Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Nieuwe wielset, Fulcrum 1 of toch handgespaakt?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 nov 2013 21:21

loos schreef:
amclassic-fan schreef:Prijzen trekken op niets wat mij betreft. Ik snap wel dat die wielbouwers graag in deze prijsklasse willen bouwen, want dan kunnen ze aanzienlijk meer verdienen. Als ik er een wielset naast zet met Kinlin 279 velgen, Bikehubstore naven (of vergelijkbaar), zal praktisch niemand het verschil zien en verschil voelen tijdens 't fietsen? Ik vermoed van niet.
Dat is appels met peren. Die kinlin velgen kosten de helft, en zijn ook eerder versleten.
Wheeltec heeft ook Novatec naven, dan wordt het ook behoorlijk voordeliger.
Het feit dat je geen verschil voelt betekent nog niet dat het er niet is (degelijkheid, levensduur, servicegevoeligheid).

We praten hier over opplussen van 100 euro bij een premium aanbieder, d.i. 15% van de prijs.
Valt mee wat mij betreft, want het zijn toch de handjes die het verschil maken.
En inderdaad, er zit een beetje lucht in. Maar ja, vraag en aanbod bepaalt de prijs (Wheeltec kent wachttijden). Zoran is voordeliger, maar de communicatie is moeizaam. Ernie Frieke is zeker niet voordeliger, en lastig in de omgang.

edit: typo
Die velgen kosten inderdaad de helft, maar ze zijn echt niet 2x zo snel weg. De meeste Kinlin velgen zijn de afgelopen 2 jaar iets zwaarder geworden, omdat o.a. de remrand iets verdikt is. Ik heb de afgelopen jaren praktisch al mijn km's gemaakt op Kinlin velgen en in die tijd heb ik 1 velg compleet gesloopt (maar dat was wel een beetje mijn eigenschuld doordat ik de spaakspanning veel te hoog had) en 1 voorvelg is op dit moment aan het einde van z'n leven. Maar die voorvelg heb ik de meeste km's de afgelopen 2 seizoenen mee gereden. Iedere andere velg zou ook op z'n minst behoorlijk sleets geworden zijn.

Al die peperdure naven gebruiken ook maar gewoon standaard industrielagers. Hoe moeilijk denk je dat het is een om voornaaf te maken? Stukje aluminium uitdraaien op een CNC frees, paar gaatjes boren, lagers erin en klaar. Ik snap niet waarom dat bij de 'bekende' merken zoveel moet kosten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 01 nov 2013 21:26

+1

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 01 nov 2013 21:26

+1

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 01 nov 2013 21:26

Samenvattend, ja het kan voordeliger; maar alle waar naar zijn geld.
Het is zeker een wielset waar je geen spijt van zult krijgen, en die op jou wensen en behoeftes gebaseerd is.
Ik kan niet in je portemonnee kijken; als je het budget hebt, en het ervoor over hebt zou ik het doen.
Als je twijfelt en het eigenlijk voordeliger wilt, kun je natuurlijk Marc ook vragen naar alternatieven m.b.t. de naven.
Afbeelding

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 01 nov 2013 21:46

Belangrijke informatie ontbreekt. Het is niet duidelijk of er cx-ray of andere platte spaken in zit en het spaakpatroon zou ik ook wel willen weten. Bij deze prijs verwacht ik cx-ray spaken.
Piacenti, 2 maal kosten aan huis 220-230 euro. Hope RS mono 240 euro. spaken cx-ray 60-65 euro, nippels 10 euro.
Je kunt het zelf voor 520-550 euro. Met alle gedoe van niet goed en toch naar een bevriende wielbouwer.
700 euro is dus helemaal niet zo gek en laten we niet kinderachtig zijn: alleen voor niets gaat de zon op.

De keuze velgen, naven is goed. Ik zou minder spaken nemen. 22-24. Wielbouwers nemen liever geen risico, kan ik mij ook iets bij voorstellen.
Wat er ook van zij: het worden top wielen.
Piacenti is geloof ik de eerste losse velg die in een windtunnel ontworpen is en zou het tegen fabriekswielen kunnen opnemen. Ik ben heel benieuwd of dat zo is.

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 01 nov 2013 21:52

22-24 spaken bij 100+ kilo?

In een windtunnel en tegen fabriekswielen opnemen...? Vaag dit....

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 01 nov 2013 21:54

litespeed schreef:22-24 spaken bij 100+ kilo?

In een windtunnel en tegen fabriekswielen opnemen...? Vaag dit....
Klets niet
heb je wat te zeggen dan zeg het

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 01 nov 2013 21:54

amclassic-fan schreef: Die velgen kosten inderdaad de helft, maar ze zijn echt niet 2x zo snel weg. De meeste Kinlin velgen zijn de afgelopen 2 jaar iets zwaarder geworden, omdat o.a. de remrand iets verdikt is. Ik heb de afgelopen jaren praktisch al mijn km's gemaakt op Kinlin velgen en in die tijd heb ik 1 velg compleet gesloopt (maar dat was wel een beetje mijn eigenschuld doordat ik de spaakspanning veel te hoog had) en 1 voorvelg is op dit moment aan het einde van z'n leven. Maar die voorvelg heb ik de meeste km's de afgelopen 2 seizoenen mee gereden. Iedere andere velg zou ook op z'n minst behoorlijk sleets geworden zijn.

Al die peperdure naven gebruiken ook maar gewoon standaard industrielagers. Hoe moeilijk denk je dat het is een om voornaaf te maken? Stukje aluminium uitdraaien op een CNC frees, paar gaatjes boren, lagers erin en klaar. Ik snap niet waarom dat bij de 'bekende' merken zoveel moet kosten.
Die Piacenti velgen zijn ook nog eens aërodynamischer, en leveren een comfortabeler gevoel (want meer lucht in de banden) t.o.v. de kinlin velgen. Ze zijn dus anders. Wat de naven betreft: als de geometrie goed is, is een voornaaf al gauw OK. Het probleem zit vaak bij de achternaven. En als ik zou mogen kiezen tussen Hope enerzijds en BHS/Novatec anderzijds dan wist ik het wel; ik zeg alleen dat er verschil is, ik laat mij er niet over uit of het het prijsverschil waard is.

N.B.: CX-ray kost ca. 2 euro p.s., 120 euro voor de hele set dus.; maar dat verwacht ik eigenlijk niet bij deze wielset. Als hij CX-ray geoffreerd heeft (DS: CX-sprint) klopt de prijs gewoon helemaal.
Afbeelding

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 01 nov 2013 21:59

loos schreef:Die velgen zijn ook nog eens aërodynamischer, en leveren een comfortabeler gevoel (want meer lucht in de banden) t.o.v. de kinlin velgen.
Check hier de doorsneden: http://fairwheelbikes.com/c/forums/topi ... m-roundup/

Dat valt dus reuze mee en er zit dus nauwelijks verschil tussen. De interne breedte scheelt 1mm in het voordeel van de Pacenti. Als die doorsneden kloppen lijkt de Pacenti ook wel een veel dunnere remrand te hebben.

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 01 nov 2013 22:05

loos: je hebt gelijk 120 euro

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1642
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 01 nov 2013 22:07

Dat Van die dunnere remrand ontgaat mij.
Afbeelding

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 01 nov 2013 22:10

apexrider schreef:Dat Van die dunnere remrand ontgaat mij.
Als je het over mijn post hebt: veel dunner is idd overdreven bij nader inzien. Zo op het oog (mijn oog) lijkt de Pacenti iets dunner.

Kinlin:
Afbeelding

Pacenti:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door litespeed op 01 nov 2013 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie