Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Gewicht wiel onderdelen, vraagje voor natuurkundigen

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 14 jan 2011 15:58

fdegrove schreef:En dan als kers op de taart: niks is wat het lijkt, zelden is iets of zwart of wit. Wetenschappelijk onderzoek geeft feiten en net zoals de computer die je gebruik zijn die doods en kil.
Het is het aan jou om de gegevens correct in te schatten en al naargelang de situatie correctief op te treden.
Heel weinig wetenschappelijk onderzoek heeft ooit op een fiets gezeten....

Jammer om af te sluiten met dit soort teksten. Dan schrijf je eerst allemaal zinnige dingen - in tegenstelling tot eerder in het topic - en dan kom je met dit. Waarom laat je het initiatief bij de gebruiker?

Iemand die er geen verstand van heeft zou je toch juist moeten stimuleren om goede adviezen aan te nemen? Als de loodgieter bij je aan huis komt, dan besluit hij toch ook niet met een rijtje mogelijkheden waaruit je als niet-deskundige een keuze uit moet maken? Hetzelfde geldt voor een medisch specialist bv.

roadster
Forum-lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 30 mar 2007 22:43

roadster 14 jan 2011 18:01

de zwarten schreef: Zolang jij het enkel hebt over Vlaamse kassei- en Parijs-Roubaix-wegen heb je een punt. Maar niet op glad asfalt. Gerard heeft het namelijk op de 1 van de slechtste kasseistroken in de wijde omtrek getest.


Vroomen schreef:
(1)"In general, I think everybody should be riding wider tyres all the time.....
(2)"....... but especially on a race like this weekend or Flanders, a Pavé is really overkill. So I think the 25mm Evo CX is really the way to go"


De vertaling hier van is:

(1) Ik denk dat in het ALGEMEEN


IEDEREEN


ALTIJD


BREDERE BANDEN moet gaan rijden........

(2).......vooral tijdens een race...vlaanderen... etc.

Helaas geeft Vroomen niet aan hoeveel Watt het scheelt en helaas hebben TOUR en/of FIETS nog geen rolweerstand metingen gedaan van 23mm banden op normale (smalle)velg versus brede velg met 25 mm band.

Bewijzen kan ik het niet maar het zal zo zijn dat TOUR en FIETS onder druk staan van hun adverteerders om NIET zulke metingen te doen en te publiceren (waar uit blijkt dat een 25mm band incl bredere velg beter is) omdat dan alle grote velgen en banden fabrikanten hun 23 mm productie middelen moeten verschroten en accuut veel geld moeten investeren in productie middelen voor bredere velgen en bredere banden.

Maakt niet uit want over 10 jaar (zo lang duren grote veranderingen) rijdt iedereen 25 mm en de oudere garde blijft zeggen dat 23 mm op smalle velg toch beter is, tja zo ging het altijd en zo zal het altijd blijven gaan.

Overigens is 25mm nog te dun maar moet zelfs 28mm zijn; dit heeft fietsgoeroe
Jobst Brandt ooit gemeten. Maar daar heeft de fiets-industrie helemaal geen zin in want dan moet je de remmen en de frames vaak op gaan aanpassen.
Roadster

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 14 jan 2011 18:12

Roadster schreef: Vroomen schreef:
(1)"In general, I think everybody should be riding wider tyres all the time.....

De vertaling hier van is:

(1) Ik denk dat in het ALGEMEEN


IEDEREEN


ALTIJD


BREDERE BANDEN moet gaan rijden........


de vertaling is dus:
Ik DENK ... enzovoort.

Ik WEET ZEKER DAT BEPAALDE MENSEN HUN GELIJK WILLEN HALEN MET GEBRUIK VAN CAPS-LOCK.

zo. dat lucht op.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

roadster
Forum-lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 30 mar 2007 22:43

roadster 14 jan 2011 18:16

de zwarten schreef:
Ik WEET ZEKER DAT BEPAALDE MENSEN HUN GELIJK WILLEN HALEN MET GEBRUIK VAN CAPS-LOCK.

zo. dat lucht op.


Nu graag nog een inhoudelijke reactie; kan jij aangeven waar Vroomen een denkfout gemaakt heeft ?
Roadster

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 14 jan 2011 18:18

Die artikelen zijn van 2005 en 2008 zijn er artikelen van recentere datum?
Do kin der mar druk mei weze

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 14 jan 2011 18:18

Hoi,

Als iedereen voor alles en altijd met banden moet gaan rijden die minstens 23mm breed moeten zijn dan zal ik eens een uittrekseltje posten van een windtunneltest.

Die test laat het gemeten verschil zien in opgenomen vermogen tussen een 19mm brede band en een 22mm brede band.



[img=http://www.velo-ideal.com/LA-VUELTA/ima ... mpet_7.gif]

Denk nu vooral niet dat ik ga stellen dat iedereen op 19mm bandjes moet gaan rijden maar het stemt wel tot nadenken.....

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 14 jan 2011 18:35

Ik heb die grafiek eerder gezien waar komt die vandaan?
Do kin der mar druk mei weze

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 14 jan 2011 18:36

Roadster schreef:
de zwarten schreef:
Ik WEET ZEKER DAT BEPAALDE MENSEN HUN GELIJK WILLEN HALEN MET GEBRUIK VAN CAPS-LOCK.

zo. dat lucht op.


Nu graag nog een inhoudelijke reactie; kan jij aangeven waar Vroomen een denkfout gemaakt heeft ?



