Zo, de vingers zijn weer uit het gips, en ik kan ze inmiddels ook weer enigzins bewegen. Tijd om te klussen dus, inclusief beloofd fotoverslagje.
Eerst de cranks eraf. Crankbouten eruit draaien (10 mm inbus) en met een speciaal tooltje (
KT013 de cranks eraf schroeven.
De kleinste bout gaat in de trapas:
Vervolgens gaat de grootste bout op de crank:
...Om vervolgens met een 8mm inbus de kleinere bout weer uit de trapas te draaien. De crank komt dan vanzelf mee. In principe hoeft alleen de crank aan de aandrijfkant los, maar omdat ik alle kraakoorzaken wil uitsluiten, heb ik alles rond crank en trapas losgemaakt en van vers vet voorzien.
Met een rubber hamer vervolgens de as voorzichtig richting niet-aandrijfkant uit de lagers geslagen.
Vervolgens de lagers uitgedreven. Dat kan met een vrij goedkoop tooltje, waarmee je de lagers eruit kan slaan. Ik heb er echter voor gekozen om een (duurder) uit- en indrijftool te kopen van
CEMA. Voornamelijk omdat ik daarmee heel precies recht en op de juiste diepte de lagers vast kan persen. Maar dat komt later:
Met een pen en een contrastuk kwamen de lagers makkelijk los:
De oorzaak van de tik was snel gevonden. Eén van de lagers liep enorm korrelig, terwijl deze er nog wel goed uit zag (geen roest/vuil etc). FSA maakt zijn discutabele reputatie weer waar helaas.
Met eerst wasbenzine en daarna alcohol heb het lagerhuis vervolgens goed ontvet. Met de crank eraf is het makkelijk poetsen, dus de rest van de fiets krijgt ook een poetsbeurt
Met dezelfde CEMAtool gaan de lagers er ook weer in. Ik heb gekozen voor lagers van Cbear, die ik vastlijm met
Loctite 641. De vorige eigenaar van het frame (dat ik als enige onderdeel van de fiets 2e hands heb verkregen) had een BSA adapterbus geplaatst. Bij het plaatsen en/of verwijderen daarvan is de lagerbus gekrast, dus een beetje loctite tussen lagers en bus is een goed idee waarschijnlijk. Loctite breng ik aan met een wattenstaafje, op de lagers, zodat overtollig loctite na persen er makkelijk aan de buitenkant af te halen is.
Inpersen:
Nadat de lagers op hun plek zaten heb ik de loctite 24 uur laten uitharden voordat ik de trapas terug geplaatst heb
Lekker veel lagervet aan de binnen- en buitenkant van de lagers:
Aan de aandrijfkant moet de golfring en een aantal vulringen (in mijn geval 2 stuks)
Vervolgens ook weer lekker veel montagevet op de as voordat de cranks er weer op gaan:
Van het plaatsen van de cranks heb ik geen foto's gemaakt. Dat is gewoon een kwestie van met de crankbout stevig vastdraaien. Niet de ketting vergeten om het tandwiel te leggen!
Hopelijk klaar voor een heel aantal kraakloze kilometers