Stijfheid wielen
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Een spaak breekt in een fietswiel nooit door de trekkracht volgens mij, dat kan een spaak prima hebben. Duwen daarintegen is een spaak niet voor gemaakt.
@Eric Probeer eens ergens een Gel 280 velg op de kop te tikken en bouw hier een achterwiel mee. Kans schat ik op 95 dat het je niet lukt een wiel te bouwen dat lang recht blijft. Die oude superlichte velgen zijn zoveel slapper dan de hedendaagse velgen EN ze werden des tijds gebruikt in wielen die veel gelijkmatiger qua spaakspanning waren. Want toen reden ze met 5 tandjes achter rond, waardoor de spaakspanning op de driveside niet zo extreem hoog hoefde te zijn.
@Eric Probeer eens ergens een Gel 280 velg op de kop te tikken en bouw hier een achterwiel mee. Kans schat ik op 95 dat het je niet lukt een wiel te bouwen dat lang recht blijft. Die oude superlichte velgen zijn zoveel slapper dan de hedendaagse velgen EN ze werden des tijds gebruikt in wielen die veel gelijkmatiger qua spaakspanning waren. Want toen reden ze met 5 tandjes achter rond, waardoor de spaakspanning op de driveside niet zo extreem hoog hoefde te zijn.
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 17 Oktober 2006
Een spaak breekt in een fietswiel nooit door de trekkracht volgens mij, dat kan een spaak prima hebben. Duwen daarintegen is een spaak niet voor gemaakt.
@Eric Probeer eens ergens een Gel 280 velg op de kop te tikken en bouw hier een achterwiel mee. Kans schat ik op 95 dat het je niet lukt een wiel te bouwen dat lang recht blijft. Die oude superlichte velgen zijn zoveel slapper dan de hedendaagse velgen EN ze werden des tijds gebruikt in wielen die veel gelijkmatiger qua spaakspanning waren. Want toen reden ze met 5 tandjes achter rond, waardoor de spaakspanning op de driveside niet zo extreem hoog hoefde te zijn.
Hoi,
Daar ben ik het gloeiend mee eens. Een van de redenen waarom je de verkeerde keuze maakt als je denkt rap, rap even een wiel op te bouwen met de o zo trendy Ambrosio Crono F20. Ik vermoed dat zich daar menigeen aan heeft mispakt ook al zullen ze het je niet te gauw durven vertellen.
't Is in alle geval een stuk makkelijker als je wat mag stoeien met een velg die niet te buigzaam is zoals b.v gebruikt worden in een Mavic Cosmic Elite.
Begin ook niet direct met platgewalste spaken als CX-Rays, je draait gegarandeerd een paar nippels onbruikbaar rond en wringt enkele spaken de kop af. Vooral de aandrijfkant van een achterwiel kan erg verleidelijk zijn om beenhard aan te spannen.... Een niet te dure spaakspanningsmeter als die van Park Tool is zeker een "must have" voor de amateur. Doe daar nog een truing stand en dishmeter (of hoe noem je zoiets) bij en je bent algauw enkele honderden eurootjes lichter.
Blijven nog spaakkruisingen, wieldish, centrering en een hoop varianten aan naaflensen, vrijwielen en lagertypes en je ziet op de duur door het bos de bomen niet meer.
Ciao,
Een spaak breekt in een fietswiel nooit door de trekkracht volgens mij, dat kan een spaak prima hebben. Duwen daarintegen is een spaak niet voor gemaakt.
@Eric Probeer eens ergens een Gel 280 velg op de kop te tikken en bouw hier een achterwiel mee. Kans schat ik op 95 dat het je niet lukt een wiel te bouwen dat lang recht blijft. Die oude superlichte velgen zijn zoveel slapper dan de hedendaagse velgen EN ze werden des tijds gebruikt in wielen die veel gelijkmatiger qua spaakspanning waren. Want toen reden ze met 5 tandjes achter rond, waardoor de spaakspanning op de driveside niet zo extreem hoog hoefde te zijn.
Hoi,
Daar ben ik het gloeiend mee eens. Een van de redenen waarom je de verkeerde keuze maakt als je denkt rap, rap even een wiel op te bouwen met de o zo trendy Ambrosio Crono F20. Ik vermoed dat zich daar menigeen aan heeft mispakt ook al zullen ze het je niet te gauw durven vertellen.
't Is in alle geval een stuk makkelijker als je wat mag stoeien met een velg die niet te buigzaam is zoals b.v gebruikt worden in een Mavic Cosmic Elite.
Begin ook niet direct met platgewalste spaken als CX-Rays, je draait gegarandeerd een paar nippels onbruikbaar rond en wringt enkele spaken de kop af. Vooral de aandrijfkant van een achterwiel kan erg verleidelijk zijn om beenhard aan te spannen.... Een niet te dure spaakspanningsmeter als die van Park Tool is zeker een "must have" voor de amateur. Doe daar nog een truing stand en dishmeter (of hoe noem je zoiets) bij en je bent algauw enkele honderden eurootjes lichter.
Blijven nog spaakkruisingen, wieldish, centrering en een hoop varianten aan naaflensen, vrijwielen en lagertypes en je ziet op de duur door het bos de bomen niet meer.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
mooi hè, wielen !!
Met die slappe velgen heb je vooral veel last van hoogte slagen, die wat lastiger eruit te krijgen zijn.
