Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

wat te drinken en eten?

Alan Smeets
Forum-lid
Contact

Alan Smeets 18 sep 2014 23:50

@dennis jij komt uit de fitness wereld, of iemand daaruit heeft jouw zijn internet cursus voeding geleerd ;)

Op internet is de grootste onzin over voeding te vinden. 2 gram per kilogram lichaamsgewicht aan eiwitten? De gemiddelde sportieve Nederlander heeft er slechts 0.8-1.0 gram per kilogram lichaamsgewicht nodig en een duursporter die serieus veel traint 1,2 g/kg lichaamsgewicht. Wat de meeste West Europeanen ook dagelijks consumeren.

Carbs oftewel koolhydraten of door Engelstaligen CHO geschreven zijn goed voor 60-65% van je dagelijkse energie inname en vetten minimaal 15-20%. Ja, er staat minimaal.

Afvallen of bijkomen doe je over een periode. Als jij 1200Kcal gebruikt kun je dat bij je weektotaal tellen. Als je over een bepaalde periode 1200 Kcal meer* hebt verbruikt val je een paar 100 gram af. Dus het kan best dat als je de ene dag die 1200 extra verbrand hebt je dan ook 1200 extra kunt eten. Als het over een periode maar gelijk blijft.

Om je BMR te berekenen met de formule van Katch & McArdle moet je je vet percentage weten. Je zult dan wel een Dexa scan hebben laten doen, dat is helaas niet voor iedereen toegankelijk. De weegschalen in de fitness zijn niet nauwkeurig genoeg en voor huidplooimetingen goed uit te kunnen voeren moet je ook ISAK level 1 gecertificeerd zijn. Veel mensen die dit aanbieden in de sportschool of sportclub doen maar wat. Een sportarts kan dat ook.

6000 Kcal per dag dat krijgen wielrenners tijdens de Tour de France slechts met moeite naar binnen. Dat betekend de hele dag eten wil je dit gezond doen. Een bodybuilder moet daar toch heel veel voor sporten!

@ericpeters je kunt niet iedereen met elkaar vergelijken. Je weet niet wat die mensen de hele dag eten. Het heeft inderdaad met je dagelijks calorie verbruik te maken, maar ook wat je eet. De mensen die zitten snoepen en niet bijkomen eten misschien s avonds thuis een normale portie rijst (75 gr rauwe rijst per persoon, 80 gr rauwe pasta per persoon), 200 gram vlees per persoon. Veel mensen gaan daar namelijk de fout in. Verborgen calorieën. Daarnaast helpt op de verkeerde manier sporten ( veel te intensief ook niet mee).

Je lever kan veel omzetten! Per uur kun je 60 gram koolhydraten opnemen, maar bij combinaties van verschillende soorten kan dit zelfs meer dan 90 gram worden. Fructose wordt bijvoorbeeld anders opgenomen. Bij langdurige intensieve duur zou dat voordelig zijn, maar niet voor de gemiddelde fietser op dit forum.

Meer dan 60 gram koolhydraten per uur eten maakt niet uit. Het wordt dan niet direct opgenomen. Het duurt wel even voordat eten door je darmen is. Dat wordt later opgenomen en gebruikt voor je herstel. Hoef je niet te herstellen slaat het lichaam het op als vetten.

jer81
Forum-lid

jer81 19 sep 2014 08:52

Even een vraagje tussendoor. Morgen ga ik voor het eerst 100km fietsen (of ben het iig van plan). Ik neem mijn met water gevulde bidon mee (en die kan ik vast wel halverwege ergens bijvullen indien nodig) en een banaan. Wat raden jullie verder aan wat ik gewoon in de supermarkt kan kopen? Red-bull en dat soort troep heb ik eigenlijk liever niet in mijn lichaam.

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 19 sep 2014 09:33

Banaan, muësli of krentenbolletje met boter en voor nood een of ander simpel energiereepje (Kruitvat heeft lekkere). Als je iets groter en sterker bent dan ik (vrouwtje 57 kg) heb je waarschijnlijk behoefte aan iets meer. Gewoon uitproberen, als je onderweg van je fiets valt kan je altijd nog naar een tankstation harken om daar een broodje te kopen.:)
Succes en plezier!
Veni. Vidi. Fietsie.

Alan Smeets
Forum-lid
Contact

Alan Smeets 19 sep 2014 09:43

Hallo jer81 veel succes met de 100km. Als je dit topic vanaf het begin leest zie je dat ik ergens een algemeen advies heb gegeven.

