Fiets blijkt oude te zijn dan de dealer verteld heeft
Waarom zou je op 't vlakke niet op een binnenblad rijden?MooMoo schreef:Je gaat op het vlakke toch niet overschakelen naar het binnenblad??
vincent75 schreef:@ topicstarter:
Wat heeft jou doen besluiten om een 2e hands fiets te kopen i.p.v. een nieuwe?
Ik wilde graag een 2ehands fiets van max 2 jaar oud. Dit heb ik toen besloten omdat ik er vanuit ga dat je dan een fiets hebt die een betere prijs/kwaliteit verhouding heeft dan een nieuwe fiets....
Maargoed probleem is dat ik met mijn lengte ook niet veel keuze heb op de 2ehands markt.
Hoezo?
Precies, en wat Rob74 zegt is precies wat ik bedoel. Koop je een compact meteen even met de FM bespreken dat hij voor je de 34 voor een 39 vervangt omdat dat op het vlakke zoveel prettiger is en als je plannen hebt om de bergen in te gaan dan de 34 terugzetten. Koop je die CAAD 10 met tripel dan hoef je daar eigenlijk helemaal niets aan te (laten) doen.Faluro schreef: wederom thanks
Ik volg je niet helemaal maar begrijp er uit dat de "gearing" van beide feitsen wat ongunstig is voor het vlakke fietswerk maar meer afgestemd is op het trotseren van heuvels, toch?
Koop je de Trek dan zou ik daarnaast zeker de cassette vervangen. De verschillende cassettes verschillen daarin dat naarmate het bereik groter is de stappen tussen de kransjes ook groter is. Dat kan betekenen dat je soms net niet die lekkere versnelling kan vinden.
Ter verduidelijking:
11-23: 11-12-13-14-15-16-17-19-21-23 Race cassette voor de prof.
11-25: 11-12-13-14-15-17-19-21-23-25
11-28: 11-12-13-14-15-17-19-21-24-28 Het grote nadeel van deze cassette is het gemis van de 16. Ik denk dat je die echt gaat missen en de 11 is helemaal niet interessant tenzij je een (semi) prof bent
12-23: 12-13-14-15-16-17-18-19-21-23 Voordeel van deze cassette is dat je de 18 hebt. Lekkere kleine stapjes dus op het vlakke altijd een lekkere versnelling. Nadeel is dat de 23 i.c.m. de 39 voor te zwaar kan zijn heuvelop, vooral als je wat minder geoefend bent. Met een tripel heb je dan nog een 30 binnenblad en kom je alles in Nederland wel op.
12-25: 12-13-14-15-16-17-19-21-23-25 All-round cassette voor vlak werk maar ook een heuveltje met de 25.
12-27: 12-13-14-15-16-17-19-21-24-27 Zoals je ziet volledig hetzelfde als de 12-25 omdat je op het vlakke niet snel lichter gaat dan 19, maar wanneer je heuvelop gaat heb je een nog lichter verzet.
Ik heb zelf een tripel 52/39/30 i.c.m. een 12-25 cassette en dat bevalt goed. Maar ik overweeg wel om naar een 12-23 cassette te gaan omdat ik de 25 eigenlijk niet gebruik maar de 18 i.c.m. de 52 soms wel mis.
Een leuke website om te spelen met de verschillende versnellingen en verhoudingen vind je hier.
Giant TCR 0 (2011) + Shimano WH-RS80-C50
Ik heb zelf geen ervaring met de 105 maar ik heb wel begrepen dat de vernieuwde 105 uit 2011 (herkenbaar doordat de remkabels en versnellingskabels onder het stuurlint zijn weggewerkt i.t.t. de 2010 versie) erg goed is. €400,- is erg veel geld en je kan ook overwegen dat wanneer de onderdelen een keer aan vervanging toe zijn je langzaam alsnog kan upgraden naar ultegra. Vergeet niet dat je ook nog kleding e.d. nodig hebt en dat tikt ook aan.Faluro schreef:terugkomend op CAAD10. is het de moeite waard om 400 euro meer te betalen voor een Ultegra afmontage ipv de 501??
Ik zou toch ook nog steeds de Trek niet afschrijven en gewoon eens lekker kijken wat goed voelt wanneer je er op zit. Het aanpassen van de cassette en binnenblad kan niet erg veel extra kosten.
