Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Gemiddelde snelheid beginneling

BenToer
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 sep 2016 20:02

BenToer 27 sep 2016 20:27

Ik ben een toerrijder van 56 jaar. Het linkerbovenbeen mist de knieschijf en er zijn stukjes spier weggehaald uit het bovenbeen. Ik train nu sinds 4 maanden dagelijks en altijd in mijn uppie, meestal met een veel te hoge hartslag van 160 bpm. Het gaat me ook meer om het plezier en dagelijks te bewegen. Ik kom met wind luwte niet boven de 29.2 km/u gemiddeld over een afstand van 40km en dan rijd ik me toch helemaal leeg. 28 km/u gemiddeld is daarentegen meestal goed te doen. Maar die rot 1 km extra is een crime. Ik rijd op vlak terrein in de polder. In een meer beschutte omgeving gaat het fietsen een stuk makkelijker, maar niet harder. Het nadeel daar is weer dat het verkeer vaak niet mee zit. Veel bochten en verkeerslichten waardoor je vaak vaart moet minderen.
Vandaag werd ik nog voorbij gereden door een groep Krasse Knarren, zoals ik 70+ met respect noem. Ik ging ze even achterna, 35 km/u, 2 Beaufort kopse wind. Dat is voor mij te hoog gegrepen.

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1274
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 27 sep 2016 21:24

Je traint 4 maanden en mist verschillende onderdelen van je been/knie. Dan doe je het in mijn ogen zeker niet slecht als je nu al dit soort gemiddeldes rijdt. Opbouw gaat minder snel dan je zou willen en dan ben je ook van zeg maar ruime middelbare leeftijd. Dan kost het allemaal ook nog eens extra tijd en arbeid. En wie weet hoe getraind de krasse knarren zijn? Misschien fietsen ze al wel 50 jaar, die ga je echt zomaar niet het nakijken geven. Niet te veel naar anderen kijken, lekker voor je plezier fietsen. Je kan het beste gaan uitzoeken wat een goede trainingsopbouw is (en dat is niet altijd zo hard mogelijk trappen) en zo een schema voor training maken. Op die manier kweek je ook duurvermogen en zal je hartslag lager kunnen worden. Eventueel kan je hier begeleiding bij zoeken van een trainer of fysiotherapeut.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 27 sep 2016 23:59

Ja, het is kwestie van lange termijn , volhouden en marginal gains.
Ik ben 7 jaar geleden na 20 jaar vrijwel niks weer begonnen en heb de laatste 7 jaar niet zo hard gereden als de afgelopen september, supermaand gehad met geen enkele rit onder 30 gemiddeld. ben nu bijna 64.
Er is nog hoop.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 28 sep 2016 08:23

Voor alle speed minded wielertoertisten, waarvan een groot deel vast strava gebruikt. Er is een extentie voor Chrome genaamd Stravistix. Dit toont de "75% Quartile" snelheid als je een rit bekijkt. Dan hoef je niet als een malle andere weggebruikers in gevaar te brengen omdat je geobsedeerd bent door een getalletje.
Alhoewel...


Hier een uitleg van stravistix:
This option adds new speed data to your activity panel.

For understanding these indicators, we assume that 0% to 100% are all the speeds sorted ascending you obtained during an activity.

25% Quartile: This indicator represents the speed you maintained at the position "25%". This is commonly called "Lower quartile" or Q1.

50% Median: This indicator represents the speed you maintained at the position "50%". It's simply the median...

75% Quartile: This indicator represents the speed you maintained at the position "75%". This is commonly called "Upper quartile" or Q3.


These indicators can be more meaningfull than average speed itself to analyse activity speed. For example, you upload an activity in which you ride pretty fast for a long time. Then, you expect to have a good average speed. Unfortunately, you have to go through the city to go home where many red lights and cars behavior slow you down. Your average speed then drops very quickly and do not highlight your effort of "riding fast". In this example, the 75% quartile speed is representative of the effort you made (eliminating low speeds associated with the cross of the city).

bever
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 28 sep 2016 18:15

Als je meer fiets ga je ook wat "tactischer" fietsen. Dat speelt ook wel een rol bij de average speed

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 28 sep 2016 23:19

En waar je fietst! Vandaag een uurtje solo rondjes op de wielerbaan in Groningen. 39,3 km/h gem. Bij windkracht 5/6. Geen andere fietsers op de baan, geen verkeer waar je op moet letten, niet afremmen of langzamer moeten fietsen.. dan kan het wel snel..

