Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Schijfremmen op wegfiets

Pinonoir
Forum-lid

Pinonoir 04 nov 2012 10:47

Als je denkt teveel remkracht te kunnen ontwikkelen, zou je met wat andere verhoudingen zuiger/zuiger/hevel iets minder kracht kunnen hebben in combinatie met een grotere afstand tussen schijf naar remblokken.

Voor vlak gebruik voldoen de huidige vegremmen zeker. Voor prettig afdalen in echte heuvels/bergen is een schijfrem in mijn ervaring een stuk prettiger in gebruik. Niet door de maximale remvertraging (die is inderdaad gelijk), maar door de mindere bedieningskrachten. En dan vergelijk ik Campa remmen op een racefiets met XTR en Elixir discs (180 voor/160 achter op een MTB in de afdaling van de Ventoux.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 04 nov 2012 12:42

Bedieningskracht heb je een punt. Dat is letterlijk 1 vingertje bij mijn xt-disks.
Less is bore

loekie76
Forum-lid

loekie76 04 nov 2012 15:42

daniel1975 schreef:Duurzaamheid: schijfremmen staan daar juist NIET om bekend. Veel meer onderhoud nodig.
Uiterlijk is idd subjectief
Doseerbaarheid: totaal geen issue imho. Met goede d-p remmen is de doseerbaarheid perfect. Overigens ervaar ik wel een verschil tussen campa en shimano; campa is vloeiender te doseren. (Vergelijk ik met een week sturen met Ultegra 6700)
Beter remmen bij nat weer: niet de rem maar het contact band-weg is de beperkende factor
Meer remkracht: remkracht die je nu kunt ontwikkelen is al hoger dan dat je snelheid af kan nemen.
Aerodynamica: geen idee, giswerk. Geen mening.

Kortom, die lange lijst met voordelen is niet zo lang als jij denkt.....
Wat betreft duurzaamheid/onderhoud ga ik een eind met je mee, maar vind ik het onderhoud vergelijkbaar:
remkabelonderhoud<->Ontluchten
remblokken wisselen<->discpads wisselen
aanlopende velgrem<->pingelen disc.
vastzittende pivot<->vastzittende zuiger
Ik heb zelf trouwens nog nooit een schijfrem hoeven ontluchten, anders dan bij het opnieuw installeren van de hydraulica, het is immers een gesloten systeem. Zolang het systeem gesloten blijft, is onderhoud aan hydraulica nihil, terwijl remkabels echt wel periodiek vervangen moeten worden.

Doseerbaarheid en remkracht is absoluut in het voordeel van een hydraulische (schijf)rem, met 1 vinger remmen in de regen, bergje af, durf ik niet op een racefiets, maar wel op een MTB. Bij nat weer neemt het remvermogen van een mechanische velgrem zeer snel af, dit moet je compenseren met extra kracht vanuit je handen.

Pinonoir
Forum-lid

Pinonoir 04 nov 2012 16:15

Ik heb de indruk dat in afdalingen de snelheid automatisch (instinctief?) lager wordt gehouden bij velgremmen met de achterliggende gedachte dat je hard moet gaan werken om die snelheid er bij de bocht weer uit te halen. Met discs laat je de snelheid meer oplopen omdat je beseft dat je zonder veel moeite de snelheid er weer uit kunt halen.
Voor mij zijn discs de enige reden om weer eens in een nieuwe racefiets te investeren. De laatste keer dat er een wezenlijke vooruitgang was, was bij de introductie van STI.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 04 nov 2012 17:27

loekie76 schreef:
daniel1975 schreef:Duurzaamheid: schijfremmen staan daar juist NIET om bekend. Veel meer onderhoud nodig.. [/quotw]
Ik heb zelf trouwens nog nooit een schijfrem hoeven ontluchten, anders dan bij het opnieuw installeren van de hydraulica, het is immers een gesloten systeem. Zolang het systeem gesloten blijft, is onderhoud aan hydraulica nihil.
Dan wil exact dezelfde remmen als jij!!
Ga voor de lol eens snuffelen op het mountainbikeforum, moet je eens opletten hoeveel vragen er over discs gaan ;)
In theorie heb je gelijk, in praktijk helaas niet.
Elixirs staan er helaas om bekend, oudere magura's om het lekken, etc. Pas met de huidige generatie SLX en XT remmen ga je richting onderhouds"vrije" disc sets.
Op de arb zweer ik bij discs, op de racer blijf ik er voorlopig ver vandaan. En dat zouden velen die niet ervaren zijn met eigen fietsonderhoud ook moeten doen.
Less is bore

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 nov 2012 21:55

Pinonoir schreef:Ik heb de indruk dat in afdalingen de snelheid automatisch (instinctief?) lager wordt gehouden bij velgremmen met de achterliggende gedachte dat je hard moet gaan werken om die snelheid er bij de bocht weer uit te halen. Met discs laat je de snelheid meer oplopen omdat je beseft dat je zonder veel moeite de snelheid er weer uit kunt halen.
Voor mij zijn discs de enige reden om weer eens in een nieuwe racefiets te investeren. De laatste keer dat er een wezenlijke vooruitgang was, was bij de introductie van STI.
De overgang uiteindelijk van 7 speed naar 11 speed is toch ook wel vooruitgang te noemen.

