Advies 29" of 26 " ????
Wel schattig dat gehuppel in de stad. Als je valt, val je hooguit een paar meter naar beneden. Die gast op die 29'er valt bij een fout in een ravijn. Is toch wel een verschil van skills...
(Geef die stadsjochies een 29'er en ze doen exact hetzelfde, en die knakkert uit Oostenrijk komt met een 26'' ook zo naar beneden.)
(Geef die stadsjochies een 29'er en ze doen exact hetzelfde, en die knakkert uit Oostenrijk komt met een 26'' ook zo naar beneden.)
We hebben een tijdje geleden met een groepje ook een 29er geleend. Moet zeggen dat het gemakkelijk rolt over hobbeltjes maar op een cross county wedstrijd met veel draaien, keren en optrekken waren we er nog niet over uit of het echt beter zou zijn. Bij de duitse marathons waar je veel brede schotterpaden hebt zou het wel eens beter kunnen werken.
Heb ook al van meerdere gehoord dat ze het verschil echt niet zo groot vinden als velen zouden zeggen.
En van andere dat ze het niet goed genoeg op tempo krijgen met veel draaien en keren.
@mtbfool: Brentjens heeft de cape epic ook op een fully gereden en toen zei hij dat het echt een fijne fiets was. Weekje later zat hij in NL gewoon weer op zijn 26" hardtail.
Als zijn sponsor vraagt of hij op een 29er wil rijden voor de reclame en er goed zat mee uit de voeten kan dan kun je wel raden wat zijn antwoord is....
Ik heb iig al geregeld dat ik van de zomer een weekje kan trainen met een 29er. (en er misschien een marathon mee kan rijden) Dan kan ik echt mijn "persoonlijke" mening geven.
Heb ook al van meerdere gehoord dat ze het verschil echt niet zo groot vinden als velen zouden zeggen.
En van andere dat ze het niet goed genoeg op tempo krijgen met veel draaien en keren.
@mtbfool: Brentjens heeft de cape epic ook op een fully gereden en toen zei hij dat het echt een fijne fiets was. Weekje later zat hij in NL gewoon weer op zijn 26" hardtail.
Als zijn sponsor vraagt of hij op een 29er wil rijden voor de reclame en er goed zat mee uit de voeten kan dan kun je wel raden wat zijn antwoord is....
Ik heb iig al geregeld dat ik van de zomer een weekje kan trainen met een 29er. (en er misschien een marathon mee kan rijden) Dan kan ik echt mijn "persoonlijke" mening geven.
A bad day on the bike is better than a good day at work.
-
- Forum-lid
Ik hoor vaak dat een 29er minder wendbaar en speels zou zijn. Ik kan met mijn 29er aardig uit de voeten.
Een vriend van me kan echter héél erg aardig goed uit de voeten met een 29er en fietst op technische paden alle 26" bikers zo naar huis.
Het zou mooi zijn als menig tegenstander hem zou zien biken. Dat zou een heel andere blik op de 29er geven
Een vriend van me kan echter héél erg aardig goed uit de voeten met een 29er en fietst op technische paden alle 26" bikers zo naar huis.
Het zou mooi zijn als menig tegenstander hem zou zien biken. Dat zou een heel andere blik op de 29er geven
Alles met meer dan twee wielen is overbodig!!!
- daniel1975
- Forum-lid HC
Die zou op een 26 ook gewoon uit de voeten kunnen.....
Less is bore
Dat Bart de cape op een fully heeft gereden is algemeen bekend en daarvan zegt Bart ook dat ie fijn rijd.
Let wel een Bart Brentjens heeft zelf de keus waar hij mee rijd en Bart is echt wel slim genoeg om van alle bikes de voordelen te nemen.
Grtz; mtbfool
Let wel een Bart Brentjens heeft zelf de keus waar hij mee rijd en Bart is echt wel slim genoeg om van alle bikes de voordelen te nemen.
Grtz; mtbfool
-
- Forum-lid
Daniel1975 schreef:Die zou op een 26 ook gewoon uit de voeten kunnen.....