Giant TCR 0 (2011) + Shimano WH-RS80-C50
Carrinthe schreef:Precies, en wat Rob74 zegt is precies wat ik bedoel. Koop je een compact meteen even met de FM bespreken dat hij voor je de 34 voor een 39 vervangt omdat dat op het vlakke zoveel prettiger is en als je plannen hebt om de bergen in te gaan dan de 34 terugzetten. Koop je die CAAD 10 met tripel dan hoef je daar eigenlijk helemaal niets aan te (laten) doen.Faluro schreef: wederom thanks
Ik volg je niet helemaal maar begrijp er uit dat de "gearing" van beide feitsen wat ongunstig is voor het vlakke fietswerk maar meer afgestemd is op het trotseren van heuvels, toch?
Koop je de Trek dan zou ik daarnaast zeker de cassette vervangen. De verschillende cassettes verschillen daarin dat naarmate het bereik groter is de stappen tussen de kransjes ook groter is. Dat kan betekenen dat je soms net niet die lekkere versnelling kan vinden.
Ter verduidelijking:
11-23: 11-12-13-14-15-16-17-19-21-23 Race cassette voor de prof.
11-25: 11-12-13-14-15-17-19-21-23-25
11-28: 11-12-13-14-15-17-19-21-24-28 Het grote nadeel van deze cassette is het gemis van de 16. Ik denk dat je die echt gaat missen en de 11 is helemaal niet interessant tenzij je een (semi) prof bent
12-23: 12-13-14-15-16-17-18-19-21-23 Voordeel van deze cassette is dat je de 18 hebt. Lekkere kleine stapjes dus op het vlakke altijd een lekkere versnelling. Nadeel is dat de 23 i.c.m. de 39 voor te zwaar kan zijn heuvelop, vooral als je wat minder geoefend bent. Met een tripel heb je dan nog een 30 binnenblad en kom je alles in Nederland wel op.
12-25: 12-13-14-15-16-17-19-21-23-25 All-round cassette voor vlak werk maar ook een heuveltje met de 25.
12-27: 12-13-14-15-16-17-19-21-24-27 Zoals je ziet volledig hetzelfde als de 12-25 omdat je op het vlakke niet snel lichter gaat dan 19, maar wanneer je heuvelop gaat heb je een nog lichter verzet.
Ik heb zelf een tripel 52/39/30 i.c.m. een 12-25 cassette en dat bevalt goed. Maar ik overweeg wel om naar een 12-23 cassette te gaan omdat ik de 25 eigenlijk niet gebruik maar de 18 i.c.m. de 52 soms wel mis.
Een leuke website om te spelen met de verschillende versnellingen en verhoudingen vind je hier.
Dus als ik het goed begrijp moet ik wanneer ik besluit voor de Trek 2.5 te gaan de 34 laten vervangen door 39 en als ik voor de CAAD10 ga alleen moet zorgen dat het een triple wordt?? Is dat wel gewoon eenvoudig aan te passen van een twin naar triple? Ik bedoel kan dat zomaar zonder dat het schakelsysteem voor ook aangepast/vervangen moet worden?
Nee, volgens de website van Cannondale word de CAAD 10 met 105 afmontage geleverd met een FSA Gossamer Pro BB30, 50/34 (compact) of een FSA Gossamer Pro BB30, 52/39/30 crank (triple) beide met een 12-27 cassette. Dus gewoon 2 verschillende versies kant en klaar en je moet dan de versie kopen die je zou willen. De CAAD 10 ultegra word voor zover ik zie alleen met een FSA SL-K Light Carbon BB30, 50/34 geleverd wat dus een compact is i.c.m. een 11-25 cassette. Ik weet natuurlijk niet of je FM alle veries verkoopt / op voorraad heeft.
Ahh,... ik zie dat ik me vergist heb met de TREK. Ik kwam telkens via google op de australische site terecht . De TREK 2.5 word in Nederland geleverd met een Shimano Ultegra 52/39/30 (triple). Nog wel steeds met een 11-28 cassette. Hierbij zou ik dus wel de cassette vervangen.
dus:
CAAD 10 met 105 50/34 compact i.c.m. 12-27: Binnenblad laten vervangen voor een 39 en de 34 bewaren voor als je de bergen in gaat.
CAAD 10 met 105 52/39/30 triple i.c.m. 12-27: Niets aan doen of je moet voor een 12-23 cassette willen gaan.
CAAD 10 met Ultegra 50/34 compact i.c.m. 11-25: Binnenblad laten vervangen voor een 39 (en de 34 bewaren) en kijken of je de cassette kan omruilen voor een 12-27 of 12-25 zodat je een 16 kransje hebt.
