Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Ronde van Vlaanderen

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 apr 2006 20:33

In de RvV zijn de hoogte verschillen zo'n beetje 60 a 70 meter per klim, dat is dus beetje als de Posbank, alleen dan zijn ze stijler maar korter. Maar 60 meter hoogte verschil op kasseien is nog lang zat om helemaal geparkeerd te komen te staan.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

dutchflandrien
Forum-lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 06 nov 2004 12:26

dutchflandrien 06 apr 2006 22:49

Quote: Origineel geplaatst door ponsteen op 05 April 2006
Als ik tijdens de RVV of vandaag tijdens Gent - Wevelgem kijk naar al die Vlaamse hellinkjes (mooie grafiekjes van de Vlaamse tv): Het stelt allemaal weinig voor hoor. Hoogteverschillen van 30 a 45 meter hebben we in Twente ook wel. Heel kort steil. Ik dacht dat het allemaal meer voorstelde, ben beetje teleurgesteld... Kan me voorstellen dat Boonen in de Ardennen inderdaad niet meer meekomt.

als je zulke reacties geeft, dan kan je wel stellen dat je nog nooit over de befaamde hellinkjes gereden bent. en dan toch zeker niet met al 180km in je benen, anders zou je wel anders piepen.
RIDLEY the speed weapon

lazo
Forum-lid
Berichten: 776
Lid geworden op: 10 jan 2006 10:30

lazo 08 apr 2006 08:56

Quoten: Origineel geplaatst door dutchflandrien op 06 April 2006


Quote: Origineel geplaatst door ponsteen op 05 April 2006

Als ik tijdens de RVV of vandaag tijdens Gent - Wevelgem kijk naar al die Vlaamse hellinkjes (mooie grafiekjes van de Vlaamse tv): Het stelt allemaal weinig voor hoor. Hoogteverschillen van 30 a 45 meter hebben we in Twente ook wel. Heel kort steil. Ik dacht dat het allemaal meer voorstelde, ben beetje teleurgesteld... Kan me voorstellen dat Boonen in de Ardennen inderdaad niet meer meekomt.

het zijn hellinkjes das waar,maar zo simpel is het niet als het lijkt,zeker als ge de grote tocht doet. 1 mei kan je deze eens doen"omloop van vlaanderen"identiek dezelfde parcour.

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 08 apr 2006 10:00

Quote: Origineel geplaatst door Feysie op 06 April 2006
Toen ik een paar jaar terug de grote AGR fietste was er ook een kasseihelling. De steentjes lagen er echt mooi en goed vast. Ook deze helling kun je dus niet vergelijken met Patersberg, Koppenberg of Kemmelberg.








Ik denk dat je de Maasberg bedoeld.

Ben Rewinkel schrijft:

Komende vanuit Geulle naar Elsloo (Aelse) fiets je aan de onderkant van de kanaaldijk. Zodra je rechts kasteel Elsloo ziet kun je je voorbereiden op een kort klimmetje namens de Maasberg.
Bij een redelijke conditie heb je de gelegenheid te genieten van een pitoresk dorpsgezicht.
Deze klim is slechts 185 meter lang en langs de duim een 8%. Toch is het een vervelende klim. Het wegdek bestaat uit kleinere kinderkopjes. Deze zijn ook nog eens niet goed tegen elkaar gelegd waardoor het zeker niet comfortabel fietsen is en niet echt geschikt voor smalle bandjes.
Maasberg Ga je rechtdoor richting Raadhuisstraat dan heb je nog 470 meter kasseien, kinderkopjes en 2 drempels voor de boeg. Als er losse schroeven aan je fiets zitten kun je er zeker van zijn dat je ze hier verliest.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 10 apr 2006 14:02

Nou, effe voor de duidelijkheid dan maar: Ik had het eigenlijk alleen over de hoogteverschillen. In Twente, waar ik meestal fiets, hebben we heel wat klinkerweggetjes en klimmetjes met 30 a 50 meter hoogteverschil. Een klinkerweggetje met zo'n 10 meter hoogteverschil ligt in een rondje wat we vaak rijden. Eerst een paar kilometer zwaar trillen en vervolgens al rammelend sprinten naar het topje. Loodzwaar (als je hem dus volle snelheid rijdt). We hebben ook een strook van zo'n 5 a 6 kilometer aan klinkers. Met de volle wind erop, hier en daar balancerend op de 4 cm brede stenen die aan de rand in de lengte zijn gelegd, oppassend voor het achterwiel van voorganger... In Duitsland wel eens een kleine steile bosweg gehad; Scheve, oude betonblokken, zo'n 10 procent, met regen die er met bakken vanaf gutst. En dan moeten blijven zitten om druk op het achterwiel te houden. Nee, de RvV is een hele kunst op zich, dat weet ik. Zeker als je bedenkt dat die ronde kasseien ook nog eens richels hebben. Maar als liefhebber van de grote klimmen (liefst met heel slecht wegdek) zou je willen dat die klimmetjes nog erger zijn dan ze al zijn... Ik hoop ze ooit eens zelf te ervaren.

feysie
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:24

feysie 10 apr 2006 17:53

Quoten: Origineel geplaatst door who cares op 08 April 2006


Quote: Origineel geplaatst door Feysie op 06 April 2006

Toen ik een paar jaar terug de grote AGR fietste was er ook een kasseihelling. De steentjes lagen er echt mooi en goed vast. Ook deze helling kun je dus niet vergelijken met Patersberg, Koppenberg of Kemmelberg.

Ik denk dat je de Maasberg bedoeld.Ben Rewinkel schrijft:Komende vanuit Geulle naar Elsloo (Aelse) fiets je aan de onderkant van de kanaaldijk. Zodra je rechts kasteel Elsloo ziet kun je je voorbereiden op een kort klimmetje namens de Maasberg.Bij een redelijke conditie heb je de gelegenheid te genieten van een pitoresk dorpsgezicht.Deze klim is slechts 185 meter lang en langs de duim een 8%. Toch is het een vervelende klim. Het wegdek bestaat uit kleinere kinderkopjes. Deze zijn ook nog eens niet goed tegen elkaar gelegd waardoor het zeker niet comfortabel fietsen is en niet echt geschikt voor smalle bandjes.Maasberg Ga je rechtdoor richting Raadhuisstraat dan heb je nog 470 meter kasseien, kinderkopjes en 2 drempels voor de boeg. Als er losse schroeven aan je fiets zitten kun je er zeker van zijn dat je ze hier verliest.


Dat zal kloppen. Het was in 2004. De Maasberg zat toen in ieder geval in het parcours.

feysie
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:24

feysie 10 apr 2006 18:00

Quoten: Origineel geplaatst door ponsteen op 10 April 2006

Maar als liefhebber van de grote klimmen (liefst met heel slecht wegdek) zou je willen dat die klimmetjes nog erger zijn dan ze al zijn... Ik hoop ze ooit eens zelf te ervaren.

Gewoon doen.

Plaats reactie