Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Advies ideale gewicht

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 30 mei 2013 12:08

Ik ben verre van een expert, maar is het daarvoor niet efficiënter om een paar keer in de week gericht je beenspieren te trainen ipv. dit op de fiets proberen te bewerkstelligen?

Dennis31
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 02 feb 2013 18:38

Dennis31 30 mei 2013 13:00

Ja maar er is een probleem dat dan opduikt. Ik moet sowieso al veel herhalingen dan doen, anders krijg je sprintersbenen. En dan heb je direct een hele tijd spierpijn waardoor je training weer ineffienter wordt. Ik wil eigenlijk mijn benen dus alleen op de fiets trainen :)

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 30 mei 2013 14:31

Dat wordt fietsen met enkelgewichten dan ;)

Gebruikersavatar
tieky
Forum-lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 13 aug 2010 13:08
Locatie: Breda

Gebruikersavatar tieky 31 mei 2013 08:59

Ik zou toch krachttraining adviseren, en niet op de fiets, want je veel kilometers maken om echt kracht te winnen in je benen. Je kunt beter krachttraining gaan doen naast de fiets. Dat hoeft niet moeilijk te zijn, je hebt er niet eens gewichten voor nodig, alleen veel herhalingen, zoals je zelf al aangeeft.

Je hoeft er niet eens speciaal een training voor in te richten. Ik doe het vaak als ik sta te koken. Op een been staan en dan doorzakken. 3x10 keer voor beide benen en dan heb je je training weer gehad.
Meestal pak ik deze krachttraining wel in een aparte training, maar dan in combinatie met core-stability oefeningen. Even een half uurtje voor ik naar bed ga, is vaak al voldoende.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 31 mei 2013 09:57

Ik ga zelf toch echt niet een half uurtje voordat ik naar bed ga trainen. Niet zo bevorderlijk voor je nachtrust.

Gewoon meer fietsen, lekker varieert trainen. Worden je benen vanzelf iets dikker, je hebt helemaal geen dikke benen nodig om hard te fietsen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

dan the man
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 mar 2013 10:24

dan the man 03 jun 2013 20:12

Ik lees hier een boel zin maar ook onzin ;)
ik wil daarmee niet zeggen dat ik alles weet, maar wil best mijn verhaal hier uit de doeken doen.
hopelijk heeft TS er wat aan!

mijn startgewicht (een jaar geleden) was 140kg vet%40+
huidige gewicht is 104kg vet% 22 mijn lengte is 194cm

hoe heb ik dit gedaan.

1, besluiten om te gaan sporten en op mijn voeding te gaan letten.

2, Bepalen wat je ondehoud is, dit zijn het aantal kcal wat je nodig hebt om op gewicht te blijven incl werk en sport toeslag.

een bouwvakker heeft meer nodig als een boekhouder
en of je 1 of 12 uur per week traint maakt ook een behoorlijk verschil.

dus om te zeggen dat iedereen met 2000 kcal gaat afvallen vind ik erg kort door de bocht

ik heb zelf nauwkeurig uit laten rekenen wat ik nodig heb qua kcal en ben daar vervolgen ruim 30% onder gaan zitten.
en viel 1 kg pw af
naarmate je lichter wordt gaat het ook wat moeilijker dit komt ook omdat je lichaam zich aanpast als je lang weinig eet. met ander woorden je metabolisme vertraagd wat op den duur.
een goede remedie hiervoor is om 10 tot 14 dagen even weer "normaal" te eten dus precies eten wat je nodig hebt om op gewicht te blijven.
ik heb eventueel wel een excel sheet waar je alles op kunt invullen en die het voor je uitrekent.
dan is het nog belangrijk wat je binnen krijgt zoals eiwitten, carbs, en vetten.
maar dat is een te lang verhaal om hier allemaal op te noemen.
mocht ik TS nog ergen mee kunnen helpen dan stuur je maar een bericht.