TREK 2.5 met Ultegra 52/39/30 triple i.c.m. 11-28: De cassette vervangen/omruilen voor een 12-25 of 12-23 zodat je een 16 kansje hebt en bij de 12-23 ook nog een 18.
Zo ik krijg zo langzamerhand net zoveel werk in jou topic als dat ik voor mijn eigen keuze had
Bij het ombouwen van een compact naar tripel moet in ieder geval de voorderailleur en de crank vervangen worden en misschien ook wel de shifter. Dat is dus een dure ingreep, ik zou dus gewoon in één keer kopen wat je wil en niet achteraf gaan aanpassen. Binnenblad en cassette is relatief voordelig en makkelijk te vervangen.
Ahh,... ik zie dat ik me vergist heb met de TREK. Ik kwam telkens via google op de australische site terecht . De TREK 2.5 word in Nederland geleverd met een Shimano Ultegra 52/39/30 (triple). Nog wel steeds met een 11-28 cassette. Hierbij zou ik dus wel de cassette vervangen.
dus:
CAAD 10 met 105 50/34 compact i.c.m. 12-27: Binnenblad laten vervangen voor een 39 en de 34 bewaren voor als je de bergen in gaat.
CAAD 10 met 105 52/39/30 triple i.c.m. 12-27: Niets aan doen of je moet voor een 12-23 cassette willen gaan.
CAAD 10 met Ultegra 50/34 compact i.c.m. 11-25: Binnenblad laten vervangen voor een 39 (en de 34 bewaren) en kijken of je de cassette kan omruilen voor een 12-27 of 12-25 zodat je een 16 kransje hebt.
TREK 2.5 met Ultegra 52/39/30 triple i.c.m. 11-28: De cassette vervangen/omruilen voor een 12-25 of 12-23 zodat je een 16 kansje hebt en bij de 12-23 ook nog een 18.
Zo ik krijg zo langzamerhand net zoveel werk in jou topic als dat ik voor mijn eigen keuze had
Bij het ombouwen van een compact naar tripel moet in ieder geval de voorderailleur en de crank vervangen worden en misschien ook wel de shifter. Dat is dus een dure ingreep, ik zou dus gewoon in één keer kopen wat je wil en niet achteraf gaan aanpassen. Binnenblad en cassette is relatief voordelig en makkelijk te vervangen.
Giant TCR 0 (2011) + Shimano WH-RS80-C50
Omdat je nu wel voor een nieuwe kiest.Faluro schreef:vincent75 schreef:@ topicstarter:
Wat heeft jou doen besluiten om een 2e hands fiets te kopen i.p.v. een nieuwe?
Ik wilde graag een 2ehands fiets van max 2 jaar oud. Dit heb ik toen besloten omdat ik er vanuit ga dat je dan een fiets hebt die een betere prijs/kwaliteit verhouding heeft dan een nieuwe fiets....
Maargoed probleem is dat ik met mijn lengte ook niet veel keuze heb op de 2ehands markt.
Hoezo?
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
Imo gaat dat alleen op voor 2ehands fietsen die je van een particulier koopt. De 2e hands fietsen die ik tegen kom bij de fietsenmaker vind ik over het algemeen niet bepaald een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben.Faluro schreef:vincent75 schreef:@ topicstarter:
Wat heeft jou doen besluiten om een 2e hands fiets te kopen i.p.v. een nieuwe?
Ik wilde graag een 2ehands fiets van max 2 jaar oud. Dit heb ik toen besloten omdat ik er vanuit ga dat je dan een fiets hebt die een betere prijs/kwaliteit verhouding heeft dan een nieuwe fiets....
Maargoed probleem is dat ik met mijn lengte ook niet veel keuze heb op de 2ehands markt.
Hoezo?
Ik zou zelf voor de CAAD gaan, ervan uitgaande dat beide fietsen even lekker zitten. Of je nu voor 105 of voor Ultegra gaat dat moet je zelf uitmaken, bij mij was het verschil 250 Euro en dat vnod ik het wel waard maar zelf zou ik er geen 400 Euro voor neertellen. Let er vooral op dat je er lekker op zit want dat is toch het belangrijkste!
Compact: Het hangt volledig af van je eigen kunnen of je er happy mee bent. Een sterkere rijder kan er in de bergen prima mee uit de voeten maar ik vind het juist prettig omdat ik helemaal niet zo hard rij op het vlakke en echt nooit in de bergen kom. Ik heb een bloedhekel aan klimmen, liever een straffe tegenwind dan een berg!
