Tour van de hollanders?
Nee, ik volg je wel hoor: Giro hoort natuurlijk niet bij de voorjaarsklassiekers (en daar was het bovendien ook geen Hollander die met de bloemen ging lopen).
Wat ik opmerkelijk vind: het is niet omdat er nu meer renners zijn dan vroeger die zich uitsluitend op de Tour focussen (de trend die door Armstrong is ingezet), dat de Tour echt spannender wordt, of het deelnemersveld sterker is in de breedte: uiteindelijk strijden daar nog altijd maar een handjevol toppers voor de prijzen.
En zou zo'n Cunego nu blijer zijn met zijn zesde plaats in de Tour van vorig jaar dan met zijn vijfde plaats in de laatste Giro? (maar ik dwaal af...)
Wat ik opmerkelijk vind: het is niet omdat er nu meer renners zijn dan vroeger die zich uitsluitend op de Tour focussen (de trend die door Armstrong is ingezet), dat de Tour echt spannender wordt, of het deelnemersveld sterker is in de breedte: uiteindelijk strijden daar nog altijd maar een handjevol toppers voor de prijzen.
En zou zo'n Cunego nu blijer zijn met zijn zesde plaats in de Tour van vorig jaar dan met zijn vijfde plaats in de laatste Giro? (maar ik dwaal af...)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)
Daar heb je gelijk in, ze viel gewoon tegen in de grote klassiekers. Ik had over het woordje 'voorjaar' heen gelezen.litespeed schreef:Ok, Giro is ook voorjaar... Voor m'n gevoel hebben we het dan in wielertermen over Omloop t/m laatste klassiekers voor de Giro. My bad wellicht.
Vacansoleil had een grote mond voor AGR, WP en LBL, maar zijn totaal onzichtbaar geweest.
Per saldo hebben de renners van Vacansoleil zich dit voorjaar dus overal laten zien maar naar de smaak van sommigen te weinig in het klassieke blokje Amstel - Waalse Pijl - Luik.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Het is wel logisch dat men warmer wordt van de 5e plaats van Boogerd in de Tour dan van 't winnen van de Catalaanse Week. Die Catalaanse Week heeft 'niemand' gezien, hooguit een regeltje over gelezen in de krant, terwijl men hem in de Tour elke dag 'live' zag aanklampen bij de grote favorieten. Live op tv spreekt toch meer tot de verbeelding dan een regeltje uit de krant. En dat blijft daardoor dan heel wat beter/langer in het geheugen hangen.timo2.0 schreef:Je ziet het ook in dit topic, mensen die stellen dat een vijfde plaats in de Tour mooier is dan winnen in een "kleinere" koers. Ik heb Boogert prachtige dingen zien doen in de Tirreno, in Murcia, de Catalaanse Week, met z'n handen in de lucht over de streep en op het bovenste treetje van het erepodium. Dat doet mij veel meer dan een vijfde plaats in 1998. Zo ook zie ik Gesink en Mollema veel liever winnen in Zwitserland dan aanklampen in de Tour omdat ze dan vijfde en zesde kunnen worden in Parijs.
Natuurlijk is dat logisch, waarmee we weer bij die commerciële belangen komen die nu juist de kern zijn van wat ik zeg: drie weken aanklampen en vijfde worden staat daardoor hoger aangeschreven dan de rest van het seizoen goed presteren en daarbij meerdere ritten en zelfs eindklassementen winnen.
Helaas valt daar weinig aan te veranderen. De Tour heeft een grote naam bij de minder fanatieke wielervolgers, wordt verreden in (voor veel mensen) de vakantieperiode in een land waar veel Nederlanders met vakantie naar toe gaan. Plus dat de NOS (in tegenstelling tot de rest van het jaar) groots uitpakt, wat natuurlijk weer te verklaren is uit de hierboven genoemde zaken. Een soort cirkeltje dus.timo2.0 schreef:Natuurlijk is dat logisch, waarmee we weer bij die commerciële belangen komen die nu juist de kern zijn van wat ik zeg: drie weken aanklampen en vijfde worden staat daardoor hoger aangeschreven dan de rest van het seizoen goed presteren en daarbij meerdere ritten en zelfs eindklassementen winnen.
