Wielrenners omgang met elkaar
Normaal heb ik ook nooit problemen als iemand zo graag in mijn wiel gaat hangen, maar tijdens de vuelta toertocht reed mijn nichtje mee. En die zou ik uit de wind houden.
Op den duur keek ik om en zag ik een heel peleton wielrenners in het wiel van mijn mountainbike hangen, maar die hadden mooi mijn nichtje weer vol in de wind gezet. Ik dus even vriendelijk gevraagd of ze weer wat ruimte wilde maken voor mijn nichtje omdat die achter mijn wiel hoorde ipv vol in de wind omdat het haar eerste tocht was met groepjes. Kreeg ik nog een grote bek ook van het clubje dat ze wel fietste waar ze zelf wilde.
Toen heb ik maar even duidelijk gemaakt dat het een stel mietjes waren dat ze bij een mountainbike in het wiel moesten gaan hangen en heb ik mijn beentjes erna gewoon stil gehouden om weer knechtenwerk voor mijn nichtje te gaan doen.
Mooiste was dat we ze naderhand weer voorbij kwamen zetten.
Merk het ook wel met toertochten met de racefiets en mountainbike. Sommige clubs zijn echt eikels als ze bij elkaar fietsen. En andere vinden het weer kei leuk als je even meefietst en een praatje mee komt maken.
Op den duur keek ik om en zag ik een heel peleton wielrenners in het wiel van mijn mountainbike hangen, maar die hadden mooi mijn nichtje weer vol in de wind gezet. Ik dus even vriendelijk gevraagd of ze weer wat ruimte wilde maken voor mijn nichtje omdat die achter mijn wiel hoorde ipv vol in de wind omdat het haar eerste tocht was met groepjes. Kreeg ik nog een grote bek ook van het clubje dat ze wel fietste waar ze zelf wilde.
Toen heb ik maar even duidelijk gemaakt dat het een stel mietjes waren dat ze bij een mountainbike in het wiel moesten gaan hangen en heb ik mijn beentjes erna gewoon stil gehouden om weer knechtenwerk voor mijn nichtje te gaan doen.
Mooiste was dat we ze naderhand weer voorbij kwamen zetten.
Merk het ook wel met toertochten met de racefiets en mountainbike. Sommige clubs zijn echt eikels als ze bij elkaar fietsen. En andere vinden het weer kei leuk als je even meefietst en een praatje mee komt maken.
A bad day on the bike is better than a good day at work.
Heb van de zomer ook een minder prettige ervaring gehad met de omgang van wielrenners onderling.
Fiets met een behoorlijke gang en zag bij het opgaan van het fietspad ook een groep gesoigneerde mannen, met allen hetzelfde tricot aan, aankomen. Ik dacht nog die zullen me zo wel met een flinke vaart inhalen. Maar ze kwamen maar niet. Ik ging er vanuit dat ze dus toch niet afgebogen waren en rechtdoor gereden waren, waar ik vandaan kwam of dat hun snelheid toch niet zo hoog lag als ik ingeschat had.
Uiteindelijk kwam toch de eerste langszij, en vervolgens nog twee of drie. Met een klein beetje aanzetten van mijn kant zat ik precies in hun ritme en snelheid en reed dus mee met deze groep. Achter me nog een stuk of vijf/zes mannen van hun. Ik dacht nou toch weer mooi meegenomen zo.
Komt er op een gegeven ogenblik eentje (denk dat dat hun leider was) naast me rijden en maakt me in niet mis te verstane woorden duidelijk dat ze daar niet van gediend zijn en dat ik "%&#(Q" achter aan moet gaan rijden. Waarop ik zeg dan zullen jullie me toch echt eerst allemaal in moeten halen. En vroeg gelijk of dat kwam omdat ik niet hetzelfde tricot als hun aanhad. Wat een attitude zeg van die gast(-en).