suc6

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 04 jun 2013 08:49

Ik zit nu (4 juni) op 89 kg. Sinds Topic start (2 mei) is er (93-89) 4 kg. af.
Uitgaande van 31 dagen kom ik op 129 gram/dag, zeg 900 gram/week.
Het is een normale personenweegschaal, dus give or take 0.5 kg. nauwkeurig.
900 gram is aan de hoge kant maar ik voel me eigenlijk kiplekker. Geen flauwtes, niet zwart voor de ogen en slaap als een beer in winterslaap.
Wat heb ik gedaan: Nog meer op mijn eten letten, zoveel mogelijk fietsen en dit forum lezen uiteraard.
Met calorieteller heb ik bijgehouden wat ik eet en ik ben bijna elke dag onder de 2000 kcal gebleven.
Ik eet nu:
’s ochtends 100 gr. Muesli/yoghurt
10 uur : 1 boterham met licht beleg
12 uur: 2 boterhammen met licht beleg
15 uur: 1 boterham met licht beleg
Tussendoortjes: 1 appel, 1 mandarijn, soms wat noten / studentenhaver (die neem ik mee naar het werk voor als ik echt voel dat ik ga hongeren. Tot nu toe 1x gebeurt in het begin)
Avond eten: Elke avond wat anders, 2x/week vis. 1 bord met de helft groente. ’s Avonds alleen drinken, geen chips, chokola etc . Sowieso heb ik suiker nagenoeg afgezworen. Moet alleen mijn vrouw overtuigen dat het geen zin heeft naar de sportschool te gaan als je daarna een zak chips gaat op eten )
Tijdens een fietsdag kom ik iets boven de 2000 kcal.
Met die calorieteller kun je ook bijhouden wat je calorie-saldo is (per dag, maand). Saldo is tot nu toe is -21150. Uitgaande van 3500 kcal voor 500 gram vet is dat 3 kg. Komt niet helemaal overeen met 4kg. gewichtsafname, maar er zitten veel te veel onnauwkeurigheden in: de weegschaal (afwijking 0.5 kg.), de kcal vertrapt met fietsen (strava schatting) en van sommige soorten voedsel is de caloriewaarde / hoeveelheid lastig te schatten (ben 2x heus wel uit eten geweest). En niet te vergeten omzetting vet-spier (ik weet, ik moet dat anders formuleren...)

@dan the man: die 2000 kcal is inderdaad niet voor iedereen gelijk en ik denk dat ie voor mij aan de lage kant is. Maar het is als streefgetal goed te hanteren (ik krijg er geen overdreven honger van en voel me fit)

Voor het fietsen heb ik nu met een Hartslagmeter en cadansmeter.
De snelheid laat ik voorlopig voor wat ie is (bekende smoes voor 40plussers? :))
Ik fiets gemiddeld 3x in de week. Cadans gemiddeld zondag 93 (90 km), gisteren 92 (50 km).. Ik merk dat het fietsen op cadans steeds soepeler gaat.
Ik probeer de lange ritten hoog in D1 te fietsen, maar dat lukt me niet zo goed met die wind de laatste tijd. Ik rij veel meer D2. Mijn gemiddelde hartslag zondag: 152, gisteren 145 (ben wat rustiger gaan fietsen, meestal heb ik er een dag tussen zitten)
Maar goed, ik fiets volgens strava ongeveer 4000 kcal per week weg. Dit in combinatie met minder eten (ik schat 20-30%) kevert dan zo’n 6000-7000 kcal/week tekort: ongeveer een kg. dus.
Ik ga eerst zo door tot ik er nog 5kg af heb…

Mijn vet percentage is trouwens een groot vraagteken. Maar ik hoef alleen maar in de spiegel te kijken om te kunnen zien dat het te hoog is...

