Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Hét Niet-ronde kettingbladen-topic (Q-ring, O'symmetric,etc)

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16461
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 11 jul 2014 19:49

Je wel even goed inlezen op de rotor site.

Een Rotor 53 is op het "zwaarste punt" hetzelfde als een "ronde" 56.

Afhankelijk van wat je wil doen kan een 50 - 36 Rotor combinatie ook voldoende zijn..
A 53T Q-Ring, around the upper dead-spot is equivalent to a 51T, but as the pedal goes down and more strength is applied (just passed the maximum power moment), the equivalent chainring tooth size reaches 56T.
Afbeelding

Bron: http://www.rotoruk.co.uk/qrings/index.php
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
LightPhoenix
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 11 jul 2014 09:09

Gebruikersavatar LightPhoenix 11 jul 2014 20:01

JJVector schreef:Ik heb alleen ervaring met Rotor Q-rings. QXL ken ik niet dus daar kan ik niets over zeggen. Ik heb zelf het idee dat ze wel helpen maar dat kan natuurlijk ook tussen de oren zitten :-)
Bedankt voor je bericht, waar heb jij ze gekocht?
Misschien wil ik toch voor dezelfde combinatie als jou gaan.
Gezien het bericht van Lcsmet denk ik dat 53 iets teveel van het goede wordt.
Lcsmet schreef:Je wel even goed inlezen op de rotor site.

Een Rotor 53 is op het "zwaarste punt" hetzelfde als een "ronde" 56.

Afhankelijk van wat je wil doen kan een 50 - 36 Rotor combinatie ook voldoende zijn..
A 53T Q-Ring, around the upper dead-spot is equivalent to a 51T, but as the pedal goes down and more strength is applied (just passed the maximum power moment), the equivalent chainring tooth size reaches 56T.
Afbeelding

Bron: http://www.rotoruk.co.uk/qrings/index.php
Bedankt voor je informatie, enig idee waar ik deze het beste kan aanschaffen?
Ik denk dat ik toch begin met een de 50 combo.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16461
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 11 jul 2014 20:12

LightPhoenix schreef:.....

Bedankt voor je informatie, enig idee waar ik deze het beste kan aanschaffen?
Ik denk dat ik toch begin met een de 50 combo.
Ben je zelf een beetje (en het hoeft echt maar een beetje te zijn hoor) technisch aangelegd?
met andere woorden, je kan de gebruiksaanwijzing lezen :) )
Dan kan je ze, nadat je even prijzen hebt opgezocht, bij gelijk welke internetaanbieder aanschaffen.

Als het allemaal een beetje latijn is kan je beter naar je fm gaan.

Succes

Ikzelf heb ze 2 jaar geleden ook eens geprobeerd maar het was niets voor mij, Rotor had toen een actie dat je ze na 30 dagen terug kon doen en je geld terugkrijgen, wat ik dus ook gedaan heb.
I know myself like no one else
Nothing to defend

sietze11
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 jul 2014 23:20

sietze11 11 jul 2014 20:21

hallo, weet iemand of er 50/39 rotor q rings bestaan die op ultegra crankset past?

JJVector
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 01 okt 2012 20:29
Locatie: Klaaswaal

JJVector 11 jul 2014 20:34

Toen ik mijn nieuwe fiets kocht (afgelopen april) heeft mijn fm de rotor cranck er nieuw opgezet. Ik heb trouwens wel het idee dat de ketting meer geluid maakt op de rotor bladen dan op de Ultegra bladen. Afgelopen winter was er bij mijn fm een lezing door een medewerker van rotor en daar heb ik een hoop info opgedaan, vandaar mijn keuze. Op de rotor-site staat inderdaad ook veel info.

Gebruikersavatar
LightPhoenix
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 11 jul 2014 09:09

Gebruikersavatar LightPhoenix 11 jul 2014 20:38

Lcsmet schreef:
LightPhoenix schreef:.....

Bedankt voor je informatie, enig idee waar ik deze het beste kan aanschaffen?
Ik denk dat ik toch begin met een de 50 combo.
Ben je zelf een beetje (en het hoeft echt maar een beetje te zijn hoor) technisch aangelegd?
met andere woorden, je kan de gebruiksaanwijzing lezen :) )
Dan kan je ze, nadat je even prijzen hebt opgezocht, bij gelijk welke internetaanbieder aanschaffen.

Als het allemaal een beetje latijn is kan je beter naar je fm gaan.

Succes

Ikzelf heb ze 2 jaar geleden ook eens geprobeerd maar het was niets voor mij, Rotor had toen een actie dat je ze na 30 dagen terug kon doen en je geld terugkrijgen, wat ik dus ook gedaan heb.
Ik ben Software Ontwikkelaar, voornamelijk handig met computers maar een gebruiksaanwijzing moet ik wel kunnen lezen denk ik haha.

Ik weet niet of ze nog steeds zo'n actie hebben maar ik hoop dat het niet noodzakelijk is haha.
sietze11 schreef:hallo, weet iemand of er 50/39 rotor q rings bestaan die op ultegra crankset past?
Ik neem aan dat dit gewoon kan, bij een ultegra crankset gaat het vaak om een compact (steekmaat 110).

