Carbon Clincher test mei nummer
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Bij fashion for cycling zijn de 35mm bora one clinchers ook aanwezig in de wielenafdeling. Ik weet niet of ze nog sets in de doos in het magazijn hebben liggen, maar ze hebben dus zeker 1 set.
Alleen, ze zijn er voor 1500 euro. Ik dacht ze al voor 1300 gezien te hebben. Af en toe doen ze wel eens acties op bepaalde onderdelen en wielen die in de buurt komen, maar ik vrees dat het met deze wielen niet gaat gebeuren. Ter info dus voor wie geld teveel heeft en absoluut die wielen nu moet hebben.
Alleen, ze zijn er voor 1500 euro. Ik dacht ze al voor 1300 gezien te hebben. Af en toe doen ze wel eens acties op bepaalde onderdelen en wielen die in de buurt komen, maar ik vrees dat het met deze wielen niet gaat gebeuren. Ter info dus voor wie geld teveel heeft en absoluut die wielen nu moet hebben.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40019
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
1320 dacht ik bij Hopmans.
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13690
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dan zijn er dus wel een aantal als je het zo leest.henkv schreef:Ik niet want ik heb er geen, maar 2 clubgenoten wel. Gewoon jongens die net als ik dagelijks in de alpen rijden, nooit een probleem hadden maar opeens toch die ene dag tegen kwamen waar het net iets warmer was, net iets meer geremd moest worden en... Bobbels op de remvlakken, slappe velg door de hitte etc. Een had zerocx, de ander weet ik niet meer. Locaal (Annecy) wordt er niet veel met 100% carbon gereden. Ikzelf doe het echt niet. Heb fulcrum wind en zero, daar nooit problemen mee.wasbeer2006 schreef:Maargoed zijn er praktijk voorbeelden van forumleden, Die een velg echt kapot geremd hebben?
Dat is ook mijn probleem. Het zal meestal goed gaan maar als het even iets anders gaat als je gedroomd had is er niet veel marge. De wegen waar je op rijd zijn openbaar dus je kunt niet de optimale lijn nemen, je weet niet waar opeens een stuk uit de weg is of een brokstuk ligt, het kan zonder probleem 32+ met smeltend asfalt zijn...
Los van de hitte ben je ook wel de sjaak als het gaat regenen met carbon.
Tot schijfjes dus maar lekker met mijn alu wieltjes blijven dalen.
Snap waar je vandaan komt, maar ik denk dat je me niet helemaal begrijpt.Jweijters schreef:Jij hebt betekend wat de temperatuur is in een velg die voor een oneindig lange duur wordt verwarmd door het remnen met het vermogen wat daar voor staat. Je hebt geen rekening gehouden met de energie die nodig is voor de opwarming van de velg zelf, de is aan het begin van de remactie immers nog niet op temperatuur. Jouw berekening us dus voor het statisch evenwicht, waarbij de temperatuur niet meer veranderd.roger68 schreef:Je opmerking mbt statisch en dynamisch kan ik niet helemaal plaatsen. Verklaar je nader.
Warmtestroming in de velg speelt bij de genoemde warmteoverdrachtscoëfficiënt ook geen rol omdat het hier gaat over de gedwongen convectie van velgoppervlak naar luchtstroom. Heb het dus niet over warmtegeleding in de velg. Ik heb uitgerekend bij welke oppervlaktetemperatuur van de velg de warmte overdracht als gevolg van gedwongen convectie (lucht stroomt langs een lichaam) gelijk is aan de geproduceerde hoeveelheid wrijvingswarmte. En dan kom ik bij de Stockeu test op 140 gr C uit. Mocht jij andere berekeningen hebben, zou ik die graag willen zien. Wellicht kunnen we daar nog meer duidelijkheid mee creëren.
Dat is uiteindelijk ook m'n doel van de hele exercitie: op basis van berekeningen proberen te begrijpen wat er gebeurd.
Warmte stroming is voor mij ook alweer 25 jaar geleden dat ik dit vak op de TUE heb mogen afronden. Ik zou opnieuw in de boeken moeten om de juiste integraal te definieren. Maar daar heb ik niet veel zin in.
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel
Gr. joris
In dit stuk van mijn verhaal, met deze formule Q = A x h x (Tvelg- T lucht), ben ik juist aan het uitrekenen bij welke temperatuur evenwicht ontstaat: wat moet het temperatuurverschil zijn tussen de wand van een lichaam en de luchtstroom (waar dit lichaam zich in bevindt) om die 800W af te voeren (dus de evenwichtstemperatuur waarbij de velg niet meer verder opwarmt).
Eerder in mijn verhaal (zie beginpost) bereken ik aspecten van het opwarmen van de velg.
Ik bereken/bekijk eea dus vanuit een aantal kanten. Je kunt uiteraard een volledig model opzetten en vervolgens doorrekenen wat er met de temperatuur, over de tijd, gaat gebeuren. Je zult echter zien dat je voor heel veel parameters een inschatting moet maken (diverse materiaal/warmte coëfficiënten omdat je niet de exacte materiaalsamenstelling van de carbon/epoxy, remrubbers, remklauwen, buiten/binnenband etc. kent). Daarmee wordt het resultaat van een dergelijke ‘volledige’ berekening erg onbetrouwbaar.