Alle cassette tips zijn goed bedoeld maar als je fietsenmaker de cassette van je wens niet gratis erbij wil geven/vervangen dan zou ik mij er ook niet al te druk om maken. Het is een slijtageonderdeel dus als je merkt dat de versnellingen voor je gebruik niet ideaal zijn kan je later alsnog een andere (en bvb Ultegra ipv 105) erop zetten. Het voordeel van het CAAD frame is ook het eerder genoemde upgraden, het is gewoon erg leuk om na verloop van tijd nieuwe spulletjes erbij te kopen!
Compact: Het hangt volledig af van je eigen kunnen of je er happy mee bent. Een sterkere rijder kan er in de bergen prima mee uit de voeten maar ik vind het juist prettig omdat ik helemaal niet zo hard rij op het vlakke en echt nooit in de bergen kom. Ik heb een bloedhekel aan klimmen, liever een straffe tegenwind dan een berg!
Alle cassette tips zijn goed bedoeld maar als je fietsenmaker de cassette van je wens niet gratis erbij wil geven/vervangen dan zou ik mij er ook niet al te druk om maken. Het is een slijtageonderdeel dus als je merkt dat de versnellingen voor je gebruik niet ideaal zijn kan je later alsnog een andere (en bvb Ultegra ipv 105) erop zetten. Het voordeel van het CAAD frame is ook het eerder genoemde upgraden, het is gewoon erg leuk om na verloop van tijd nieuwe spulletjes erbij te kopen!
Heel erg bedankt voor je hulp! Jullie zijn mooi druk met me. En stel jullie hulp en advies van de afgelopen dagen ook erg op prijs, super hoor! Deze info en advies had eigenlijk in de winkel moeten hebben.Carrinthe schreef:Precies, en wat Rob74 zegt is precies wat ik bedoel. Koop je een compact meteen even met de FM bespreken dat hij voor je de 34 voor een 39 vervangt omdat dat op het vlakke zoveel prettiger is en als je plannen hebt om de bergen in te gaan dan de 34 terugzetten. Koop je die CAAD 10 met tripel dan hoef je daar eigenlijk helemaal niets aan te (laten) doen.Faluro schreef: wederom thanks
Ik volg je niet helemaal maar begrijp er uit dat de "gearing" van beide feitsen wat ongunstig is voor het vlakke fietswerk maar meer afgestemd is op het trotseren van heuvels, toch?
Koop je de Trek dan zou ik daarnaast zeker de cassette vervangen. De verschillende cassettes verschillen daarin dat naarmate het bereik groter is de stappen tussen de kransjes ook groter is. Dat kan betekenen dat je soms net niet die lekkere versnelling kan vinden.
Ter verduidelijking:
11-23: 11-12-13-14-15-16-17-19-21-23 Race cassette voor de prof.
11-25: 11-12-13-14-15-17-19-21-23-25
11-28: 11-12-13-14-15-17-19-21-24-28 Het grote nadeel van deze cassette is het gemis van de 16. Ik denk dat je die echt gaat missen en de 11 is helemaal niet interessant tenzij je een (semi) prof bent
12-23: 12-13-14-15-16-17-18-19-21-23 Voordeel van deze cassette is dat je de 18 hebt. Lekkere kleine stapjes dus op het vlakke altijd een lekkere versnelling. Nadeel is dat de 23 i.c.m. de 39 voor te zwaar kan zijn heuvelop, vooral als je wat minder geoefend bent. Met een tripel heb je dan nog een 30 binnenblad en kom je alles in Nederland wel op.
12-25: 12-13-14-15-16-17-19-21-23-25 All-round cassette voor vlak werk maar ook een heuveltje met de 25.
12-27: 12-13-14-15-16-17-19-21-24-27 Zoals je ziet volledig hetzelfde als de 12-25 omdat je op het vlakke niet snel lichter gaat dan 19, maar wanneer je heuvelop gaat heb je een nog lichter verzet.
Ik heb zelf een tripel 52/39/30 i.c.m. een 12-25 cassette en dat bevalt goed. Maar ik overweeg wel om naar een 12-23 cassette te gaan omdat ik de 25 eigenlijk niet gebruik maar de 18 i.c.m. de 52 soms wel mis.
Een leuke website om te spelen met de verschillende versnellingen en verhoudingen vind je hier.