Pagina 7 van 14

Re: Nieuwe wielset, Fulcrum 1 of toch handgespaakt?

Geplaatst: 01 nov 2013 21:21
door amclassic-fan
loos schreef:
amclassic-fan schreef:Prijzen trekken op niets wat mij betreft. Ik snap wel dat die wielbouwers graag in deze prijsklasse willen bouwen, want dan kunnen ze aanzienlijk meer verdienen. Als ik er een wielset naast zet met Kinlin 279 velgen, Bikehubstore naven (of vergelijkbaar), zal praktisch niemand het verschil zien en verschil voelen tijdens 't fietsen? Ik vermoed van niet.
Dat is appels met peren. Die kinlin velgen kosten de helft, en zijn ook eerder versleten.
Wheeltec heeft ook Novatec naven, dan wordt het ook behoorlijk voordeliger.
Het feit dat je geen verschil voelt betekent nog niet dat het er niet is (degelijkheid, levensduur, servicegevoeligheid).

We praten hier over opplussen van 100 euro bij een premium aanbieder, d.i. 15% van de prijs.
Valt mee wat mij betreft, want het zijn toch de handjes die het verschil maken.
En inderdaad, er zit een beetje lucht in. Maar ja, vraag en aanbod bepaalt de prijs (Wheeltec kent wachttijden). Zoran is voordeliger, maar de communicatie is moeizaam. Ernie Frieke is zeker niet voordeliger, en lastig in de omgang.

edit: typo
Die velgen kosten inderdaad de helft, maar ze zijn echt niet 2x zo snel weg. De meeste Kinlin velgen zijn de afgelopen 2 jaar iets zwaarder geworden, omdat o.a. de remrand iets verdikt is. Ik heb de afgelopen jaren praktisch al mijn km's gemaakt op Kinlin velgen en in die tijd heb ik 1 velg compleet gesloopt (maar dat was wel een beetje mijn eigenschuld doordat ik de spaakspanning veel te hoog had) en 1 voorvelg is op dit moment aan het einde van z'n leven. Maar die voorvelg heb ik de meeste km's de afgelopen 2 seizoenen mee gereden. Iedere andere velg zou ook op z'n minst behoorlijk sleets geworden zijn.

Al die peperdure naven gebruiken ook maar gewoon standaard industrielagers. Hoe moeilijk denk je dat het is een om voornaaf te maken? Stukje aluminium uitdraaien op een CNC frees, paar gaatjes boren, lagers erin en klaar. Ik snap niet waarom dat bij de 'bekende' merken zoveel moet kosten.

Re: Nieuwe wielset, Fulcrum 1 of toch handgespaakt?

Geplaatst: 01 nov 2013 21:26
door litespeed
+1

Re: Nieuwe wielset, Fulcrum 1 of toch handgespaakt?

Geplaatst: 01 nov 2013 21:26
door litespeed
+1

Re: Nieuwe wielset, Fulcrum 1 of toch handgespaakt?

Geplaatst: 01 nov 2013 21:26
door loos
Samenvattend, ja het kan voordeliger; maar alle waar naar zijn geld.
Het is zeker een wielset waar je geen spijt van zult krijgen, en die op jou wensen en behoeftes gebaseerd is.
Ik kan niet in je portemonnee kijken; als je het budget hebt, en het ervoor over hebt zou ik het doen.
Als je twijfelt en het eigenlijk voordeliger wilt, kun je natuurlijk Marc ook vragen naar alternatieven m.b.t. de naven.

Re: Nieuwe wielset, Fulcrum 1 of toch handgespaakt?

Geplaatst: 01 nov 2013 21:46
door materialist
Belangrijke informatie ontbreekt. Het is niet duidelijk of er cx-ray of andere platte spaken in zit en het spaakpatroon zou ik ook wel willen weten. Bij deze prijs verwacht ik cx-ray spaken.
Piacenti, 2 maal kosten aan huis 220-230 euro. Hope RS mono 240 euro. spaken cx-ray 60-65 euro, nippels 10 euro.
Je kunt het zelf voor 520-550 euro. Met alle gedoe van niet goed en toch naar een bevriende wielbouwer.
700 euro is dus helemaal niet zo gek en laten we niet kinderachtig zijn: alleen voor niets gaat de zon op.

