Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Vetpercentage

hans
Forum-lid

hans 19 feb 2006 12:30

Quoten: Origineel geplaatst door panschpieng op 19 Februari 2006

iets meer of steviger eten in de wintermaanden is niet verkeerd omdat je lichaam wat meer energie verbruikt om op temperatuur te blijven.

Klopt in principe wel maar alleen als je trainingsarbeid in de winter gelijk is als in de zomer. In bij de meeste renners is dat niet het geval.
Onlangs heb ik een medische keuring gedaan waar mijn percentage met de "tang methode"uitkwam op 9% (prima winter percentage vind ik) Eerder heb ik het met electro gelijding (zon ding dat je met beiden handen moest vasthebben) daar bij kwam ik uit op 5% (na een lange blessure) tot te laag om te kunnen meten (tijdens fitte periode).
Hiermee wil ik even de foutmarge van de electro gelijding aangeven.
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.

lazo
Forum-lid

lazo 19 feb 2006 16:49

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 19 Februari 2006

Zijn hier heel stel wedstrijdrenners hoor, maar de toerders zijn idd in de meerderheid.
80 kg met 1m79 vind ik gewoon heel zwaar. Kan makkelijk 5 kg aan vet van af en dat mist je lichaam echt niet. En ruimte genoeg om af te vallen als ik zag wat Lazo aan ontbijt naar binnen werkte, omdat het koud was. Je kan eten wat je wil, maar je krijgt het er echt niet warmer van.

Als ontbijt eet ik altijd zoveel,maar niet door de dag,s'middags eet ik normaal en s'avonds probeer ik minder te eten.Na het fietsen eet ik boterhammen,banaan,fruitsap....maar  ook nie teveel,ik probeer om het half uur iets koolhydraatrijk te eten als ik lang gefietst heb.Ik weeg normaal rond de 85 dus ik ben al wa afgevalle,meer is echt heel moeilijk en omdat ik van nature nie echt mager ben is da geen schoon zicht als ik te mager ben.Ofwel moest ik er veel geld mee kunnen verdienen dan zou ik het mss voor over hebben. 

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 feb 2006 17:47

Iedere dag 1 boterham te veel eten levert je op een jaar zo 1 a 2 kg extra gewicht op.
Ik ben in de winter ruim 2 kg zwaarder geworden (eerste ben ik al weer kwijt). Van net onder de 63 naar goeie 65 kg gegaan (1m88). Ik heb de fijne aanleg dat ik niet op voeding hoef te letten, ik eet gewoon tot ik geen zin meer heb. De 70 kg zal ik pas halen als ik helemaal stop met sporten. In de winter is het fijn dat ik nergens op hoef te letten, in de zomer wordt ik wel eens moe van. Opletten dat je niet te dun wordt is namelijk ook niet alles.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

rene1
Forum-lid

rene1 19 feb 2006 22:25

Mwahhh, te dun.....de verhoudingen zoals AM classicfan ze heeft komen zeer veel voor bij zulke jonge jongens die goed getraind zijn. Hij wordt vanzelf wel vetter als hij 35+ wordt. Gewoon lekker genieten van de slankheid. Ik ben zelf ook als jongeling "te dun" geweest, en vond dat nooit leuk. Nu ik 35 plusser ben en inmiddels te zwaar (1,79cm bij 79 Kg) concludeer ik toch dat ik liever mager was....dat was zo slecht nog niet.

rene1
Forum-lid

rene1 19 feb 2006 23:31

Volgens medische normen heb ik normale verhouding ja, maar wel aan de bovengrens. Volgens sportnormen ben ik gewoon te zwaar. Maar ik ben het met je eens over Rassmussen; als het zo moet hoeft het van mij niet.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 feb 2006 23:51

Ik hoef niet te vrezen dat ik dik wordt als ik 35+ ben. M'n vader is 1m75 en weegt 57 kg. (sport wel meer dan 20 uur per week zomers, 's winters beetje minder). Het is bij mij een kwestie van genetica.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

rene1
Forum-lid

rene1 20 feb 2006 23:45

Hahaha ik hoop het voor je AM classic! Het kan zo blijven hoor, maar bij mij heeft het niet gewerkt :-( (Ik was altijd het magerste ventje van de klas, at me het schompes, kon niks aankomen)

fietslicht
Forum-lid

fietslicht 21 feb 2006 17:30

Onderwaterweging is idd het beste.
Die apparaten die je moet vasthouden slaan echt nergens op.
Als je voor en na een training (waarbij je veel zweet) gaat meten geeft ie na de training een lager vetpercentage aan, terwijl dit juist hoger zou zijn omdat je vooral vocht hebt verloren en dus procentueel meer vet hebt (op dat moment).
Je kan z'n apparaat alleen als relatieve indicatie gebruiken, dus alleen bij jezelf door de tijd heen! Maar wat ie bij jou aangeeft is wel heel raar!
Etymologisch is het woord fiets niet te verklaren.

_pfw_
Forum-lid

_pfw_ 21 feb 2006 20:09

Quoten: Origineel geplaatst door Fietslicht op 21 Februari 2006

Onderwaterweging is idd het beste.Die apparaten die je moet vasthouden slaan echt nergens op.Als je voor en na een training (waarbij je veel zweet) gaat meten geeft ie na de training een lager vetpercentage aan, terwijl dit juist hoger zou zijn omdat je vooral vocht hebt verloren en dus procentueel meer vet hebt (op dat moment).Je kan z'n apparaat alleen als relatieve indicatie gebruiken, dus alleen bij jezelf door de tijd heen! Maar wat ie bij jou aangeeft is wel heel raar!

Er staat dan ook altijd duidelijk in de handleiding van zo'n apparaat dat je niet vlak na de training moet wegen.
Op elke methode is wel wat aan te merken. Of niet nauwkeurig, of bewerkelijk en duur. Meten met behulp van MRI is waarschijnlijk het meest nauwkeurig (maar een beetje onwerkbaar).

lazo
Forum-lid

lazo 26 feb 2006 13:51

Quoten: Origineel geplaatst door lazo op 19 Februari 2006

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 19 Februari 2006

Zijn hier heel stel wedstrijdrenners hoor, maar de toerders zijn idd in de meerderheid.
80 kg met 1m79 vind ik gewoon heel zwaar. Kan makkelijk 5 kg aan vet van af en dat mist je lichaam echt niet. En ruimte genoeg om af te vallen als ik zag wat Lazo aan ontbijt naar binnen werkte, omdat het koud was. Je kan eten wat je wil, maar je krijgt het er echt niet warmer van.

5 kg aan vet af zeg je,ik heb nauwelijks vet en toch heb ik een vetpercentage van 18,5 %maar dat zie je niet.Dat ontbijt dat ik neem heb ik gewoon nodig anders word ik als rasmussen.Als ik moet afvallen dan moet ik spieren verbranden want ik heb nauwelijks vet.

Plaats reactie