geweldige blunders wat maar weer eens bewijst dat in een gedeelte van de fietsindustrie het begrip kwaliteitscontrole nog uitgevonden moet worden.  Laat die planten fiets 1e maar eens een jaartje of 2 koersen overleven.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie