De relatie tussen lichtgewicht carbon en valpartijen
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Dan wordt er aan de wielophanging gesleuteld, iets meer veerweg gecreeerd.Je ziet toch wanneer hij over de curbstones rijdt dat de auto opgetild word? Puur omdat hij zo stijf is, het feit dat je hem in de bochten ziet torderen heeft te maken met de krachten die er dan op zo'n auto staan waardoor deze ongewild meevormt.
Hetzelde geld voor een carbonnen racefiets, die moet stijf zijn en ook direct sturen en niet indirect waardoor je in bochten een rafeliger weggedrag krijgt. Om over afdalingen maar te zwijgen bij een slap frame.
Hetzelde geld voor een carbonnen racefiets, die moet stijf zijn en ook direct sturen en niet indirect waardoor je in bochten een rafeliger weggedrag krijgt. Om over afdalingen maar te zwijgen bij een slap frame.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Een carbon frame kan toch comfortabel zijn terwijl hij toch stijf is, dat komt dan vaak uit de zadelpen,27,2 ipv 31,9, en een staande en liggende achtervork die de hobbels in het wegdek zoveel mogelijk wegfilteren. Daarnaast nog de wielen, hoge carbonvelgen of lage velgen, en uiteraard de bandenspanning.
Hebben we dit "onderwerp" nu echt te danken aan Ducrot z'n domme geblaat? Die man kon gisteren niet eens het woord vinden voor bottom bracket, en vond het maar "raar" dat er gewicht op dat punt vastgemaakt werd... Het is stuitend om te zien dat die man, als commentator, nog niet eens de bladen leest en toch elke dag het Nederlandse volk moet voorzien van vakkundig commentaar. Hoe zou het toch zijn als hij de Fiets gewoon eens leest, en niet alleen als er een stukje met hem in staat.
Heeft iemand echt al statistieken over valpartijen en deze vergeleken over de jaren? Waarbij we alle factoren ook echt meenemen? (oorzaak,deelnemers, toeschouwers, lengte etappes etc etc) Gaan we nu echt de fouten van de coureurs en het circus er om heen op het materiaal verhalen? En wat is de impact van het parcours, en het vooral niet aanpassen van het parcours op het peloton... Hoeveel renners leren nu echt sturen? En misschien moeten we ook eens bekijken wat de statistieken voor valpartijen zijn voor de MTB-ers in het peloton en de gekende hardrijders zonder al te veel stuur gevoel.
Heeft iemand echt al statistieken over valpartijen en deze vergeleken over de jaren? Waarbij we alle factoren ook echt meenemen? (oorzaak,deelnemers, toeschouwers, lengte etappes etc etc) Gaan we nu echt de fouten van de coureurs en het circus er om heen op het materiaal verhalen? En wat is de impact van het parcours, en het vooral niet aanpassen van het parcours op het peloton... Hoeveel renners leren nu echt sturen? En misschien moeten we ook eens bekijken wat de statistieken voor valpartijen zijn voor de MTB-ers in het peloton en de gekende hardrijders zonder al te veel stuur gevoel.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Precies, ik denk ook dat de mens de beperkende factor is. Het zijn meestal dezelfde die op de grond liggen, al dan niet doordat ze niet zo geweldig kunnen sturen in een peloton icm de hoge snelheden die er gehaald worden. Als ik zie hoe Laurens ten Dam die bocht mist en weer zijn aangezicht schendt, puur een kwestie van verkeerd(te laat) een bocht insturen.
Vaak stuurt men te vroeg in waardoor je te ver uitkomt en dan nog moet bijremmen met alle gevolgen van dien, maar deze van Laurens was gewoon een gevalletje van te laat insturen en dan je apex compleet missen.
Vaak stuurt men te vroeg in waardoor je te ver uitkomt en dan nog moet bijremmen met alle gevolgen van dien, maar deze van Laurens was gewoon een gevalletje van te laat insturen en dan je apex compleet missen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Denk dat er maar heel weinig statistieken op dat gebied zijn. Wel is het zo dat bepaalde renners echt heel veel vaker vallen dan andere (de renners van Euskatel, maar ook ten Dam en Voigt hebben wat dat betreft talent). Voigt stuurt echt beroerd en heeft dat al regelmatig aangetoond en ten Dam is te laat begonnen en heeft de basisopleiding waarschijnlijk op een te late leeftijd gekregen. Ook goede stuurders kunnen vallen want overal is een grens voor en met voldoende adrenaline in je lichaam wordt deze al snel opverschreden...
De beste stuurlui staan zoals gewoonlijk weer met hun handen in hun zakken te ouwehoeren aan de wal.scottpch schreef:Precies, ik denk ook dat de mens de beperkende factor is. Het zijn meestal dezelfde die op de grond liggen, al dan niet doordat ze niet zo geweldig kunnen sturen in een peloton icm de hoge snelheden die er gehaald worden. Als ik zie hoe Laurens ten Dam die bocht mist en weer zijn aangezicht schendt, puur een kwestie van verkeerd(te laat) een bocht insturen.
Vaak stuurt men te vroeg in waardoor je te ver uitkomt en dan nog moet bijremmen met alle gevolgen van dien, maar deze van Laurens was gewoon een gevalletje van te laat insturen en dan je apex compleet missen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13743
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat zal best, maar ik zie er ook erg veel waarvan ik denk, wtf stuur je nu al in??scottpch schreef:
Precies, ik denk ook dat de mens de beperkende factor is. Het zijn meestal dezelfde die op de grond liggen, al dan niet doordat ze niet zo geweldig kunnen sturen in een peloton icm de hoge snelheden die er gehaald worden. Als ik zie hoe Laurens ten Dam die bocht mist en weer zijn aangezicht schendt, puur een kwestie van verkeerd(te laat) een bocht insturen.
Vaak stuurt men te vroeg in waardoor je te ver uitkomt en dan nog moet bijremmen met alle gevolgen van dien, maar deze van Laurens was gewoon een gevalletje van te laat insturen en dan je apex compleet missen.
De beste stuurlui staan zoals gewoonlijk weer met hun handen in hun zakken te ouwehoeren aan de wal.
Kijk vd week naar Hushovd,wellicht moet ie maar cursus gaan geven na zijn prof carriere.
Het is leuk om te zien hoe het posten van dit onderwerp in ene paar dagen zo veel stof doet opwaaien.
Kunnen we afrondend concluderen dat?
* Het merendeel niet van mening is dat carbon als materiaal van het frame de oorzaak is en al evenmin het gewicht
* Dat de stijfheid veel hoger is en daardoor de bestuurbaarheid veel directer en elk foutje wordt afgestraft
* Dat de hoge velgen bij zijwind een oorzaak vormen
* Het remvermogen op de carbon velgen lager is dan op aluminium velgen
* De stuurvaardigheid een belangrijke rol speelt
Kunnen we afrondend concluderen dat?
* Het merendeel niet van mening is dat carbon als materiaal van het frame de oorzaak is en al evenmin het gewicht
* Dat de stijfheid veel hoger is en daardoor de bestuurbaarheid veel directer en elk foutje wordt afgestraft
* Dat de hoge velgen bij zijwind een oorzaak vormen
* Het remvermogen op de carbon velgen lager is dan op aluminium velgen
* De stuurvaardigheid een belangrijke rol speelt
Ik ben één keer gevallen met meer dan 30 kilometer per uur -in één keer op heel ruw asfalt- omdat iemand achterom keek en zijn stuur in die beweging meetrok.
Met de snelheden die de gemiddelde amateur haalt zul je niet snel in de problemen komen. 30-35 is echt iets heel anders dan 45-50.
Daarbij rijden zij voor hun brood in een competitie waarbij snelheid cruciaal is.
Ook in de etappe van vandaag zaten bochten die knepen naar een bocht die alleen maar scherper werd.
Je kunt niet alles voorzien...
Met de snelheden die de gemiddelde amateur haalt zul je niet snel in de problemen komen. 30-35 is echt iets heel anders dan 45-50.
Daarbij rijden zij voor hun brood in een competitie waarbij snelheid cruciaal is.
Ook in de etappe van vandaag zaten bochten die knepen naar een bocht die alleen maar scherper werd.
Je kunt niet alles voorzien...
Grotenedeels eens met bepe op het gestelde over gewicht na. Kan me niet aan de indruk ontrekken dat een lager gewicht invloed heeft op de ernst van valpartijen. Wat ik mij al eerder afvroeg over de gevolgen van het bericht dat de UCI de gewichtslimiet zou loslaten envervangen door testen met strenge eisen. Er zal best een goede fiets van 5 kg te maken zijn die alle belastingen aan kan waarvoor die ontworpen is maar wat als er door wat voor oorzaak dan ook een andere belasting opkomt.