Klopt als een bus, maar deze persoon zit al meer dan 20 jaar op de mtb en zijn 26" S-Works Epic staat opvallend vaak in de schuur. En meestal gebruikt hij zijn "goedkope" alu 29er!!
Ik ga verder geen discussie aan, maar allen die sceptisch zijn: Ga testen en ondervinden.
Alles met meer dan twee wielen is overbodig!!!
ik meen ook in het stuk te hebben gelezen dat het vooral ging om brede grindwegen -ook geschikt voor auto's- of vergis ik me nu met die tocht in Australie?
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Op de lagere school (tegenwoordig heet dat geloof ik de basisschool, ik wordt oud...) beweerde ik vroeger altijd dat mijn vader de snelste auto had. Mijn vriendjes beweerden dan altijd dat de auto van hun vader nog sneller was. De discussie in dit topic neemt langzamerhand soortgelijke vormen aan terwijl de TS al lang aan het biken is (op een 26er )
Mijn voorstel is :
- iedereen tot 1.75 meter -> verplicht een 26er;
- iedereen tussen de 1.75 meter en 1.90 meter mag kiezen;
- iedereen vanaf 1.90 meter -> verplicht een 29er .
Mijn voorstel is :
- iedereen tot 1.75 meter -> verplicht een 26er;
- iedereen tussen de 1.75 meter en 1.90 meter mag kiezen;
- iedereen vanaf 1.90 meter -> verplicht een 29er .
- daniel1975
- Forum-lid HC
Mwa, ik ben reeler dan je denkt hoor. Ik zie echt de voordelen wel van een 29, maar ook de nadelen.
Alleen het Jehoviaanse gedrag van de 29-believers is soms wat storend en daar geef ik graag weerstand tegen.
Alleen het Jehoviaanse gedrag van de 29-believers is soms wat storend en daar geef ik graag weerstand tegen.
Less is bore
Daniel1975 schreef:Mwa, ik ben reeler dan je denkt hoor. Ik zie echt de voordelen wel van een 29, maar ook de nadelen.
Was ook met een knipoog bedoeld hoor, maar ik vond twee smileys wel genoeg .
Ik ben ook niet zo van het zwart/wit-denken, maar met mijn lengte en de manier waarop ik de fiets gebruik was het voor mij niet zo moeilijk.
Ik hoor hier eigenlijk niemand over het feit dat een 29-er het biken over moeilijk terrein voor de minder technisch onderlegde bikers een voordeel is!
Bevroren ondergrond met dikke hobbels, een 29-er merk je toch een stuk minder de oneffenheden. Stroken met gare boomwortels met een 29-er is makkelijker.. Niet iedereen is aan acrobaat op de fiets.
De grens opzoeken met wat de maximale bocht snelheid met een 26-er of een 29er is wachten tot de bos enigzins sneeuw en ijsvrij is...
Bevroren ondergrond met dikke hobbels, een 29-er merk je toch een stuk minder de oneffenheden. Stroken met gare boomwortels met een 29-er is makkelijker.. Niet iedereen is aan acrobaat op de fiets.
De grens opzoeken met wat de maximale bocht snelheid met een 26-er of een 29er is wachten tot de bos enigzins sneeuw en ijsvrij is...
Heb zelf een crosser (dus 28/29 inch wielen).
Laatst op zoek geweest naar bredere banden voor die fiets en tot de vaststelling gekomen dat je voor een 29-er bijna geen keus hebt als je breder wil dan 35mm.
Dit terwijl je voor 26 inch wielen een massa aan banden kan vinden in alle breedtes.
Hierdoor alleen al zou ik voor 26 inch gaan. Banden = het schoeisel, en met slechte schoenen loop je niet (hard/ver).
Laatst op zoek geweest naar bredere banden voor die fiets en tot de vaststelling gekomen dat je voor een 29-er bijna geen keus hebt als je breder wil dan 35mm.
Dit terwijl je voor 26 inch wielen een massa aan banden kan vinden in alle breedtes.
Hierdoor alleen al zou ik voor 26 inch gaan. Banden = het schoeisel, en met slechte schoenen loop je niet (hard/ver).