Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Venge Expert, Pro of S-Workes, wie heeft hem (Ervaringen)?

materialist
Forum-lid

materialist 08 dec 2013 13:33

muis versus olifant of david en goliat. In elk geval wordt het afbreuk risico voor olifant en goliat in de publieke opinie hier duidelijk geïllustreerd

vvoister
Forum-lid

Gebruikersavatar vvoister 08 dec 2013 15:22

Specialized die naam Roubaix claimt vind ik ook wat te ver gaan. Namen als Stelvio, Ventoux, Paris en Tour de France worden door veel merken en winkels gebruikt. Ik vraag me zéér af of S. deze zaak zou winnen.
Daarbij is S. zelf ook niet helemaal zonder zonden. De naam Works is vermoedelijk gejat van Porsche. Zij hadden al in de jaren '50 & '60 een speciale afdeling die rally en race auto's prapareerde voor rijke klanten. Alles het lichtste van het lichtste en puur gebouwd voor de races. Deze afdeling heette in het Duits Porsche werks. Omdat Porsche in de VS vrij groot was werd de term daar ook bekend, maar dan verbasterd in het Engels als Porsche works. Jaaaaaren later komt Specialized met de term S-Works voor hun meest lichte luxe racepaardjes. Toeval?

http://www.porsche.com/usa/eventsandrac ... rkdrivers/
Laatst gewijzigd door vvoister op 08 dec 2013 15:38, 3 keer totaal gewijzigd.
Specialized tarmac sl4 expert
Trek 2.5
Vainqueur du Géant de Provence

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 dec 2013 15:33

Doet me ergens denken aan het gedoe van Speedplay een jaar (of zijn het er al 2?) geleden. Iemand die een kitje met generieke onderdelen had samen gesteld bedreigen met een proces.

Dit is overigens niet de 1e keer dat Specialized een kleine ondernemer zo aanpakt. Ze hebben het ook al eens met een ander Amerikaans merk gedaan, omdat de fiets te veel op een Roubaix zou lijken. Als dat ding Xiabuor had geheten dan snap ik dat je je naam wilt verdedigen, maar met zo'n generieke naam slaat 't nergens op. What's next Dugast aanklagen? Die verkopen namelijk Roubaix tubes.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

zaaf
Forum-lid

zaaf 08 dec 2013 16:31

Het US recht ken ik niet maar bij het Europese recht moet een merk onderscheidend vermogen hebben en voldoende uniek zijn om het te kunnen registreren. De combinatie van roubaix en een fiets en/of fietsproduct is dat natuurlijk niet bepaald, dus bij een europese rechter zou die kleine FM vrij zeker gelijk krijgen. Maar ga een amerikaanse rechter maar eens uitleggen wat Roubaix is...

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 08 dec 2013 21:37

Best grappig dit: hun FB beheerder heeft een aardige dobber aan het schoonhouden.
Benieuwd hoe groot de kracht van social media is.
Less is bore

materialist
Forum-lid

materialist 08 dec 2013 21:45

Ze hebben gewoon een slechte advocaat
Ik weet nog goed dat een groot bedrijf het advies van zijn advocaat kreeg om de veel kleinere tegenpartij over te nemen vanwege de downside risk op veelvoud van de schade wegens afbreuk risico.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 08 dec 2013 21:48

Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

materialist
Forum-lid

materialist 08 dec 2013 22:35

gaaf

Dear Specialized, I represent the letter "S" and as such I am alerting you of the need for you to immediately cease and desist using that letter "S". A simple search of the alphabet would have prevented this, but you have used the letter with impunity and the letter "S" is certain that, if it does not defend its right to ownership, everyone will feel some right to use what many people feel is just a letter of the alphabet. Thank you.

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 09 dec 2013 16:18

boswielrenner schreef:Koppel de emotie nu eens los van de ratio. Specialized moet wel procederen anders raken ze hun IP op de modelnaam Roubaix kwijt. Dat betekent nog als wat. Specialized was met de Roubaix de eerste performance racer (die bekend werd bij het grote publiek). Of ze het op een goede manier aanpakken is vers twee, maar ze moeten wel wat doen. Dat het negatieve impact heeft, komt omdatr 99% niet weet wat IP is en de fietsenmaker met een zielig verhaal komt terwijl dat niet terzake doet.
De stad Roubaix had wellicht als ze slim waren geweest de naam moeten registreren destijds (als dat al kon), maar nu is het te laat.
Sorry Boswielrenner, maar je laat je in de redenering hierboven duidelijk leiden door adoratie voor het merk. En emotie loskoppelen van ratio, tja, daar is het nu een beetje laat voor, vrees ik. De FB pagina van specialized barst zowat uit zijn voegen, en ik vrees voor Specialized toch echt wel dat dit een weerslag zal hebben op de verkoop. Social media zijn een beetje de moderne vorm van een ongeorganiseerde lynchpartij door het volk… 1 keer ze bloed geroken hebben, hou je ze niet meer tegen ;-)
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 09 dec 2013 16:28

Sommige mensen zijn wel heel creatief in het vinden van plaatjes om hun frustratie te uiten :D

Afbeelding

Ben wel heel nieuwsgierig hoe S hier nu mee om gaat. Zetten ze door? Bieden ze een escape aan? Trekken ze hun dreigement in?
Wat zal de kracht zijn van zo'n socialmedia lynchpartij?
Less is bore

boswielrenner
Forum-lid

Gebruikersavatar boswielrenner 09 dec 2013 16:50

@de zwarten; Ik laat me bij mijn redenering niet leiden door adoratie voor het merk. Ik vind zelfs dat Specialized het op de verkeerde manier aanpakt, maar als Jurist begrijp ik wel waarom Specialized procedeert, omdat ze anders mogelijk hun IP recht verliezen. Dat staat los van de emotie of ze uberhaupt een IP recht zouden moeten hebben op de naam Roubaix. Feit is, dat ze dit hebben en dat recht willen verdedigen.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

vrderuiter
Forum-lid

Gebruikersavatar vrderuiter 09 dec 2013 17:12

Dit hele 'probleem' lijkt me goed te ondervangen door het simpelweg opstellen van een zgn. goede 'coexistence agreement'. Ik neem aan dat de gemiddelde wielrenner op een redelijk hoog niveau kennis heeft aan de verschillende fietsmerken en alles wat deze er omheen doen. Wanneer Cafe Roubaix (weet zelf niet of dat inderdaad zo is) zelf geen fietsen maakt of onderhoudt en daar zeker geen eigen benamingen als Roubaix voor zou gebruiken, en het enkel als cafe wordt gebruikt, dan lijkt mij dat de kans op verwarring bij de gemiddelde , en dus goed geïnformeerde wielerkenner minimaal, zo niet non-existent te zullen zijn.

De 'coexistence agreement' zou dan netjes en kortweg kunnen bevatten dat Cafe Roubaix niet wordt gebruikt voor producten en diensten zoals die momenteel door Specialized onder de naam Roubaix worden gevoerd en dat ze dat ook niet zullen gaan doen. Dan is de storm in het glaasje water al heel snel weer gaan liggen. Echter, nu is S al te ver heen en 'the damage is done'.
Hier had net zo goed niets kunnen staan...

Plaats reactie