Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Nuchter trainen

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 04 nov 2014 16:37

@Soap Mijn ervaring is dat eten voor en tijdens een duurtraining heel belangrijk is. Ik kan makkelijker 2 uur hard trainen zonder eten dan 2 uur rustig.

PS Strava vind ik zelf bijzonder nuttig om te trainen en tijdritjes te evalueren (indeling van de betere vergelijken met de mijne). Schaam me nooit voor een gemiddelde van 24 km/h bij een hersteltraining of zelfs rustige duurtraining. Ik snap dat sommige dit liever niet delen, ken zelf voldoende mensen die pas strava aanzetten als ze de stad uit zijn. Dat zijn de mensen die lachen om een training van 24 km/h gemiddeld.

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 08 nov 2014 09:00

What makes the boat go faster?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5204
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 08 nov 2014 11:39

bve schreef:@Soap Mijn ervaring is dat eten voor en tijdens een duurtraining heel belangrijk is. Ik kan makkelijker 2 uur hard trainen zonder eten dan 2 uur rustig.
Die ervaring heb ik juist ook. Ik voel mij na een duurrit van 2u met weinig eten, hongeriger dan na 2u in D2.

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 08 nov 2014 16:48

Heb je het dan over nuchter (dus ook zonder een lekker ontbijtje) 2 uur rustige duur, of gewoon in z'n algemeenheid?

Nuchter heb ik daar niet veel ervaring mee, paar keer in de ochtend anderhalf uur rustig (< 65% van max) op de fiets gezeten en dan had ik daarna gewoon honger die ik ook zou hebben gehad zonder die training.
Als ik 's avonds een rustige duurtraining doe (1,5 - 2,5 uur) op dezelfde intensiteit, dan drink ik na afloop heel rustig een pakje chocomelk en heb ik de rest van de avond niet echt honger. Wel het gevoel dat ik wat zou kunnen eten, maar geen dringende behoefte zeg maar. Terwijl als ik hetzelfde eet voor de training ,maar dan fanatiek mee doe met een spinning of rpm les, dan kan ik na afloop echt bunkeren als een gek en sterf ik van de honger (snap ondertussen wel dat dat door glucose levels en zo komt maar goed).

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 08 nov 2014 18:00

@Livio Livius: duidelijk artikel, dit verklaart veel!

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 08 nov 2014 21:29

Uit het artikel: "Kortom, lange, rustige duurtrainingen
zijn nog altijd hét beproefde middel om
je vetverbranding te trainen. Het opti-
mum ligt daarbij tussen de 65% en 80%
van je maximale hartslag."

Ik meende altijd dat de zones bepaald werden adhv je omslagpunt ipv max HF. En 80% van max HF is in mijn geval 152, dat lijkt me te hoog voor een rustige duurtraining.
older Budweiser

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 12 nov 2014 09:09

Alan, bedankt voor je informatie! :D

Ik fiets veel woon werk, 25 km enkele reis. 's Ochtends heb ik moeite om wat te eten. Ergens tussen kwart over 6 en 7 stap ik op de fiets. Ik vond dat ik regelmatig zware benen had gedurende de dag. Ik vond dat vreemd gezien de lage intensiteit van de ochtendrit. Na dit topic gevolgd te hebben (de eerste pagina's, daarna ben ik afgehaakt) eet ik 's ochtends in elk geval iets. Ik verteer de ochtendrit veel beter en voel me 's middags lekker fit om weer een stukje te trappen.
Wat van dit topic is blijven hangen is dat nuchter op de fiets je lichaam het zwaar te verduren krijgt. Dit moet je alleen gecontroleerd doen. Aangezien ik weinig verstand heb van voeding en trainingsschema's eet ik gewoon voordat ik op de fiets stap.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 12 nov 2014 21:32

Nuchter trainen zou ik nooit vol kunnen houden ik zal zo van mijn fiets vallen. Als ik te weinig eet kan ik niks meer ook trainen lukt niet kan de training dan gewoon niet volhouden.
Ghost Nivolet 6LC

fl4puit
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 mei 2011 19:06

fl4puit 26 nov 2014 00:01

Heb je het al eens geprobeerd? Ik train niet heel vaak nuchter, maar bijvoorbeeld 2,5 uur in D1 rijden op een nuchtere maag gaat me veel makkelijker af dan ik had verwacht. Als je bang bent om te vallen kun je altijd wat suikers of een blikje cola meenemen als back-up.

Gebruikersavatar
C.R3.2011
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 24 okt 2011 12:25

Gebruikersavatar C.R3.2011 05 dec 2014 21:37

fl4puit schreef:Heb je het al eens geprobeerd? Ik train niet heel vaak nuchter, maar bijvoorbeeld 2,5 uur in D1 rijden op een nuchtere maag gaat me veel makkelijker af dan ik had verwacht. Als je bang bent om te vallen kun je altijd wat suikers of een blikje cola meenemen als back-up.
+1

Mijn idee over de diverse reacties:
Als je echt in je D1 zone blijft is 2 a 3 uur nuchter trainen mi goed te doen. Ik vermoed dat de fietsers die daar problemen mee hebben dan te intensief trainen, dus D2 of meer. Ook fietsers die doorgaans, ook buiten het fietsen om, te veel suikers innemen zullen een glucose dip als onaangenaam ervaren. De kunst is denk ik om zowieso de inname van snelle suikers die een glucose piek veroorzaken te beperken tenzij je echt intensief aan het sporten bent in D2 of meer en de glucose echt snel nodig is. Ook denk ik dat sommigen hier een lege maaggevoel verwarren met glycogeen te kort.
The wind is my friend

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 20 feb 2015 17:59

Ik heb het gedaan nuchter getraind en het viel echt tegen na ca. 30 minuten kreeg ik een waas voor mijn ogen en word ik draaierig. Ik weet niet of dit kwam omdat ik mijn bloeddrukpillen ook niet heb ingenomen of door de honger. Ik heb wel mijn pufje voor astma gepakt anders krujg ik geen lucht. Maar dit doe ik dus nooit meer heb geen zin om van mijn fiets te vallen.
Ghost Nivolet 6LC

specializedmerida
Forum-lid
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 okt 2013 17:49

specializedmerida 20 feb 2015 19:12

Dat gezeur allemaal over nuchter trainen, fietsen hebben we het toch over of is het tegenwoordig voor iedereen met een krom stuur ineens trainen geworden.

Ontbijten doe ik niet, alleen koffie ( nog op dopinglijst?) en dan ga ik meestal paar uurtjes fietsen (2/3 keer per week) ook wel langere ritten (100+) op nuchtere maag.

In de bidon siroop en onderweg bijvullen met water, hongerklop nog nooit gehad

Volgens mij zit er heel veel tussen de oren, honger gevoel dan hé :o
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl

Plaats reactie