Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Koga of Cannondale; lastige keuze.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39545
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 mei 2013 10:19

53x11 schreef:. Wil je comfortabel zien en/of heb je verhoudingsgewijs lange benen, dan zal je waarschijnlijk niet lekker zitten op een supersix. Tenminste, niet zonder kunstgrepen als spacers en omhoog wijzende stuurpennen.
Hoe eenvoudig kan het zijn :)
En met die kunstgrepen haal je nooit dezelfde rijeigenschappen als met een frame wat gewoon op die houding is ontwikkeld.

En carbon heeft geen misterieuze eigenschappen. Tis net hoe de constructeurs heb maken. Je kunt carbonframes knalhard maken (de "duitsers", SL4, bijv) of juist veel soepeler (Bijv Look, Pina). Maar dat kan met alu ook. Je hebt alleen met carbon meer vrijheid qua vormen etc. Supersix zit er trouwens tussenin; niet knalhard maar wel heerlijk stijf.

Maar materialist wil het gewoon niet weten; die is zo zelfverzekerd van zijn eigen (niet onderbouwde) gelijk dat ik deze discussie toch niet kan winnen. Ga ik ook niet proberen, hoop dat Bert gewoon een goede proefrit kan maken op de verschillende fietsen en dan zijn eigen conclusie trekt wat het beste bij HEM past.
Less is bore

Gebruikersavatar
RelicBert
Forum-lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 01 apr 2012 23:39
Locatie: Apenheul

Gebruikersavatar RelicBert 13 mei 2013 10:35

daniel1975 schreef:hoop dat Bert gewoon een goede proefrit kan maken op de verschillende fietsen en dan zijn eigen conclusie trekt wat het beste bij HEM past.
Heren,

Ik lees de discussie met veel belangstelling. Het enige juiste antwoord staat hier boven denk ik. Toch denk ik dat ik veel van jullie kan leren (en al heb geleerd).

Het vervelende van vragen stellen is dat je evenveel antwoorden/meningen krijgt dan dat er mensen zijn. Vele antwoorden zijn gebaseerd op ervaringen van de persoon, andere zijn weer gebaseerd op wat men denkt wat juist is omdat men dit heeft gelezen en/of gehoord. De kunst is om de juiste antwoorden er uit te pikken. (die van de eigen ervaring hebben het meeste waarde). Natuurlijk moet je ook de antwoorden in het juiste licht zien: Ik ben 57, dus niet meer de jongste. Iemand van 25 zal, waarschijnlijk, zijn mening geven afgezet tegen zijn situatie.

We komen in elk geval steeds een stapje verder; wordt vervolgt.
In elk geval wil ik iedereen alvast bedanken voor de veelal zinvolle reacties!

Gr.
Bert
Avatar gebruiker

jules_msk
Forum-lid
Berichten: 312
Lid geworden op: 08 sep 2010 21:57

jules_msk 13 mei 2013 16:06

Een heerlijke discussie en een leuk topic om te volgen.
Heb de afgelopen 7 pagina's met veel plezier gelezen en ben nu ook wel erg benieuwd naar de uiteindelijke keuze van Bert.
Het zou me niet eens verbazen als hij uiteindelijk binnen wandelt voor een Cannondale maar uiteindelijk toch buitenwandelt met iets totaal anders (Specialized/Canyon/...). Want zoals je zelf ook zegt, er zijn evenveel meningen als dat er mensen zijn en de enige juiste mening om je op te baseren bij de aankoop van een nieuwe fiets is de jouwe na een proefrit en een nachtje slapen!
Een renner leeft niet in het echte leven. Dat leven komt pas na de fiets.

Gebruikersavatar
RelicBert
Forum-lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 01 apr 2012 23:39
Locatie: Apenheul

Gebruikersavatar RelicBert 13 mei 2013 21:32

Even een korte samenvatting (met een knipoog):

Caad 10 met Ultegra, nou voorlopig is 105 prima voor mij, kan altijd nog updaten.
Supersix met 105 lijkt binnen de mogelijkheden te vallen.
Koga wordt vergeleken met Dacia. Koga is niet echt favoriet merk op dit forum.
Synapse komt om de hoek kijken. Stuk comfortabeler dan Caad 10 / S6.
Koga is toch wel kwaliteit.
RS10 wielen van Shimano zijn voorlopig van voldoende kwaliteit.
Aksium zijn trekkerwielen.
Het begrip “Oubollig” komt om de hoek, Comfort fietsen zijn oubollig; nou ja, niet allemaal hoor.
Comfort zit ‘m in 25 mm banden en half bar minder.
Carbon is beter dan Aluminium, of toch weer niet, ja toch wel, ???????
Bert gaat aan de Synapse, dat gaat ons lukken.
Even dreigt het topic te ontsporen, maar komt gelukkig weer goed.
Tja, die Geometrie. Kun je aan sleutelen, maar toch eigenlijk ook weer niet.

