Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wie kan mij het belang van een goede wielset uitleggen?

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 23 apr 2014 15:30

De trainingsfiets van André Greipel...

Afbeelding

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 23 apr 2014 15:32

Doe ik ook: trainen op iets wat zwaarder/minder aero is, om dan, als het erop aankomt, keihard uit te pakken ;-)
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

remirom
Forum-lid

remirom 23 apr 2014 15:56

kees0251 schreef:
remirom schreef:
Ik blijf alvast bij de mening dat een wielset een van de belangrijkste onderdelen is van je fiets, ook naar comfort en rijgedrag en de efficientie van je fiets.
Ii blijf alvast mening dat wielen de meest overschatte onderdelen zijn van fietsen.
Nergens wordt zoveel onzin over gedebiteerd, leuk als forumvulling maar het slaat verder nergens op.
Zeker niet naar comfort.
ja man, dan woon je niet in de juiste buurt, als er overal asvalt ligt kan ik aannemen dat je er zo over denkt, echter in mijn buurt (vlaamse ardennen) is dat andere koek.

Zo heb je hier bv. een strook de holleweg (lange kasseistrook) soms probeer ik er mijn strava PR op te verbeteren als ik merk dat de wind goed zit (en de benen) kwam ik er op met de mavics ultimate carbon en er viel gewoon niet op te rijden, kloppen/stampen/daveren en dit met 25mm bandjes op een 7kg , zo erg dat je snelheid gewoon terugvalt onder de 25 km/u.

Rij je erover met de neutrons of ztr alpha , dan blijf je gewoon over de 35km/u of sneller.

Ook putten en/of drempels, groot verschil tussen beide wielsets.

Wie in mijn buurt komt rijden, wielsets kan uitwisselen, die zal snel anders spreken over het comfort van de wielen.

Verder dat wielen niet belangerijk of overgewaardeerd zouden zijn, voor mij is dat toch iets bijzonders, je wielen zijn "de" draaiende onderdelen op je fiets, de belangerijkste link tussen jouw lichaam en de weg, die brengen de kracht over van je benen naar het wegdeg, die sturen je fiets door de bocht, de gyroscopische krachten van het wiel houden je recht. Allee, mensen die beweren dat wielen niet belangerijk zijn op een fiets... :?

remirom
Forum-lid

remirom 23 apr 2014 16:04

havana schreef:De trainingsfiets van André Greipel...

Afbeelding

dat is volgens mij niet de bike van Andre Greipel (en dan nog) , Greipels fietsen hebben al een lange tijd een special paint op de kopserie.

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 23 apr 2014 16:08

Kees: als wielen overschat zijn, zijn ze voor jou dan überhaupt belangrijk?
Indien wel, dan zijn ze dus belangrijk maar toch nog overschat.
Indien niet, welk onderdeel is dan wel belangrijk aan een fiets?
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

kees0251
Forum-lid

kees0251 23 apr 2014 16:22

remirom schreef:
Zo heb je hier bv. een strook de holleweg (lange kasseistrook) soms probeer ik er mijn strava PR op te verbeteren als ik merk dat de wind goed zit (en de benen) kwam ik er op met de mavics ultimate carbon en er viel gewoon niet op te rijden, kloppen/stampen/daveren en dit met 25mm bandjes op een 7kg , zo erg dat je snelheid gewoon terugvalt onder de 25 km/u.
De eenheid van druk is Pascal of voor mijn part Bar. (kilogram=massa)
Verder is het allemaal anekdotisch, zo rij ik veel in de duinen over klinkerweggetjes en de banddruk is daar voor 99% bepalend.
Kasseien mijd ik (niet zo moeilijk), mogelijk kom je daar makkelijker over met een bepaalde velg/bandcombinatie maar dat vind ik niet significant.
Cheap light strong, choose two

kees0251
Forum-lid

kees0251 23 apr 2014 16:27

[quote="remirom"