Daarna naar huis gefietst tegen diezelfde wind in kracht 5/6 geen spanning op de benen.. beetje flierefluiten.. zelfs geen ergenis van die wind... gemiddelde snelheid 27,5 km/h..

Wat ik bedoel te zeggen is, mindset en omstandigheden zijn alles bepalend voor het gemiddelde.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8827
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 29 sep 2016 08:28

@BenToer Waarom schrijf je niet wat je al wel kunt met je beenproblemen. Zijn mannen nooit tevreden? Ik zal je wat vertellen, aan het aantal kilometers die die krasse knarren in hun leven gereden, zul je nooit komen.
Ga lekker fietsen, ga genieten en kijk eens wat minder op die teller.
Gisteren 23km/u gem. over 95 km, maar ja, wel wat hoogtemeters.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 29 sep 2016 10:59

23 in geaccidenteerd terrein is zeker niet traag.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 29 sep 2016 11:32

Mijn gemiddelde is altijd vrij laag, zal zo rond de 28 liggen en was toen ik 3 jaar geleden begonmet fietsen zo rond de 27 denk ik (en ik rijd meestal over gunstig terrein, weinig steden, stoplichten) maar toch sta ik in Strava klassementen er best wel goed op (beter dan de fietser die ik eigenlijk ben al ik eerlijk ben) als ik er vol voor ga.

Gemiddeldes zeggen veel over je capaciteiten hoor (als ik echt gemiddeld 32 zou halen op dezelfde hartslag als nu 28 gemiddeld dan ben ik een betere fietser geworden), maar tegelijkertijd ook niet zo veel. Het is maar net waar je je op wil focussen.

Een van mijn fietsvrienden rijd wel zijn single ritjes altijd 32 gemiddeld (anders is het "mislukt"), toch sta ik bijna overal net wat boven hem (zeg zo'n 10%) op de strava segmenten, ook als hij er vol voor is gegaan.

Het is een leuke graadmeter, maar vooral ook een mindset. Gebruik het in je voordeel, om je progressie te volgen bijvoorbeeld, niet als een doel op zich (zou mijn belerendevingertje zijn).
Afbeelding

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 29 sep 2016 12:04

Sieper schreef: Gemiddeldes zeggen veel over je capaciteiten hoor (als ik echt gemiddeld 32 zou halen op dezelfde hartslag als nu 28 gemiddeld dan ben ik een betere fietser geworden), maar tegelijkertijd ook niet zo veel. Het is maar net waar je je op wil focussen.
Het zegt alleen iets als je in dezelfde omstandigheden de vergelijking doet. Dan kun je stellen dat als je gemiddeld harder rijdt bij dezelfde hartslag, je beter bent geworden. Probleem is alleen dat Strava het al helemaal niet interesseert hoe de wind stond en hoe hard het waaide, laat staan of je in een groep rijdt of alleen, op het open veld of beschut door heel veel bomen. Dat alles bij elkaar maakt een gemiddelde snelheid eigenlijk nutteloos omdat het bijna niet te doen is om gelijkwaardige omstandigheden te vinden (weet jij nog hoe het 4 maanden terug op dinsdagavond rond 19u waaide?).

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 29 sep 2016 12:30

GJEvK schreef:
Sieper schreef: (weet jij nog hoe het 4 maanden terug op dinsdagavond rond 19u waaide?).
De ritten opslaan met daarin een vermelding over de wind is een handig hulpmiddel.
Temperatuur en hm's evt. ook, maar als je een Garmin 800 of hoger hebt heb je die gegevens ook.

Gemiddeldes zeggen niet alles maar een trend is toch zeker waarneembaar als je een jaartje fietst.
older Budweiser

vitamineb
Forum-lid
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 apr 2014 14:15

vitamineb 29 sep 2016 13:57

De invloed van wind is toch wel vrij groot hoor. Zo deed ik vanochtend een ritje op duurtempo, 30 km/u met 188W gemiddeld. Terwijl ik op dagen met weinig wind nog geen 170W hoef te trappen om 30+ te gaan.

Plaats reactie