Vroomen maakt geen denkfouten. Die mens is verstandig. Hij DENKT dat 25 mm TUBES in alle omstandigheden beter zijn dan 23mm. Heb je goed gelezen: DENKT en TUBES staat er. Er staat niet WEET ZEKER en DRAADBANDEN. Over meer dan dat heeft hij het in dat artikel niet.
Cyclingnews schreef:The tubular tyres of choice are Vittoria's Pavé and Corsa Evo CX models. The standard widths for these are 27mm and 23mm, but the team have been trying a 24mm Pavé and a 25mm Corsa Evo.
Gerard Vroomen schreef:"In general, I think everybody should be riding wider tyres all the time but especially on a race like this weekend or Flanders, a Pavé is really overkill. So I think the 25mm Evo CX is really the way to go."
Sommige forumleden beschouwen dat als BEWIJS dat IEDEREEN (rijdt iedereen op tubes?) maar best alle 23mm BANDEN kunnen wegflikkeren.
Roadster schreef:KORTOM:
wegflikkeren die 23 mm zooi, tenzij je het beter weet dan Gerard Vroomen en die kans is niet zo groot hoor.

Roadster schreef:De vertaling hier van is:

(1) Ik denk dat in het ALGEMEEN


IEDEREEN


ALTIJD


BREDERE BANDEN moet gaan rijden........

Je verwart een mening met wetenschap, en haalt voortdurend tubes en banden door elkaar in je redenering. Ik kan er in komen dat het voor banden beter is om wijder te gaan (en dat zal ook gebeuren als het zin heeft, en de producenten zien dat zeker zitten, die kunnen er alleen maar meer nieuwe wielen door verkopen! ), zoals ook in je link naar de wielen van HED.

Dus wat je zegt over:
Roadster schreef:Bewijzen kan ik het niet maar het zal zo zijn dat TOUR en FIETS onder druk staan van hun adverteerders om NIET zulke metingen te doen en te publiceren (waar uit blijkt dat een 25mm band incl bredere velg beter is) omdat dan alle grote velgen en banden fabrikanten hun 23 mm productie middelen moeten verschroten en accuut veel geld moeten investeren in productie middelen voor bredere velgen en bredere banden.
is mij een raadsel, wielenfabrikanten staan te springen om dit soort nieuwe technologie (die je toch niet kan patenteren, en tis geen rocket science om bredere velgen te maken) te introduceren in de markt..

I rest my case... er moet gefietst worden!
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

roadster
Forum-lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 30 mar 2007 22:43

roadster 14 jan 2011 18:39

fdegrove schreef:
[img=http://www.velo-ideal.com/LA-VUELTA/ima ... mpet_7.gif]

Denk nu vooral niet dat ik ga stellen dat iedereen op 19mm bandjes moet gaan rijden maar het stemt wel tot nadenken.....

Ciao, ;)


Het hele artikel incl het afbeeldinkje had ik reeds in een vorige bijdrage gegeven want ik schreef o.a.:

FLIKKER ALLE SMALLE VELGEN EN 23 MM BANDEN MAAR WEG want BREDERE VELGEN met 25 a 28 mm banden lopen beter want beste @Fdegrove wat jij opschreef klopte wel in de 20e eeuw en hier staat IDD dat smal meer aero is:
http://autobus.cyclingnews.com/tech/?id ... conti_tech

LET OP:
.........maar in de 21e eeuw hebben we de WETENSCHAPpelijke PRAKTIJK ervaringen van CERVELO-testteam (GERARD VROOOMEN) en die zegt:

"""There are tests that will show wider tyres are less aerodynamic. But a significant portion of that is because you have all these rims that
are optimised for a 21mm tyre.
You put a 27mm tyre on it and of course it's crap !!!!!!!!!!!!!!!!

http://www.cyclingnews.com/features/cer ... in-belgium

Maar nu ga ik mezelf herhalen dus ik stop er nu mee. Voor een laatste keer: als iemand het beter weet dan Gerard Vroomen mag hij dat opschrijven maar lees svp wel eerst goed wat Vroomen uitgevonden heeft.
Roadster

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 14 jan 2011 18:42

@de zwarten: voordat je gaat fietsen wil ik ook wel een reactie op mijn reactie nav jouw 'stijfheid door korte spaken'-argument bij hoge velgen op pagina 3. Dank... ;)

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 14 jan 2011 18:48

Hoi,
Materialist schreef:Ik heb die grafiek eerder gezien waar komt die vandaan?


Van Continental zelf.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 14 jan 2011 18:50

litespeed schreef: Eens, maar je krijgt er een deel flex bij vanuit de velg. De belasting grijpt aan op de buitenband en moet naar de naaf (of andersom, net hoe je het ziet). Bij een Open Pro gaat die belasting veel makkelijker de spaken in en zo naar de naven. Bij een hoge velg met hoog aansluitende spaken, moet de belasting eerst via buiging en torsie door de velg naar de spaken geleid worden. Ik vraag mij af of die kortere spaken op deze wijze voor zijdelingse stijfheid zorgen.


Die flex (buiging/torsie) in de velg stelt niet zoveel voor in verhouding tot de mogelijke flex in de spaken. Zonder er allerlei bronnen bij te sleuren:
een wiel met een hoge velg is even stijf te bouwen, maar met minder spaken, dan een wiel met lage velg.
Dit komt hoofdzakelijk door:
- kortere spaken (dus minder flex)
- grotere hoek met naaf (die driehoek dus)
- hoge velg is op zich stijver dan lage velg.
Roadster schreef: Maar nu ga ik mezelf herhalen dus ik stop er nu mee. Voor een laatste keer: als iemand het beter weet dan Gerard Vroomen mag hij dat opschrijven maar lees svp wel eerst goed wat Vroomen uitgevonden heeft.

Het beste wat hierover geschreven is in lange tijd! En gelijk ook een mooi eindpunt van de discussie. En een aanrader aan Roadster!
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Plaats reactie