Bij een tweesprong van het fietspad heb ik ze nog een aangename fietsavond gewenst en heb solo mijn weg vervolgd.
Fiets met een behoorlijke gang en zag bij het opgaan van het fietspad ook een groep gesoigneerde mannen, met allen hetzelfde tricot aan, aankomen. Ik dacht nog die zullen me zo wel met een flinke vaart inhalen. Maar ze kwamen maar niet. Ik ging er vanuit dat ze dus toch niet afgebogen waren en rechtdoor gereden waren, waar ik vandaan kwam of dat hun snelheid toch niet zo hoog lag als ik ingeschat had.
Uiteindelijk kwam toch de eerste langszij, en vervolgens nog twee of drie. Met een klein beetje aanzetten van mijn kant zat ik precies in hun ritme en snelheid en reed dus mee met deze groep. Achter me nog een stuk of vijf/zes mannen van hun. Ik dacht nou toch weer mooi meegenomen zo.
Komt er op een gegeven ogenblik eentje (denk dat dat hun leider was) naast me rijden en maakt me in niet mis te verstane woorden duidelijk dat ze daar niet van gediend zijn en dat ik "%&#(Q" achter aan moet gaan rijden. Waarop ik zeg dan zullen jullie me toch echt eerst allemaal in moeten halen. En vroeg gelijk of dat kwam omdat ik niet hetzelfde tricot als hun aanhad. Wat een attitude zeg van die gast(-en).
Bij een tweesprong van het fietspad heb ik ze nog een aangename fietsavond gewenst en heb solo mijn weg vervolgd.
Stephan68 schreef:Heb van de zomer ook een minder prettige ervaring gehad met de omgang van wielrenners onderling.
Fiets met een behoorlijke gang en zag bij het opgaan van het fietspad ook een groep gesoigneerde mannen, met allen hetzelfde tricot aan, aankomen.
[...]
Misschien ligt het aan mij, maar volgens mij pak jij het wat vreemd aan. Terwijl de groep jou aan het inhalen is, zet je aan tot je dezelfde snelheid hebt als zij... waardoor alleen het eerste deel van de groep je inhaalt. Als zij daar wat over zeggen is je reactie: moet je me eerst maar inhalen. Maar daar waren ze toch mee bezig?! Waarom wacht je niet met versnellen tot ze je voorbij zijn, om dan achteraan aan te haken? Dat lijkt mij de nette manier.
Neemt natuurlijk niet weg dat zij best eerst gewoon kunnen zeggen / vragen dat ze je liever achteraan hebben dan middenin de groep...
Je had er eigenlijk bij moeten zijn. Want als een groep me inderdaad echt met een duidelijk snelheidsverschil inhaalt ben ik de laatste om met alle macht maar mee te willen gaan. In deze situatie was het verschil echt minimaal (vandaar dat het ook zo lang duurde voordat ze bij me waren) en hoefde ik echt maar een klein beetje aan te zetten om mee te kunnen.
Had trouwens ook het idee dat de andere het wel best vonden want die groeten me nog. Maar ik denk dat de leider zijn autoriteit wilde laten gelden. Maar inderdaad roodhoofd het is de toon die de muziek maakt. Zonder een scheldkanonnade hadden ze het me ook duidelijk kunnen maken.
Had trouwens ook het idee dat de andere het wel best vonden want die groeten me nog. Maar ik denk dat de leider zijn autoriteit wilde laten gelden. Maar inderdaad roodhoofd het is de toon die de muziek maakt. Zonder een scheldkanonnade hadden ze het me ook duidelijk kunnen maken.
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Contact
Ik groet meestal iedereen, behalve als iemand geen helm op heeft. Vind ik namelijk nogal kansloos. Of iemand in mijn wiel zit boeit me niks, Ik rij toch wel gewoon lekker mijn eigen training. Natuurlijk kan ook ik het niet laten om op een steil klimmetje toch te proberen of iemand het wiel kan houden. Van al dat haantjesgedrag op de fiets moet ik niks hebben. Er zijn al zoveel andere erge dingen in de wereld waar je je druk om kan maken. Het zou stom zijn om tijdens je ontspanning (het fietsen) je ook over van alles druk te maken. Wees blij dat je de rijkdom hebt om te kunnen sporten.
