Ernie C. schreef:Ik heb mijn bel echt niet nodig om ongevallen te voorkomen of zo.
Maar wel om beter te waarschuwen. Een bel is een onnatuurlijk geluid dat eerder opvalt vanaf een afstand dan een pardon die niet geschreeuwd wordt.
Sowieso wordt er bij een naderend ongeval met de fiets meestal heel hard "ho!" of "pas op" geroepen ipv gebeld ook door mensen op een gewone stadsfiets.
Dat mag ik wel hopen ja, want roepen gaat sneller dan bellen. Maar een ongeval zit in een klein hoekje, maar een naderende verkeerssituatie van het passeren van derden niet. Dan is daarom bellen op dat moment beter.
De kans dat ik in een mistbank of stortbui terechtkom is groter dan dat ik mijn bel echt nodig heb.
Dat ligt aan de situatie waarin jij denkt je bel te gaan gebruiken. Als jij altijd vol je gas terugneemt en rustig vraagt pardon, dan zal jij inderdaad niet snel je bel nodig hebben. Als je dat niet doet dan verschilt ons belgebruik (als we die beiden hadden) sowieso. Daarnaast, niet specifiek voor jou, zijn de meeste mensen mooi weer renners en zullen ze eerder in een situatie komen waar een bel nodig is dan dat er mist is of een stortbui.
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een negatieve reactie gehad op "pardon" en "dank je wel". Ik pas wel altijd mijn snelheid aan en passeer gewoon rustig.
Dat klinkt ook allemaal goed, maar het is nog geen reden om geen bel te nemen (laat staan...de wet).
Op het moment heb ik geen bel omdat de 2de alweer kapot is
Nu ga ik lullig zijn, maar een bel die stuk is laat zien dat je de bel wel gebruikte. Blijkbaar vond je dat beter dan pardon zeggen.