Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Ghetto tubeless moet wel op tubeless velgen. Anders heb je alsnog grote kans dat je band eraf schiet.
Met een vouwband kan ik mij dat voorstellen omdat die m.i. na te zijn gemonteerd is opgerekt, maar ik denk niet met een draadband. Maar ik heb er geen ervaring mee, dus vandaar dat ik benieuwd ben. Als je doorsnedes van velgen bekijkt zie ik dat er weinig verschil is tussen een tubeless velg en een gewone velg, ze hebben beide een rand waarachter de draad van de band blijft steken na te zijn opgepompt. Het verschil zit m.i. voornamelijk in de draad van de tubelessband, die n.l. veel steviger uitgevoerd.japiecarbon schreef:Ghetto tubeless moet wel op tubeless velgen. Anders heb je alsnog grote kans dat je band eraf schiet.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Zou toch opletten, bv.bij campa gebruikt men misschien een iets ruimere maat binnen de toleranties voor de 2wayfit velgen.
Een eventuele oplossing, zelfs al is de velg reeds luchtdicht, is alsnog een laag yelow tape aanbrengen, niet voor luchtdichtheid maar voor het velgbed een tientje te verhogen zodoende de banden minder speling krijgt.
Een eventuele oplossing, zelfs al is de velg reeds luchtdicht, is alsnog een laag yelow tape aanbrengen, niet voor luchtdichtheid maar voor het velgbed een tientje te verhogen zodoende de banden minder speling krijgt.
Hoe dik is de Yellow tape? 0,1mm? De dikte van de wand van een binnenband is meer, misschien wel 0,5 dus . . . Als je goed naar die Youtube filmpjes kijkt en je ziet hoe Stan's No Tube werkt dan is deze laatste dus de professionele versie van de "Ghetto" versie, of zie ik dat verkeerd.remirom schreef:Zou toch opletten, bv.bij campa gebruikt men misschien een iets ruimere maat binnen de toleranties voor de 2wayfit velgen.
Een eventuele oplossing, zelfs al is de velg reeds luchtdicht, is alsnog een laag yelow tape aanbrengen, niet voor luchtdichtheid maar voor het velgbed een tientje te verhogen zodoende de banden minder speling krijgt.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Stans heft een lagere velg rand, en dus een hoger velg bed. Mede daarom blijft de band er beter om liggen.
Ik zeg dit niet omdat ik het denk, maar omdat ik het zelf heb geprobeerd op de mtb.Wanneer het geen tubeless ready velgen zijn blijf je altijd last hebben van burpen. Op de mtb valt dat nog mee, maar op de racer zou ik dat toh niet mee willen maken...
Ik zeg dit niet omdat ik het denk, maar omdat ik het zelf heb geprobeerd op de mtb.Wanneer het geen tubeless ready velgen zijn blijf je altijd last hebben van burpen. Op de mtb valt dat nog mee, maar op de racer zou ik dat toh niet mee willen maken...
Stans heeft inderdaad een lagere velgrand, maar dat is omdat de constructie velgrand/velgbed anders is bij stans, zowel bij de mtb reeks (cres, arch...) als de race reeks (alpha) . Zo moet je bv op de racefiets je remblokkes redelijk naar beneden aanpassen bij een stands velg.
Het kan dus gerust zijn dat de diameter van het velgbed gelijk is van een standaard wiel. Al zal men typisch bij tubeless velgen die diameters aan de ruime kant nemen.
Ivm die yellow tape, nu ja, het zal inderdaad wel geen tiende zijn, maar zal toch niet zoveel schelen hoor en je velg net in die veilige marge brengen. Bijvoorbeeld voor gp4000 bandjes die zeer ruim zitten raadt men aan een dubbele laag yellowtape aan te brengen om de band minder speling te geven.
moraal van het verhaal, toch opletten wat je doet bij non tubeless velgen en tubeless gebruiken, beter voorkomen dan genezen.