@dan the man: Heel netjes, 36kg er af! petje af.
older Budweiser

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 04 jun 2013 11:17

Even een blonde vraag tussendoor; kun je ook té licht zijn? (en dan bedoel ik niet anorexia), of té weinig vet overhouden?
Ik ben sinds ik ben begonnen met fietsen en sporten niet eens zo heel veel afgevallen, van ongeveer 63 naar ongeveer 57. Maar ik heb kennelijk behoorlijk wat spiermassa gekweekt want het ziet er uit alsof ik minimaal 12 kilo ben afgevallen. Ik kan na een behoorlijke fietstocht flink wat eten en ook snoepen en kom er niet meer door aan. Goed nieuws? Of uitkijken?

Ik voel me er wel veel beter bij. Ben zelf blij dat ik mijn niet-meer-sporten intermezzo van zo'n 15 jaar heb afgesloten. Ik kan me herinneren dat toen ik vroeger aan sport deed ik ook altijd nogal gespierd was, niet als een bodybuilder, maar gewoon sterk. Wel fijn dat het gewoon terugkomt ondanks het ouder worden.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
soloist
Forum-lid
Berichten: 810
Lid geworden op: 18 nov 2005 16:40

Gebruikersavatar soloist 04 jun 2013 13:23

TumTumTum schreef:Even een blonde vraag tussendoor; kun je ook té licht zijn? (en dan bedoel ik niet anorexia), of té weinig vet overhouden?
Ik ben sinds ik ben begonnen met fietsen en sporten niet eens zo heel veel afgevallen, van ongeveer 63 naar ongeveer 57. Maar ik heb kennelijk behoorlijk wat spiermassa gekweekt want het ziet er uit alsof ik minimaal 12 kilo ben afgevallen. Ik kan na een behoorlijke fietstocht flink wat eten en ook snoepen en kom er niet meer door aan. Goed nieuws? Of uitkijken?

Ik voel me er wel veel beter bij. Ben zelf blij dat ik mijn niet-meer-sporten intermezzo van zo'n 15 jaar heb afgesloten. Ik kan me herinneren dat toen ik vroeger aan sport deed ik ook altijd nogal gespierd was, niet als een bodybuilder, maar gewoon sterk. Wel fijn dat het gewoon terugkomt ondanks het ouder worden.
Als jij je er lekker bij voelt, waarom dan uitkijken? Ik merk dat mensen vaak zich "zorgen" maken om mij omdat ik als bijna 50-er niet de blijkbaar bijbehorende bierton meesjouw. (Weeg 63-65 kg bij 189 cm). Mensen roepen dan al snel dat je te "mager" bent, maar als ik een kilo teveel weeg zie ik dat toch echt wel aan mijn buik. Ik ken mijn lichaam en voel me het beste als gespierde tuinslang van 63 kg... ;)
Als je gewicht verder stabiel blijft is het toch ok lijkt me. En bedenk ook dat 6kg afvallen op 65 kg procentueel veel meer is dan 6 kg op 85 kg.
Mijn gewicht is ook redelijk stabiel wat ik ook doe. 63 kg als ik in een superfanatieke periode zit, 65 kg in de winter. Ik zeg altijd: fietsen is niet mijn hobbie maar vreten. Door het fietsen kan ik die hobbie zonder problemen beoefenen. Nu is dat dankzij mijn leeftijd inmiddels niet meer helemaal waar maar je begrijpt denk ik wel wat ik bedoel gezien je "vreetbuien" na het fietsen. Voor mij heel herkenbaar namelijk. Maar ik kon een paar jaar terug na het fietsen zo een hele (!!!) appeltaart naar binnen schuiven. Nu eet ik toch maar wat gezonder, al die transvetten in zo'n taart zijn ook niet echt gezond natuurlijk... ;)
Afbeelding

elefantino
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58

elefantino 04 jun 2013 13:37

soloist schreef:
TumTumTum schreef:Even een blonde vraag tussendoor; kun je ook té licht zijn? (en dan bedoel ik niet anorexia), of té weinig vet overhouden?
Ik ben sinds ik ben begonnen met fietsen en sporten niet eens zo heel veel afgevallen, van ongeveer 63 naar ongeveer 57. Maar ik heb kennelijk behoorlijk wat spiermassa gekweekt want het ziet er uit alsof ik minimaal 12 kilo ben afgevallen. Ik kan na een behoorlijke fietstocht flink wat eten en ook snoepen en kom er niet meer door aan. Goed nieuws? Of uitkijken?

