25 mm band, wel of niet doen?
- de zwarten
- Forum-lid HC
Als je stugge 25mm monteert, doe het dan omdat het winter is en je een absolute hekel aan lekrijden hebt... Je hebt dan wel een iets kleinere kans op lekrijden en iets minder banden te vervangen door slijtage, maar je levert net datgene in waarvoor je die brede band koopt: comfort!
Nog steeds worden hier stugge of basic 25mm banden als een upgrade beschouwd / gepland, maar dan wel in vergelijking met stugge 23mm banden.
Doe het aub gewoon een keer goed en monteer soepele banden als je comfort wilt, ongeacht de dikte...
Speel vervolgens eens met de bandendruk (tot ruim onder wat op de band staat).
Met een stugge band moet je immers al niet proberen om veel in bandendruk te varieren: op lage druk rijdt het als een dweil door de bochten, op te hoge druk is het een winkelkar.
Nog steeds worden hier stugge of basic 25mm banden als een upgrade beschouwd / gepland, maar dan wel in vergelijking met stugge 23mm banden.
Doe het aub gewoon een keer goed en monteer soepele banden als je comfort wilt, ongeacht de dikte...
Speel vervolgens eens met de bandendruk (tot ruim onder wat op de band staat).
Met een stugge band moet je immers al niet proberen om veel in bandendruk te varieren: op lage druk rijdt het als een dweil door de bochten, op te hoge druk is het een winkelkar.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Dat weet ik ook wel, vandaar het verschil. Ik was gewoon positief verrast door de vittoria/reynolds combi. Ik dat altijd dat de reviews over grip en rijcomfort in de categorie "this frame is laterally stiff yet vertically compliant" (m.a.w. klakkeloos overnemen van marketing jargon) waren. Niet dus!nijkie schreef:(...)
Je vergelijkt wel een wedstrijd band met een all weather senso lijkt mij.
@de zwarten: die vredesteins zijn inderdaad aangeschaft met het oog op all-season gebruik, met weinig lekrijden, maar zoooo stug zijn ze nu ook weer niet
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- de zwarten
- Forum-lid HC
ik moet wat duidelijker zijn, had het niet echt over jou, meer over de continental toestanden
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Ik kocht vorig jaar een set wielen waar 25'ers al op zaten. Ze bevallen goed voor zover ik er tot nu toe mee gereden heb. De fiets waar ze op zitten is ook nieuw voor mij, dus dat maakt het wel lastig om de bijdrage van de banden aan het geheel te beoordelen. Gezien het echter een alu-frame betreft en mijn andere een carbon die iets meer interne demping zou moeten hebben is het een positief geheel. Straks misschien ook 25mm op het carbonnen ros, maar dan tubeless.
Het mag blijkbaar ook, mensen kijken er anders tegenaan. Ik was zelf ook een beetje getriggerd door het feit dat de woon-werk trekkingfiets van mijn vrouw 50mm Marathon banden heeft die hartstikke goed rollen. Het is veiliger door o.a. meer grip in de bochten en door het verminderen van de trillingen ook beter tegen vermoeiing.
Het mag blijkbaar ook, mensen kijken er anders tegenaan. Ik was zelf ook een beetje getriggerd door het feit dat de woon-werk trekkingfiets van mijn vrouw 50mm Marathon banden heeft die hartstikke goed rollen. Het is veiliger door o.a. meer grip in de bochten en door het verminderen van de trillingen ook beter tegen vermoeiing.
Ik heb achter mijn staande buis mede door de klemband van mijn voorderailleur maar een beetje ruimte. Ik rijdt nu op 23 mm banden. Mijn vraag is omdat ik zoveel positiefs hoor over 25 mm, is een band dan alleen breder of wordt hij ook hoger ? En zou de band dus aan kunnen lopen tegen de klemband van de voorderailleur.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor.
Laatste vraag: ja. 25mm is 25mm, breed en hoog. Een band die alleen breder wordt, loopt voor geen meter. Die wordt min of meer vierkantig! Een fietsband moet rond zijn, het liefst zoals een tube.
