Pagina 7 van 8

Geplaatst: 01 sep 2009 20:42
door jaapieo
Martijntijn, mag wel denk ik!
Zo niet word het vanzelf wel weer verwijdert :)

Geplaatst: 11 sep 2009 00:51
door martijntijn
Ernie heeft zelf ook alles online gezet, interessant voer:
http://www.bikeboosting.nl/index.php?lgr

Geplaatst: 11 sep 2009 01:24
door amclassic-fan
De manier waarop 't onderzoek is gedaan blijf ik toch erg twijfelachtig vinden. De belasting waarmee ze testen zou bij een voorwiel nog enigszins in de buurt kunnen komen van de werkelijkheid. Maar bij een achterwiel is de belasting niet symetrisch en ook niet constant, hetzelfde geldt voor de lagers in je trapas.
Ik zou zelf graag willen weten hoeveel vermogensverlies de HT2 lagers opleveren tov bijv een oude Record as. De beste oplossing die ik kon bedenken was ook door inertia te gebruiken, maar die oplossing afgeschoten omdat de belasting compleet anders is.

Geplaatst: 11 sep 2009 01:32
door fdegrove
Hoi,

Allemaal wel een beetje kort door de bocht.

Net als bij klassieke stalen lagers zijn er verschillen in kwaliteit. SKF is zeker niet slecht maar geen van die hybride lagers is bedacht voor ons gebruik.

Je kan echt wel hybride lagers bouwen die beduidend minder wrijving geven tov klassieke stalen lagers dan dat.
Trouwens, er is meer dan alleen maar frictie dat in het voordeel van een goed bedacht hybride lager spreekt.

Ciao, ;)

Geplaatst: 11 sep 2009 02:01
door fdegrove
Hoi,
Amclassic-fan schreef:De manier waarop 't onderzoek is gedaan blijf ik toch erg twijfelachtig vinden. De belasting waarmee ze testen zou bij een voorwiel nog enigszins in de buurt kunnen komen van de werkelijkheid. Maar bij een achterwiel is de belasting niet symetrisch en ook niet constant, hetzelfde geldt voor de lagers in je trapas.
Ik zou zelf graag willen weten hoeveel vermogensverlies de HT2 lagers opleveren tov bijv een oude Record as. De beste oplossing die ik kon bedenken was ook door inertia te gebruiken, maar die oplossing afgeschoten omdat de belasting compleet anders is.


Volkomen mee eens.

Cees Beers heeft wel wat interesante studies gedaan en al ben ik het niet altijd met hem eens de richting zit wel wel goed.

Ik wijd er wel verder over uit mocht er intesse voor zijn.

Ciao, ;)

Geplaatst: 11 sep 2009 17:48
door wasbeer2006
Cees Beers heeft wel wat interesante studies gedaan en al ben ik het niet altijd met hem eens de richting zit wel wel goed.

Ik wijd er wel verder over uit mocht er intesse voor zijn.
Ik heb daar zeker intresse in!

Geplaatst: 11 sep 2009 18:48
door fdegrove
Hoi,

@Raton Laveur,

Hier is alvast wat leesvoer voor je:

Staal versus ceramiek...

CIao, ;)

Geplaatst: 11 sep 2009 19:20
door amclassic-fan
Het blijft toch altijd lachen met Cees ;)

Geplaatst: 11 sep 2009 22:07
door fdegrove
Hoi,

Als je al begrijpt wat ie vertellen wil wel, ja.:rolleye:

Ciao, ;)

Campa CULT lagers

Geplaatst: 25 dec 2009 23:33
door paulb
fdegrove schreef:
......

Het grootste probleem zit hem echter aan de crankarmzijde waar behoudens een lik waterafstotend vet niks kan worden ondernomen om het lager te beschermen.
Immers bij elke wasbeurt of regenbui zal er zich onvermijdelijk vocht opstapelen aan de rand van het lager al was het maar omdat het via de crankarm naar beneden druppelt. Dit zal vroeg of laat dat lager toch binnendringen, verzegeling of niet.

Het enige wat je zelf kan doen is regelmatig de crank demonteren en het lager met vochtverjagende olie (WD40 b.v.) schoon spuiten en terug invetten.

Een andere mogelijkheid is CULT lagers monteren en dat lijkt me veruit de betere oplossing.




De cups van de Super Record groep (zwart van kleur) hebben geen pakkingen.
Als ik de campa site goed interpreteer word er geen vet gebruikt.
Dit is nadelig voor de 'werking'.


Op de site van campa staat :

Q : I have to carry out the annual maintenance on my Record 10s groupset. Can I fit the bearings of the Super Record 11s on caps that are not Super Record?

A : All the bearings for ultra-torque cranksets are dimensionally compatible. The Super Record 11s crankset uses CULT technology for the bearings, which are lubricated with oil and exploit all their characteristics of smoothness only when combined with the respective caps that have a special surface finish and do not have the 2 internal gaskets (OC-RE002) used on the caps for standard bearings. If used with normal caps, the performance will be limited by the friction produced by the presence of the 2 gaskets, which have the purpose of preserving the NON-CULT bearings, as well as the fact that they could rust prematurely. If, instead, your mechanic has used grease to lubricate the CULT bearings, the performance of the CULT technology will be neutralised, making the expense useless.


Hebben deze lagers geen onderhoud nodig ???
Lopen deze op olie en overleven ze water ???
De investering verdiend zich dus terug??
Ook geen vet tussen de cups en de lagers??

Geplaatst: 26 dec 2009 00:01
door fdegrove
Hoi,
Hebben deze lagers geen onderhoud nodig ???
Het antwoord is ja over de gehele lijn.
De olie dient trouwens hoofdzakelijk voor het stilhouden van de lagers en in mindere mate als smeermiddel.

Veralgemeen dit echter niet, dit geldt enkel voor de speciale hybride lagers van Campa die voldoen aan de CULT norm.

Vol ceramische Si3N4 lagers hoeven ook geen smering maar die zijn dan weer heel kwetsbaar tijdens het montageproces.

Ciao, ;)