Alp d'Huez53:15 schreef:Ik groet meestal iedereen, behalve als iemand geen helm op heeft. Vind ik namelijk nogal kansloos. Of iemand in mijn wiel zit boeit me niks, Ik rij toch wel gewoon lekker mijn eigen training. Natuurlijk kan ook ik het niet laten om op een steil klimmetje toch te proberen of iemand het wiel kan houden. Van al dat haantjesgedrag op de fiets moet ik niks hebben. Er zijn al zoveel andere erge dingen in de wereld waar je je druk om kan maken. Het zou stom zijn om tijdens je ontspanning (het fietsen) je ook over van alles druk te maken. Wees blij dat je de rijkdom hebt om te kunnen sporten.
Heel herkenbaar, zonder helm is het zeker een peppie en kokkie of een eigenwijze flapdrol, die wil ik dus ook niet in mn wiel hebben. Verder wel dezelfde reactie op volgers, groeten etc.
arjan916 schreef:
Heel herkenbaar, zonder helm is het zeker een peppie en kokkie of een eigenwijze flapdrol, die wil ik dus ook niet in mn wiel hebben. Verder wel dezelfde reactie op volgers, groeten etc.
Ojee, het fietspolitieke correctendom slaat weer toe.
De qualificatie peppie en kokkie of eigenwijze flapdrol zegt meer over jou dan over mij of anderen die wel eens de euvele moed hebben zonder helm op pad te gaan.
Cheap light strong, choose two
Heeft niks met "euvele moed" te maken maar meer met domheid en eigenwijsheid. Maar goed, het merendeel van de wielrenners heeft nog niet eens de lagere school afgemaakt lijkt het soms wel, dus dat verklaart ook waarom je zoveel fietsers zonder helm ziet.
Ik groet ze overigens wel; ieder mens verdient een groet, met of zonder helm en met of zonder opleiding. Ik denk er wel het mijne van, maar datzelfde gevoel bekruipt me als ik mensen zie roken of mensen zie met enorm veel overgewicht.
Ik groet ze overigens wel; ieder mens verdient een groet, met of zonder helm en met of zonder opleiding. Ik denk er wel het mijne van, maar datzelfde gevoel bekruipt me als ik mensen zie roken of mensen zie met enorm veel overgewicht.
freakish schreef:Inderdaad, wat een onzin om niet-helmdragers niet te groeten. Is toch hun eigen keus.
En precies zo maken sommige hun eigen keus om niet helmdragers niet te groeten.
Ik groet altijd terug, zelf eerst groeten niet zo snel.
Passie voor het fietsen en de fietsen.
Euh... Ligt het aan mij of zijn zin één en zin twee niet met elkaar te rijmen?Alp d'Huez53:15 schreef:Natuurlijk kan ook ik het niet laten om op een steil klimmetje toch te proberen of iemand het wiel kan houden. Van al dat haantjesgedrag op de fiets moet ik niks hebben.
Iedereen is welkom in mijn wiel, maar netjes even vragen of ik er van gediend ben wordt gewaardeerd. Mensen die aanhaken kunnen - als ze dat willen - in ieder geval een praatje maken.
Groeten doe ik meestal wel. Als twee handen aan het stuur gewenst zijn (zoals nu, met veel ijs en/of sneeuw). Ook mensen zonder helm groet ik, hoewel ik mijzelf erop betrap dat ik die vaker 'skip' dan mensen die wel een helm dragen.
Ook 'sportieve' fietsers die niet op een racefiets zitten krijgen van mij overigens een groet, en fietsers die ik inhaal meestal een bedankje.