In mijn eigen rekenvoorbeeld van de evenwichtstemperatuur bijvoorbeeld, neem ik voor de warmteoverdrachtscoëfficiënt 25 W/ m2 K. Dit zou in de praktijk wel eens een stuk hoger kunnen zijn (waarmee evenwichtstemperatuur een stuk lager komt). Hoe gedetailleerde je wilt rekenen, hoe meer je van dergelijke aannames/inschattingen je moet maken. (Met uitzondering van het uitgerekende remvermogen van 700W en 800W. Deze waardes zijn behoorlijk nauwkeurig omdat je eigenlijk geen aannames hoeft te doen. Is niet veel meer dan kracht maal afstand geeft energie).
Met m’n berekeningen probeer ik te begrijpen/verklaren wat er gebeurt; niet exact uit te rekenen wat er gebeurt.
Belangrijkste is echter: dat m’n Bora’s snel komen (lees steeds beter berichten over de voorraad!) en dat de sneeuw in de Alpen snel weg is. Zodra beide ‘in place’, ben ik die kant op!
Ik weet het weer Die ander had cosmic carbon (tube versie).henkv schreef:.... Bobbels op de remvlakken, slappe velg door de hitte etc. Een had zerocx, de ander weet ik niet meer. ...wasbeer2006 schreef:Maargoed zijn er praktijk voorbeelden van forumleden, Die een velg echt kapot geremd hebben?
Vanochtend reed ik de col de Sapenay af (kant lac de Bourget) en moest k aan dit topic denken. Dat zou een prima test col zijn. De weg is 1,2 auto breed, bochtig, van die losse gravelsteentjes die normaal zijn op bergweggetjes verder redelijk asfalt, behoorlijke percentages en geen enkele uitwijkmogelijkheid. Beetje lekker weer en de velgen zullen daar best warm worden. Is niet te vergelijken met het afdalen van die 2 baans cols als de alphe d'huez, daar zal je minder risico's lopen. En zoals net in een bericht hoger aangehaald, op zo'n glandon afdaling blijk elk jaar weer dat niet iedereen een afdaalgod is of het geluk aan zijn kant heeft.
Dus persé met carbon velgen de bergen in? Mmm, wat mij betreft zwaar afhankelijk van welke cols je gaat afdalen. De echt leuke cols kun je dan wellicht maar beter over slaan.
Mijn trainingen op bikeplanner.com
@HenkV: Dit jaar gaan we voor de 3e keer naar "jou" gebied toe. De eerste 2 jaren zonder probleem met full carbon tube wielen gereden. Meeste cols in de buurt van Lac D' Annecy zijn goed te doen - wegdek is goed tot redelijk goed naar mijn bescheiden mening.
Wel vond ik in de afdaling van de Col de Colombiere wel wat slechte stukjes in de richting van Grand Bonard. Ook de Arpettaz is niet perfect ( o.a. smal en slechter wegdek ). Wel is het in tegenstelling tot de grotere Alpen reuzen redelijk rustig met fietsers en automobilisten. De enigste weg waar ik me wel een beetje onveilig voelde was de weg van Ugine naar Flumet ( D1212 ) - en dan was omhoog nog gevaarlijker dan omlaag op deze weg.
Dit jaar gaan we weer en neem ik dus sowieso een set aluminium velgen mee als back-up voor de eventueel vochtige dagen. Dit jaar dan wel met tubes i.p.v. draadbanden, omdat ik me op tubes wel veel veiliger voel dan met draadbanden in de bergen. ( ik denk dat dit tussen de oren zit ).
Wel vond ik in de afdaling van de Col de Colombiere wel wat slechte stukjes in de richting van Grand Bonard. Ook de Arpettaz is niet perfect ( o.a. smal en slechter wegdek ). Wel is het in tegenstelling tot de grotere Alpen reuzen redelijk rustig met fietsers en automobilisten. De enigste weg waar ik me wel een beetje onveilig voelde was de weg van Ugine naar Flumet ( D1212 ) - en dan was omhoog nog gevaarlijker dan omlaag op deze weg.
Dit jaar gaan we weer en neem ik dus sowieso een set aluminium velgen mee als back-up voor de eventueel vochtige dagen. Dit jaar dan wel met tubes i.p.v. draadbanden, omdat ik me op tubes wel veel veiliger voel dan met draadbanden in de bergen. ( ik denk dat dit tussen de oren zit ).
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
[topic vervuiling aan]rene schreef:... een beetje onveilig voelde was de weg van Ugine naar Flumet ( D1212 ) ...
Als je Ugine uitrijdt, direct rechts naar Cohenoz - Crest Voland - Flumet. Kom je niemand tegen
[/topic vervuiling uit]
Mijn trainingen op bikeplanner.com
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Wat wil je graag horen. Persoonlijk vindt ik afdalen met wind en 50mm hoge velgen helemaal niets en zeker de mavics zijn overdreven windgevoelig (thuislaten is verstandiger). Verder loop je het risico de exalith remlaag versneld kwijt te raken maar ook dat is een keuze.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16465
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Dat is zo een beetje de teneur van de vragen de vraag "full carbon wielen en het hooggebergte" die hier op dit forum om de andere keer terugkomen.sharkman113 schreef:Wat wil je graag horen. ..................
Je zou ze allemaal moeten adviseren om het te proberen en hun bevindingen hier neer te schrijven
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Op het vlakke heb ik niet zo'n problemen met 50mm velgen en m'n 64kg. Bergaf is het echter een ander verhaal. Snelle bochten met wind ben ik serieus bang dat de wielen onder me wegzeilen. Sinds kort rijd ik op lage zonda's en nergens merk ik verschil behalve in die afdalingen. Dat voelt echt beter.
Mijn trainingen op bikeplanner.com