De laatste jaren heb ik maar 1 keer op een recht stuk aan de remmen getrokken omdat ik de snelheid te hoog op vond lopen. Dat was toen ik 97 km/h reed van de Fedaia af en nog lang niet bij de bocht was. Met schijfremmen had ik ook geremd, want ik remde omdat ik het niet meer overzichtelijk genoeg vond icm de extreme remweg. Met schijfremmen wordt m'n remweg op een racefiets echt niet veel korter. Voor iemand die 110 kg weegt kan ik me voorstellen dat extra remkracht van schijfremmen wenselijk is, maar dan moet je ook bredere banden dan 23 mm's monteren.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 05 nov 2012 07:14

daniel1975 schreef:Dan wil exact dezelfde remmen als jij!!
.
Dan moet je maar eens een setje hope monteren! Ik hoef er ook zo goed als niets aan te doen.

Blokken verwisselen noem ik geen onderhoud.

Matthijs1973
Forum-lid

Gebruikersavatar Matthijs1973 05 nov 2012 08:02

ik heb jaren met magura marta's gereden op de mtb, perfect setje, 2x per jaar nalopen, nieuwe blokjes, ontluchten (prima zelf te doen) en bedrijfszeker onderweg. Kan me de voordelen op de weg goed voorstellen, zal alleen wel enkele jaren duren voordat het 'gemeengoed' wordt gezien de andere wielen, frame's etc... Persoonlijk: hoe sneller ik het op de fiets kan monteren hoe beter, het remmen op de velg is op de racefiets qua dosering en gevoel een stap terug tov schijven op een mtb.

jsp64
Forum-lid

jsp64 05 nov 2012 19:16

Het gevoel in je remmen is mi vooral afhankelijk van de banden.
op CX rijd ik in de zomer met 25mm Conti GP bandjes (8 bar),
maar met de Schwalbe Sammy Slick 35mm banden (op 5.5 bar) voelt de rem 'beter' aan.
de mtb heeft 55 mm brede banden, en meer contactlengte door de lagere spanning (4 bar)
de mtb banden hebben dus meer oppervlakte, en dus grip/ reserve tov je race bandjes
wil je beter doseerbare velg remmen, monteer dan 28mm bandjes op je racefiets

dit is even los van het lagere zwaartepunt bij de mtb,
en de eerdergenoemde velgmaterialen (alu/ carbon)

loekie76
Forum-lid

loekie76 05 nov 2012 19:31

Rij nu al een paar jaar met Magura Marta's en nooit problemen mee, daarvoor Avid en ook met die schijfremmen was het onderhoud minimaal. Vind het een vreemd statement dat je op een MTB zweert bij schijfremmen, maar dat je ze op de racefiets niet wenst vanwege teveel onderhoud, waar zit het verschil.

wolly68
Forum-lid

wolly68 05 nov 2012 19:55

Pinonoir schreef:Ik heb de indruk dat in afdalingen de snelheid automatisch (instinctief?) lager wordt gehouden bij velgremmen met de achterliggende gedachte dat je hard moet gaan werken om die snelheid er bij de bocht weer uit te halen. Met discs laat je de snelheid meer oplopen omdat je beseft dat je zonder veel moeite de snelheid er weer uit kunt halen.
Ik rij met ultegra 6700 remmen en weeg 96 kg, maar ik hoef me echt geen zorgen te maken over remkracht. Ik kan het achterwiel los remmen dus dan zit je gewoon aan het maximum met deze geometrie van de fiets. Overigens zijn de xtr schijfremmen op mijn atb ook probleemloos en vrijwel onderhoudsvrij.

StefanJ
Forum-lid

StefanJ 13 nov 2012 00:22

wolly68 schreef:
Ik rij met ultegra 6700 remmen en weeg 96 kg, maar ik hoef me echt geen zorgen te maken over remkracht. Ik kan het achterwiel los remmen dus dan zit je gewoon aan het maximum met deze geometrie van de fiets. Overigens zijn de xtr schijfremmen op mijn atb ook probleemloos en vrijwel onderhoudsvrij.
Hier ook een gebruiker van 6700 remmen, maar dan van 110 kg. Aan remkracht absoluut geen gebrek, ook bergaf met een flink tempo. Toen ik nog 140 kg woog remde ik met iets oudere 6500 remmen. Ook toen, geen enkel probleem. Als het gaat om remkracht zijn echt de banden de beperkende factor (in ieder geval bij een wegfiets).

Op een MTB zie ik echt wel in dat je voordeel zou kunnen hebben met schijfremmen. Op de racer blijf ik de komende jaren (wie weet wat er in de toekomst voor een mooie dingen nog gaan komen) in ieder geval met velgremmen remmen.

Plaats reactie