Uit mijn hoofd gezegt kun je de tandwielen in compact (110 steekmaat) en dubbel (130 steekmaat aanschaffen).

http://www.steekmaat.nl/wat-is-de-steek-maat.html

Gebruikersavatar
LightPhoenix
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 11 jul 2014 09:09

Gebruikersavatar LightPhoenix 11 jul 2014 20:41

JJVector schreef:Toen ik mijn nieuwe fiets kocht (afgelopen april) heeft mijn fm de rotor cranck er nieuw opgezet. Ik heb trouwens wel het idee dat de ketting meer geluid maakt op de rotor bladen dan op de Ultegra bladen. Afgelopen winter was er bij mijn fm een lezing door een medewerker van rotor en daar heb ik een hoop info opgedaan, vandaar mijn keuze. Op de rotor-site staat inderdaad ook veel info.
Bedankt voor je berichtje, bij de FM zou ik ze ook kunnen krijgen maar die vertelde dat hij ze via via verkreeg, dan ben ik waarschijnlijk meer dan 100 euro per blad meer kwijt dan dat ik deze zelf ergens anders aanschaf.

Thx,

Gebruikersavatar
Stuntman Mike
Forum-lid
Berichten: 862
Lid geworden op: 06 jun 2013 21:04

Gebruikersavatar Stuntman Mike 11 jul 2014 21:16

LightPhoenix schreef:
Stuntman Mike schreef:Gewoon monteren en proberen. In het begin is het wennen, m.i. voelt het een beetje of je cranks meebuigen met de omwentelbeweging. Ik had het na 20km proberen al bijna niet meer door dat ik er mee reed. Het ging hier zelfs niet om Rotor bladen maar om die hele ovale exemplaren van Osymetric. Ik geloof dat zowel Froome en Wiggens met deze bladen de tour hebben gewonnen.

In combinatie met jouw Reacto ga je dus alles en iedereen vermorzelen vanaf nu aan... ;) :twisted:
Hartelijk dank voor je bericht, ik weet niet wat precies het verschil is tussen Osymetric en Rotor, in elk geval weet ik dat Rui Costa met Rotor rijd en inderdaad Froome en Wiggings rijden met Osymetric.

Met welke grootte bladen rijd jij?

Rotor heeft Qrings en QXL Qrings, de standaard hebben een ovaal van 10% en de QXL 16%. De QXL is te leveren in 53/38 combinatie.

Dat zou zeker mooi zijn iedereen vermorzelen haha.

Thx,
Nogal een verschil:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik adviseer je gewoon de 50/34 combi. En als je overstapt zou ik de o-symetric pakken ipv Rotor.

Medicbiker
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 08 aug 2013 13:13

Medicbiker 11 jul 2014 21:19

Nu we toch bezig zijn ...
Wat zal het kosten om een shimano 105 triple (is dat überhaupt mogelijk bij een triple ??) om te bouwen naar ovale blaadjes ??

Gebruikersavatar
LightPhoenix
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 11 jul 2014 09:09

Gebruikersavatar LightPhoenix 11 jul 2014 21:37

Stuntman Mike schreef:
LightPhoenix schreef:
Stuntman Mike schreef:Gewoon monteren en proberen. In het begin is het wennen, m.i. voelt het een beetje of je cranks meebuigen met de omwentelbeweging. Ik had het na 20km proberen al bijna niet meer door dat ik er mee reed. Het ging hier zelfs niet om Rotor bladen maar om die hele ovale exemplaren van Osymetric. Ik geloof dat zowel Froome en Wiggens met deze bladen de tour hebben gewonnen.

In combinatie met jouw Reacto ga je dus alles en iedereen vermorzelen vanaf nu aan... ;) :twisted:
Hartelijk dank voor je bericht, ik weet niet wat precies het verschil is tussen Osymetric en Rotor, in elk geval weet ik dat Rui Costa met Rotor rijd en inderdaad Froome en Wiggings rijden met Osymetric.

Met welke grootte bladen rijd jij?

Rotor heeft Qrings en QXL Qrings, de standaard hebben een ovaal van 10% en de QXL 16%. De QXL is te leveren in 53/38 combinatie.

Dat zou zeker mooi zijn iedereen vermorzelen haha.

Thx,
Nogal een verschil:


Ik adviseer je gewoon de 50/34 combi. En als je overstapt zou ik de o-symetric pakken ipv Rotor.
Ik zie het maar welke zijn beter haha, de rotor zijn mooier maar of ze beter zijn weet ik niet.

Medicbiker schreef:Nu we toch bezig zijn ...
Wat zal het kosten om een shimano 105 triple (is dat überhaupt mogelijk bij een triple ??) om te bouwen naar ovale blaadjes ??
Voor zover ik weet levert rotor alleen met steekmaar 110 en 130 (compact en dubbel). Triple zijn over het algemeen 104 steekmaat. (http://www.futurumshop.nl/blog/archief/ ... keuze.html)

Ovale tandwielen vergen allereerst training daarnaast werken deze beter bij een hogere trapfrequentie 100+. Naar mate de trapfrequentie hoger word zal het de fietser meer wattage(kracht) besparen. Zelf vond ik triple overbodig, afgelopen jaar ben ik met vakantie geweest in Tenerife daar heb ik een fiets gehuurd (dit was toevallig wel een triple), ik heb het kleinste blad niet aan hoeven raken.

Indien je alsnog overweegt voor ovale tandwielen te gaan kun je prima met een compact overweg.

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 11 jul 2014 23:03

sietze11 schreef:hallo, weet iemand of er 50/39 rotor q rings bestaan die op ultegra crankset past?
39 bestaat niet.
Dat wordt dan 38/50, past gewoon op Ultegra.
Afbeelding

sietze11
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 jul 2014 23:20

sietze11 12 jul 2014 01:45

Dus ik kan 50/38 van rotor nemen op ultegra crankset met steek 130

Plaats reactie