Verder dat wielen niet belangerijk of overgewaardeerd zouden zijn, voor mij is dat toch iets bijzonders, je wielen zijn "de" draaiende onderdelen op je fiets, de belangerijkste link tussen jouw lichaam en de weg, die brengen de kracht over van je benen naar het wegdeg, die sturen je fiets door de bocht, de gyroscopische krachten van het wiel houden je recht. Allee, mensen die beweren dat wielen niet belangerijk zijn op een fiets... :?[/quote]

Je snapt toch wel wat ik bedoel?
Wielen zijn belangrijke onderdelen van fietsen (zijn onderdeel van de definitie van een fiets) maar alle verdere geneuzel over de kwaliteit van wielen is voor 99% esoterische flauwekul, dat bedoel ik.

Ik zie je verder consequent belangErijk schrijven, hoort dat zo in je regio?
Cheap light strong, choose two

remirom
Forum-lid

remirom 23 apr 2014 16:41

kees0251 schreef:[quote="remirom"

Verder dat wielen niet belangerijk of overgewaardeerd zouden zijn, voor mij is dat toch iets bijzonders, je wielen zijn "de" draaiende onderdelen op je fiets, de belangerijkste link tussen jouw lichaam en de weg, die brengen de kracht over van je benen naar het wegdeg, die sturen je fiets door de bocht, de gyroscopische krachten van het wiel houden je recht. Allee, mensen die beweren dat wielen niet belangerijk zijn op een fiets... :?
.

De eenheid van druk is Pascal of voor mijn part Bar. (kilogram=massa)

Ik zie je verder consequent belangErijk schrijven, hoort dat zo in je regio?[/quote]

ok, excuseer, als we de triestige toer opgaan ... daag , voor jouw niet belangrijk (goed zo??) die wielen, voor mij wel, als we dan de ander proberen onderuithalen door op typo's te wijzen of nu toch maar net de juiste eenheid boven te halen (ipv de in de volksmond veel gbruikte term) ... mij goed, maar voor mij stopt het hier dan ook.

veel fietsplezier

remirom
Forum-lid

remirom 23 apr 2014 16:52

Misschien nog een kleine toevoegoing, heb ik me 5min de tijd genomen om wat posts op te zoeken van Kees0251,

In de laatste 5 posts staan al zeker 3 typo's en er worden zelfs woorden gebruikt die niet in de dikke van dale staan.
Steevast keert wel terug dat er door Kees0251 op typo's wordt gewezen bij de anderen.

Mijn excuus voor deze verlagende post maar kon het niet laten.

boswielrenner
Forum-lid

Gebruikersavatar boswielrenner 23 apr 2014 16:57

@Kees. Sweet dreams. Ik mag dan geconditioneerd zijn, als jij blijft volhouden dat een top of the bill tijdrit fiets in een tijdrit geen kont uitmaakt in vergelijking met een stalen ros van 15 jaar geleden, dan heb je imho wel een enorme plaat voor je kop.

En dat ingenieurs onder curatele staan van verkopers is gewoon flauwekul.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

boswielrenner
Forum-lid

Gebruikersavatar boswielrenner 23 apr 2014 17:01

@elefantino: ik vind niet iets mooi omdat het duur is. Ik vind iets mooi (ik heb overigens wel een dure smaak want ik haal bij wijze van spreken feilloos uit 12 producten de duurste) en dan koop ik het. Kwaliteit speelt voor mij een grotere rol dan prijs. De prijs kwaliteit verhouding van duurdere wielen mag dan scheef zijn in sommige opzichten, de kwaliteit is vaak wel beter dan goedkopere wielen. De vraag of de meerprijs deze betere kwaliteit rechtvaardigt, is natuurlijk een ander verhaal, maar voor mij minder relevant.
Laatst gewijzigd door boswielrenner op 23 apr 2014 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

materialist
Forum-lid

materialist 23 apr 2014 17:05

En Kees blijft maar vrienden maken de hele tijd

Kunnen we nu weer naar het onderwerp?

De scirocco was de test winnaar van de tour test had ik net gezien. Dat zal ik ook wel niet in goede aarde vallen maar het gaat wel over het belang van goede wielen

Plaats reactie