Ik ga binnenkort wel eens even goed testen met veschillende spaakspanningen op mijn achterwiel. > cr-ray, dt 240s, mavic open pro ceramic.
Mijn bevindindingen post ik direct hier natuurlijk. Als iedereen maar een beetje gist, dan gaan we een proef doen..
Met die slappe velgen heb je vooral veel last van hoogte slagen, die wat lastiger eruit te krijgen zijn.
Ik ga binnenkort wel eens even goed testen met veschillende spaakspanningen op mijn achterwiel. > cr-ray, dt 240s, mavic open pro ceramic.
Mijn bevindindingen post ik direct hier natuurlijk. Als iedereen maar een beetje gist, dan gaan we een proef doen..
De inwendige constructie van de velg bepaald in hoeverre dit een sterke en stijve velg is. Bij bovenloopkranen (die in hallen heen en weer rijden) worden bij kokerbalken vaak ook horizontaal strips gelast om de horizontale beweging te verkleinen( schematisch zo: |- -| ). Als je druk zet op de brede kant van een plank buig je de plank makkelijker dan als je druk zet op de smalle kant.
Voor een velg kan ik me voorstellen dat een sterke constructie er ongeveer zo uit ziet / \ /---\ /___\
Volgens mij zien enkele mavic velgen er van binnen ook zo uit. Een zijkant die scherp verticaal loopt, dus een hoge velg, zal in verticale richting minder beweging geven. Als er intern meerdere horizontale verstevigingen in zitten(de --- in het 'tekeningetje') zal dat de stijfheid in horizontale richting positief beïnvloeden.
Door de komst van computers zijn de fabrikanten beter in staat om velgconstructies door te rekenen op sterkte en stijfheid. Daar komt bij dat er tegenwoordig ook veel meer soorten materialen voor handen zijn. Een velg van 20, 30 jaar terug kan je volgens mij dan ook moeilijk vergelijken met huidige velgen.
Erik
Voor een velg kan ik me voorstellen dat een sterke constructie er ongeveer zo uit ziet / \ /---\ /___\
Volgens mij zien enkele mavic velgen er van binnen ook zo uit. Een zijkant die scherp verticaal loopt, dus een hoge velg, zal in verticale richting minder beweging geven. Als er intern meerdere horizontale verstevigingen in zitten(de --- in het 'tekeningetje') zal dat de stijfheid in horizontale richting positief beïnvloeden.
Door de komst van computers zijn de fabrikanten beter in staat om velgconstructies door te rekenen op sterkte en stijfheid. Daar komt bij dat er tegenwoordig ook veel meer soorten materialen voor handen zijn. Een velg van 20, 30 jaar terug kan je volgens mij dan ook moeilijk vergelijken met huidige velgen.
Erik
.
Door de komst van computers zijn de fabrikanten beter in staat om velgconstructies door te rekenen op sterkte en stijfheid. Daar komt bij dat er tegenwoordig ook veel meer soorten materialen voor handen zijn. Een velg van 20, 30 jaar terug kan je volgens mij dan ook moeilijk vergelijken met huidige velgen.
Erik
ja alleen is voor mij de vraag hoeveel dit doen zullen er niet veel doen en kunnen denk ik,zelfs trek kan hun eigen fietsen niet door rekenen moeten ze buiten de deur laten doen,dus ja het gereedschap ligt er maar vele hebben geen enkel idee,vele schermen met mooie plaatjes maar als je echt gaat vragen weten zelf geen antwoord te geven het zelfde geld hiervoor op aerodynamica gebied en constuctie technisch,
Door de komst van computers zijn de fabrikanten beter in staat om velgconstructies door te rekenen op sterkte en stijfheid. Daar komt bij dat er tegenwoordig ook veel meer soorten materialen voor handen zijn. Een velg van 20, 30 jaar terug kan je volgens mij dan ook moeilijk vergelijken met huidige velgen.
Erik
ja alleen is voor mij de vraag hoeveel dit doen zullen er niet veel doen en kunnen denk ik,zelfs trek kan hun eigen fietsen niet door rekenen moeten ze buiten de deur laten doen,dus ja het gereedschap ligt er maar vele hebben geen enkel idee,vele schermen met mooie plaatjes maar als je echt gaat vragen weten zelf geen antwoord te geven het zelfde geld hiervoor op aerodynamica gebied en constuctie technisch,
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 24 Oktober 2006
Het materiaal waar de velg van is gemaakt en de vorm. Het ene materiaal is gewoon veel stijver dan het andere, maar aluminium dat heel stijf is is meestal ook heel bros. Dus daar komen de problemen al weer dat je de ideale velg niet kan maken.
De ideale velg heeft het beste compromis van benodigde eigenschappen...
Ik doelde ook meer op de manier van een velg maken, wat de stijfste velg oplevert.
Uit een stuk staal snijden, of een strip vormen en buigen. om maar een paar voorbeelden te noemen ...
Het materiaal waar de velg van is gemaakt en de vorm. Het ene materiaal is gewoon veel stijver dan het andere, maar aluminium dat heel stijf is is meestal ook heel bros. Dus daar komen de problemen al weer dat je de ideale velg niet kan maken.
De ideale velg heeft het beste compromis van benodigde eigenschappen...
Ik doelde ook meer op de manier van een velg maken, wat de stijfste velg oplevert.
Uit een stuk staal snijden, of een strip vormen en buigen. om maar een paar voorbeelden te noemen ...
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende