Dat hou je nog geen dag vol. Wedden?Sweety2008 schreef:Oké, boodschap is duidelijk ik post hier niets meer.
Doei

Fiets Magazine nr. 3-2025 is nu verkrijgbaar! Bestel jouw exemplaar zonder verzendkosten in onze shop, voor jezelf of als cadeau voor iemand anders!
Dat hou je nog geen dag vol. Wedden?Sweety2008 schreef:Oké, boodschap is duidelijk ik post hier niets meer.
Doei
Nou, in een notendop; alles waar je als vrouw tijdens je leven toch al last van hebt; hormonale schommelingen, stemmingswisselingen, allerlei fysieke klachten als gevolg van de menstruatie en dergelijke worden tijdens de overgang nog erger. Je hebt nog meer dan normaal al het gevoel dat je lijf, en soms je mentale gesteldheid, je in de steek laten.Gastheerg schreef:Sterk verwoord Jans
Overigens ben ik oprecht geintereseerd in het topic overgang en sport omdat mijn vrouw deze fase ingaat. Als man lastig dat te begrijpen.
Dat kan toch nog steeds?Jans schreef:@Gastheer Ik had hier in eerdere instantie al een keer willen schrijven dat het een topic zou moeten zijn waar mensen ook iets aan info kunnen vinden.
Ja ik ook. Volgens mij is het altijd beter om actief te blijven, voor allerlei dingen waar je aan kan lijden. Ik heb voor de lol ook eens gegoogled op overgang en sport, maar ik liep tegen dezelfde rampenverhalen aan als Louise. Van een heleboel van die horrorverhalen vraag ik me ook af of het wel met de overgang te maken heeft alswel misschien eerder met een algeheel verwaarloosde gezondheid en de rekening daarvan als je ouder wordt gepresenteerd krijgen.louise schreef: Er is trouwens heel erg weinig goede informatie over de overgang en sport. Ik heb me daarnaar suf gegoogled (verslag), maar niet veel kunnen vinden. Ja, heel erg problematiserend, van vrouwen die niks meer kunnen en die ook overtuigd zijn dat je als vrouw op deze leeftijd beter op de bank kunt gaan zitten, maar dat zie ik toch echt anders![]()
Ja, wat ik begrepen heb is het zo ongeveer dat 20 % nergens last van heeft, 20 % wordt er echt in haar functioneren door gehinderd (niet meer kunnen werken bijvoorbeeld), en de overige 60 % zit daar ergens tussenin, voor kortere of langere tijd. En 'de' overgang bestaat niet: het is voor elke vrouw anders.TumTumTum schreef: Maar de ene vrouw heeft veel meer klachten dan de andere, zo had mijn oma bijvoorbeeld bijna nergens last van, maar dan ben je wel bevoorrecht.
Bij mij is het slechte slapen ook klacht # 1. Vooral omdat een slaaptekort een boel andere dingen ook erger maakt, zoals uit je hum zijn. Ik heb vooral inslaapproblemen, en het gaat bij vlagen, en de slechte vlagen zijn wel echt vervelend. Het is wel ook waar ik om me heen leeftijdsgenotes het meeste over hoor - veel meer dan opvliegersTumTumTum schreef:Waar ik bijvoorbeeld wel iets over wil weten is de verstoorde nachtrust, het niet door kunnen slapen. Oudere mensen gaan sowieso geloof ik wel minder slapen maar had jij daar last van Jans? Dat je om 4, 5 uur wakker werd en dan pas uren later weer in slaap? Nou heb ik nooit echt goede nachtrust gehad maar de laatste paar jaar is het wel erg bont, gelukkig hoef ik zelden echt vroeg op maar dat lukt dus ook bijna niet.
Haha dat zit ik net op je blog te lezen. Ik vind het wel opvallend dat jij (nu) meer klachten lijkt te hebben dan ik, ik ben een aantal jaren ouder dan jij.louise schreef: Ja, wat ik begrepen heb is het zo ongeveer dat 20 % nergens last van heeft, 20 % wordt er echt in haar functioneren door gehinderd (niet meer kunnen werken bijvoorbeeld), en de overige 60 % zit daar ergens tussenin, voor kortere of langere tijd. En 'de' overgang bestaat niet: het is voor elke vrouw anders.
Yep, dat is dubbel klote inderdaad.En dat slechte slapen heeft ook nogal invloed op het sporten: minder energie, minder goed herstellen.
Cruciale denkfout !
Sweety2008 schreef: ↑24 mar 2018 11:32 Ik weet wel dat ik door te weinig ijzer in het bloed heel erg moe ben.. Itk slik ijzertabletten van het kruidvat maar op dit echt zoden aan de dijk zet ....