Voor mij is een vijfde plaats in de tour hoger dan een overwinning in de Catalaanse week. Niet omdat de tour op de televisie komt maar omdat alle toppers in de tour aan de start komen.
Daarnaast piekt iedereen naar de tour de france wat een goede klassering meer waarde geeft.
In de catalaanse week (of andere mindere rittenkoersen) komen niet alle toppers aan de start of ze zijn nog in voorbereiding.
Volgens mij werkt dit in alle sporten zo. In het schaatsen heeft een bronzen medaille op de olympische spelen meer waarde dan een wereld beker overwinning in november waar de toppers niet meedoen.
Daarnaast piekt iedereen naar de tour de france wat een goede klassering meer waarde geeft.
In de catalaanse week (of andere mindere rittenkoersen) komen niet alle toppers aan de start of ze zijn nog in voorbereiding.
Volgens mij werkt dit in alle sporten zo. In het schaatsen heeft een bronzen medaille op de olympische spelen meer waarde dan een wereld beker overwinning in november waar de toppers niet meedoen.
Dus niet winnen is mooier dan winnen? Het gaat er voor mij niet om wat hoger is maar wat mooier is en dan kies ik zonder bedenkingen voor iemand die met z'n handen in de lucht over de streep komt.
Probleem is natuurlijk ook de vicieuze cirkel die je krijgt: de Tour trekt zo disproportioneel veel media-aandacht, dat andere koersen minder relevant worden voor de topploegen; die gaan dan weer meer focussen op de Tour, wat nog meer ten koste gaat van de media-belangstelling voor de rest. O.K., Catalaanse Week, Ronde van Polen en Internationaal Wegcriterium zijn van oudsher misschien minder belangwekkende wedstrijden, maar pakweg de Ronde van Zwitserland of zelfs de Giro verdienen in mijn ogen toch wat meer respect...
En zoals al gezegd: vijfde of zesde in de Tour is puik, maar als dat het enige is waar je een heel jaar voor werkt is het wat magertjes: als je niet in staat bent om te winnen in een grote ronde kan je maar beter proberen elders wat overwinningen mee te sprokkelen, en alsnog voor die top10-positie gaan in de Tour (of Giro en/of Vuelta): dàn krijgt die ineens ook veel meer glans (en opnieuw verwijs ik naar die pipo van een Voeckler)!
En zoals al gezegd: vijfde of zesde in de Tour is puik, maar als dat het enige is waar je een heel jaar voor werkt is het wat magertjes: als je niet in staat bent om te winnen in een grote ronde kan je maar beter proberen elders wat overwinningen mee te sprokkelen, en alsnog voor die top10-positie gaan in de Tour (of Giro en/of Vuelta): dàn krijgt die ineens ook veel meer glans (en opnieuw verwijs ik naar die pipo van een Voeckler)!
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)
Precies, als je iets niet wil is een palmares waarop enkel prijkt dat je jaar in jaar in de top-10 eindigde in de Tour maar die verder vrijwel blanco is. Tenminste, dat zou ik niet willen. Dan krijg je waar bijvoorbeeld Jurgen Van den Broeck op af dreigt te stevenen: elk jaar leuk voor een hoge klassering in de Tour (maar het podium is nog ver weg) maar verder nooit winnen (op één rit in de Dauphiné na dan).
Dus renners moeten dan vaker gaan kiezen voor 2e/3e rangs wedstrijden om die te winnen, dan proberen op het hoogste niveau zo ver als mogelijk te komen?timo2.0 schreef:Dus niet winnen is mooier dan winnen? Het gaat er voor mij niet om wat hoger is maar wat mooier is en dan kies ik zonder bedenkingen voor iemand die met z'n handen in de lucht over de streep komt.
Niet mijn keuze.