Bij mij past het daarom dus niet en ben ik weer terug naar 23mm banden, want je band wordt idd +-2mm hoger en je moet een speling van minimaal 3mm aanhouden met frame/klemband.ceon schreef:Ik heb achter mijn staande buis mede door de klemband van mijn voorderailleur maar een beetje ruimte. Ik rijdt nu op 23 mm banden. Mijn vraag is omdat ik zoveel positiefs hoor over 25 mm, is een band dan alleen breder of wordt hij ook hoger ? En zou de band dus aan kunnen lopen tegen de klemband van de voorderailleur.
-
- Forum-lid
Ceon, op dit plaatje bouwt een band bij elke velg verschillend op
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... EQQMygaMBo
Mijn ervaring is dat een 25mmn op een velg met een te smalle binnendiameter in snelle bochten onprettig aanvoelt. Om het comfort voordeel te halen moet je de druk lager zetten dan bij een 23mm band. De rolweerstand van een 25mm is lager bij dezelfde druk maar bij meer dan 8 wordt een 25mm band een oncomfortabel soort betonnen worst. De combinatie van een 25mm band met een brede pacenti velg stuurt ideaal naar mijn gevoel.
Google es naar: 23mm vs 25mm tyres dan zie je heel veel informatie
Mijn ervaring is dat een 25mmn op een velg met een te smalle binnendiameter in snelle bochten onprettig aanvoelt. Om het comfort voordeel te halen moet je de druk lager zetten dan bij een 23mm band. De rolweerstand van een 25mm is lager bij dezelfde druk maar bij meer dan 8 wordt een 25mm band een oncomfortabel soort betonnen worst. De combinatie van een 25mm band met een brede pacenti velg stuurt ideaal naar mijn gevoel.
Inderdaad ik heb de Pacenti met 25mm Vredenstein senso all weather 25mm band komt niet buiten de velg uit.materialist schreef:Ceon, op dit plaatje bouwt een band bij elke velg verschillend op
ik zelf 78kg op goed wegdek 6.3bar achter en voor 6.0bar op slecht wegdek 0.3 bar minder.
Wielen rijden heerlijk ik heb 24-28spaaks met hope naven en cx en cx ray spaken.
Remmen doen ze ook heel erg goed ook met 65km per uur voor de bocht inremmen en op hoge snelheis er doorheen berg af zeer stabiel.
Ik ben zeer tevreden over 25mm banden.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
Om die reden heb ik deze gekocht:ceon schreef:Ik heb achter mijn staande buis mede door de klemband van mijn voorderailleur maar een beetje ruimte. Ik rijdt nu op 23 mm banden. Mijn vraag is omdat ik zoveel positiefs hoor over 25 mm, is een band dan alleen breder of wordt hij ook hoger ? En zou de band dus aan kunnen lopen tegen de klemband van de voorderailleur.
geeft een aantal mm extra ruimte. Ik merk geen kwaliteitsverschil bij schakelen (lichtgewicht klemmetje, 6 gr, zou theoretisch wat slapper kunnen zijn)
Bij bike24 heel redelijk geprijsd
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Kijk dat zijn de tips waar je wat aan hebt. Bedankt.53x11 schreef:Om die reden heb ik deze gekocht:ceon schreef:Ik heb achter mijn staande buis mede door de klemband van mijn voorderailleur maar een beetje ruimte. Ik rijdt nu op 23 mm banden. Mijn vraag is omdat ik zoveel positiefs hoor over 25 mm, is een band dan alleen breder of wordt hij ook hoger ? En zou de band dus aan kunnen lopen tegen de klemband van de voorderailleur.
geeft een aantal mm extra ruimte. Ik merk geen kwaliteitsverschil bij schakelen (lichtgewicht klemmetje, 6 gr, zou theoretisch wat slapper kunnen zijn)
Bij bike24 heel redelijk geprijsd
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor.