Felt
Ik zou vooral even op Slowtwitch.com forum kijken zoals Livio aangeeft. Felt is een Amerikaans merk en dus veel gebruikers die op dat forum zitten. Felt heeft wel een aardige traditie binnen de triatlon en heeft zelf met de fiets uit het topsegment (de IA) een frame ontworpen dat puur voor triatlon bedoelt is, het is UCI-illegaal (net zoals bepaalde versies van de P5, de Shiv, en de Plasma bouwkit, etc). Daaronder heb je de DA-serie, en dan de derde trede is de de B-serie, die prijs kwaliteit gewoon erg sterk is. Bijv. een Cervelo P2 komt in de buurt maar is denk ik al gauw een stukje duurder (en moet je dus ook maar net passen). Wel is het zo dat Felt een gunstige prijs kan aanbieden omdat ze nogal besparen op bepaalde componenten, zoals bij de B-serie het crankstel en de shifters. Die zijn niet van Ultegra maar Vision (wat op zich geen slecht merk is) en Microshift.
Dag Louiselouise schreef:Weet iemand van jullie of er ergens reviews te vinden zijn van de Felt B14 en eventueel ook van de S32? Ik ben op zoek naar neutrale (dus niet-commerciële) informatie maar kan googlend niks vinden, behalve dan algemene dingen over dat de triathlonfietsen van Felt een goede prijs-kwaliteitverhouding hebben. Maar ik zoek dus naar meer een overzicht van de sterke en zwakke punten van die modellen e.d.
Achtergrond is dat ik op zoek ben naar een triathlonfiets, bike-fitting gedaan bij Jeroen van tri-run in Hilversum (heel erg leuk en interessant trouwens), en daar kwamen een paar fietsen uit die qua geometrie voor mij geschikt zijn. Daarvan passen eigenlijk alleen die Felts binnen mijn budget (en zo van het plaatje vind ik ze ook de mooiste van de opties, da's mooi meegenomen). Nou verkoopt tri-run ook Felts, en dat vind ik op zich geen bezwaar, ik bedoel: ik vertrouw het advies wel. Maar ik heb nog wel behoefte aan wat onafhankelijkere informatie.
Ik ben benieuwd of jullie iets weten, misschien uit fiets- of triathlontijdschriften?
Louise
Ik zat in identiek dezelfde situatie als jij nu. Ook op zoek naar een triathlon fiets. Geloof het of niet, maar heb werkelijk alle merken doorlopen (Planet-X, Cube, Argon18, Canyon etc...), nachten van wakker gelegen maar heb uiteindelijk gisteren de MY2015 Felt B14 besteld
Nadeel is dat ik werkelijk nog niemand gevonden heb op diverse fora (oa. Slowtwitch, bikeradar, weightweenies) die de MY2015 reeds in bezig heeft dus ik moest mij ook baseren op de specsheets. Er zijn zelfs amper foto's te vinden van de fiets, behalve de persplaatjes
Ik heb mij vooral gebaseerd op de review van het MY2014 model (http://www.thetrishop.com/blog/felt-b14 ... -category/) om een beeld te vormen van de fiets. Ik ga ervan uit dat MY2015 minstens even goed is
Prijs/kwaliteit is het niet te kloppen, een carbon frame, volledig Ultegra afgemonteerd voor nog geen 1800€. Geen enkel merk doet dit na, behalve Planet-X maar zit je met een agressief frame met beperkte afstelmogelijkheden waardit bij de Felt een droom is. Mijn geometrie is ook niet van de gemakkelijkste en enkel de Felt zou mij perfect passen qua afmetingen.
De fiets vind je online voor 1700€ bij Bikester maar als je een koopje wil doen:
http://www.vievelo.be/fietsen/racefiets ... t-b14.html
Voor die prijs heb ik niet langer getwijfeld en daar gisteren besteld. Levertijd is 2-3 weken, communicatie webshop is ok. Nuja, als je al een goeie service hebt gehad bij Tri-shop, kan je het hen ook gunnen natuurlijk. Ieder z'n meug.