Ik voel me er wel veel beter bij. Ben zelf blij dat ik mijn niet-meer-sporten intermezzo van zo'n 15 jaar heb afgesloten. Ik kan me herinneren dat toen ik vroeger aan sport deed ik ook altijd nogal gespierd was, niet als een bodybuilder, maar gewoon sterk. Wel fijn dat het gewoon terugkomt ondanks het ouder worden.
Als jij je er lekker bij voelt, waarom dan uitkijken? Ik merk dat mensen vaak zich "zorgen" maken om mij omdat ik als bijna 50-er niet de blijkbaar bijbehorende bierton meesjouw. (Weeg 63-65 kg bij 189 cm). Mensen roepen dan al snel dat je te "mager" bent, maar als ik een kilo teveel weeg zie ik dat toch echt wel aan mijn buik. Ik ken mijn lichaam en voel me het beste als gespierde tuinslang van 63 kg... ;)
Het punt is dat zo'n 40% van de Nederlanders kampt met overgewicht. Mannen van middelbare en oudere leeftijd zijn hierin oververtegenwoordigd. Dat verklaart waarschijnlijk de "zorgen" die geuit worden; licht overgewicht wordt door veel mensen als normaal gezien. Net zoals het door veel mensen als "normaal" wordt beschouwd dat mannen van 40+ een dikke buik hebben. Wat het natuurlijk niet is, en gezond is het al helemaal niet.

Ik ben overigens 68 kg bij 1.88m (30 jaar) en ik voel me er al jaren kerngezond bij. Ik heb het niet snel koud en ben weinig ziek.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8953
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 04 jun 2013 16:16

TumTumTum schreef:Even een blonde vraag tussendoor; kun je ook té licht zijn? (en dan bedoel ik niet anorexia), of té weinig vet overhouden?
Ik ben sinds ik ben begonnen met fietsen en sporten niet eens zo heel veel afgevallen, van ongeveer 63 naar ongeveer 57. Maar ik heb kennelijk behoorlijk wat spiermassa gekweekt want het ziet er uit alsof ik minimaal 12 kilo ben afgevallen. Ik kan na een behoorlijke fietstocht flink wat eten en ook snoepen en kom er niet meer door aan. Goed nieuws? Of uitkijken?

Ik voel me er wel veel beter bij. Ben zelf blij dat ik mijn niet-meer-sporten intermezzo van zo'n 15 jaar heb afgesloten. Ik kan me herinneren dat toen ik vroeger aan sport deed ik ook altijd nogal gespierd was, niet als een bodybuilder, maar gewoon sterk. Wel fijn dat het gewoon terugkomt ondanks het ouder worden.
Ieder lichaam is anders en reageert ook anders op bijkomen of afvallen belangrijkste is dat je je lekker voelt.
Ik ben 83kg en 1.87 als ik 65kg zou wegen zijn mijn lichaamsverhoudingen denk ik niet om aan te zien.
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

elefantino
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58

elefantino 04 jun 2013 16:18

nijkie schreef:Ieder lichaam is anders en reageert ook anders op bijkomen of afvallen belangrijkste is dat je je lekker voelt.
Ik ben 83kg en 1.87 als ik 65kg zou wegen zijn mijn lichaamsverhoudingen denk ik niet om aan te zien.
Dat laatste begrijp ik niet. Leg eens uit, als je wilt.

Plaats reactie