Om Red Bull en andere sportvoeding steeds troep te noemen gaat een beetje ver. Het is niet zo dat daar de meest verschrikkelijke chemicaliën inzitten. Kijk eens naar wat je dagelijks eet en de toevoegingen die daar inzitten ;) @amclassicfan en nee ik verkoop geen Red Bull ;)

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 19 sep 2014 09:58

In Red Bull zit wel aspartaam. Nou weet ik dat het al dan niet schadelijk zijn van aspartaam een controversieel onderwerp is in de voedinsgleer maar ik kan er niet goed tegen. Ik krijg al hoofdpijn als iemand in een besloten ruimte zo'n blikje in mijn nabijheid open maakt en als ik het per ongeluk toch binnen krijg stuiter ik tegen het plafond. Dat kan een autisme-ding zijn, mijn hersenen zitten wat vreemd in elkaar. Bovendien vind ik de droog-wrange smaak die het bijvoorbeeld aan allerlei light producten geeft smerig. Liever niet.
Veni. Vidi. Fietsie.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 sep 2014 10:06

@TumTumTum, dat je Red Bull vind stinken en er goed van wordt kan ik me wel voorstellen. Aspartaam is echter daar zeker niet de oorzaak van en echt controversieel is dat niet. Zolang je niet iedere dag liters aan Cola Light en Red Bull naar binnen werkt is het niet schadelijk. Onderzoek waarbij muizen (oid) er kanker van kregen ging op absurde dosissen en dan geldt voor alle voedingsstoffen dat in overdaad het niet goed is.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Dennis.
Forum-lid

Dennis. 19 sep 2014 10:41

@alan ik loop veel rond op BB forum in het Nutrition board. Die gasten vertrouw ik wel wat eerder ;)

http://forum.bodybuilding.com/showthrea ... =156380183

Zijn ziek met hun lichaam en voeding bezig dus die weten dat prima allemaal. Het werkt ook bij mij in 2 maanden onder de 15% ver gekomen en veel spieren erbij. Dus niet zomaar een dom nutteloos cursusje wat jij zegt
Laatst gewijzigd door Dennis. op 19 sep 2014 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Kilowatt
Forum-lid

Gebruikersavatar Kilowatt 19 sep 2014 10:42

jer81 schreef:Even een vraagje tussendoor. Morgen ga ik voor het eerst 100km fietsen (of ben het iig van plan). Ik neem mijn met water gevulde bidon mee (en die kan ik vast wel halverwege ergens bijvullen indien nodig) en een banaan. Wat raden jullie verder aan wat ik gewoon in de supermarkt kan kopen? Red-bull en dat soort troep heb ik eigenlijk liever niet in mijn lichaam.
Gewoon normaal eten meenemen. krentenbol, ontbijtkoek. In de bidon wat siroop of appelsap aangelengd met water. Als je 2 bidons mee kunt nemen dan 2 mee. Eventueel een 750ml bidon kiezen. Als je het niet nodig hebt gewoon in de zakken laten zitten tot de volgende keer. Stoppen bij een supermarkt of tankstation vind ik persoonlijk nooit prettig. Zeker niet als ik eenmaal in een lekker ritme te pakken heb.
older Budweiser

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 19 sep 2014 10:50

@dennis: een bodybuilder of krachtsporters hebben andere voeding nodig dan duursporters.

Dennis.
Forum-lid

Dennis. 19 sep 2014 11:01

Om af te vallen of bij te komen is er geen verschil. Bovendien gebruiken duursporters ook spieren en hebben ook zij veel eiwitten nodig voor HERSTEL. Bodybuilders zitten op bijna 3/,5gr per kg. Die info die je daar leest is niet specifiek voor krachtsporters maar voor iedereen. Het is allemaal wetenschappelijk bewezen wat daar staat

Veel duursporten en eiwitten eten is bovendien goed voor et behoud van je spieren. Zorgt ervoor dat je geen Gesink wordt ;)
Laatst gewijzigd door Dennis. op 19 sep 2014 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 19 sep 2014 11:06

Dennis. schreef:
Zijn ZIEK met hun lichaam en voeding bezig
Lekker achter die lui aanlopen zou ik zeggen, maar ik zou meer vertrouwen hebben in iemand die professionele duursporters begeleid.
Campagnolo Ultra Dork

Dennis.
Forum-lid

Dennis. 19 sep 2014 11:10

Ik denk niet dat je weet waar je het over hebt ;) Het is geen rocket science. Hoe denk jij dat die gasten op de sportschool een goed lichaam hebben? Worden ze allemaal begeleidt door meneer Alan? Haha denk je toch verdomme zelf niet he. Denk eens na

Plaats reactie