Als ik de fiets heb, post ik hier een paar pics
MY23 ORBEA Orca M31e LTD - road
MY23 ORBEA Terra M31e TEAM 1x - gravel
MY23 ORBEA Terra M31e TEAM 1x - gravel
Ik ben zelf van België dus mij maakt het niet veel uit.
Moet wel zeggen, stuur hem een mailtje mocht je tegen de grens wonen, dan zie ik hem wel het voorstel doen dat hij de fiets (want hij levert ze persoonlijk af) tot aan de grens brengt. Voor die prijs kan je al eens 50€ benzine verrijden natuurlijk.
Moet wel zeggen, stuur hem een mailtje mocht je tegen de grens wonen, dan zie ik hem wel het voorstel doen dat hij de fiets (want hij levert ze persoonlijk af) tot aan de grens brengt. Voor die prijs kan je al eens 50€ benzine verrijden natuurlijk.
MY23 ORBEA Orca M31e LTD - road
MY23 ORBEA Terra M31e TEAM 1x - gravel
MY23 ORBEA Terra M31e TEAM 1x - gravel
Leuk om te lezen, Stancke, het komt me wel bekend voor. Ik heb er nog net niet van wakker gelegen, al heb ik wel de nacht na mijn bezoek aan BikeMotion voor mijn gevoel de hele nacht fietsen voorbij zien trekken Gefeliciteerd met je aankoop, ik ben erg benieuwd hoe hij gaat bevallen. Had je ook iets van een bikefitting gedaan of ander advies, voor de pasvorm/geometrie?
De voordelen die je noemt (en th0m ook), die ben ik inderdaad ook al tegengekomen: echte triathlonspecialisten, in het algemeen goede prijs-kwaliteit-verhouding, en dan de B14 nog in het bijzonder vanwege de Ultegra-afmontage (al zou ik op zich genoegen nemen met 105, maar dat heeft alleen de S32 en die heeft een paar andere nadelen, er zou o.a. voor mij een ander stuur op moeten), de grote instelmogelijkheden. Dat is allemaal heel mooi, maar ik word er bijna een beetje achterdochtig van: er moeten toch ook nadelen zijn?
Ik ga zeker ook op Slowtwitch kijken.
Enne: dat is inderdaad een erg mooie deal, bij vievelo!
Groet,
Louise
De voordelen die je noemt (en th0m ook), die ben ik inderdaad ook al tegengekomen: echte triathlonspecialisten, in het algemeen goede prijs-kwaliteit-verhouding, en dan de B14 nog in het bijzonder vanwege de Ultegra-afmontage (al zou ik op zich genoegen nemen met 105, maar dat heeft alleen de S32 en die heeft een paar andere nadelen, er zou o.a. voor mij een ander stuur op moeten), de grote instelmogelijkheden. Dat is allemaal heel mooi, maar ik word er bijna een beetje achterdochtig van: er moeten toch ook nadelen zijn?
Ik ga zeker ook op Slowtwitch kijken.
Enne: dat is inderdaad een erg mooie deal, bij vievelo!
Groet,
Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/
Heb een bikefitting gedaan bij iemand in de buurt. Zit nu op een Ridley die nét iets te groot is, top tube is 565 (!), wel slooping frame. Idealiter zou de Ridley een maat kleiner moeten zijn, dus het frame met een top tube van 540 (iirc). Triathlon fiets moet altijd maatje kleiner zijn dan van je koersfiets dus kom ik uit op een maat 51 met een top tube van 518.louise schreef:Leuk om te lezen, Stancke, het komt me wel bekend voor. Ik heb er nog net niet van wakker gelegen, al heb ik wel de nacht na mijn bezoek aan BikeMotion voor mijn gevoel de hele nacht fietsen voorbij zien trekken Gefeliciteerd met je aankoop, ik ben erg benieuwd hoe hij gaat bevallen. Had je ook iets van een bikefitting gedaan of ander advies, voor de pasvorm/geometrie?