Het kan dus gerust zijn dat de diameter van het velgbed gelijk is van een standaard wiel. Al zal men typisch bij tubeless velgen die diameters aan de ruime kant nemen.
Ivm die yellow tape, nu ja, het zal inderdaad wel geen tiende zijn, maar zal toch niet zoveel schelen hoor en je velg net in die veilige marge brengen. Bijvoorbeeld voor gp4000 bandjes die zeer ruim zitten raadt men aan een dubbele laag yellowtape aan te brengen om de band minder speling te geven.
moraal van het verhaal, toch opletten wat je doet bij non tubeless velgen en tubeless gebruiken, beter voorkomen dan genezen.
Nou ja, ik ben nog niet zover, dus . . . . "goede raad is goud waard". Voorlopig ga ik het eerst proberen met tubeless banden, daarna zien wij wel weer.
Btw, wat is dat voor soort tape "Yellow tape", lijkt dat op ducttape of glasvezelversterkte tape o.i.d. Het lijkt mij dat je dit gewoon in de winkel als 'verpakkingstape' o.i.d. zou moeten kunnen kopen.?
Btw, wat is dat voor soort tape "Yellow tape", lijkt dat op ducttape of glasvezelversterkte tape o.i.d. Het lijkt mij dat je dit gewoon in de winkel als 'verpakkingstape' o.i.d. zou moeten kunnen kopen.?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13732
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ghetto tubeless zeker niet op de racer, band vliegt er zo af. Oplossing voor de mtb als je de financiele middelen niet hebt om een goede wielset te kopen.
er staan ook recepten op internet om de vloeistof zelf te make ben je 15 euro goedkoper voor een liter, hoop veklooi, ook niet doen. Met een liter doe ik meestal een jaar. (Met drie mtb wielsets)
er staan ook recepten op internet om de vloeistof zelf te make ben je 15 euro goedkoper voor een liter, hoop veklooi, ook niet doen. Met een liter doe ik meestal een jaar. (Met drie mtb wielsets)
die yellow tape vind je specifiek in fietswinkels in 19mm of 23mm, die tape is speciaal ontworpen om als tubeless velglint te dienen, de tape is vrij sterk en is bovendien perfect luchtdicht .Orlok schreef:Nou ja, ik ben nog niet zover, dus . . . . "goede raad is goud waard". Voorlopig ga ik het eerst proberen met tubeless banden, daarna zien wij wel weer.
Btw, wat is dat voor soort tape "Yellow tape", lijkt dat op ducttape of glasvezelversterkte tape o.i.d. Het lijkt mij dat je dit gewoon in de winkel als 'verpakkingstape' o.i.d. zou moeten kunnen kopen.?
de originele is van stans notubes (stans yellow tape dus )
Volgens mij heeft Schwalbe ook zoiets in haar assortiment.remirom schreef:die yellow tape vind je specifiek in fietswinkels in 19mm of 23mm, die tape is speciaal ontworpen om als tubeless velglint te dienen, de tape is vrij sterk en is bovendien perfect luchtdicht .Orlok schreef:Nou ja, ik ben nog niet zover, dus . . . . "goede raad is goud waard". Voorlopig ga ik het eerst proberen met tubeless banden, daarna zien wij wel weer.
Btw, wat is dat voor soort tape "Yellow tape", lijkt dat op ducttape of glasvezelversterkte tape o.i.d. Het lijkt mij dat je dit gewoon in de winkel als 'verpakkingstape' o.i.d. zou moeten kunnen kopen.?
de originele is van stans notubes (stans yellow tape dus )
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13732
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat lijkt ander tape. meer het stoffen tape, maar daarvoor zou ik het even in het echt moeten zien.
Voor de racer iig twee lagen yellowtape gebruiken. Te beginnen tegenover het spaakgat.
Voor de racer iig twee lagen yellowtape gebruiken. Te beginnen tegenover het spaakgat.