De keuze velgen, naven is goed. Ik zou minder spaken nemen. 22-24. Wielbouwers nemen liever geen risico, kan ik mij ook iets bij voorstellen.
Wat er ook van zij: het worden top wielen.
Piacenti is geloof ik de eerste losse velg die in een windtunnel ontworpen is en zou het tegen fabriekswielen kunnen opnemen. Ik ben heel benieuwd of dat zo is.

Re: Nieuwe wielset, Fulcrum 1 of toch handgespaakt?

Geplaatst: 01 nov 2013 21:52
door litespeed
22-24 spaken bij 100+ kilo?

In een windtunnel en tegen fabriekswielen opnemen...? Vaag dit....

Re: Nieuwe wielset, Fulcrum 1 of toch handgespaakt?

Geplaatst: 01 nov 2013 21:54
door materialist
litespeed schreef:22-24 spaken bij 100+ kilo?

In een windtunnel en tegen fabriekswielen opnemen...? Vaag dit....
Klets niet
heb je wat te zeggen dan zeg het

Re: Nieuwe wielset, Fulcrum 1 of toch handgespaakt?

Geplaatst: 01 nov 2013 21:54
door loos
amclassic-fan schreef: Die velgen kosten inderdaad de helft, maar ze zijn echt niet 2x zo snel weg. De meeste Kinlin velgen zijn de afgelopen 2 jaar iets zwaarder geworden, omdat o.a. de remrand iets verdikt is. Ik heb de afgelopen jaren praktisch al mijn km's gemaakt op Kinlin velgen en in die tijd heb ik 1 velg compleet gesloopt (maar dat was wel een beetje mijn eigenschuld doordat ik de spaakspanning veel te hoog had) en 1 voorvelg is op dit moment aan het einde van z'n leven. Maar die voorvelg heb ik de meeste km's de afgelopen 2 seizoenen mee gereden. Iedere andere velg zou ook op z'n minst behoorlijk sleets geworden zijn.

Al die peperdure naven gebruiken ook maar gewoon standaard industrielagers. Hoe moeilijk denk je dat het is een om voornaaf te maken? Stukje aluminium uitdraaien op een CNC frees, paar gaatjes boren, lagers erin en klaar. Ik snap niet waarom dat bij de 'bekende' merken zoveel moet kosten.
Die Piacenti velgen zijn ook nog eens aƫrodynamischer, en leveren een comfortabeler gevoel (want meer lucht in de banden) t.o.v. de kinlin velgen. Ze zijn dus anders. Wat de naven betreft: als de geometrie goed is, is een voornaaf al gauw OK. Het probleem zit vaak bij de achternaven. En als ik zou mogen kiezen tussen Hope enerzijds en BHS/Novatec anderzijds dan wist ik het wel; ik zeg alleen dat er verschil is, ik laat mij er niet over uit of het het prijsverschil waard is.

N.B.: CX-ray kost ca. 2 euro p.s., 120 euro voor de hele set dus.; maar dat verwacht ik eigenlijk niet bij deze wielset. Als hij CX-ray geoffreerd heeft (DS: CX-sprint) klopt de prijs gewoon helemaal.

Re: Nieuwe wielset, Fulcrum 1 of toch handgespaakt?

Geplaatst: 01 nov 2013 21:59
door litespeed
loos schreef:Die velgen zijn ook nog eens aƫrodynamischer, en leveren een comfortabeler gevoel (want meer lucht in de banden) t.o.v. de kinlin velgen.
Check hier de doorsneden: http://fairwheelbikes.com/c/forums/topi ... m-roundup/

Dat valt dus reuze mee en er zit dus nauwelijks verschil tussen. De interne breedte scheelt 1mm in het voordeel van de Pacenti. Als die doorsneden kloppen lijkt de Pacenti ook wel een veel dunnere remrand te hebben.

Re: Nieuwe wielset, Fulcrum 1 of toch handgespaakt?

Geplaatst: 01 nov 2013 22:05
door materialist
loos: je hebt gelijk 120 euro

Geplaatst: 01 nov 2013 22:07
door apexrider
Dat Van die dunnere remrand ontgaat mij.

Re:

Geplaatst: 01 nov 2013 22:10
door litespeed
apexrider schreef:Dat Van die dunnere remrand ontgaat mij.
Als je het over mijn post hebt: veel dunner is idd overdreven bij nader inzien. Zo op het oog (mijn oog) lijkt de Pacenti iets dunner.

Kinlin:
Afbeelding

Pacenti:
Afbeelding