De voordelen die je noemt (en th0m ook), die ben ik inderdaad ook al tegengekomen: echte triathlonspecialisten, in het algemeen goede prijs-kwaliteit-verhouding, en dan de B14 nog in het bijzonder vanwege de Ultegra-afmontage (al zou ik op zich genoegen nemen met 105, maar dat heeft alleen de S32 en die heeft een paar andere nadelen, er zou o.a. voor mij een ander stuur op moeten), de grote instelmogelijkheden. Dat is allemaal heel mooi, maar ik word er bijna een beetje achterdochtig van: er moeten toch ook nadelen zijn?
Ik ga zeker ook op Slowtwitch kijken.
Enne: dat is inderdaad een erg mooie deal, bij vievelo!
Groet,
Louise
Waar zit de catch? Een catch is er voor mij niet. Prijs/kwaliteit zit Felt áltijd goed. De meeste modellen bij Felt hebben min of meer hetzelfde frame, kostenbesparend, maar 1 enkele kleurstelling mogelijk bij een bepaald frame. Zal al serieus wat in kosten schelen.
Nadelen van de fiets? Zou niet de ideale fiets zijn om snel bochten mee te nemen en om te klimmen maar zal ik dat missen? Denk het niet. Crank zou je wat verlies van kracht opleveren maar bon. Bij iedere fiets is het altijd wel wat.
En dan nu het slechte nieuws: de B14 is niet meer leverbaar in maat 51... Felt heeft mij een "commerciële geste" gedaan van 5% extra korting op de 2015 Felt B12 (1800€ idpv 2400€) maar daar ben ik niet op ingegaan. Is voor mij 350€ extra opleg en zit ik met een upgrade waar ik, voor mijn doeleinden, niet veel profijt doe (en het frame heeft lelijke kleurstelling )
Heb een tegenvoorstel gedaan, nu afwachten op een antwoord...
MY23 ORBEA Orca M31e LTD - road
MY23 ORBEA Terra M31e TEAM 1x - gravel
MY23 ORBEA Terra M31e TEAM 1x - gravel
Wat, de B14 van dit jaar niet meer leverbaar? Niet meer bij die vievelo dan? Want in het algemeen is-ie toch nog amper geleverd? Ik bedoel: het 2015 model is nog maar net op de markt, toch? Inderdaad is de meerwaarde van de B12 maar heel beperkt. Ik hoop dus dat jullie eruit gaan komen.
51 is ook mijn maat, en ja, dat is kleiner dan bij de racefiets.
Dat over de crank, is dat omdat-ie relatief korte cranks heeft? Dat is bij mij juist uit die bikefitting gekomen als gunstig, vooral vanwege daarna ook nog moeten hardlopen. En ik rijd sowieso meer op souplesse, hoge cadans, dan op kracht. Voor klimmen koop ik zo'n fiets sowieso niet, en bij dat snelle bochten nemen kan ik me niet zoveel voorstellen. Maar dat is dan wellicht het enige minpuntje? Waar heb je dat trouwens vandaan, van de bochten en het klimmen? Want ik heb dat ook wel horen 'gonzen', maar zonder bronvermelding.
Groet,
Louise
51 is ook mijn maat, en ja, dat is kleiner dan bij de racefiets.
Dat over de crank, is dat omdat-ie relatief korte cranks heeft? Dat is bij mij juist uit die bikefitting gekomen als gunstig, vooral vanwege daarna ook nog moeten hardlopen. En ik rijd sowieso meer op souplesse, hoge cadans, dan op kracht. Voor klimmen koop ik zo'n fiets sowieso niet, en bij dat snelle bochten nemen kan ik me niet zoveel voorstellen. Maar dat is dan wellicht het enige minpuntje? Waar heb je dat trouwens vandaan, van de bochten en het klimmen? Want ik heb dat ook wel horen 'gonzen', maar zonder bronvermelding.
Groet,
Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/
De 2015 B14 in maat 51 is inderdaad niet meer leverbaar bij Felt zelf. Hun voorraad is uitverkocht en voor februari is er geen productie meer. De winkels die de fiets nog in stock hebben, verkopen tot einde voorraad en dan blijft het afwachten... Kan nog maanden duren eer de productie begint volgens Felt Germany.
Ben er niet uitgeraakt Zowel met Felt als met de verkoper niet. Had het tegenvoorstel gedaan om een 2014 Felt B12 te verkopen aan mij maar, verrassing, geen enkele 2014 fiets meer verkrijgbaar
Ondertussen niet stilgezeten en de 2015 B14 besteld bij een duitse leverancier (in mijn maat ) voor 1720€ inclu. verzending naar Belgie. Hopelijk heb ik hem deze week nog
Volgens mij zit er gewoon wat verlies van kracht op de cranks wanneer er stevige krachten op de cranks worden geplaatst maar daar zal ik niet van wakker liggen. Voor dat bochten en klimmen heb ik mij gebaseerd op wat (heel beperkte) reviews hier en daar, maar dan van het vorig modeljaar. Maar bon, blijft nog altijd een topfiets!
Ik ben al aan het aftellen
Ben er niet uitgeraakt Zowel met Felt als met de verkoper niet. Had het tegenvoorstel gedaan om een 2014 Felt B12 te verkopen aan mij maar, verrassing, geen enkele 2014 fiets meer verkrijgbaar
Ondertussen niet stilgezeten en de 2015 B14 besteld bij een duitse leverancier (in mijn maat ) voor 1720€ inclu. verzending naar Belgie. Hopelijk heb ik hem deze week nog
Volgens mij zit er gewoon wat verlies van kracht op de cranks wanneer er stevige krachten op de cranks worden geplaatst maar daar zal ik niet van wakker liggen. Voor dat bochten en klimmen heb ik mij gebaseerd op wat (heel beperkte) reviews hier en daar, maar dan van het vorig modeljaar. Maar bon, blijft nog altijd een topfiets!
Ik ben al aan het aftellen
MY23 ORBEA Orca M31e LTD - road
MY23 ORBEA Terra M31e TEAM 1x - gravel
MY23 ORBEA Terra M31e TEAM 1x - gravel
Mooi dat je eruit bent gekomen. Dat van het klimmen en bochtenwerk, dat gaat eigenlijk wel voor alle tt fietsen op toch? Heb idd wel vaker gehoord dat t snel gaat met de fietsen van Felt. Heb ik hopelijk iets minder last van omdat áls ik al een fiets pas (moet ook eens een fitting doen) ik wel op de 61 zal uitkomen. Das toch een iets minder populaire maat lijkt me.
En ook bij deze shop bericht gekregen dat de B14 niet meer leverbaar is in maat 51
Heb een andere shop gemailed, indien ze deze ook niet op voorraad hebben, dan ga ik voor die B12... Vind juist de livery niet m'n ding Liever die van de B14...
Heb een andere shop gemailed, indien ze deze ook niet op voorraad hebben, dan ga ik voor die B12... Vind juist de livery niet m'n ding Liever die van de B14...
MY23 ORBEA Orca M31e LTD - road
MY23 ORBEA Terra M31e TEAM 1x - gravel
MY23 ORBEA Terra M31e TEAM 1x - gravel
Hmm, ik zal eens informeren bij Tri-Run. Op zich kan ik nog wel een paar maanden wachten, want ik ga pas in maart weer fietsen, werk 's winters tegenwoordig vooral aan het lopen en zwemmen. Maar ik wil dan ook wel in maart op die nieuwe fiets kunnen rijden. Hmm, onverwachte domper!
Louise
Ja, dat lijkt mij toch ook, je koopt zo'n fiets niet om mee te klimmen of te slingeren.th0m schreef:Dat van het klimmen en bochtenwerk, dat gaat eigenlijk wel voor alle tt fietsen op toch?
Louise
Laatst gewijzigd door louise op 05 nov 2014 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/
Bij TriShop wordt vrijdag de eerste lading verwacht (enkel voor reservaties) De overschot wordt gewoon verkocht maar ze hebben er geen idee van of er nog exemplaren overschieten voor vrije verkoop. Tegen maart zal je zeker je exemplaar te pakken krijgen.
Ik wil hem nu reeds Heb nog paar contacten lopen, dat eerst afwachten...
Ik wil hem nu reeds Heb nog paar contacten lopen, dat eerst afwachten...
MY23 ORBEA Orca M31e LTD - road
MY23 ORBEA Terra M31e TEAM 1x - gravel
MY23 ORBEA Terra M31e TEAM 1x - gravel