Gr.
Bert
Avatar gebruiker

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27878
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 mei 2013 21:52

Goed samengevat. Overigens heeft D75 Lightweight wielen van 2k ook wel eens die titel gegeven, maar in dit geval heeft hij gelijk ;)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39545
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 mei 2013 22:20

Nee, dat zag eruit als karrewielen, geen trekkerwielen. Wel graag correct quoten ;)
Less is bore

Gebruikersavatar
RelicBert
Forum-lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 01 apr 2012 23:39
Locatie: Apenheul

Gebruikersavatar RelicBert 13 mei 2013 22:27

daniel1975 schreef:Aksium = trekkerwielen
Zeker geen upgrade. Dan een setje FulcrumR3 oid, dan maak je echt een stap. Maar dan praat je wel over 325,-
:mrgreen:
Avatar gebruiker

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39545
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 mei 2013 22:33

Bert, havana doelt op Lightweight wielen die ik qua looks heb vergeleken met karrewielen ;)
Less is bore

Gebruikersavatar
RelicBert
Forum-lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 01 apr 2012 23:39
Locatie: Apenheul

Gebruikersavatar RelicBert 13 mei 2013 23:08

Oké, op die fiets . . .

Zoiets dus :D Alweer wat geleerd.

Afbeelding
Avatar gebruiker

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 14 mei 2013 10:39

RelicBert schreef:Even een korte samenvatting (met een knipoog):

Caad 10 met Ultegra, nou voorlopig is 105 prima voor mij, kan altijd nog updaten.
Supersix met 105 lijkt binnen de mogelijkheden te vallen.
Koga wordt vergeleken met Dacia. Koga is niet echt favoriet merk op dit forum.
Synapse komt om de hoek kijken. Stuk comfortabeler dan Caad 10 / S6.
Koga is toch wel kwaliteit.
RS10 wielen van Shimano zijn voorlopig van voldoende kwaliteit.
Aksium zijn trekkerwielen.
Het begrip “Oubollig” komt om de hoek, Comfort fietsen zijn oubollig; nou ja, niet allemaal hoor.
Comfort zit ‘m in 25 mm banden en half bar minder.
Carbon is beter dan Aluminium, of toch weer niet, ja toch wel, ???????
Bert gaat aan de Synapse, dat gaat ons lukken.
Even dreigt het topic te ontsporen, maar komt gelukkig weer goed.
Tja, die Geometrie. Kun je aan sleutelen, maar toch eigenlijk ook weer niet.

Gr.
Bert
Ik was er even niet en ik zie dat Daniel ondertussen met dodelijke nauwkeurigheid uit eigen werk citeert. Gelukkig vloeit er geen bloed.

Bij je opsomming hoort denk ik dat Cannondale geen slechte fietsen maakt. Ze zijn allemaal heel mooi afgewerkt. Cannondale hoort tot de handvol trendsetters. Welke van de drie je ook kiest je zult er geen buil aan vallen.

Carbon is minstens 2 maal zo duur en lichter dan aluminium. Bij al die messscherpe argumentatie dacht ik dat we het daar ook over eens waren.

Eerst was je op zoek naar een race-race fiets. Met de synaps kijk je bij comfort-race fietsen dat is een heel andere vijver. Volgens mij komt de comfort fiets van de tekentafel van een reclame bureau en niet die van een ingenieur. Wil je toch die stap maken kijk dan ook naar de comfort fietsen van specialized en bmc evenals C trendsetters en ook heel mooi afgewerkt

wibbel2
Forum-lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 29 jun 2011 13:03
Locatie: Warmond

wibbel2 14 mei 2013 15:04

Waarom koop je niet gewoon een electrische fiets. Al dat gehannes, je wordt er doodmoe van......
I find your lack of faith disturbing

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39545
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 mei 2013 07:52

materialist schreef:
Eerst was je op zoek naar een race-race fiets. Met de synaps kijk je bij comfort-race fietsen dat is een heel andere vijver. Volgens mij komt de comfort fiets van de tekentafel van een reclame bureau en niet die van een ingenieur.
Materialist, wil je nu aub ophouden met het verkondigen van dit soort onzin?
Dit slaat werkelijk nergens op, en al helemaal niet uit de mond van iemand die er totaal geen persoonlijke ervaring mee heeft. Waarom zou een comfortracefiets nu weer geen racefiets zijn?? Dat Sagan soms op een Synapse koerst en met een Roubaix voorjaarklassiekers zijn gewonnen doet toch iets anders vermoeden..... En mannen de voor de overwinning rijden gaan echt niet op een fiets zitten waar geen ingenieur aan te pas is gekomen ;).
Dat je het zelf gelioft is prima, maar om anderen te overtuigen van jouw (on)gelijk slaat nergens op.
En ja, ik weet dat ik nu op de man discussier, maar wat jij schrijft is gewoon niet juist.
Tuurlijk hebben ze de fabrikanten met dit soort modellen weer een mooie sales/marketingteoef in handen, maar verder slaat je verhaal gewoon nergens op.
Maar goed, dit is het laatste wat ik er over schrijf in dit topic. Hoef/wil jou niet te overtuigen.
Less is bore

Plaats reactie