Pagina 7 van 11

Re: Vredestein topic

Geplaatst: 15 jul 2014 17:32
door RvdK
Mijn ervaring met Vredestein Fortezza Senso All Weather 25 mm zwart:

Fijne bandjes, lopen lekker en betrouwbaar. Het loopvlak vertoont nauwelijks slijtage (putjes/sneetjes) als gevolg van scherpe steentjes/glas. Dat vond ik bij mn Conti's GP4000 en Schwalbe Ultremo ZX wel anders.

Maar…….in mei '14 aangeschaft en na 1500 km asfalt vertonen de banden kleine scheurtjes in de wang, of zijkant van de band. Zowel links als rechts, voor en achter.
Voor het juiste beeld: ik weeg 85 kg, ik rij alleen op de weg, ik pomp ongeveer 8,5 - 9 bar in elke band en elke keer na gebruik laat ik de band weer wat leeglopen zodat de hoge druk eraf is. Mijn fiets weegt ongeveer 8 kg.

Zijn er meer met die ervaring? Hoe kan ik dit voorkomen?

(overigens heeft Vredestein me geïnformeerd over hun garantieregeling en financieel lijkt e.e.a. opgelost te worden. Daarover geen zorgen).

Groet
Rolf

Vredestein topic

Geplaatst: 15 jul 2014 17:56
door havana
Wat pomp je veel lucht in die bandjes... Het is 25 mm hè, voor jouw gewicht zou 7.5 genoeg moeten zijn.

Rijd ze zelf op 6 bar (73 kg).

Steeds leeg laten lopen is volstrekt onnodig.

Re: Vredestein topic

Geplaatst: 15 jul 2014 19:24
door RvdK
Ik las ooit de tip: 1 bar per 10 kg lichaamsgewicht. En met mijn 85 kg zit ik dan toch op 8,5.
Maar goed: volgens Vredestein moeten deze bandjes 12 bar kunnen hebben. Dus een paar keer 8-9 bar erin mag geen scheurtjes opleveren.

Re: Vredestein topic

Geplaatst: 15 jul 2014 20:05
door cm punk
Wat is nou het verschil tussen de fortezza tri-comp en de fortezza senso all weater.?

Re: Vredestein topic

Geplaatst: 15 jul 2014 20:17
door peter1981
ik denk/hoop weinig
He is gewoon het nieuwe type en ik heb er sinds een paar dagen 3 liggen maar voordat ik iets erover kan vertellen zullen de fortezza`s eerst kaal moeten zijn

Re: Vredestein topic

Geplaatst: 15 jul 2014 20:32
door amclassic-fan
RvdK schreef:Ik las ooit de tip: 1 bar per 10 kg lichaamsgewicht. En met mijn 85 kg zit ik dan toch op 8,5.
Maar goed: volgens Vredestein moeten deze bandjes 12 bar kunnen hebben. Dus een paar keer 8-9 bar erin mag geen scheurtjes opleveren.
Die regel is op 23 mm banden gebaseerd, met 25 mm moet je met minder druk rijden.

Re: Vredestein topic

Geplaatst: 01 sep 2014 20:55
door Jocov
Vraagje:

Zit er een draairichting op de Senso All Weather of maakt dat niet uit.....

(op conti's stond altijd een pijltje)

Re: Vredestein topic

Geplaatst: 01 sep 2014 21:15
door havana
Vlgs mij niet.

Re: Vredestein topic

Geplaatst: 01 sep 2014 21:49
door dicke
Sinds een paar maanden gebruik ik ook de Vredestein senso all weather 25mm.
Voor 6 bar. Achter 7 bar. Weeg ong. 90kg. Gaat bijzonder goed!

Re: Vredestein topic

Geplaatst: 02 sep 2014 11:44
door lupo
cm punk schreef:Wat is nou het verschil tussen de fortezza tri-comp en de fortezza senso all weater.?
Volgens de laatste test van Fiets aardig wat. De Tri-comp werd dacht ik goed getest. De Senso kwam er niet zo goed vanaf. Zie Fiets nr 7 - juli 2014.

Re: Vredestein topic

Geplaatst: 02 sep 2014 12:16
door Soap
lupo schreef:
cm punk schreef:Wat is nou het verschil tussen de fortezza tri-comp en de fortezza senso all weater.?
Volgens de laatste test van Fiets aardig wat. De Tri-comp werd dacht ik aardig goed getest. De Senso kwam er niet zo goed vanaf. Zie Fiets nr 7 - juli 2014.
Kun je eens een korte conclusie delen hier?
Rij zelf naar tevredenheid met de Senso's namelijk.....

Re: Vredestein topic

Geplaatst: 02 sep 2014 12:22
door lupo
Rolweerstand werd in de test gemeten bij twee bedrijven plus een praktijktest. Lekbestendigheid werd gemeten door een stootlektest en twee priktesten met 1,5mm prikker en 5mm prikker. De Continental GP 4000S II kwam overall als beste uit de test, en werd op de voet gevolgd door de Schwalbe One. De Vredestein Fortezza Senso All Weather kwam pas ergens in de middenmoot. Dat maakt het dus geen slechte band, maar ook geen topper.

Wat stukken uit het artikel (grafieken kan ik uiteraard niet overtypen ;) ):

"Terwijl bij de vorige test de Fortezza Tricomp nog een gedeelde derde positie haalde op rolweerstand, presteert de Senso All Weather beduidend minder goed. De band voelt wat stug aan. De waarden voor lekbestendigheid zijn ook gemiddeld."

"Twee jaar geleden behoorde deze band al tot de top qua rolweerstand en lekbestendigheid in de categorie snelle banden. De doorontwikkeling naar de GP 4000 S II is geslaagd: de 25mm band noteert de laagste rolweerstand en de lekbestendigheid is gemiddeld over beide testen ook erg goed. De fabrikant smokkelde wel wat met de maatvoering: bij de 23-er meten we 24,1mm op het karkas, de 25-er groeit onder druk naar 25,1mm. In de stootlektest scoort de bredere band de derde plaats."

"De Ultremo heeft in de nieuwe One-lijn dit jaar een robuustere opvolger gekregen. Dit is terug te zien in het gewicht, want de 23mm vouwband is 15 gram aangekomen. De vouwband scoort zowel goed op stootlekbestendigheid als bij de beide priktesten. De rolweerstand is erg laag. Een goede combinatie dus."

Conclusie:
"Vooral de tubeless banden van Schwalbe vallen positief op: onder de streep is het gewicht vergelijkbaar met de vouwband, maar de rolweerstand is lager. De lastigere montage van tubeless banden is nog wel een struikelblok. Dit kost behoorlijk wat energie, terwijl het oppompen met een vloerpomp niet altijd goed gaat.
Bij de vouwbanden blijkt de Conti GP4000 S II de referentie: lage rolweerstand en een goede lekprotectie. De band wordt op de voet gevolgd door de Schwalbe One."